Hej med jer allesammen.:o)
Velkommen til min tråd som handler om mit dejlige anlæg. Fremstillingen og opgraderingerne m.m.
Jeg har nu i et pænt stykke tid luret med på tråde med billeder og debatter med stor fornøjelse!
Musikken har været i mit liv siden jeg blev født i sidste halvdel af halvfjerserne. Jeg byggede mine første højttalere i midt
firserne og er nu endt op med et system som jeg virkelig er tilfreds med og aldrig ville få råd til hvis det skulle købes med et
brand på.
Jeg mener nu at det er tid til at vise hvad jeg spiller min elskede musik på..
Først en hurtig lille beskrivelse af det hele:
CD afspiller: Sony CDP-XA50ES
Forforstærker: Vincent SA-T8
Effektforstærkere: Vincent SP-T800
Højttalere: Soundwaves by HV - Taurus II m. eksternt filter Jensen/Mundorf (hjemmebyggede)
Separat el-gruppe
Ingen af maskinerne står originalt mere - CD afspiller er opgraderet til fuldt ballanceret med LC-Audio ZAP-filter og LClock
samt div. intern kabler og stik. Jeg har loddet 8 stk. Shinkoh 1 watt modstande direkte på D/A konverteren og ind i ZAP-
filtret så der er en temmelig kort signalvej.
I hver monoblok er alle 6 overførings kondensatorer bypassed med Jensen 0,1uF kobberfolie. Intern kabler er kraftigt
forbedret, højttaler terminaler skiftet, montering af Bitume plader, lysdioder skiftet til orange samt kobberskilt på front og
powerknap.
SA-T8 er et kapitel for sig. I en tidligere tråd fortæller jeg om hyle problemer fra denne - Problemet er fixet nu!! Dette vil
blive beskrevet i en anden tråd, men jeg kan kort fortælle at jeg modtog "ombygnings" manual udarbejdet af selveste Frank
Blöhbaum. Denne omhandlede ændring af kredsløb samt rør til andre slags. Ydermere har jeg bypassed alle 12 overførings
kondensatorer med Jensen 0,1uF kobberfolie. Alle modstande i signalvej er skiftet til Shinkoh og Kiwame. Masser af Bitume
plade og alle lysdioder skiftet til orange samt kobberskilt på fronten og powerknap
Jeg elsker kobber
Link til opgraderingen af SA-T8
Link til opbygningen af højttalerne
Link til opgraderingen af monoblokkene
Jeg vil i kommende tråde fortælle og vise billeder af alle ombygningerne/modificeringerne af anlægget. Højttalerne vil også
blive nøje beskrevet..
Nå men jeg prøver at lægge nogle billeder op - beklager kvaliteten, men et ellers dyrt lomme kamera er ikke så godt til
hyggelig aftenstemnings belysning :
System slukket og stoframme på basserne.
System startet op og stoframmerne taget af basserne
Nu med "ild" i de hjemmebyggede forstærker standere
Vincent SP-T800 og stander. Delefilter til højre med kobberskilt også
Eton ER-4 diskant i eget udluftede og dæmpede kammer, Seas W18EX001 mellemtone i eget kammer med sand i siderne og
stor udluftningi bunden. SB-Acoustic 12" SB34NRXL75-8 bas i 130 liters kraftigt afstivet kabinet og med sand i bunden.
Samlet vægt: 112kg. m. stoframme. 135cm højt 60cm dyb og 42cm bred
Delefilter: Mundorf trafospole 2,5mm2 tråd. Jensen kobberfolie og Jensen sølvfolie kondensatorer og 12AWG Jensen spoler.
Vægt knap 20 kg. med 6mm. sort glasplade.
Som det ses mangler jeg stadig den nye volume knap og vælger knap. Disse bliver drejet i kobber har "bullet" form ligesom
min avatar. Strippen på volume akslen angiver positionen
Den sorte kasse tror mange er en sub, men næ nej, det er et skab som jeg selv lavede for at gemme dvd, tuner og
fjernbetjeninger

Dvd'en kan betjenes selvom skabet er lukket for jeg har fjernet et rundt stykke af den sorte folie
bagpå glasset, lige der hvor IR sensoren sidder
Højre side: Effekt forstærker - Delefilter - Højttalertårn. Øverst står min Shure model 55SH mikrofon
Lyden: Der er virkelig, virkelig god lyd i dette system, jeg har lyttet til rigtig meget, men ikke noget der slår dette. Jeg ser
ingen grund til at opfinde en masse nye og fine udtryk for dette system.. Bassen går virkelig DYBT og er samtidig ekstrem
kontrolleret og detaljeret. Den er stump når den skal og blød når den skal! Kabinet konstruktionen er også temmelig
omfattende.
Mellemtone systemet har sand i siderne og godt med afstivning også samt en stor udluftning i bunden som også sørger for at
sprede lyden og dette sammen med Eton ER-4 diskanten som spiller bagud ind i sit store dæmpede bagkammer med
udluftninger i siden, giver en utrolig spredning og stuen fyldes af ufattelig VELLYD!!
Kabinetterne er perfekt fyldt med Bitume, kunstfilt og fåreuld. Ingen som helst svampet eller mudret lyd her!
Alle "fødderne" har jeg fået drejet i 40mm. aluminium som jeg så har lakeret kobberfarvet - No wonder haha..
Billedet her er 2 år gammelt og taget før modificeringen af SP-T800 monoblokkene og samme dag som standerne blev
færdige. Der sidder 9 orange lysdioder i hver stander og det hele drives af en gammel Nokia lader

Udregning af
formodstande har min broder hjulpet med
Vincent SP-T800 lige efter modificeringen og med nyt "kobberlook"
Lige et sidste billede af min hjemmelavede CD/bogreol, der er plads til ca. 1200.. Jeg har kun 510 stk.
Mange venlig og musikalske hilsner fra
Henrik
Vingborg