Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 10:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Lyden af glødende vulkaner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 05 November 2012 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Hvis du er helt pjattet med kobber, må sådan en fætter her da være en drøm :)



 



Jeg kan godt huske disse Marantz maskiner, den ligner i hvert en lillebror til en vi havde på et hifi kursus for år tilbage
Jeg mener nu også at disse "kobber" chassis'er er noget hammerlak af en art, men jeg ved det ikke med sikkerhed

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 05 November 2012 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

jmk74 skrev:
Wauv - det her er virkelig lækkert! Ser utroligt spændende ud! Tillykke med det hele.


Mange tak. Det er virkelig også noget som jeg brænder for

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 05 November 2012 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Vingborg skrev:
Mercury skrev:
Hej Henrik,

Kunne man komme forbi til et hygge-lyt ?

Det ser jo spændende ud og det er, synes jeg, altid sjovt at høre andres bud på rigtig rigtig god lyd.

mvh. Asger


Et lyt er ikke umuligt, jeg regner med at holde en lytte/hygge/audiophil aften i det nye år


Kom lige til at tænke på Henrik, bare slap af, det er ikke en hel aftensceance jeg tænker på, men bare en lille lytter med et
indtryk af din musik og prioriteter. Måske man kunne komme forbi en eftermiddag med passende bestikkelse altså :O)

mvh. Asger


Hej Asger - Det er da bare noget vi kan finde ud af Helt spontant tænkt, så har jeg ferie i uge 48, konen og den lille skal
i mødre gruppe om onsdagen, men lad os lige holde den åben en uges tid frem og så fange hinanden på pb

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 05 November 2012 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Vingborg skrev:
jan_stevns skrev:

Hvis du er helt pjattet med kobber, må sådan en fætter her da være en drøm :)



 



Jeg kan godt huske disse Marantz maskiner, den ligner i hvert en lillebror til en vi havde på et hifi kursus for år tilbage
Jeg mener nu også at disse "kobber" chassis'er er noget hammerlak af en art, men jeg ved det ikke med sikkerhed

Ja Stevns, det er forkobret stålplade, det går jo SLET ikke til en kobberfanatiker med 600 gram massive kobberdrejeknapper.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 05 November 2012 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

fine komponendter der er i dit filter næsten lige efter min smag ,

men terminalerne er det mesing eller kobber???

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 06 November 2012 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hej nhj4

Skrueterminalerne er en metal legering af en art som så er forgyldt De er temmelig kraftige og har en ø på 25mm. De
vejer 100 gram stykket, hullet til kabler er ø 10mm. og terminalen tager også bananstik
Jeg har aldrig prøvet at skrabe i dem for at finde ud af hvad materialet er, så i princippet kunne det både være det ene og det
andet, men forgyldt kobber tror jeg nu ikke det er, selvom vægten tillader det

Mvh Henrik Vingborg

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
1966
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 06 November 2012 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hej Vingborg, ej hvor er det dog dejligt at se et setup i diy som andre ikke har FLOT..... Kan du ikke fortælle lidt om den lyd du
har og lidt om de speciale højtaler som der sikkert giver en masse vellyd fra sig. FLOT FLOT. 1966.
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 07 November 2012 kl. 06:27 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Vingborg skrev:
jan_stevns skrev:

Hvis du er helt pjattet med kobber, må sådan en fætter her da være en drøm :)



 


Jeg kan godt huske disse Marantz maskiner, den ligner i hvert en lillebror til en vi havde på et hifi kursus for år
tilbage Jeg mener nu også at disse "kobber" chassis'er er noget hammerlak af en
art, men jeg ved det ikke med sikkerhed


Ja Stevns, det er forkobret stålplade, det går jo SLET ikke til en kobberfanatiker med 600 gram massive
kobberdrejeknapper.



Haha gnæk nej vel Min volume knap skulle snart være på trapperne - Akselhullet skal bare bores op til 6mm. og så
skal den polleres og lakkeres Indgangsvælger knappen skulle gerne blive i år også
Mvh Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 07 November 2012 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

1966 skrev:
Hej Vingborg, ej hvor er det dog dejligt at se et setup i diy som andre ikke har FLOT..... Kan du ikke fortælle
lidt om den lyd du
har og lidt om de speciale højtaler som der sikkert giver en masse vellyd fra sig. FLOT FLOT. 1966.


Godmorgen 1966

Mange, mange tak - Jo gerne.. Jeg lytter til rigtig meget forskelligt og er lidt af en samler når det gælder bands/musikkere
som jeg holder af

Loreena Mckennitt, hendes musik indeholder fantastisk mange små og fine lyde fra ukendte og kendte instrumenter og hun
er mester til at sætte det sammen til en dejlig højlands/verdensmusik.. Mine højttalere er perfekte til at gengive dette - Små
fine Triangler, Bouzouki, Hurdy Gurdy, mandlige kirkekor og meget andet
ER-4 diskanten er jo en dipol enhed som jeg udnytter ved at lade den spille bagud i eget kammer med store udluftninger i
siden. ER-4'eren er en AMT med et meget stort membran areal (65cm2) som samtidig er sindsyg let og hurtig, og i min
opsætning læner den sig behageligt op ad elektrostatens magier...

Jeg lover at jeg laver en tråd hvor jeg viser og fortæller om tilblivelsen af disse mesterstykker af en 112kg højttaler eksl.
filter

Dire Straits er og nogle af mine hjerte børn og det er mere end et drømmeland at lytte til disse velindspillede skiver..
Virkelig, virkelig god bas, meget dyb når den skal, men samtidig ekstrem kontrolleret. Mark Knoffler har en særpræget
stemme som ligger i den dybe mellemtone - Det kan mange højttalere ikke finde ud af og "løber ligesom hjem til moar" Det
bliver mudret, upræcist og bare til tider irriterende at høre på.. Dette er IKKE tilfældet hos mig - Jeg lader min mellemtone
gå pænt dybt. Dens kabinet er ca. 12 liter stort og virkelig godt afstivet, 2kg. sand i hver side af kabinettet og godt med
bitume plade, kunstfilt og fåreuld. Stor udluftning i bunden giver også en god spredning og så er Seas Excel enheder
fantastiske

Fin og godt indspillet musik er en nydelses ting - Jeg lytter også til retro rock lyd som f.eks. Boston og selvom der bliver
spillet højt virker det ikke trættende, med mindre man selvfølgelig spiller pinlig højt.. God Hammond orgel lyd og 60-70'er
guitar sound mestre højttalerne til bravour og jeg kan blive ved

Men som jeg har lovet så vil jeg lave en tråd med tilblivelsen af disse herligheder samt tråde med
ombygningen/modificeringen af Vincent SA-T8 forforstærkeren og Vincent SP-T800 monoblokkende og XA50ES cd afspilleren


Med venlig hilsen Henrik Vingborg

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
1966
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 07 November 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg glæder mig til din tråd som kommer til at omhandle dine højtaler så på forhånd tak Vingborg. 1966.
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 11 November 2012 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Lidt nyt igen

Godaften

Kobber knapperne er i fuld gang med at blive fremstillet Billdet viser indgangsvælger knappen i drejebænken - Lyset gør at
det ligner messing, men det er altså kobber



Venlige hilsner Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 13 November 2012 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Vingborg skrev:
Lidt nyt igen

Kobber knapperne er i fuld gang med at blive fremstillet Billdet viser indgangsvælger knappen i drejebænken - Lyset gør
at
det ligner messing, men det er altså kobber



Venlige hilsner Henrik


Det tog lidt til at dreje det store stykke ned til 28 mm. Det er et spøjst materiale at dreje i. Blødt og sejt.

Henrik, du mangler at nævne Mike Oldfield i din gennemgang af musiksmag. Jeg kom lige i tanke om at det i grunden var dig
der introducere mig for Mike, i tidernes morgen. Der går ikke en uge uden at der ryger en CD eller LP på, med ham. Han er
simpelthen genial!!

__________________
Holfi Xara DC, Holfi Pre-8, LC-Audio The End Millenium m. dobbelt PSU. Pioneer PL-L1000A. Benz micro silver. Nad S100 DIY RIAA. DIY højttalere med Eton, Seas og Scanspeak enheder, Jensen filter.
Til top Vis JesperKirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JesperKirt
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 14 November 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hey Jesper!!
Jeg er mega glad for dit arbejde med at dreje mit lille indgangs vælger knap
Nøøj hvor jeg glæder mig til at få disse kobber"bullets" sat på min pre..

Ja for hulen, MIKE OLDFIELD - He's the man! Mike Oldfield er simpelthen noget af det bedste Jeg er meget tæt på at
have hele hans værk på originale cd skiver.. Min favorit periode med ham er dog 70'erne og start 80'erne. Hans guitar sound
er virkelig god og fed

Jeg tænker tit på når jeg nyder noget med Mike, det elektriske udstyr som blev brugt til at frembringe hans sound, hvilke
forstærkere og grej..
Mike Oldfield har fyldt og fylder en hel del i min musik

Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 15 November 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  




Et lille "stemnings" billede fra minutterne efter modificeringen af denne skønne mono effektblok

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 18 December 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej Vingborg. Jeg var lidt blind da jeg skulle opfatte hvilke enheder du havde valgt 
Håber det ok at jeg lige spørger ind til hvor du deler imellem diskant og mellemtone. For så vidt jeg husker, så er der både et bump på toppen af mellemtones frekvensgang og Eton diskanten går jo ikke specielt dybt. Hvordan har du fået det til at lykkedes ?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 19 December 2012 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Hej Digi-Thor

Det er helt i orden at du spørger! Du har ret i at W18EX001 mellemtonen har et peak på frekvens kurven. Men der når den
ikke op - Den bliver skåret ved ca. 1900 Hz i et 12 dB filter.
Diskanten derimod er jeg ikke helt enig i. ER4 diskanten har en egen resonans på 490 Hz. hvilket er temmelig dybt for en
diskant. Jeg har set mange som faktisk lader den arbejde ned til 1500 Hz, meeen det gør jeg nu ikke. Den skærer ved ca.
2900 Hz i 12 dB.

Jamen for faen da, så mangler der jo en del i det område!! Teoretisk set ja, men i praksis og med vores ører, nej. Gennem
rigtig mange år har jeg roddet og forsøgt med filtre i netop dette område, og fundet frem til den bedste løsning på i mine øre
og mange andres glade gæsters, at få højtaleren til at spille harmonisk uden det mindste skinger og træthed til følge

ER4 'eren sidder jo også i 2 liters godt dæmpet kammer med store udluftninger i siden, så bedre betingelser kan jeg
simpelthen ikke give den

Mvh Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 19 December 2012 kl. 06:24 | IP-adresse registreret  

Forresten - Så er kobberknapperne afleveret til autolakeren i går så nu ruller hjulene.

Bliver sku dejlig at få knapper på forforstærkeren igen

Mvh Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 19 December 2012 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Wow, det ser godt ud. spændende tråd, med en fin gennemgang af de forskellige komponenter :) jeg synes at det er rigtigt spændende at læse om alle dine hjemmelavet forbedringer af systemet.
Det gad jeg godt at lytte til, er sikker på at det formidler musikken på en indlevende måde.



__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 19 December 2012 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Vingborg skrev:
Hej Digi-Thor

Det er helt i orden at du spørger! Du har ret i at W18EX001 mellemtonen har et peak på frekvens kurven. Men der når den
ikke op - Den bliver skåret ved ca. 1900 Hz i et 12 dB filter.
Diskanten derimod er jeg ikke helt enig i. ER4 diskanten har en egen resonans på 490 Hz. hvilket er temmelig dybt for en
diskant. Jeg har set mange som faktisk lader den arbejde ned til 1500 Hz, meeen det gør jeg nu ikke. Den skærer ved ca.
2900 Hz i 12 dB.
Mvh Henrik


Tak for info

jeg har selv gjort som dig, som et forsøg. Og selv om det er teknisk fy fy, at dele på denne måde, så medgir jeg dig at det kan hjælpe til at opnå en mindre lyttetræt højttaler.
testede Pink floyd med high hopes, på et meget simpelt og billigt anlæg i søndags. Og selv om der manglede den dybeste bas, detaljer osv. Så lød det fedt fordi anlægget på samme tid heller ikke gjorde noget "forkert".
Hvis man nyder sin musik og sit anlæg, så skal man endelig fortsætte med det
Kun hvis man er utilfreds eller nysgerrig, er der egentlig grund til at pille mere ved tingene - også selv om man måske får kommentarer fra andre der syntes anderledes.
Dejligt at se højttalere, som har noget klassisk look over sig, som ikke er gemt væk. Desuden flot træarbejde

Grunden til at jeg studsede over diskanten, er fordi der i nogle datablade skrives 2500 og andre 3000, som anbefalede nedre delefrekvens. Men det skyldes nok igen deres ide om hvordan den var ønsket brugt ud fra de oprindelige design hensigter. Men fred med det, jeg bruger selv mine enheder anderledes end hvad de var tiltænkt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 20 December 2012 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeps nogle datablade skriver faktisk 2500, men denne enhed kan sagtens gå længere ned -
Jeg har blandt andet set en fabriks fremstillet 2 vejs højttaler hvor ER4 sad i 12 dB med 22 uF i serie og 0,6 mH parallel..
Se det er dybt for en diskant, og systemet var op givet til at håndtere 100 watt

Jeg elsker denne diskant, har aldrig hørt en diskant bedre en denne! Den er bare fantastisk, også er den ekstrem hurtig. 67cm2
membran areal som vejer 0,66 gram!!
ER4 er jo en dipol enhed og det har jeg udnyttet ved at give den et konisk kammer på ca. 2 liter med store udluftninger i siden
- WOW hvor lyder den godt! Virkelig transparent og lækker!

Med venlige julehilsner
Henrik Vingborg

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes