Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Jeg bygger højtalere! Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 04 Maj 2023 kl. 22:30 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Hej alle sammen

Jeg har kastet mig ud i et lille projekt, som jeg vil omtale herinde i forummet:

Jeg vil bygge mine egne højtalere fra bunden. Det er både for at prøve kræfter med det, men også ren beskæftigelse... 

Ideen gik på, at bygge en større 2 vejs højtaler, og det er helt klart inspireret af de seneste højtalere, der har været på besøg i lytterummet. Og så har jeg efterhånden lyttet til så meget udstyr, at jeg har fået en god forståelse af hvad der fungerer godt.

Det skulle være med slavebas, for korrekt implementeret, så kan det både give niveau som en basrefleks men samtidig være præcist som et lukket kabinet. Og det bliver en oval enhed fra SB på 5x8" som resonerer med ved 40 Hz.

Diskanten skal være en bånddiskant... de er bare bedre. Og valget er faldet på Fountek Neo CD3.0, som helt klart er noget af det bedste derude.

Bas/mellemtone enheden var lidt mere af en udfordring... en 6,5" var et oplagt valg, men jeg vil gerne dele et godt stykke over mellemtone-området, så dette er helt upåvirket af filteret. Og det har jeg ikke kunne finde en 6,5" der kan, uden at de så også har et vildt peak ved 10kHz, og det kræver både stejlt og kompliceret filter. Fuldtone var med i tankerne, men røg hurtigt ud igen...

Så valget er faldt på en 5,5" Revelator fra ScanSpeak, som jeg kender som værende rimelig basstærk trods sin størrelse. Den er ganske overdimensioneret i "motorrummet"...

Samtidig vil jeg gerne have et enkelt filter... det skal være 1.ordens med et minimum af komponenter. Den lille Revelator er rimelig linær op til 4500-5000 Hz, så det er her jeg vil dele. Og heldigvis passer den med Fountek båndet.

Kabinettet kunne jeg regne mig frem til at skulle være på 16-18 liter, og jeg overvejede både Silvan modellen med tilskårede plader, men også snedkerbyggede kabinetter... de sidste blev bare for dyre. Det er trods alt kun testkabinetter indtil videre... Men så faldt jeg over nogle færdige sæt fra Denovo Audio, hvor pladerne er skåret, så de nærmest kan samles som lego - med lidt lim. Og så kostede de kun 1000,- for to sæt plader.

Og faktisk er de så præcist skåret at de kan samles uden lim, bare lige for at prøve... og det var overraskende nemt at samle dem. Jeg benyttede kun en enkelt skruetvinge for at skabe lidt pres, men det er egentlig ikke nødvendigt, da pladerne passer så præcist sammen!

Det hele foregik på spisebordet i mit eget køkken. Billeder følger i næste indlæg...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 04 Maj 2023 kl. 22:53 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Her er det ene sæt plader klar til samling:

Og her er de første plader limet sammen:

Her er det samlet med top og bund, og man kan se noten på siderne hvor pladerne er låst ind i:

Og til slut fronten på:

Samlet tog det under 2 timer pr. kabinet inkl. tørretid. Allerede efter 20-30 minutter kunne skruetvingen løsnes og de næste plader monteres...

Næste gang er der skåret huller til enhederne, og så skal det hele samles



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
isle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 05 Maj 2023 kl. 08:56 | IP-adresse registreret Citér isle

Det er da et spændende projekt, enkelt og lige til, med de kabinetter

Det glæder jeg mig til at følge, hele vejen

Er det ikke nemmere, at montere dæmpe materiale, inden baflen er monteret?
Til top Vis isle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isle
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 05 Maj 2023 kl. 10:24 | IP-adresse registreret Citér dichael

Spændende projekt og elt med de kabinetter.



Vil du køre aktivt, eller passivt?

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 05 Maj 2023 kl. 14:27 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det umiddelbare indtryk af enhederne i den totale sammenhæng virker positivt. Kigger man nærmere på enhedernes frekvensrespons og sammenholder det med ønsket om et 1. ordensfilter ved 4-5kHz begynder der at vise sig vanskeligheder. Forbedringsområder om man vil.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 05 Maj 2023 kl. 14:31 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det bliver ikke bedre af at Fountek ydermere anbefaler et 3. ordensfilter ved 2500Hz
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
isle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 05 Maj 2023 kl. 15:38 | IP-adresse registreret Citér isle

Ja så vil et 2. ordensfilter, kunne gøre det ved 4500-5000hz.
Til top Vis isle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 05 Maj 2023 kl. 23:15 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

isle: Der kommer et ret stort hul på bagsiden til slavebassen, og det giver masser af adgang bagefter. I første omgang handlede det om jeg overhovedet kunne samle kabinetterne. Og så skal jeg have lavet huller som det næste... og så skal der dæmpes intern. En bieffekt ved at benytte slavebassen, er at hullet til den giver god adgang til fremtidige opdateringer.

dichael: De skal køre passivt...

Kaj/isle: Skulle det vise sig at 1.ordens er noget hø... så er det frem med lommeregneren og tænke 2.ordens osv.

Men generelt er det en øvelse for at prøve nogle ting af... og jeg synes at højtalere skal holdes simple. Jo, flere komponenter, jo flere faseforskydelser i lyden.

Nu prøver jeg, og så skal I nok få at vide hvordan det går hen ad vejen. Men kom endelig med indspark, det kan jo være at det giver mening i mit skøre hoved



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 Maj 2023 kl. 15:24 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Nå, så skete der lidt mere... der er målt og tegnet op, og efterfølgende afmærket med en passer. Hullerne er skåret med en stiksav, så finishen er ikke den bedste, men hullerne passer

Jeg spurgte igen en snedker, men det er dyrt... så det er vaskeægte gør-det-selv!

Her følger lidt billeder af forløbet... først opmåling og aftegning:

Og så skulle der skæres huller:

Næste fase bliver dæmpning af kabinet og montering af delefiltre, og så skal det bare samles... det går overraskende let. Og som I kan se, så giver hullet fra slave-bassen god adgang indvendigt i kabinettet.

Hvis det skulle gå hen og blive en succes, så kan det godt være at jeg får en møbelsnedker til at lave et par flotte kabinetter... nu ser vi!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
isle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 08 Maj 2023 kl. 08:32 | IP-adresse registreret Citér isle

Når først enhederne er monteret, kan udskæringerne ikke ses Man kommer måske til at se, at undersænkningen, af enhederne mangler.
Til top Vis isle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Maj 2023 kl. 08:49 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Så skal jeg have fat i en overfræser... og jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke gider købe en bare til dette ene sæt kabinetter... og så længe det bare er testkabinetter 

Til gengæld er udskæringerne lavet så enhederne sidder tæt på hinanden, og man dermed får et samlet akustisk centrum for enhederne. Det tænker jeg er endnu vigtigere...?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 281
Sendt: 08 Maj 2023 kl. 13:54 | IP-adresse registreret Citér Thomas P

Affasning på bagsiden af fronten ved udskæringerne ti enhederne, er faktisk også vigtigt jævnfør "eksperterne". Noget Troels Gravesen, blot som eksempel, har gjort en del ud af at beskrive.
Just a hint.

__________________
"I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Maj 2023 kl. 15:27 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Det har jeg også overvejet, især fordi 15w enheden er et meget "Tight" fit, hvor chassiset går "lodret" ind, og samtidig er spideren også ret stor i diameter... men jeg har svært ved at retfærdiggøre prisen for en overfræser til det.

Det kan være jeg skal give det en tur med grovfilen, når jeg har fået markeret skruehullerne. Puha, alt det arbejde!

Det er jo bare "test"-kabinetter, men det er med i planen, hvis der skal laves "snedker"-kabinetter!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Maj 2023 kl. 15:28 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Og tak for alle indspark... og interesse!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 165
Sendt: 08 Maj 2023 kl. 17:28 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Ved 1ste. ordens filtre vil højttalerens udstrålingsmønster pege nedad med cirka 14-15 grader , så skal højttalerkasserne
tiltes bagover .

Akustisk center er rigtigt nok mellem enhederne , men for at få et vandret udstrålingsmønster skal hver enkelt enheds
akustiske centrum være i samme afstand fra lyttepositionen . Bånddiskantens akustiske centrum er
membranen/svingspolen , basenhedens akustiske centrum er svingspolegabet , men der er delte meninger om hvor
præcis det akustiske centrum for en given enhed ligger !
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 08 Maj 2023 kl. 17:59 | IP-adresse registreret Citér Fimpe

Spændende projekt

Jeg ved ikke om du har måleværktøj? så du kan udmåle enhedens faktiske Q værdier, som for Scanspeaks vedkommende kan afvige meget fra
de opgivne. Det er for at få en god afstemning af kabinettet med slavebas.

Du skal måske også huske baffelstep. Du kender allerede placeringen af enheder på kabinettets forside. Et link til "beregning"
https://audiojudgement.com/baffle-step-calculator/

Håber du får nogle gode timer med projektet


Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Maj 2023 kl. 19:30 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Jeg må ærligt indrømme, at dette er et projekt af den praktiske slags, hvor jeg sætter ting sammen efter nogle ideer, der er opstået efter mange år med mange højtalere.

Princippet er, at det skal være simpelt... for de bedste oplevelser jeg har haft med gode højtalere, har også været simple højtalere, med højkvalitets enheder og komponenter!

Når tingene er sat sammen, som jeg forestiller mig de skal være, så sætter jeg mig ned og lytter. Og hvis det lyder som jeg ønsker, så er alt godt... hvis det lyder dårligt/forkert, så allierer jeg mig med nogle kloge mennesker, som kan måle og give gode råd.

Jeg har sat mig ind i mange mulige kringelkroge omkring filterene, men de forudsætter alle at der skal sættes flere komponenter ind i signalvejen, og det ønsker jeg ikke da det uanset forringer lyden. Men igen, hvis mine ideer ikke lyder som de skal, så må jeg finde vejen videre...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 11 Maj 2023 kl. 07:00 | IP-adresse registreret Citér Fimpe

Hej igen,

Må da lige sende en advarsel

Mikkels projekt er da meget sjovt, og advarslen går mest i retning af at det for flere er blevet en vanedannende hobby, som kan blive svær
at slippe igen

Gøre det simpelt kan mange ting, og jeg syntes absolut ovennævnte projekt er værd at følge!

Til inspiration for dem der gerne selv vil bygge og ikke har tålmodighed til at prøve sig lidt frem, har Troels Gravesen netop barslet med
noget tilsvarende, også med et ret simpelt filter.

http://www.troelsgravesen.dk/Revelator-51.htm


Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 16 Maj 2023 kl. 21:18 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Så kom der en kasse med en masse spændende ting... enheder, komponenter til filter, dæmpemateriale osv. Kun slavebas og spoler til filter lader vente på sig...

Nu er der boret huller så enhederne kan skrues i, og udskæringerne er rettet lidt til. Ligeledes har jeg monteret dæmpemateriale i 2 lag, først filt limet fast og så et lag akustilux lagt løst rundt langs sider, top og bund.

Her er et par stemningsbilleder:

Næste skridt bliver filteret, men jeg mangler lige spolerne... jeg overvejer allerede om et Zobel-filter skal hen over den lille bas/mell. Men til en start bliver det uden.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
isle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 17 Maj 2023 kl. 08:42 | IP-adresse registreret Citér isle

Det ser rigtig godt ud! Meget spændende når du skal til at lege med filteret, det er det sjove. God ide med at prøve
zobel-filter, især din rørforstærker, ville kunne få en fordel ud af det.
Til top Vis isle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isle
 

Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes