Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 07:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ombygning af Bose 901 mk6 Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PerGuld
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 14 Maj 2023 kl. 10:04 | IP-adresse registreret Citér PerGuld

Hi all

Jeg har en Pioneer SA9500 II og et sæt gamle Bose, som jeg af nostalgiske årsager har holdt fast i (Spiller normalt på Sonus
Faber via Accuphase).

Min equaliser til mine Bose er i stykker, og jeg har altid haft det anstrengt med dette mellemled. Derfor leger jeg med tanken om
at montere et par Coral H105 eller en tilsvarende Fostex samt evt. tilslutte en subwoofer. Jeg synes ideen er sjov og spændende.

Kan nogen hjælpe mig med at lave denne konfiguration? Jeg kender ikke diverse data i Bosesystemet, og vil have en prof til at
lave modificeringen, efter mine anvisninger. Ikke enhang ChatGPT kan hjælpe mig, så I er lige nu min redningsplanke 😁

Bh Per
Til top Vis PerGuld's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PerGuld Besøg PerGuld's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 15 Maj 2023 kl. 14:16 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Set i lyset af dit ønske om at lade “en prof” udføre opgaven “efter dine ønsker”, hvad ønsker du mere specifik vi kan bidrage
med?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 15 Maj 2023 kl. 15:01 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Bose højtalere var/er ret specielle, og jeg tror ikke du får noget brugbart ud af, at montere andre enheder i et Bose-kabinet... slet ikke hvis det er 901! De er lavet til at fungere med EQ boksen...

Og kabinettet er sandsynligvis ikke egnet til andre enheder...?!?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 15 Maj 2023 kl. 15:14 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Forsøger vi med et gæt på hensigten er den mest indlysende mulighed, at anvende 901’eren som mellemtonesektion sammen
med et tovejs delefilter og en horntweeter, som omtalt. Suppleret med to aktive 15-18 tommer subwoofere.
Den omtalte Coral enhed deles bedst ved over 5.000 Hz/12-18dB/oktav, hvis den skal holde til det, en sådan højttaler lægger op
til.
Men ….. Vi er ude i rene gætterier om tankerne bag projektet ……
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
PerGuld
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 15 Maj 2023 kl. 15:51 | IP-adresse registreret Citér PerGuld

Kaj. skrev:
Set i lyset af dit ønske om at lade “en prof” udføre opgaven “efter dine ønsker”, hvad ønsker du mere specifik vi kan bidrage
med?


Med at definere 'mit' ønske :-)
Til top Vis PerGuld's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PerGuld Besøg PerGuld's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 16 Maj 2023 kl. 11:07 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Med en direkte lyd på 11% og reflekteret lyd fra rummets vægge på 89% bliver udfordingen at tilpasse højttalere og rum sammen.
Helt tilbage i "The good old Days" stiftede jeg bekendskab med Audioscans "clone version" af Bose 901.
For uanset original eller clone skal man elske den specielle lyd for at værdsætte den.
I min verden er den udenfor hifi kategorien med mindre man elsker kunstigt frembragt rumillusion.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
PerGuld
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 16 Maj 2023 kl. 13:08 | IP-adresse registreret Citér PerGuld

Enig. Derfor spiller jeg også på mine Sonus Faber. Nostalgien stammer helt præcist fra de omtalte Audioscan kloner. Jeg byggede dem selv - med Coral fuldtoneenheder og vist Corals T70 horn. De kunne spille vældigt højt :-) Ikke hifi, men ren diskotekslyd. Det er faktisk Audioscans gamle tanker der spøger. I mellemtiden har jeg ejet et par sæt Bose, men de er jo ikke rigtigt gode - men super interessante, ikoniske og historiske - også i et hifihistorisk perspektiv. Jeg er dog ikke mere nostalgisk end at jeg vælger at gøre det 'slemme' ved dem.

Så en dy serie/parallelforbindelse af fuldtoneenhederne, et delefilter og en ny diskant i selve Bose-kabinettet og en løs subwoofer. Det er idéen og jeg mangler derfor ideer ift skæring på delefilteret, hvordan jeg regulerer styrken på diskanten versus de nyforbundne Boseenheder, og forslag til subwoofer og hvordan den tilsluttes til den gamle Pioneer.
Til top Vis PerGuld's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PerGuld Besøg PerGuld's Websted
 
Audiophile
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 16 Maj 2023 kl. 14:29 | IP-adresse registreret Citér Audiophile

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/bose_901_serie s_v/



Her et indgående review af 901, for og imod i konklusionen!


Til top Vis Audiophile's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audiophile
 
PerGuld
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 16 Maj 2023 kl. 15:00 | IP-adresse registreret Citér PerGuld

Hej Audiophile

Her er konklusonen:

Bundlinie
Dette er ikke en højttaler, du køber for nøjagtigheden. Dette er højttaleren, du køber, fordi du leder efter noget andet .

Jeg var ærlig talt vild med den. Den var så vildt anderledes end noget, jeg har hørt før, at jeg i starten stort set ignorerede alle dens fejl (og der er
nogle store). Lydbilledet er vanvittigt stort. Lyden kommer fra alle steder foran dig, men gør stadig et godt stykke arbejde med at have en god rumlig
placering. Det er ikke en "mur af lyd". Det er et "prisme af lyd". Det er ikke 2-D. 901'eren er ikke engang 3D. Det er 4-D. For pokker, det er 6-D. Det
er en total tankerejse. Men tonaliteten er elendig. Dirac Live fiksede det dog godt. Desværre er der ingen måde at komme uden om den høje
forvrængning. Hvis du ikke har hørt Bose 901 højttalerne, opfordrer jeg dig til at finde et par og lytte til dem. Om ikke andet for at forstå, hvad der er
muligt. For hvis denne højttalers ydeevne kunne forbedres tonalt og dens SPL-grænser øges, tror jeg, at der ville være mange interesserede. Mig selv
inkluderet. Så spørg rundt... du har sikkert en ven med et par, der ville være glade for at lade dig høre, hvad hele denne direkte/reflekterende ting
handler om. Forvent ikke at blive imponeret. Men forvent måske at smile og grine et par gange, når de gengiver noget, du aldrig før har hørt en
højttaler gøre. Det gjorde jeg.
Til top Vis PerGuld's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PerGuld Besøg PerGuld's Websted
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes