Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 03:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Fejl på d-amp? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 20 April 2024 kl. 11:55 | IP-adresse registreret Citér Max.H



Hvad fejler sådan en forstærker?
Højttaleren måler udmærket med andre forstærkere.
Det drejer sig om en billig d-amp som jeg købte ,til et forsøg, for et par år siden på ebay til den fyrstelige sum af 135 kr.
Den spiller udmærket men en dag prøvede jeg at måle lidt , og blev lidt overrasket over impulsen.
Som sagt spiller den udmærket til det den bliver brugt , men jeg er lidt nysgerrig omkring hvad der er galt.

__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 20 April 2024 kl. 13:14 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Uha, kl.D debat... det er næsten værre end kabler! 

Men diagnosen må være, at det er noget billigt bras, der går i selvsving?!?!

Og der er jo nogen, der så advokerer for, at kl.D kræver store ingeniørmæssige kapaciteter... men til 135 kr. er der også er nogen der skal tjene en skilling, så man skal vist ikke forvente, at der er brugt mange udviklingstimer.

Og så er der sikkert nogen der vil mene, at det er der, for de bliver sikkert produceret i milliarder af eksemplarer (uden kvalitetskontrol?!), så der har helt sikkert været en ingeniør beskæftiget i en menneske-alder for at udvikle netop dette unikum af en kl.D forstærker

Kl. D kan være OK, men som med alt andet billigt bras, så følger kvaliteten oftest prisen (til en hvis grænse! )

Min egen personlige oplevelse med kl.D er, at mange køber det udvidende fordi de bare skal have en bluetooth højtaler, eller fordi de ikke har råd til store trafoer, lækre bearbejdede aluprofiler og gennemtestede, vellydende kl.A/B forstærker-kredsløb...

Uha, nu kommer de rådne tomater om lidt...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 20 April 2024 kl. 13:36 | IP-adresse registreret Citér dichael

Tænker også, at man (hvis man leder rigtigt længe) kan være så uheldig, at finde en billig klasse A/B forstærker, der lyder dårligt


God lørdag

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 20 April 2024 kl. 13:48 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Max.H
Hvad er det helt præcis du måler?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 20 April 2024 kl. 13:57 | IP-adresse registreret Citér Max.H

Kaj. skrev:
@Max.H
Hvad er det helt præcis du måler?


Jeg måler en højttaler med REW og Målemikrofon Unik-1

__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 20 April 2024 kl. 14:00 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Ja, og så er det vi skal vide hvad det er du måler på højttaleren?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 20 April 2024 kl. 14:14 | IP-adresse registreret Citér Max.H

Jeg målte frekvenskurven

__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 20 April 2024 kl. 15:18 | IP-adresse registreret Citér Tommy S.

Jeg tror ikke på at en højttaler kan være skyld i at du måler som du gør.
Hvis du mulighed for det kan du jo prøve at måle på udgangen af forstærkeren. Men pas på med kortslutninger
Er du sikker på at den samplingrate du benytter i REW er understøttet i hele målekæden? Jeg tænker, måske er det en underlig
resampling under vejs.
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 20 April 2024 kl. 15:22 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

dichael skrev:
Tænker også, at man (hvis man leder rigtigt længe) kan være så uheldig, at finde en billig klasse A/B forstærker, der lyder dårligt


God lørdag

Af frygt for at gentage mig selv:

Mikkel G skrev:
 ...men som med alt andet billigt bras, så følger kvaliteten oftest prisen (til en hvis grænse! )

Din pointe er...?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 20 April 2024 kl. 17:31 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Max.H

Kigger du nøje på skalaerne på kurvebladet vil hurtigt kunne se din måling INTET har med frekvensgangsmåling at gøre.
Det uanset hvilken forstærkertype du anvender.
Skulle jeg gætte på noget er det snarere efterklangstiden du er på vej til et resultat af.

Du skal i gang med at kigge på opsætningen af software passende til den benyttede hardware.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 20 April 2024 kl. 18:34 | IP-adresse registreret Citér Max.H



Her er så kurven.
Når jeg så trykker på impulse (mrk. rødt) vises den mærkelige impuls

__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 20 April 2024 kl. 19:26 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

REW userguide side 63 forklarer det du efterlyser.

Er det forstærkeren alene du vil se resultatet af, skal den være forbundet således at dens output måles direkte.
Det vil sige uden mikrofon, højttalere eller andet i signalvejen.
Du skal desuden sikre dig at lydkort er forvrængningsfri og ultra frekvenslineær. Eller så tæt som mulig på dette ideal.
Derefter kan du klandre din forstærker for måleresultatet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 21 April 2024 kl. 08:54 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Max.H skrev:


Hvad fejler sådan en forstærker?
Højttaleren måler udmærket med andre forstærkere.
Det drejer sig om en billig d-amp som jeg købte ,til et forsøg, for et par år siden på ebay til den fyrstelige sum af 135 kr.
Den spiller udmærket men en dag prøvede jeg at måle lidt , og blev lidt overrasket over impulsen.
Som sagt spiller den udmærket til det den bliver brugt , men jeg er lidt nysgerrig omkring hvad der er galt.


Det der kunne lige så godt være en ordenlig omgang pre-ringning, fordi din opstilling eller kombination af komponenter ikke er indstillet korrekt eller blot ikke virker efter hensigten.

Billige klasse-D moduler har ofte sparet godt og grundigt på indgangsfiltre, udgangsfiltre og generel beskyttelse og stabilitet - så forvent ikke for meget, eller betal i det mindste bare en lille bitte smule mere og køb fra en respektabel og gennemtestet producent.
Så snart du bygger selv med tvivlsomme produkter fra ikke EU godkendte producenter, som ofte heller ikke ved hvad hele konceptet med CE mærkning går ud på. Så er det dig der taget hele ansvaret for stort set alting

For at det skal give nogen mening at kunne hjælpe dig, så må du lige tegne op hvordan tingene er forbundet, med indstillinger, opmåling og beskrivelse af samtlige komponenter.... ellers gætter vi bare her
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 21 April 2024 kl. 09:09 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Med påstanden om at der er fejl ved klasse D forstærkeren sammenlignet med en anden forstærker ved sammenligning ud fra
målemetoden ville det være nærliggende at vise begge kurverblade.
Men at vurdere en forstærkers påståede fejl ud fra målingen via mikrofon og højttaler via den benyttede målemetode ……..
det er no go!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 21 April 2024 kl. 09:39 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Max.H
Du kunne jo starte med at kalibrere dit måleudstyr. Til denne opgave at udføre en loopback måling af signalet der benyttes til
målingen du ønsker at udføre. Altså mål pulsens kurveform på det lydkort du anvender ved at sende lydkortets udgangssignal
tilbage til indgangen. Loopback. Der ser du måleudstyrets og målesignalets kurveform.
Dernæst indsætter du din klasse D forstærker med passende måleprober. Forskellen mellem de to målinger er den din påståede
“dårlige klasse D forstærker” bidrager med.
Derefter kan du fortsætte til målingen du har vist. Sammenligningen af kurverne vil vise svaret på spørgsmålene du måtte have.

Og husk …… en måling er aldrig bedre end den omhu der lægges i at udføre den korrekt. Og det allervigtigste er at kende
måleudstyret og dets software ned til mindste detalje.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 21 April 2024 kl. 10:57 | IP-adresse registreret Citér Max.H

Kaj. skrev:
@Max.H
Du kunne jo starte med at kalibrere dit måleudstyr. Til denne opgave at udføre en loopback måling af signalet der benyttes til
målingen du ønsker at udføre. Altså mål pulsens kurveform på det lydkort du anvender ved at sende lydkortets udgangssignal
tilbage til indgangen. Loopback. Der ser du måleudstyrets og målesignalets kurveform.
Dernæst indsætter du din klasse D forstærker med passende måleprober. Forskellen mellem de to målinger er den din påståede
“dårlige klasse D forstærker” bidrager med.
Derefter kan du fortsætte til målingen du har vist. Sammenligningen af kurverne vil vise svaret på spørgsmålene du måtte have.

Og husk …… en måling er aldrig bedre end den omhu der lægges i at udføre den korrekt. Og det allervigtigste er at kende
måleudstyret og dets software ned til mindste detalje.


Det har jeg hverken udstyr eller eksptise til men tak for forslaget.
Den får lov til at spille videre til den sender sort røg ud .

__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 21 April 2024 kl. 11:09 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Max.H

"Det man ikke ved i dag, kan man arbejde på at lære til i morgen".

Det er min tilgang til alt hvad jeg har beskæftiget mig med gennem tiden. Her er diagrammet til det beskrevne.
Don't give up

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 21 April 2024 kl. 12:21 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Mikkel G skrev:

Uha, kl.D debat... det er næsten værre end kabler! 

Men diagnosen må være, at det er noget billigt bras, der går i selvsving?!?!

Og der er jo nogen, der så advokerer for, at kl.D kræver store ingeniørmæssige kapaciteter... men til 135 kr. er der også er nogen der skal tjene en skilling, så man skal vist ikke forvente, at der er brugt mange udviklingstimer.

Og så er der sikkert nogen der vil mene, at det er der, for de bliver sikkert produceret i milliarder af eksemplarer (uden kvalitetskontrol?!), så der har helt sikkert været en ingeniør beskæftiget i en menneske-alder for at udvikle netop dette unikum af en kl.D forstærker

Kl. D kan være OK, men som med alt andet billigt bras, så følger kvaliteten oftest prisen (til en hvis grænse! )

Min egen personlige oplevelse med kl.D er, at mange køber det udvidende fordi de bare skal have en bluetooth højtaler, eller fordi de ikke har råd til store trafoer, lækre bearbejdede aluprofiler og gennemtestede, vellydende kl.A/B forstærker-kredsløb...

Uha, nu kommer de rådne tomater om lidt...



Jeg tror nærmere at vi skal være bedre til at lade være med at jagte en masse antagelser om en given situation, ud fra en enkelt oplysning om et enkelt produkt, uden først at kende bare et minimum om den egentlige situation:

Hvilken forstærker præcis?
Datablad?
Opstilling/tegning/mål?
Pris?
Forventning?
osv osv.

Så længe vi ikke har ordenlig data og får besvaret konkrete spørgsmål for at komme videre.... så er det bare snak.

Man bør selvfølgelig altid lægge venligt ud, men det er ofte svært at lægge mere energi i noget, førend der bliver præsenteret mere velvilje fra den indledende part
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 22 April 2024 kl. 07:34 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Man skal kende sit måleudstyr og være i stand til at sammenligne og vurdere resultaterne. Med et kurveblad og en løs påstand
om fejl på den ene forstærker i forhold til en anden, mangler der dokumentation for påstanden. Når man så samtidig
efterfølgende ser at “teknikeren” dokumenterbar er usikker på hvad det reelt er målingen viser og giver en enkelt del af
måleprocessens komponenter skylden for “fejlen” bliver det først rigtig interessant for mig.

Er man der hvor “der står nogle tal på mit måleinstrument, hvad betyder de” skal man lige stoppe op og læse på lektien. Det
samme gælder kurvebladet i trådens indledning. At måle en forstærkers impulsgengivelse ved hjælp af et mikrofonsignal
opsamlet fra en til forstærkeren tilsluttet højttaler, for efterfølgende at give forstærkeren skyld for et resultat man skal have
hjælp til at forstå ………   

Derfor min henvisning til manualen og diagrammet til en - om man vil - måling af forstærkeren med det valgte software.
Og Mikkel - kurvebladet viser ikke tegn på selvsving i forstærkeren eller andre af de konklusioner du opstiller. Dette var således
min rådne tomat
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 22 April 2024 kl. 10:55 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Kaj. skrev:
Og Mikkel - kurvebladet viser ikke tegn på selvsving i forstærkeren eller andre af de konklusioner du opstiller. Dette var således min rådne tomat

Det var nu også ment som en spøg... derfor den meget smilende smiley i mit forrige anlæg. Kabler og Kl.D er lavthængende frugter, så jeg kunne ikke lade være...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes