Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 19:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Byg en pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 30 Juni 2003 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået fat i noget grej fra Thomas Scheu i Tyskland.
Et leje, en pladetallerken (50 mm) og en motor. Jeg har en Rega arm i forvejen.
Nu skal det sættes sammen.
Hvad er bedst at bruge til det?
En stump møbelplade vil jo være nemt at arbejde med, og sikkert også ganske godt, da det sjældent bliver skævt med tiden. Men finishen lader noget tilbage at ønske.
Hvan kan man ellers bruge?
Hven har erfaringer med den slags?
Jeg tror jeg vil holde mig til træ i første omgang, da jeg ikke lige har hverken evner eller maskiner til en omgang metalsløjd indenfor rækkevidde.

/vilmann


__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 30 Juni 2003 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hej vilmann...

Du skal vide, at det absolut ikke er tilfældigt hvilke materialer du bruger. Hvis du har muligheden (læs: betal dig fra det!), ville det være aktuelt at få lavet plinten i en bunke forskellige materialer og herefter vælge hvad der lyder bedst... Husk at precisionen er altafgørende med pladeplove.

Træ er dog et godt udgangspunkt. Tallerkenen er af akryl, ikke?

 

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
ekko
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 30 Juni 2003 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Jeg har fået fat i noget grej fra Thomas Scheu i Tyskland.
Et leje, en pladetallerken (50 mm) og en motor. Jeg har en Rega arm i forvejen.
Nu skal det sættes sammen.
Hvad er bedst at bruge til det?
En stump møbelplade vil jo være nemt at arbejde med, og sikkert også ganske godt, da det sjældent bliver skævt med tiden. Men finishen lader noget tilbage at ønske.
Hvan kan man ellers bruge?
Hven har erfaringer med den slags?
Jeg tror jeg vil holde mig til træ i første omgang, da jeg ikke lige har hverken evner eller maskiner til en omgang metalsløjd indenfor rækkevidde.

/vilmann

Massivt træ kan alt andet lige ikke anbefales. Det har uheldige fysiske egenskaber mht. vridningstabilitet og resonans. Krydsfinér er et langt bedre materiale. Hvis du ønsker "trælooket" kan du evt. finere bagefter.

En anden (billig) mulighed er at støbe plinten i beton. Et dyrere alternativ kunne være granit eller en anden hård stenart.

Man skulle angiveligt kunne få gode resultaler ved at lave en "beton-sandwich" med en oppustelig gummislange i midten. Ved at ændre på trykket kan man bagefter regulere resonansfrekvensen.

Prøv at se dig omkring og sæt dig ind i hvilke løsninger, der er anvendt i de helt gode pladespillere - f.eks. Forsell Air Ref., Rockport Sirius III, Well-Tempered o.m.a. Der er garanteret også en masse DIY-info på nettet.



__________________
ekko
- dokumenteret klogest og sjovest
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
Til top Vis ekko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ekko
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 30 Juni 2003 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hej vilmann

Et godt og billigt materiale, som er let at arbejde med er MDF plade. MDF plade har mange gode egenskaber i forhold til vridningstabilitet og resonans. Du kan yderligere dæmpe med bitumen, eller lave en sandvits konstruktion af flere MDF plader. Når konstruktionen er færdig lakerer eller finerer du den, så den har den ønskede finish. Du kan også lave MDF'en hul, og fylde sand i = god dæmpning.

Et andet godt materiale er aluminium, men dette kræver dog et godt værksted, med lidt maskineri.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 01 Juli 2003 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hej vilmann...

Kan se at ekko anbefaler krydsfinér. Minder mig om et projekt jeg havde med en rega 3...smid mig din e-mail adr. på privatbeskeder, og jeg kan sende dig lidt billeder som inspiration.

ekko, du har ret i dine betragtninger omkring massivt træ. Men det kan selvfølgeligt behandles... Det er uhyggeligt svært at "gætte" på hvordan materialerne arbejder sammen, men hvis ikke man prøver finder man nok ikke ud af det..

Se evt her: http://www.decdun.fsnet.co.uk/index.html

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 01 Juli 2003 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Ret mig lige, men er MDF ikke mere stabilt og lyddødt en krydsfiner, såvidt jeg ved arbejder krydsfineren ved skiftende fugt og temperatur (sommer/vinter og vind/vejr). Og MDF'en er tungere og mere lyddød, ideelt for ikke medspillende apparater, og hvis det skal være endnu bedre så brug HDF.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 01 Juli 2003 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Hej vilmann


Et godt og billigt materiale, som er let at arbejde med er MDF plade. MDF plade har mange gode egenskaber i forhold til vridningstabilitet og resonans. Du kan yderligere dæmpe med bitumen, eller lave en sandvits konstruktion af flere MDF plader. Når konstruktionen er færdig lakerer eller finerer du den, så den har den ønskede finish. Du kan også lave MDF'en hul, og fylde sand i = god dæmpning.


Et andet godt materiale er aluminium, men dette kræver dog et godt værksted, med lidt maskineri.


mvh Gorm



Jeg tror det bliver noget MDF-sandwich i første omgang. Hvis jeg en dag føler mig rig, kan jeg jo købe en akryl-plint fra Scheu og så bliver det næsten til en Cello.

Tallerkenen er så høj at jeg også skal have fat i noget at montere armen på. Har nogen et billede at VTA-slideren fra Origin Live?

Hvad anbefales som fødder?
Pladespilleren skal stå på en glasplade der er monteret på en betonvæg.
Pulsar Points vil jo være nemt, men er det overkill?


/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 01 Juli 2003 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 01 Juli 2003 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:
http://www.hi-fi-accessories-1.com/


Det er nogle fine isolationsfødder. Men der er ged i deres billeder af VTA-justeringen

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 01 Juli 2003 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 01 Juli 2003 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej vilmann

Hvorfor montere armen på et andet materiale, brug MDF'en til at forhøje basen der hvor armen skal monteres, det kan faktisk laves pænt. Pladespilleren kommer til at virke som et stykke MDF hvis du laver det rigtigt, og det mener jeg er en fordel, jeg går også selv med bygge tanker. Har du nogle oplysninger på det leje du har anskaffet dig?.

mvh Gorm

 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 01 Juli 2003 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Hej vilmann


Hvorfor montere armen på et andet materiale, brug MDF'en til at forhøje basen der hvor armen skal monteres, det kan faktisk laves pænt. Pladespilleren kommer til at virke som et stykke MDF hvis du laver det rigtigt, og det mener jeg er en fordel, jeg går også selv med bygge tanker. Har du nogle oplysninger på det leje du har anskaffet dig?.


mvh Gorm



Det har du da måske ret i.

Thomas Scheu's inverterede leje kan du se her (med pladetallerkenen i baggrunden):





/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 05 Juli 2003 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Gorm skrev:

Hej vilmann


Hvorfor montere armen på et andet materiale, brug MDF'en til at forhøje basen der hvor armen skal monteres, det kan faktisk laves pænt. Pladespilleren kommer til at virke som et stykke MDF hvis du laver det rigtigt, og det mener jeg er en fordel, jeg går også selv med bygge tanker. Har du nogle oplysninger på det leje du har anskaffet dig?.


mvh Gorm



Det har du da måske ret i.

/vilmann


Nu har jeg fået tegnet og tænkt lidt. Og fra Vitus er jeg blevet udstyret med en VTA-justering til Rega-armen.

Og da jeg nu selv kan bestemme hvordan det hele skal se ud, kan jeg lige så godt lave plads til to arme. (Hvis nogen kan anbefale en arm der går godt med en AT OC9 lytter jeg gerne. Linn Basik Plus duer ikke. RB 250 næppe heller - andre forslag?)

Et enkelt helt konkret spørgmål til Rega Planar ejerne: hvad er afstanden fra plint til toppen af pladetallerkenen?
Er det helt skævt hvis jeg siger 18 mm?

/vilmann



__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 05 Juli 2003 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  


Et enkelt helt konkret spørgmål til Rega Planar ejerne: hvad er afstanden fra plint til toppen af pladetallerkenen?
Er det helt skævt hvis jeg siger 18 mm?

/vilmann

[/QUOTE]

Har målt på en rega planar 2.

24 mm er jeg ret sikker på.



__________________
I am always right, unless I´m wrong.
Til top Vis jack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jack
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 05 Juli 2003 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hej Vilmann

Jeg har lige haft skydelæreren fremme og den siger 24,8 mm, på en Rega Planar 3.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
ekko
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 06 Juli 2003 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
vilmann skrev:
Gorm skrev:

Hej vilmann


Hvorfor montere armen på et andet materiale, brug MDF'en til at forhøje basen der hvor armen skal monteres, det kan faktisk laves pænt. Pladespilleren kommer til at virke som et stykke MDF hvis du laver det rigtigt, og det mener jeg er en fordel, jeg går også selv med bygge tanker. Har du nogle oplysninger på det leje du har anskaffet dig?.


mvh Gorm



Det har du da måske ret i.

/vilmann


Nu har jeg fået tegnet og tænkt lidt. Og fra Vitus er jeg blevet udstyret med en VTA-justering til Rega-armen.

Og da jeg nu selv kan bestemme hvordan det hele skal se ud, kan jeg lige så godt lave plads til to arme. (Hvis nogen kan anbefale en arm der går godt med en AT OC9 lytter jeg gerne. Linn Basik Plus duer ikke. RB 250 næppe heller - andre forslag?)

Et enkelt helt konkret spørgmål til Rega Planar ejerne: hvad er afstanden fra plint til toppen af pladetallerkenen?
Er det helt skævt hvis jeg siger 18 mm?

/vilmann

Man kan ikke umiddelbart give et råd vedr. tonearm når man ikke ved hvilken p.u. du vil bruge - altså om det skal være en high weight/low compliance eller low weight/high compliance løsning du skal bruge.

Det er en større videnskab - se dig godt for, før du køber. Og husk at fortælle hvad du kommer frem til!



__________________
ekko
- dokumenteret klogest og sjovest
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
Til top Vis ekko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ekko
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 06 Juli 2003 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

ekko skrev:

Man kan ikke umiddelbart give et råd vedr. tonearm når man ikke ved hvilken p.u. du vil bruge - altså om det skal være en high weight/low compliance eller low weight/high compliance løsning du skal bruge.

Det er en større videnskab - se dig godt for, før du køber. Og husk at fortælle hvad du kommer frem til!



Det er bare mig der tror at alle ved hvad AT OC9 er for en størrelse
Det er en Moving Coil Pick Up fra Audio Technica med model betegelsen OC9.
Jeg er den lykkelige ajer af sådan en tingest. Problemet er at jeg ikke aner hvilken arm den vil gøre sig godt på.
Jeg har haft den på min Linn Axis (med Basik arm) uden større lykke.
Problemet er selvfølgelig at jeg faktisk ikke rigtig ved hvad jeg skal se efter, og hvordan jeg skal få en ide om hvad der er godt før jeg prøver.
Et crash course i MC verdenen vil sikkert være på sin plads

Jeg vil karakterisere OC9'eren som afsindig detaljeret, men med et meget slankt lydbillede.
Min step-up er i øvrigt en pre-pre-amplificateur fra Hiraga's hånd. Drevet af 9-volts batterier.

Pt. spiller jeg på en Tekni-fi K1'er. Den er rigtig god. Men det generer mig at jeg har en fleretusindekoners ting liggende i skuffen.

/vilmann


__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
ekko
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 06 Juli 2003 kl. 04:18 | IP-adresse registreret  

Ups, jeg havde ikke lige set, at du var "låst fast" på OC9en. Det skulle være en af de p.u.s der giver mest for pengene overhovedet... Tænker selv på at prøve at finde én!

Rega RB300 er vist et klassiske match til denne p.u.



__________________
ekko
- dokumenteret klogest og sjovest
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
Til top Vis ekko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ekko
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 06 Juli 2003 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej Vilmann

Jeg mener også at RB300 er godt alternativ, nu kender jeg ikke OC9'ern, men bruger selv Ortofons MC10 og MC20 Supreme, og disse lyder rigtigt godt med denne arm. Men for at afstemme højden på PU'en har jeg en 2 mm sims/afstandsring mellem plint og arm, for Ortofon PU'en er høj i kroppen/huset. Så hvis OC9'ern er høj i kroppen så kan det jo godt være at afstanden fra plinten til pladetallerknen skal være 26,8 mm i stedet for de 24,8 mm.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Vitus
Branchemedlem
Branchemedlem

Vitus Audio

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 98
Sendt: 06 Juli 2003 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Vitus Audio er "importør" af delene fra Scheu. Skulle I have spørgsmål ang. disse er I naturligvis velkomne til at maile mig på vitus@os.dk. Priserne vil være de samme som i Tyskland - dog med Danmsk moms (25% i stedet for 16%)

Vilmann har du fået den VTA adjuster - passer den? ;O)

Mvh

Vitus

Til top Vis Vitus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vitus Besøg Vitus's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes