Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Quad 405/33 opradering? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sidenius
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 16 April 2021 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er i et dilemma her.

Jeg har fået et sæt Quad 405 + Quad 33 forærende! Jeg har aldrig hørt Quad-lyden, men ud fra hvad jeg har læst rundt omkring kunne den angiveligt bløde og behagelige vintagelyd fra disse apparater i den grad falde i min smag.

Problemet er, at der ikke er hul igennem den ene udgang og det i kombination med, at komponenterne jo nok i den grad trænger til en opgradering efter så mange år, gør det noget vanskeligt at vurdere lyden og dermed afgøre, om en professionel opgradering er noget der er værd at smide penge efter.

Mit nuværende setup er en Cyrus 3i med PSX-R ekstern strømforsyning, som ikke lever mere end +50W, og jeg kunne godt tænke mig lidt flere muskler at drive højttalerne med.

Spørgsmålet er så, om det er en bedre idé i stedet at bruge pengene på en god effektforstærker til mit Cyrus setup - eller sagt på en anden måde (med forbehold for, at der forventeligt er en pæn forskel på lyden af et vintage-setup som Quad og så et mere moderne Cyrus-setup):

Får jeg med opgraderingen af Quad'erne bedre anlæg for pengene end ved at opgradere mit Cyrus med en god effektforstærker?

Håber at det giver mening

Til top Vis sidenius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sidenius
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 16 April 2021 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Med ønsket om at bevare retrolyden er det vigtigt kun at udskifte defekte komponenter med tilsvarende originale. Om 405’eren
giver dig det ønske boost kan du kun afgøre ved at tilslutte den pre out på Cyrus’en og derfra vurdere forskellen i lydmæssige
egenskaber. Det kræver naturligvis at 405’eren fungerer på begge kanaler. Sådan vil jeg starte på opgaven. Jeg har renoveret
såvel en original 405’er såvel som jeg gennem mere end 10 år har kørt med en selvbygget klon af den indtil jeg byggede noget
mere magtfuldt. Du må ikke overse at lydstyrkeforskellen mellem 50 og 100w kun er 3dB. Hvilke højttalere anvender du?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
sidenius
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 16 April 2021 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige nu et sæt Bailey transmission line.
De er noget strømsultne
Til top Vis sidenius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sidenius
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 16 April 2021 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

...... med den ovale bas? I så fald har du brug for en forstærker med kontrol over basområdet. Stor dæmpningsfaktor og evnen
til at levere strøm. Kender problematikken fra omgang med og mange års salg af IMF højttalere.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
sidenius
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 16 April 2021 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeps - med den ovale bas.
Nogen anbefalinger i forhold forstærkere med god kontrol over bassen?
Til top Vis sidenius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sidenius
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 16 April 2021 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Med en dæmpningsfaktor på 80 er 405'eren OK. Spørgsmålet er om 100W er nok for dig, når du vil opgradere.
Det er umuligt at svare på uden at kende dine vaner omkring brugen af anlægget.
Jeg ville i dit sted som sagt tilslutte 405'eren og lytte om du er i mål eller der skal mere eller noget andet til.
Du må ikke glemme, at der rundt regnet skal en tidobling af effekten til en hørbar fordobling af lydstyrken.
Og her er min erfaring at basenheden kommer i klemme, da den ikke er styret af andet end forstærkeren.
Jeg har oplevet, at brugen af kraftige forstærkere - uanset deres kontrol over basenheden i det omtalte transmissionline system - fik enhedens svingspole
til at ramme bunden af magneten.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes