Her er du: Anmeldelser - Integreret muskelmand fra Beijing, Classic 6.6 23. september 2017 | 14:44   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Integreret muskelmand fra Beijing, Classic 6.6
Anmeldelse af: Bruno Barcelli - tekst og fotos.  [19.09.2003] Print testen
De kinesiske producenter markerer sig stærkt på et felt i markedet, de ”gamle” firmaer slog ihjel – Den tunge integrerede stereoforstærker. Classic 6.6 er et særdeles positivt bidrag..

Ardency Audio er et lille firma, der har set lyset i de kinesiske produkter og sat sig for – på lige for med andre importører – at præsentere skandinaverne for bl.a. de tunge integrerede stereoforstærkere, mange af os havde så stor glæde af for 15 – 20 år siden, men som de kendte producenter har arbejdet hårdt på at få erstattet af lavpris pladderballelyd.
Testens Classic 6.6 er præcis én af de tunge integrerede forstærkere – og den gør i øvrigt et stort nummer ud af at signalere dette faktum. Det første, der røg igennem hovedet ( ud over bekymringen for min rygsøjle ), da jeg havde pakket den ud var, at kineserne må have fundet en enorm aluminiumsmine. Fronten på Classic 6.6 er et alu-orgie, som jeg finder på kanten af det vulgære – så meget mere undrede det mig overhovedet ikke, at ADMIN var vild med den….
Anyway.. fronten domineres af en kolossal og temmelig råt forarbejdet volumenkontrol, som synes at være fremstillet ved, at man har hældt en liter alu i en form og efter afkøling boret et hul til skruen og savet en markering med den nærmeste nedstryger. Det er faktisk denne rå behandling, der gør, at jeg alligevel finder designet spændende. Volumenkontrollen er sammen med linievælgerne, afbryderen og en mute-knap lagt ud på en skinne, som er trukket lidt frem fra det egentlige chassis. Effektivt og råt. Det eneste der ellers afslører fjernøstlig tankegang og finish er det perforerede understel, hvor du fra fronten kan se ledninger sno sig i forstærkeren. En rigtig øjebæ – også selv om det kun er småting !
Så er der lige logoet…. En rigtig wannabe !!!
Køleprofilerne har et enormt areal og igen træder den rå behandling af aluminiumet frem i form af et utal af riller på siden af profilerne.

Bagsiden bevarer indtrykket med glimrende højttalerterminaler, fire linieindgange og mulighed for at benytte effektforstærkeren uden om den indbyggede forforstærker ved at benytte en switch placeret på bagsiden. Havde jeg designet forstærkeren, var omskiftningen af funktionaliteten mellem integreret- og effektforstærker lagt ud på den lækre medfølgende remote, så man ikke skal om bag på forstærkeren. Det ville have givet basis for en ideel integration mellem seriøs stereo og surround, men Yushang Electroacoustic i Kina, skal dog alligevel have ros for initiativet.
Af med låget: To enorme trafoer sørger for at den resterende del at den fint dimensionerede strømforsyning for masser af ”mad” til arbejdet. På billederne ser de ikke så voldsomme ud, men de er faktisk ret høje og den væsentligste årsag til forstærkerens kampvægt på 20 kg. Selv om nogle af billederne kunne indikere det, er der nu ikke tale om en ægte dual mono konstruktion ud over  effekttrinnet, men opbygningen er aldeles nydelig med diskrete komponenter overalt og en hæderlig park af gode lytter. Forforstærkerprintet er anbragt direkte op af bagpladen, så terminalerne på bagsiden faktisk er loddet direkte på printet. I alt et hæderligt indtryk, der lover god stabilitet i mange år.

Hvad forstærkeren mangler af det allersidste touch på finish kompenserer den til gengæld så rigeligt for med sine mange kræfter og glimrende lyd. I manualen står der, at den har et kraftigt udgangstrin – det er jeg helt enig i. I testperioden har den været fuldstændig ligeglad med, hvilke højttalere, der har været spændt på – der har hele
tiden været et fornemt overskud af kræfter, som i daglig brug betyder fremragende bund, mindre lyttetræthed og større oplevelser. Den væsentligste årsag er, at forstærkeren kører ren klasse A op til ca. 20 watt pr kanal og derefter går over i AB. Det er årsagen til den meget høje temperatur på forstærkeren, når den ikke spiller.
Ud over det store overskud, selv på Dali Euphonia MS5, besidder Classic 6.6 et stort lydbillede i alle dimensioner. Jeg kunne ikke undgå at blive en smule overrasket, da associationerne gik i retning af Bryston 4B forstærkerne. Heldigvis havde jeg stadig et par Bryston effekttrin stående, men ved direkte sammenligning må kineseren trække sig. Ikke så sært, da Bryston kombinationen løber op ca 55.000 mod kineseren 17.000,-. Alligevel smager det en hel del af canadisk fugl !!
Classic 6.6 besidder nemlig den samme umiddelbare tilgang til musikaliteten. Den spiller frit fra leveren og trækker dig med ind i musikkens univers. Den fremragende kontrol og dybbasområdet er imponerende for prisklassen og lægger et solidt fundament, din rytmiske CD-samling vil elske den for. Bassen er slagkraftig, præcis og velopløst og hænger fint sammen med resten af frekvensområdet også hvad angår de dynamiske aspekter. Det betyder, at mellemtonekritiske instrumenter som næroptagelser af flygler og stemmer gengives med overraskende autoritet og attack. Selv om opløsningen og deltaljeringsniveauet ikke kommer i nærheden af Bryston kombinationen, sidder jeg alligevel tilbage med en dyb respekt for kineserens evner på disse områder. Sammen med en fint afstemt diskantreproduktion lægges nemlig grunden for et nydeligt perspektiv, som forstærkeren udnytter maksimalt i forhold til prisen. Du kan sagtens stedbestemme instrumentgrupper og på gode optagelser også enkeltinstrumenter i større grupper i alle tre planer.
Midt i testperioden fik jeg lejlighed til at afprøve et højttalerkabel i rent sølv fra Analysis Plus. Jeg er normalt ikke specielt kabelfreak og har det sådan set fint med mit 6 mm2 multicore kabel i raffineret kobber samt samlingen fra Supra og Tara Labs, men lige dette kabel trak ganske enkelt det sidste myggenet væk mellem musikken og ørerne. Classic 6.6 kvitterede med krystallinske detaljer i de øverste oktaver og endnu mere autoritet i de nedre regioner. Herefter fortaber min analytiske hukommelse sig, for CD’erne røg bare ind og ud af skuffen på CD-spilleren. Én ting nåde jeg dog at iagttage – nemlig at det relativt hurtigt kun var den rytmiske musiks CD-hylstre, der lå spredt over gulvet. Det er nemlig rytmisk musik, der er Classic 6.6’s livret. Står du foran en opgradering fra ”husmands” hifi til grej i den bedre ende og er akustisk musik din foretrukne genre, skal du dog ikke lade dig afskrække, men med sindsro trække en Classic 6.6 ind til afprøvning. Den klarer også disse discipliner til UG for prisklassen. Har du et rigtig stort anlæg, kunne en Classic 6.6 også være en acceptabel fætter, hvis du en dag er nødt til at ”downsize”

Konklusion:

Classic 6.6 er en ualmindelig fornuftig forstærker selv om den ligner en spradebasse. På ganske få punkter er den en usleben diamant, men du skal være diamant-pedant for ikke at kunne kommer overens med denne magtfulde spilledåse. Den får min varme anbefaling.

Tech Spec:

  • 2 x 20 W klasse A
  • 2 x 160 W 8 Ohm
  • 2 x 270 W 4 Ohm
  • 4 Line indgange & Poweramp direct input
  • Distortion <0,066% 1khz.150 W 8 Ohm 
  • Dæmpningsfaktor > 380
  • Indgangsimpedans 270 Kohm
  • Frekvensområde 5Hz-150Khz (-3dB) 
  • Indgangsfølsomhed 0.13V
  • Signalstøj forhold>91dB
  • Mål 430 W x 450 D x 150 H (mm)
  • Vægt 21Kg

Import:
Ardency Audio
Tlf.: 98 38 52 16
www.ardency.adr.dk

Nye anmeldelser
Thorhauge M. 70
13.08.2017
Audiovector QR 3
10.07.2017
Norma HS IPA1
19.06.2017
På med vinylen 13
22.05.2017
Dynaudio Contour 30
21.04.2017
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
CD-afspiller test
23.08.2006
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Ny butik i København
19.09.2017
Goldring E Series
12.09.2017
Rega Ania
08.09.2017
Ny Emotiva forhandler i Danmark
02.09.2017
Audiovector SR 3 Arreté Raw Surface
21.08.2017
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes