Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Lån af bass trap (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aslund
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 13 Januar 2022 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Jeg skriver for at høre om der er en venlig sjæl i Storkøbenhavn, som har en bass traps man kunne låne. Jeg betaler gerne for det.
Mit problem er at jeg kæmper med at få et par Gato Audio FM-50 til at spille helt perfekt i bassen. De buldre lidt, bare en smule, selvom jeg bruge
RoomPerfect.
Før jeg køber mig selv fattig i bass trap og andet, så kunne jeg godt lige tænke mig at prøve det af og se om det hjælper.

Her er et billed af opstillingen:
https://lensdump.com/i/rC7i1k

Hilsen
Sebastian   
Til top Vis Aslund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aslund
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 05 Februar 2022 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg bor i Jylland. Så lidt langt if. t. udlån. Ved ikke om du har fået løst det, men jeg giver alligevel mit besyv med: Jeg har bass
trap el. "low frequency absorber". Det er nemlig ikke alle frekvenser der opfanges. Jeg har også nogle "puder" og dæmpe
plader. Hvis man har godt hifi udstyr der har synergi komponenterne imellem, er buldre bas, ujævnt stereo perspektiv og
sibilance :"S-T" lyde i diskanten resultatet af lyden fra højttalerne og vibrationer fra HT kabinettet som reflekterer ud fra
møbler, vinduer og vægge. Altså ujævn refleksion hen med ens sweet spot: lytte position. Jeg har brugt lidt over 6000 kr. på
akustik styring. Jeg havde tænkt på det et par år forinden og besluttede mig for, da hele mit hi-fi skulle opgraderes via
udskiftning, at jeg ville undersøge hvad akustik styring kunne gøre med det anlæg jeg allerede havde. Det jeg gjorde var at
prøve med plaider, sofapuder, håndklæder, dyner og hovedpuder. I en periode prøvede jeg mig frem: For meget bas, tæppe i
hjørnet. Det hjalp lidt, så en dyne som jænvede det lidt mere ud, men nu ujævnt stereo perspektiv, så et tæppe ved anden HT,
det var bedre. Håndklæde hængt på HT bag-kabinetterne, pludselig mindre hård diskant osv. Efter en tid havde jeg fundet ud
hvordan det lød bedst med de forskellige ting. Så begyndte jeg at sætte dyner, tæpper osv op ved hver lyttesession. Fin
justerde indtil det lød rimeligt ens ved alt musik hver gang. Så var jeg sikker nok til at ofte penge på div. akustik ting. Jeg
valgte at se det som en del af mit nye hi-fi og ikke en seperart udgift. Det er jo fristende at smide de 6000 kr. efter et par
dyrere højttalere. Men det løser jo ikke førnævnte problemer. Det handler jo om at styre refleksionen sådan at tonerne rammer
sweetspot samtidig. Møbler, vægge osv. er jo også en del af akustik styring så reflektionen fra dem skal tunes ind med div.
akustik puder, low frequency absorber osv. Man spiller med rummet ved at fintune reflektionerne fra alt i det. Det fleste af os
har jo vores hi-fi i stuen og gider jo ikke sidde i sække stole med ryatæppe på væggene fordi det giver bedste lyd Så hr du
stadig udfordringen, tænker jeg at du måske skal i gang med at prøve med div. tekstiler for at finde ud af præcis hvad der giver
buldre bas- ujævn bas. Efter det har du en ide om hvor der skal sættes ind med akustik styring.
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

jeg har kigget på din opstilling og dine højttalere. og det første jeg lige ville prøve og som ikke koster noget
er at prøve at dæmpe bas reflex rørene, det ene elle dem begge specielt på den ht som står over ved hjørnet.
det kan være det er nok til at dæmpe dit buldre

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

@Aslund.

Inden du foretager dig andet prøv lige læse denne her: diy summiko master speaker setup guide
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 06 August 2022 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

2 ting der ikke koster noget, flyt højtaler ca 10cm, mere fra hjørner ,vil måske 3db laver bas, give noget
room perfekt, kan du prøve , mic tætter på bassen, når du laver måling, en fra hver højtaler.
og resten i rummet, mener der er 5 målinger.
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Larsenform
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2022
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 06 August 2022 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Det er kun den ene som står ubehageligt tæt på et hjørne og det giver jo altid mer-bas. Dernæst står begge alt for tæt på
bagvæggen. Jeg tror vi skal op på 70-80-90 cm fra diskantforside til bagvæg.De står som om de er tiltet godt fremover, de giver alt
andet lige en mere pågående lyd, lidt mere attack, måske det også giver dig indtryk af for-meget-bas? Prøv at rette dem en del
opad, de bliver i hvertfald venligere at høre på.


Til top Vis Larsenform's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsenform
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 07 August 2022 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hvor stort er dit rum?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes