Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hdmi indstillinger tv/receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stixx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2022
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 16 Januar 2022 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Jeg er ny i gruppen her, og takker derfor for medlemsskabet og håber på at blive godt modtaget (Jeg har jævnligt været inde og snuse i diverse Hifi-tråde, så derfor har jeg god tiltro til forummet her)

Til kernen: Jeg har investeret i nyt tv (Samsung QE55Q80A) og nu kan jeg ikke få min AV-reciever til at gøre dét, den altid har gjort

Jeg har altid kun brugt mit tv som monitor, dvs. at al lyd gik ud gennem reciever og tilhørende højttalere. For et par dage siden hænger jeg mit nye tv op, og tilslutter (som hidtil) min recievers monitorudgang til tv'ets HDMI 1. Til recieveren er tilsluttet (som hidtil) TV-boks/parabolmodtager og DVD-afspiller m.m.

Det får jeg ikke til at fungere som planlagt, og efter flere opstartsforsøg, ringer jeg til Samsung support! En utrolig arrogant og nedladende tech-supporter fortæller mig så at "sådan har han ALDRIG hørt nogen tilslutte sit udstyr, og det vil heller ikke kunne fungere!"

Efter få minutters ævl og kævl, med hånlige bemærkninger fra tech'en, og et par ukvemsord fra mig, vælger jeg at følge hans anbefaling, da det ifgl. ham, er den ENESTE mulighed:

Godt så! Jeg hiver HDMI'erne ud af recieveren, og smækker dem op i tv'ets HDMI 1 og 2, og tager reciverens MONITOR/ARC HDMI og smider op i tv'ets ARC/out. Så skulle alt virke perfekt - iflg. supporten!

Det gør det så ikke, og derfor har jeg nu behov for hjælp, primært fra Jer i dette forum.

Jeg får kun lyd i front-højre og -venstre, men intet i center eller baghøjtt. På recieverens display står nu "TV Input" (sikkert logisk), hvor der tidligere stod hhv. SAT/CAB boks eller DVD osv. Recieveren (Marantz SR-6011) har on-screen menuer, men dem kan jeg ikke få adgang til, da der nu ikke er noget output fra reciever til tv, og hvis jeg flytter kabel fra tv'ets ARC til HDMI-in, så melder tv'et at apparatet (recieveren) sidder i det forkerte stik, og slukker derefter recieveren, inden jeg når at åbne menuen !?!

Men ..... men ..... tech-support vej(vild)ledning, eller ej, kan det så passe at et moderne tv ikke kan bruges som ren monitor ???

HJÆLP !

__________________
***************************
Lommeentusiast siden 70'erne :-}
Til top Vis Stixx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stixx
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 16 Januar 2022 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun prøvet det på et LG og ikke Samsung... men mon ikke det er nogenlunde det samme
Jeg benyttede også netop ARC HDMI og gik så ind under indstillinger på fjernsynet og fandt ud af at det kan være 2 forskellige steder.
Under lydindstillinger eller bare generelle indstillinger. Her skulle du kunne indstille hvilket signal dit fjernsyn sender videre til din Surround receiver, således at du kan få surround igen.
Mener nemlig at den som standard sender PCM signal ud, hvilket kun bliver til stereo. Så du skal ændre det til bit-stream eller Dolby digital - så skulle din Receiver gerne selv opdage at det er et surround signal den får


Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Stixx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2022
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 20 Januar 2022 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Tak for dit input Digital_Thor

Jeg søgte i både lyd- og generelle indstillinger på tv'et, og dér var der helt klart et par punkter jeg ikke var faldet over første (og anden) gang. I Samsungs online-guide fandt jeg ligeledes et par ting, dog ikke helt matchende med mit tv, men ved en gennemgang af tv'ets menuer, og min recievers ditto, lykkedes det til sidst at få video in- og output til at fungere som JEG ønsker det. Lyden kom osse til at fungere, bl.a. med en nyopsætning af recieveren.

Summasumarum: Alt virker nu som ønsket (dog med et par udfald ind i mellem) og det eneste kabel der tilgår tv'et, udover power, er et enkelt HDMI fra reciverens ARC til tv'ets ARC. Dette blev muligt ved at slå featuren "ANYNET+" til i tv-menuen.

Anyways, tak for hjælpen

__________________
***************************
Lommeentusiast siden 70'erne :-}
Til top Vis Stixx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stixx
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 20 Januar 2022 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hej Stixx - fedt det hjalp

Det kan ske at nogle kabler er lige en tand for dårlige eller simpelthen har en fejl i en af kontaktfladerne.... de er jo ikke særlig store.  Prøv evt. et andet kabel... behøver ikke være dyrt eller noget - bare lige for at se om det så fjerne udfaldene.
Du kan evt. slå hhv. fjernsynets og receiverens HDMI version op... f.eks kan det være at fjernsynet understøtter version 2.0 og receiveren 1.4B eller noget i den stil.

Selv såkaldte High Speed HDMI kabler der understøtter version 2.1 - koster kun omkring 150 kr for 1m.
Alle HDMI kabler er bagud kompatible og det er faktisk næsten 100% den HDMI port der sidder i hhv. fjernsynet og receiveren, som bestemmer og afgør hvor godt et signal der kommer igennem. Du kan selvfølgelig rende ind i lidt udfordringer hvis kablet bliver noget længere end måske 5-10m. Men det vil også ofte være begrænsninger i apparaterne og ikke kablerne, som gør forskellen.

Men som sagt... prøv lige et hvilket som helst andet kable først... og se om det ændre noget på udfald
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes