Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dolby Atmos 9.1.4 eller 7.1.6 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 15 April 2022 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har i dag 9.4.4 Dolby Atmos. Kombineret med Auro-3D.

jeg overvejer at droppe Wide højttalerne og i stedet for have 6 Atmos loftshøjttalere. Er der nogen erfaringer med det?

Grunden til det er at ved stereo lyder det bedre med diffusion der, hvor Wide højttalerne står. Wide er godt, men måske er 6 loftshøjttalere
endnu bedre?
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 18 April 2022 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil slå et slag for wides - de udfylder en vigtig rolle.

Vinklen mellem venstre front og venstre sidehøjttaler er meget stor og lige netop dét område, er der hvor vi er mest følsomme ift. at kunne retningsbestemme lyden. Derudover er side-højttalerne ofte de højttalere der er tættest på lytteren og derfor de højttalere som hurtigst vil dominere hvis man bevæger sig bare lidt til højre og venstre for lyttepositionen (i.e. hvis du har en gæst). Pga. de to ting er resultatet ofte at panoreringer langs siden af rummet ikke er så præcise som de kunne være uden wides.

Hvis du har læst Floyd Tooles bog, kan man læse, at lyde som kommer fra ~60 graders vinkel (som wides typisk er) er den vinkel som opleves som "maksimal bredde". Så wides hjælper på panoreringer og øger bredden på lydbilledet.

Den gode evne vi har til at retningsbestemme lyde foran os, har vi ikke når lydene kommer oppefra. I min optik er det derfor mindre vigtigt at "udfylde hullerne" i loftet. Især hvis du kun har én række, så vil panoreringer mellem top front og top back heller ikke være så kompromitteret som det vil være mellem venstre front og venstre sidehøjttaler. Har du to rækker er top middle af større værdi.

Min bio er stadig under konstruktion, så ovenstående er ikke baseret på lytning endnu, men blot på teori. Plejer dog at hænge godt sammen.

Alternativt forslag jeg ville overveje: Det irriterende ved wides, som du også har erfaret, er at de meget ofte placeres præcis dét sted hvor der er en første-reflektion fra en højttaler som man gerne vil behandle. Prøv at fjerne din wides, fix første reflektionen så det lyder bedst. Derefter kan du placere dine wides hvor de ikke er i vejen. Du vil gå lidt på kompromis med vinklen, men i vores små rum er den store gevinst ofte at "udfylde hullerne" og ikke at det er PRÆCIS 60 grader som Dolby har på en tegning.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 20 April 2022 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Tak for dit fine svar JBLPro.

Problemet med loftshøjttalere er, at placeres de med en vinkel på 45 grader fra ørehøjde, giver det 90 grader og det er et problem med hul i midten. Men jeg kan jo rykke dem lidt tættere sammen. Min processer kan desværre kun gengive 13.1 samtidig.[

__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 21 April 2022 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Hvilke vinkler har du venstre front og venstre surround i? Ofte er det ~23 grader og ~100 grader. Så næsten samme 'hul'. Og lydmæssigt mener jeg det har en større betydning her.

Men det er da bare at slå wides fra og vurdere hvad du synes du mister. Kan du undvære det?

Ellers må du på opgraderingsjagt efter en 9.1.6 processor :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 21 April 2022 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Jeg har prøvet at ramme 110 grader med surround højttalerne og det passer nok godt med 23 grader. Det er et stort hul som du skriver. Der er også meget snert til Baghøjttalerne. Så jeg il arbejde for at trække dem lidt frem. 90 - 100 grader tror jeg.

Jeg er ikke i tvivl om, at Wide er super godt. Når det bruges i optagelsen og f.eks. en bil kører forbi virker det bare så godt. Jeg vil arbejde lidt med placeringen igen. Dolby skriver inden for 50 - 70 grader, så der er et spillerum. Mit problem er så, at jeg har ikke et rektangel rum, da der et indhak på højre side desværre.

Jeg har placeret mine Fronthøjttalere efter at lytte i stereo. Stereo er vigtigst. Jeg prøvede med 30 grader fra centerlinjen. Først ca. 35 grader og så den anden vej. Indtil jeg fandt det sted med bedst krop på musikken o stadig bredde på. Jeg har prøvet at afspille kun med Wide højttalere og der er nok en del forskel fra plade til plade. Men helt sikkert at det er godt til film. Højttalerne er også bygget til den placering. Min Marantz processer har mulighed for at tilslutte 15.2 højttalere, men "kun" afspille 13.1 , så det kunne jo fysisk afprøves med 2 ekstra højttalere. Stereo mæssigt er det bedre at fjerne højttaleren og placere en diffusere.

Men springet fra Atmos placeret med 45 grader fra ørehøjde giver 90 grader og det er for stort. Min Marantz processer har mulighed for at tilslutte 15.2 højttalere, men "kun" afspille 13.1 , så det kunne jo fysisk afprøves. Stereo mæssigt er det bedre og fjerne højttaleren og placere en diffusere.

Det ville være optimalt med en ny processer med 15.2 eller mere engang. Uha.

__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 24 April 2022 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Et godt wide-tip du kan tage med. I stedet for at se på vinkler, så tegn dit rum oppefra og tegn en ret linje fra venstre front til venstre side
surround. Så tegner du en streg fra din lytteposition til midten af den anden linje du lige har tegnet. Du fortsætter med linjen indtil du rammer
din sidevæg. Der hvor linje og sidevæg skærer, er et rigtig godt sted for din wide.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes