Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 14:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: forskel på dyr og billig forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
acce
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 24 August 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad er den væsentlige forskel mellem en dyr forstærker til 15000 kr og en billig til 5000 kr? Hvis vi ex. antager at de har samme udgangseffekt eller noget?

På forhånd tak

Mvh Kim
Til top Vis acce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af acce
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2365
Sendt: 24 August 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Det kan der nok ikke siges noget særlig specifikt om, der er mange steder i en forstærkerkonstruktion hvor der kan være forskelle, så det vil komme an på konkrete sammenligninger mellem specifikke modeller.

Hvad udgangseffekt angår, så skal angivelser fra producenten også ganske ofte tages med et gran salt, da der er flere forskellige måder at måle udgangseffekten på - derfor er denne parameter sjældent direkte sammenlignelig, specielt ikke hvis der er tale om forskellige mærker. Og selv om der var tale om sammenlignelige målemetoder, så vil forskellen på om en forstærker f.eks. yder 100 eller 110 watt per kanal være så lille at den ikke i sig selv betyder noget i praksis - der skal en fordobling af effekten til at øge lydtrykket med 3 dB.

Men groft sat op så vil (bør) der være forskel på kvaliteten af de komponenter der skal transportere lyden fra A til B, helt fra lodningerne i indgangsstikkene, signalvælgeren, signalbehandling (bas/diskant, loudness, bypass osv), og videre til effektforstærkerdelen hvor der igen er flere faktorer der spiller ind, ikke mindst kvaliteten af strømforsyningen.

Der tales ofte om overskud i forbindelse med forstærkere - det kan sammenlignes lidt med en almindelig familiebil kontra en kraftig Mercedes eller lignende. På almindelig landevej med 70 km i timen er der måske ikke en store forskel at mærke - men skal man pludselig lave en hurtig overhaling hvor man skal skynde sig rundt om en mejetærsker mens der er plads, så har motorkraften pludselig noget at sige, også selv om man ikke kører hurtigere end man kunne have gjort i en Fiat Punto.


__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 24 August 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Dejlig højtaler du har !

Jeg har selv brugt mine Audiovector S3 Avantgarde på en Pioneer LX 81 som var 7x190W i 6 ohm jeg havde Bi-Amp højtalerne  og de spillede ganske flot  men synes jeg havde oplevet højtalerne yde på en anden måde i butiken..

I dag har jeg så et ren to kanals opsæt med effekt blok og forforstærker effekt blokken er bare på 2x120W i 8 ohm  men jeg skal love for at der er mega forskeld..den har så meget bedre kontrol på højtaleren den åbner op  du får meget mere af alt  og lydbilledet står så meget rolige specielt ved lav styrke opleves det at du får det hele med......

 

Henrik

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
acce
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 24 August 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har nemlig kigget på en Arcam FMJ A22 forstærker. Tror I den vil kunne trække mine Audiovector S3 Signature til et fornuftigt niveau? I butikken hørte jeg dem nemlig, hvor de lyd super godt. Men på min lille, gamle Denon mangler de klart noget.

Jeg har kigge på denne forstærker:
http://www.arcam.co.uk/_ugc/file/a22p25e_manual.pdf

Mvh Kim
Til top Vis acce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af acce
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 24 August 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

der skal en fordobling af effekten til at øge lydtrykket med 3 dB.




Interessant viden :).. har tænkt over det med min nye forstærker, der har 2x180 watt mod min gamle der har 2x80. Den
nye spiller klart mere kontrollerende og uforvrænget, men jeg har ikke lige oplevet den som 100 watt kraftigere :)

Acce, du kan tage i hifiklubben og lytte til en denon pma 2010 ae, der har 2x80 watt, og så efterfølgende en billig nad med
tilsvarende effekt, eller fks en cambridge Azur 740A, der har 2x100 watt. Du vil slet ikke være i tvivl om hvad forskellen er.
Den der cambridge vejer omkring 10 kg, mens denonen vejer omkring 24 kg :) så det tyder på den er skruet sammen af
lidt andre komponenter. Derudover skal du altid kigge på hvordan effekten er opgivet.
Fks. (taget fra hifiklubben):

2 x 180 watt i 8 eller 4 ohm (kontinuerlig effekt, begge kanaler samtidigt, < 0,03 % forvrængning --> Dette er den mest
reele måde at opgive effekten på. Det kan forstærkeren reelt spille i længere tid, uden at forvrænge lyden :)...

man kan også opgive specs. for samme forstærker på følgende måde:

785 watt i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)

Her er forstærkeren målt hvor den kun sender signal et sekund af gangen en 10 - 20 gange med en given pause mellem
spilningerne. Men det har jo ikke en f**k med virkeligheden at gøre, med mindre du kun bruger dit anlæg til at modtage
morsesignaler :)

det er også en god ide at se hvor kraftig strømforsyningen er. Uanset hvad produksenten opgiver forstærkerens effekt til,
kan den altså ikke leverer mere, end den selv bruger :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 24 August 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Arcam spiller godt sammen med Audiovector og arcam er jo meget misikalske ..

jeg kan sige at min primare A33.2 effekt blok 2x120w  sammen med primare sp 32 går fra 0-99 på volumen  jeg spiller normel aldrig mere end 15 i det daglige spiller jeg højt så er jeg oppe på 25...er jeg alene hjemme og den står på udblæsning med noget fed rock så er jeg aldrig over 50

Audio vector er en let dreven højttaler

så jeg vil tro din arcam fmj 22 vil gøre det godt, hvor stort rum spiller du i  ?

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 24 August 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Den dyre forstærker bør være betydeligt kraftigere  dimensioneret end den billige...den billige er dimensioneret 'lige til øllet' og overholder netop de data som opgives. 

I den dyre er der kraftigere strømforsyning, større antal udgangs-transistorer og er konfigureret med små lokale modkoblings-sløjfer...det gør den mere ufølsom overfor højtalerens EMK som er en elektrisk strøm der sendes tilbage til forstærkeren fra højtaleren når der spilles. Denne strøm skal mødes af en mur af udgangstransistorer hvor den kortsluttes.

Det samme sker i den billige, men her der kun 2 eller 4 udgangstransistorer pr kanal..de kan gøre det samme, men kun vha global modkobling (fra udgang til indgang). Det vil sige at hele forstærkeren mærker til denne EMK og det kan skabe forvrængning....kan ikke ses ved at måle forstærkeren med tonegenerator og modstand som belastning.

Derfor kan begge forstærkere have ens tal for effekt og forvrængning, men alligevel lyde markant foprskellige.

Når det er sagt skal det tages med at dine højtalere er følsomme og ikke nogen svær belastning...så den forstærker du har fundet kan måske klare det med tilfredshed. Du bør prøve den samtidig med at du har en 'tung' forstærker i huset.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 24 August 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Den største forskel på en dyr og billig forstærker er ofte prisen.
Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 24 August 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Arhhh...ka det nu osse passe..
Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2365
Sendt: 24 August 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
2 x 180 watt i 8 eller 4 ohm (kontinuerlig effekt, begge kanaler samtidigt, < 0,03 % forvrængning --> Dette er den mest
reele måde at opgive effekten på. Det kan forstærkeren reelt spille i længere tid, uden at forvrænge lyden
Man bør også skelne imellem om der måles ved 1 khz eller fra 20-20.000 hz, det er ikke altid det opgives, men gør det ikke det, så går jeg gerne ud fra at der kun er målt ved 1 khz


__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
acce
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 115
Sendt: 24 August 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Så hvad syntes I generelt om den forstærker jeg har kigget på. Arcam FMJ A22

http://www.arcam.co.uk/_ugc/file/a22p25e_manual.pdf


Til top Vis acce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af acce
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 24 August 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
klypstefan skrev:
2 x 180 watt i 8 eller 4 ohm (kontinuerlig effekt, begge kanaler samtidigt, < 0,03 % forvrængning --> Dette er den mest
reele måde at opgive effekten på. Det kan forstærkeren reelt spille i længere tid, uden at forvrænge lyden
Man bør også skelne imellem om der måles ved 1 khz eller fra 20-20.000 hz, det er ikke altid det opgives, men gør det ikke det, så går jeg gerne ud fra at der kun er målt ved 1 khz

 

I dette tilfæde er det faktisk 10-20000 HZ :) Glemte jeg lige at skrive!..

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 24 August 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

den her er osse en mulighed og med flere 'muskler'...

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=12036

 

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Bond
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 619
Sendt: 24 August 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

acce skrev:
Så hvad syntes I generelt om den forstærker jeg har kigget på. Arcam FMJ A22

http://www.arcam.co.uk/_ugc/file/a22p25e_manual.pdf


Hej !

En note ..... du linker til en engelsk site - husk at man her kører med 110V mod vores 230V netspænding.

Bare lige, hvis du vil købe i UK og bruge den i DK......

Bond



__________________
Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
Til top Vis Bond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bond
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 24 August 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Nope...det er i USA..guds eget land der stadig kører med 115V...der står forresten osse den kan begge dele i PDF'en...

Hvis man mener det alvorlig bør man købe denne...så har man hvad man skal bruge i lang tid fremover..men så skal man osse regne de første uger går med bare at glo på den...så flot er den.

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=13428

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 24 August 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

I min verden er det første interessante at kigge på ved en forstærker for at gætte sig til dens strømformåen er
strømforsyningens størrelse.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 24 August 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Hvis man mener det alvorlig bør man købe denne...så har man hvad man skal bruge i lang tid fremover..men så skal man osse regne de første uger går med bare at glo på den...så flot er den.

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=13428

mvh

og så kan den lyse din stue op, så forstærker og lampe i et, meget smart..

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 24 August 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Nope...det er i USA..guds eget land der stadig kører med 115V...der står forresten osse den kan begge dele i PDF'en...

Hvis man mener det alvorlig bør man købe denne...så har man hvad man skal bruge i lang tid fremover..men så skal man osse regne de første uger går med bare at glo på den...så flot er den.

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=13428

mvh

Det er vist kun ved gammelt udstyr, med en del år på bagen, man ser, elektronik i England, beregnet til 110 V.



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 25 August 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

acce skrev:
Hej

Hvad er den væsentlige forskel mellem en dyr forstærker til 15000 kr og en billig til 5000 kr? Hvis vi ex. antager at de har samme udgangseffekt eller noget?

På forhånd tak

Mvh Kim

Teoretisk vil der sidde dyrere komponenter i den dyre forstærker. Dermed burde der komme et renere signal igennem hele signalvejen (også forforstærkerdelen).

Dette burde have den effekt, at den dyre forstærker spiller renere og mere dynamisk, end den billige. Da der er bedre signal og mindre forvrængning, vil det være muligt at lukke flere Watt ud, inden lyden bliver ulideligt anstrengende.

Dermed vil man kunne spille højere med den dyre, selvom det måske ikke lyder så højt pga. den renere lyd...

 

 

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Henrik.E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 264
Sendt: 25 August 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
I min verden er det første interessante at kigge på ved en forstærker for at gætte sig til dens
strømformåen er
strømforsyningens størrelse.


strømforsyningens størrelse hvordan ville du se på den hvor meget den fylder eller vejer eller hvad

__________________
VH
Henrik.E
Til top Vis Henrik.E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik.E
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes