Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 07:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 5.1 receiver? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 05 September 2022 kl. 17:45 | IP-adresse registreret Citér MiNo

Hej,

Jeg hænger godt og grundigt fast i 5.1 til surround, og ønsker ikke flere højtalere.

Når jeg så kikker på min foretrukne receiver mærke, Yamaha, så bemærker jeg, at for at få bedre kvalitet og power - så skal man nu op i 7, 9 eller sågar 11 kanaler. Det virker som et unødigt spild, at have en 11.1 kasse stående når jeg kun tilslutter 5.1 - kompromiset er en 7.1 model, men selv her er der spild.

Spørgsmålet er derfor, om der findes et mærke som tilbyder god kvalitet i 5.1 ?

Budgettet er ikke helt fast, nok omkring 7000. Andre krav er nyeste HDMI standard samt eARC.
Til top Vis MiNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiNo
 
yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 06 September 2022 kl. 17:30 | IP-adresse registreret Citér yahooboy

Jeg er bange for at det bliver ligeså nemt som at købe et tv uden spyware, reklameservering, smarttv
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy
 
Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1537
Sendt: 07 September 2022 kl. 13:50 | IP-adresse registreret Citér Mr_Tarantino

Hvorfor ikke bare købe en som kan køre 7,9 eller kanaler men så blot kun bruge de 5,1 som du gør nu?
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino
 
MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 07 September 2022 kl. 14:22 | IP-adresse registreret Citér MiNo

Fordi en masse udstyr i en sådan maskinen så vil være ubrugt - og det er jo de 'dyre' komponenter vi taler om - selve forstærker delen. Dvs jeg får kun halv lyd for mine penge.

Men jo, hvis jeg nu bare havde ubegrænset med penge, så kunne jeg købe en 20.000 kr's 11.1 maskine og få noget fin 10.000 kr's 5.1 lyd ... om muligt vil jeg hellere give 10K for en 5.1 maskine og få noget 10K lyd ...
Til top Vis MiNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiNo
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 07 September 2022 kl. 21:02 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Tænker at de ekstra kanaler ikke koster det vilde. Ruller selv med 5.1, men hvis du skal have 4k/8K til en nyere skærm, så skal du
alligevel have noget nyt. Syntes faktisk, at surround lyden på ex. Netflix er ret ok sammenlignet med DVD/Bluray. Selvfølgelig kan
det sidste format noget bedre, men hvem hører det når bølgerne går højt? Tænker at 5.4.2 Atmos er det jeg vil satse på fremover?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 09 September 2022 kl. 11:51 | IP-adresse registreret Citér OleOle

MiNo skrev:
Fordi en masse udstyr i en sådan maskinen så vil være ubrugt - og det er jo de 'dyre' komponenter vi taler om - selve forstærker delen.
Dvs jeg får kun halv lyd for mine penge. Men jo, hvis jeg nu bare havde ubegrænset med penge, så kunne jeg købe en 20.000 kr's 11.1 maskine og få
noget fin 10.000 kr's 5.1 lyd ... om muligt vil jeg hellere give 10K for en 5.1 maskine og få noget 10K lyd ...


Dir ræsonnement er ikke helt korrekt. Du får stadig fuldt udbytte af den store strømforsyning i en 7.1-receiver, selvom du "kun" kører 5.1, da al kraften
så blot går til de 5 kanaler. En 11.1 receiver bliver svagere og svagere i kanal-effekten, desto flere højttalere du tilslutter (også selvom rekvalmen siger
noget andet).
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 09 September 2022 kl. 12:01 | IP-adresse registreret Citér MiNo

^ Jeg kan godt se din pointe - og du har i hvert fald delvist ret. Tak for påmindelsen om dette! Resten kommer an på designet. Men uanset er der
komponenter som står ubrugt.

Jeg tror jeg også synes at det bare virker underligt at der ikke findes flere rene 5.1 systemer. Det er jo bare baseret på mig selv og dem jeg kender. Ikke
mange (ingen) har eller ønsker et fuldt 11.2 atmos -jeg-skal-komme-efter-dig system - men mange har eller ønsker et solidt 5.1 system - og det
kommer man altså rigtigt langt med. Hvis jeg har 20.000 til højtalere, så vil jeg hellere bygge noget 5.1 frem for noget 11.1 - for alt andet lige har man
jo kun det halve antal kr. pr højtaler. Især når man som jeg kun har et system til både 'lyd og billede' ..

Jeg tror ikke at dobbelt så mange højtalere af den halve kvalitet er bedre....

Til top Vis MiNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiNo
 
MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 11 September 2023 kl. 10:21 | IP-adresse registreret Citér MiNo

Jeg kikker stadig, og bemærker lige en spøjs ting fra Hifi-klubben. Ikke for at hænge dem ud, slet ikke. Det er bare dem som skriver:

"ægte HIFI watt" er 2 kaneler i drift 20-20.000HZ på deres sourround recievere.

Men på deres surround/multikanal effektrin NAD M28, så er det med *alle* kanaler i drift. Dvs 7 og ikke 2.

Det er jo ikke særligt gennemskueligt, at samme udtryk "HIFI watt" betyder 2 forskellige ting inden for samme område (forstærkere) ...

Det er med at at forklare hvorfor en M28 koster det samme som en let brugt lille bil, men det bør måske formuleres anderledes.
Til top Vis MiNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiNo
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 11 September 2023 kl. 20:58 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Hvad angår surroundrecievere, deres konstruktion og ydelse er det bedst at leve i lykkelig
uvidenhed. Baseret på mit personlige kendskab til Yamaha står de ikke tilbage i mængden af
tilsvarende apparater. Man skal bare lade være med at gå i dybden med diagrammerne til
deres effektforstærkere. De er ikke værd at skrive hjem om. Bevares det er imponerende det
der kommer ud af det, men som Ole skriver er alle kanaler trukket fra samme strømforsyning
som ikke dimensioneret til fuld effekt på alle samtidig ud fra den betragtning at det ikke bliver
aktuelt. Til gengæld er der ofte mulighed for at tilslutte diverse separate effekttrin. Og så sker
der noget .....
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 345
Sendt: 12 September 2023 kl. 09:17 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Jeg har godt læst at du "hænger godt og grundigt fast i 5.1", men jeg vil nu alligevel advokere for at en ny receiver er en god anledning til
at genoverveje dette.

Jeg kører vist med 9.1, så jeg har foruden de normale 2 baghøjttalere, som sidder ud for mit hovede, også 2 bagvægshøjttalere, de fylder
hele surround-delen meget bedre ud, det er sværere at lokalisere lyden, og den panorerer bedre. Højttalerne er et sæt af de nogenlunde
flade / ikke så dybe Audiovector K-X eller hvad de nu hedder, sættet kostede mig 1.500 kr. brugt.

Atmos bliver håndteret af et par højttalere der står oven på mine gulvhøjttalere, men de kunne også bare sættes på væggen bagved. Det er
et sæt Onkyo SKH-410 Atmos højttalere, de hælder meget opad og skyder lyden fremad / opad så den reflekterer på loftet. Til min
overraskelse gav det egentlig mest i højdefornemmelsen af lyden, dvs. lydbilledet er bare meget større, det er ikke kun effekter.

Det behøver jo ikke at være nu at du går all-in, men hvis du om et par år bliver nysgerrig vil det være ærgeligt at du er nødt til at købe ny
igen.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 12 September 2023 kl. 17:37 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Er ret glad for front high højtalere på mit setup. Hvis du har et par stående, smæk dem på og lyt?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 12 September 2023 kl. 18:00 | IP-adresse registreret Citér Tommy S.

De fleste af de surround forstærkere jeg har kigget på angiver alle deres watt ydelse i stereo, så de er sikkert alle bygget over
den samme læst som Kaj beskriver. Jeg ville ikke være bekymret for at købe nogle flere kanaler, der plejer at følge flere watt
med 😀
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 13 September 2023 kl. 09:02 | IP-adresse registreret Citér MiNo

Har ingen ubrugte højtalere, og har som sagt ej heller meget lyst til mere. Ikke fordi jeg tænker det ikke giver en effekt, men fordi jeg synes det
fungere så godt, Måske fordi mine dipol baghøjtalere sidder ret højt, og bag mig, og giver en rigtig god rummelig fornemmelse.

Og selvom jeg altid har ment at højtalere godt må kunne ses, så kan jeg ikke rigtigt holde tanken ud om at sætte nogle andre højtalere oven på mine
front højtalere. Det vil blive for underligt at se på. Og så har jeg ingen mulighed for side højtalere i rummet. Nada.

Min nuværende receiver er da også 7.1 netop for at få effekt / kvalitet nok. Det forekommer mig bare, som nævnt tidligere, lidt ærgerligt at købe flere
udgangstrin end jeg kommer til at tilslutte.

Noget helt andet er hvor mange kilder det faktisk har reelt mere end bare 5.1 lyd. Det har jeg ikke få godt styr på, men tænker det ikke er *vildt*
udbredt i streaming endnu.

Nå, jeg har lidt tid endnu. Mit nuværende TV har ikke eARC så det blivet først når det skal skiftes. Ellers får jeg ikke en fis ud af det.

Til top Vis MiNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiNo
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 345
Sendt: 13 September 2023 kl. 15:17 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Jeg har bipoler ud for hovedet, og så sidder bagvægshøjttalerne ca 1 meter fra aidevæggene (ca 3 meter bredt rum). Det er ikke fordi
kildematerialet nødvendigvis indeholder det, men så beregner receiveren et resultat der giver mere fylde bagfra. Det samme gælder Atmos
højttalerne, de modtager måske også bare et beregnet resultat, men det er hørbart.

Men nok herom, god jagt
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 13 September 2023 kl. 16:47 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

MiNo skrev:

Jeg tror jeg også synes at det bare virker underligt at der ikke findes flere rene 5.1 systemer. Det er jo bare baseret på mig selv og dem jeg
kender.

Jeg læser masser af forums i udlandet og der er ikke mange som deler din holdning. Tror simpelthen at en ren 5.1 receiver ville ende med
at være dyrere da den ville blive lavet i så få eksemplarer ift. den "moderne" version.

Ift. det prismæssige aspekt, så husk også at produktionen af 5.1 chips med meget høj sandsynlighed er stoppet. Dvs. Yamaha, Denon etc.,
kan slet ikke købe de chips mere. Så i sidste ende er det de ekstra effektkanaler du betaler ekstra for. Det er i hvert fald mit bud men har
ikke noget insiderviden.

MiNo skrev:

Noget helt andet er hvor mange kilder det faktisk har reelt mere end bare 5.1 lyd. Det har jeg ikke få godt styr på, men tænker det ikke er
*vildt* udbredt i streaming endnu.

Det er meget udbredt. Selv på streaming kommer de fleste nyere udgivelser i Atmos.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 14 September 2023 kl. 11:09 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Men....så ved du jo godt hvad du vil? Hvis du ikke ønsker flere højtalere, så er mere end 5.1 jo no go. Så er gode råd jo dyre...
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 19 September 2023 kl. 16:40 | IP-adresse registreret Citér OleOle

MiNo.

Jeg kommer lige til at tænke på, at det ikke er spild at købe en Yamaha 7.1 receiver! Yamaha kan jo køre Bi-amping på fronterne. D.v.s. at at de
krævende fronter, drives af 4 udgange, i stedet for to.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
MiNo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 19 September 2023 kl. 16:44 | IP-adresse registreret Citér MiNo

OleOle skrev:
MiNo.

Jeg kommer lige til at tænke på, at det ikke er spild at købe en Yamaha 7.1 receiver! Yamaha kan jo køre Bi-amping på fronterne. D.v.s. at at de
krævende fronter, drives af 4 udgange, i stedet for to.


Korrekt, men mine ældgamle front højtalere kan ikke :-)

Men ellers er stærkt argument, og nok en feature jeg vil kikke efter fremover.


Til top Vis MiNo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiNo
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 19 September 2023 kl. 20:42 | IP-adresse registreret Citér OleOle

MiNo skrev:

OleOle skrev:
MiNo.

Jeg kommer lige til at tænke på, at det ikke er spild at købe en Yamaha 7.1 receiver! Yamaha kan jo køre Bi-amping på fronterne. D.v.s. at at de
krævende fronter, drives af 4 udgange, i stedet for to.
Korrekt, men mine ældgamle front højtalere kan ikke
:-)Men ellers er stærkt argument, og nok en feature jeg vil kikke efter fremover.


Det er sådan set underordnet, at dine højttalere kun har ét sæt terminaler. Du trækker stadig 2 ledninger, til det ene sæt terminaler. Derved aflaster du
udgangstransistorerne, da der nu er dobbelt så mange, som trækker højttalerne.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 19 September 2023 kl. 21:37 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

OleOle skrev:

Det er sådan set underordnet, at dine højttalere kun har ét sæt terminaler. Du trækker stadig 2 ledninger, til det ene sæt
terminaler. Derved aflaster du udgangstransistorerne, da der nu er dobbelt så mange, som trækker højttalerne.


ADVARSEL‼️ Forbinder man to forstærkerudganges plusser og minusser til et sæt højttalerterminaler er det forbundet med
MEGET STOR RISIKO for at en eller begge kanaler brænder hinanden af. Det er kun helt specielt konstruerede forstærkere, som
slipper levende fra den øvelse.

SO DON’T DO IT ‼️
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes