Her er du: Anmeldelser - Pass Labs Int 30 19. januar 2017 | 17:59   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Pass Labs Int 30
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [03.01.2010] Print testen
Det er efterhånden noget tid siden, at et Nelson Pass produkt har været til test her på siden. Sidst var det et svulmende effekttrin. Tiderne skifter, og nu findes der også integrerede forstærkere på programmet. Vi ser, og lytter, nærmere på Int 30.

Nelson Pass er ikke nogen ”hr. hvem-som-helst”, og stod bag firmaet Threshold tilbage i 70’erne. Her udviklede han bl.a. STASIS teknikken, som stadig benyttes af mærket den dag i dag, men som også fandt vej til Nakamichi’s tidligere så kendte effektforstærkere. Nelson Pass forlod siden hen Threshold, men kun for at fortsætte med sit eget firma, Pass Labs. Et mærke som i dag rangerer helt i top, sammen med producenter som Krell og Mark Levinson. Pass Labs nyder stor anseelse, og har fået ditto mange priser.

Den testede forstærker Int 30 er, groft sagt, en sammenbygning af det meget kendte effekttrin XA30.5 og den forholdsvis nye forforstærker XP-10 fra Pass Labs. Groft sagt, fordi selve effektdelen faktisk er identisk med XA30.5. Forskellen ligger i indgangsdelen, som er en simplificeret version af XP-10. Det betyder, at nogle af funktionerne fra XP-10, som f.eks. ”PassThru” til surround ikke er med i Int 30. Fjernbetjeningen er den samme, udført i massiv aluminium, men hvor nogle af knapperne ikke har nogen funktion.

En anden forskel i forhold til XP-10 er, at forforstærker delen i Int 30 deler strømforsyning med effekttrinnet, hvilket alt andet lige kunne have indflydelse på den samlede performance. Det vil derfor være utopi, at forvente helt den samme lyd fra Int 30, som XP-10 og XA30.5 vil levere. Selv om det har været beskrevet i andre anmeldelser, så er det ikke muligt at tilslutte en ekstern forforstærker direkte til Int 30’s effekttrin.

Int 30 er en massiv forstærker på alle måder. Den fylder meget på reolen, i alle tre dimensioner, og så er den TUNG. Fronten er af massivt aluminium, en ½” tyk, og er lavet i et meget enkelt og stilrent design. Ud over en smal blød bue i hele bredden, hvori knapperne til betjening sidder, så er der kun lavet affasning af siderne. Det eneste der stikker frem fra fronten, er hjulet til volumen-kontrollen, som er identisk med det der sidder på de separate forforstærkere, XP-10 og 20. Farven på aluminiummet er ikke helt neutral, men har et gråligt skær, som leder tankerne hen på titanium. Displayet er enkelt med blåt lys, og viser indgangsvalg, samt volumen for hver kanal. Den sidste detalje benyttes også til balance-kontrollen. Volumen-kontrollen har ikke et decideret potentiometer, men er en føler som sender et signal videre til en digital kreds, som regulerer volumen.

Siderne på kabinettet er to kraftige køleprofiler i det karakteristiske Pass Labs design, hvor lamellerne peger opad i en 45 graders vinkel. Det giver ikke noget stort overflade areal, men de virker efter hensigten, for selv om effekt delen i Int 30 kører i ren kl. A drift, så bliver de aldrig varmere end man kan holde hænderne på dem.

Top, bund og bagplade, er lavet af stålplade, men selv om kabinettet er solidt samlet, så ringer toppladen ret voldsomt, hvis man trommer let med fingrene på den. Dette er min eneste anke, på en ellers meget gennemført konstruktion!

Der er fire linje-indgange, hvor de to kan håndtere både balanceret og ubalanceret. De sidste 2 er kun til ubalanceret input. Der også udgang til et ekstra effekttrin via balanceret eller ubalanceret. Dette er tiltænkt muligheden for at sætte en separat XA30.5 på, til bi-amping. Pass labs anbefaler, at man ikke benytter både balanceret og ubalanceret på de ind og udgange hvor det er muligt, da det vil forringe lyden mærkbart. Int 30 er en balanceret konstruktion, og det er min oplevelse, at den også yder sit bedste med balanceret input!

Der er udgang til et sæt højtalere, via terminaler som kan gabe over det meste. Ved modtagelsen var hullet til bananstik plomberet, men ved at fjerne en lille metalpind, kunne plastikpropperne fjernes. Der sidder også en grå skrueterminal, som kan benyttes til jordforbindelse. Det er på bagsiden, at tænd/sluk knappen sidder. Knappen på fronten sætter forstærkeren i standby, hvor effekttrinnet sættes på lavt blus.

Indvendigt dominerer den store ringkerne trafo, og jo, jeg mener stor. Den er på 2000 VA, er nærmest på størrelse med en kagedåse, og gør helt sikkert sit til den samlede vægt. Under printet til indgangene, sidder et batteri af ladelytter. De er på 10.000 µF stykket, og der er ni af dem til hver kanal. Oven i det er der 20(!) transistorer pr. kanal, hvilket må betegnes som vild overdimensionering, når man tænker på at denne forstærker ”kun” skal levere 30 watt pr. kanal. Til gengæld er der så en rimelig chance for, at der er kontrol over tingene. Det er vist heller ikke nogen hemmelighed, at Pass Labs´forstærkere ofte yder flere watt, end de er specificeret til. Komponent kvaliteten er til UG med kryds og slange!

Nogle har den opfattelse, at kl. A drift er den ultimative måde at køre et effekttrin, men det har også en bagside. En ting er evnen til at levere strøm, hvor der på grund af den høje tomgangsstrøm (fuld gas) hen over transistorerne, mistes noget af evnen til at levere store strømme, når musikken fordrer det. Med Nelson Pass egne ord, så giver kl. A forstærkerne fra Pass Labs en mindre kraftfuld, men samtidig mildere oplevelse af musikken. Hvorimod de tilsvarende kl. A/B konstruktioner giver en kraftfuld og mere stringent version af musikken. Det er i sidste ende et spørgsmål om smag, hvorvidt man foretrækker det ene, frem for det andet. Jeg kan sagtens nikke genkendende til Nelson Pass’ udlægning af forskellen, hvilket du kan læse mere om nedenfor.

Lytteindtryk
Int 30 er et af den slags produkter, der kravler helt ind under huden på dig, og varmer dit musikalske hjerte. Teknisk fremstilling af musikken er ikke et issue her, og det kan sagtens fås bedre til prisen. Men det bliver man fuldstændig lige glad med, når musikken leveres, som tilfældet er her.

Jeg er selv en ”sucker” for teknik, og kan næsten ikke få det præcist nok med masser af tydelige detaljer og stort perspektiv hvor alt står knivskarpt. Det skyldes nok min søgen efter det ultimative setup – som de fleste hifi-entusiaster kan komme i nærheden af. Men jeg har tit drømt om at have to systemer: Ét som reference, når jeg tester udstyr, og så et andet hvor det kun handler om musikken.

I sidstnævnte setup ville Pass Labs Int 30 være et oplagt emne!

Lad os starte med teknikken, for de som bare vil overbevises om, at dette ikke er en forstærker for dem. Og så kan alle vi andre glæde os til alt det sjove længere nede i teksten.

30 watt er ikke meget, og selv om strømforsyningen er så overdimensioneret som her, så er der stadig en sammenhæng mellem watt, og strømmen (ampere), som får højtalerne til at leve. Det opleves primært i basområdet, hvor der egentlig er god kontrol, men hvor der samtidig lige mangler det sidste tryk, som får en stortromme til lyde helt som den skal. Ellers kan der ikke sættes en finger på noget i basområdet, nuanceringen og detaljeringen er helt som den skal være.

Længere oppe høres det ikke helt så tydeligt. Rumfornemmelsen er god, men definitionen mangler noget præcision. Det betyder at de udøvende ikke står helt så skarpt, og samtidig er det svært at fornemme de fysiske grænser i bredde, højde og dybde.

Men som jeg sagde tidligere, så er det fuldstændig lige gyldigt her! Denne forstærker er helt tydeligt skabt til at videreformidle musik, og ikke genskabe musik. Lige meget hvilken plade jeg satte i CD-skuffen, så lød det bare godt. Det skyldes at Int 30 fokuserer på musikken, og kommer helt ind til ”nerven” i musikken. Og så er det lige meget om det er Anastacia’s poppede soulmusik, Pink Floyd’s syre-rock, eller Tool’s tunge, dystre og sorte univers. Int 30 følger med ind i de dybeste afkroge i musikken, og sætter den helt rette stemning.

Int 30 sætter fokus på det brede mellemtone-område, og minder på mange måder om en rigtig god rør-konstruktion, men uden den – firkantet sagt - svampede bas og afrundede top. Der er ikke tale om en fremhævning af mellemtone-området, for samlet set er klangen udpræget neutral. Stemmer fremstår med en næsten uhyggelig realisme, nærmest holografisk, og det er tæt på det suverænt bedste jeg har hørt, når det kommer til gengivelse af den menneskelige stemme. Men også instrumenter nyder godt af denne egenskab, f.eks. messingblæsere som får præcis den rette mængde raspen og gjalden. Og lige så med bæknerne på trommesættet, som gengives super-realistisk uden antydningen af ”tst”-lyde. Helt eminent!

Det er helheden, der sættes i højsædet, uden at fokusere på de enkelte detaljer. De er der, men ikke med samme tydelighed, som jeg er vant til. Men det betyder intet hér, for det er musik vi hører nu! Et rigtig godt tegn på, at jeg er fanget af et produkt er, når det flyder med plader i lytterummet. Men nu hørte jeg ikke bare et enkelt nummer fra hver; jeg hørte pladerne igennem fra start til slut, for der var nærmest tale om helt nye plader.

Der er super ”hul igennem” i mellemtone-området på Int 30, og der kan ikke sættes en finger på noget i dette område. Jeg lyttede ligeledes til en del klassisk musik, som f.eks. Cecilia Bartoli. Hun er en kraftfuld dame, med en stemme af en anden verden. Hendes stemme kan sagtens sætte dit anlæg på en svær prøve, men Int 30 var fuldstændig lige glad. Bartoli’s stemme blev serveret helt naturligt og nærmest silkeblødt, uden at den førnævnte realisme blev kompromitteret. Hun kunne lige så godt have stået lige foran mig!

På Saint Saens orgel-symfoni blev det igen tydeligt, at 30 watt ikke er meget. Der manglede pondus og tryk på de dybe orgel-passager. På mange områder opfører denne forstærker sig meget, som man oplevede med kl. A forstærkere for år tilbage, da flere high end mærker benyttede dette princip, for at opnå den optimale lyd. Man går lidt på kompromis med den tekniske side af musikken, men man vinder samtidig så meget mere på realismen. Kald det ”timing”, ”drive” eller ”pace”, men det er dét Int 30 kan!

I lang tid har jeg kun benyttet mit eksemplar af Tryllefløjten til, at tjekke bestemte egenskaber fra et givent produkt, men her fandt jeg mig selv siddende og rent faktisk lytte til historien. Og det er jo netop dét, det handler om: At lytte til musikken, og lade sig bevæge af den!


Samlet vurdering
Det var en rigtig god oplevelse, at have Pass Labs Int 30 forbi lytterummet. Hvor jeg ofte har været meget fokuseret på de tekniske aspekter i gengivelsen af musikken, så kan kan man lige så godt glemme det med Int 30. Det er på ingen måde nogen negativ ting, for det minder én om, at det er musikken der er det væsentlig, og at det er det, dét handler om!

Denne forstærker har nemlig en hel speciel force, som man kun alt for sjældent render ind i, som hifi-anmelder. Den når nemlig ind til ”nerven” i musikken, og får derfor formidlet musikken på en måde, som tænder alle de følelser, som musikken lægger op til. Ikke fordi andre produkter ikke kan give mig gåsehud, men der er det teknikken der fremkalder den stående pels. Men med Pass Labs Int 30 er det musikken og sangen, der giver rislen ned af ryggen, og ståpels over hele kroppen. Især Int 30’s gengivelse af stemmer og instrumenter i det brede mellemtone-område, er suverænt noget af det bedste jeg har hørt. Og det er disse ting man skal vælge en forstærker som Int 30 for.

Og når Int 30 samtidig er så solidt bygget, og overdimensioneret som her, så er jeg ikke i tvivl om, at fremtidige ejere vil sidde med store smil på deres læber mange år fremover. Den får i hvert fald mine allervarmeste anbefalinger med her fra.

Enjoy the MUSIC, and then your hi-fi! 


Specifikationer:

  • Princip: Integreret kl. A forstærker.
  • Frekvensområde: 1,5 Hz – 60 kHz, - 3dB.
  • Udgangseffekt: 30 watt kl. A, pr. kanal i 8 ohm, 60 watt kl. A, pr. kanal i 4 ohm.
  • Dæmpningsfaktor: 150 v. 8 ohm.
  • Slew rate: 50V/µS
  • Maksimal udgangsstrøm: 18 A.
  • Forbrug: 225 watts, 600 watts maks.
  • Dimensioner: 48 x 18 x 48 cm (B x H x D).
  • Vægt: 27 kg.

Pris: 49.000,- kr.


Importør:

Vassago Hifi
Tlf.: +45 2227 9168
Mail: [email protected]
Web: www.vassagohifi.com

Producent:

Web: www.passlabs.com


Reference-udstyr:

  • Lyngdorf CD-1, Holfi Stabilizer, CD-afspiller
  • Michell GyroDec SE, Rega RB300/Incognito, Sumiko Talisman S, pladespiller
  • Audio Analogue Bellini, forforstærker
  • Vincent SP-995, effektforstærkere
  • Xavian XN360, højtalere
  • Vincent XLR, Silver Sonic AirMatrix RCA & Q10, kabler
  • Brinck Br 507, netstøjsfilter

Lytterum:
Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Væggen bag højtalere og lyttepositionen er dæmpet med THX-godkendte paneler.

Nye anmeldelser
Belles Aria
27.12.2016
Vincent SA-T7
19.11.2016
På med vinylen 11
11.10.2016
Audiovector QR 1
27.09.2016
På med vinylen 10
24.08.2016
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
CD-afspiller test
23.08.2006
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Ny forstærker fra Rega
17.01.2017
Ny Lyra forhandler i Danmark
11.01.2017
Nyheder fra Technics
05.01.2016
God jul & godt nytår!
21.12.2016
Innuos musikserver
16.12.2016
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes