Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 05:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Køb af projektor og lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 December 2013 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Dette er mit første indlæg, selvom jeg har fulgt siden over lang tid.

Jeg har endelig fået bevilget projektor af kæresten, så nu skal det helt rigtige setup findes.

Jeg har søgt lidt på nettet og her på siden men synes stadig jeg har meget svært ved at finde det jeg skal bruge.

Projektoren skal være i min stue, der er 6,5 meter lang og 3 meter bred. Sofaen står helt op af væggen 6,5 meter væk, jeg har derfor brug for en projektor der kan skyde langt.

Mit ønskede størrelse lærred vil være mellem 106" og 117" mere kan jeg ikke få godkendt

Projektoren skal som sådan være 16:9 og full-hd, men ellers intet krav til 3D.

Mit budget for projektor ligger omkring 8-10.000 og omkring 4000 for lærred.

Håber meget I kender til nogle projektore og lærred som ville kunne bruges her.

Til top Vis henvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henvig

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2013 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Med den afstand du har til lærred, ville jeg kraftigt anbefale at købe en masse blomster og lokke med et par lækre
restaurantbesøg for at få lov til at maksimere lærred. Hvis du sidder i en afstand af 6m siger "best practice" at lærred bør være
470 bredt. Der er selvfølgelig en del personlig preference mht. lærredstørrelse men 106" på den afstand er meget småt.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

henvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2013 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har skrevet forkert oppe, jeg har en 3,5 meter bred stue.

Men jeg kommer ikke til at fuld bredde, så jeg tror at 117" nok er det aller største jeg kan komme op på.

Har kigget på de her lærreder:

http://www.dustin.dk/product/5010186700/kingpin-crown-electr ic-169-260x146-117/

http://www.dustin.dk/product/5010652633/kingpin-tab-tension- 169-260x146-117/

Men igen hvilken projektor så

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 December 2013 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Du skal være opmærksom på kombinationen lærredstørrelse og projektor at de passer sammen. Jeg formoder projektoren skal placeres så langt
tilbage som muligt da du vel ikke har lyst til at projektoren sidder langt fremme på loftet eller hvor du ønsker at placere den. Der er noget der kaldes
long throw og short throw linserF.eks i din situation med et lærred på 117" med en throw ratio på 2 skal din projektor placeres 234" væk for at kunne
fylde lærredet helt ud. Normalt er der en zoomfunktion på linsen så billedet kan gøres større eller mindre men vær alligevel opmærksom på hvordan
der passer til lærredet. Jeg skiftede projektor for et stykke tid siden og troede jeg blot kunne bruge den gamle opsætning i loftet men fandt ud af at
den nye projektor ikke kunne lave billedet småt nok. Jeg måtte derfor flytte loftophænget en halv meter længere frem. Noget irriterende. Heldigvis
larmer den nye noget mindre selvom den nu er lige op over sofaen hvor vi sidder og ser film. Iøvrigt en Optoma hd33 3 d der gør det ganske
fornuftigt. Jeg er ret imponeret over 3 d på denne projektor også.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 December 2013 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Jeg fik vist ikke skrevet det er bredden på lærredet gange throw ratio der regnes med. Et lærred på 117" er målt diagonalt og er ikke bredden.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

henvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2013 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Jøka, det er netop hele det scenarie som jeg har lidt svært med.

Det er det med at finde en projektor som kan skyde så langt på et billede som har den størrelse jeg gerne vil have.

Jeg ved at på projektor central kan se hvad skydelængde osv

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2013 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jeg kiggede lidt på BENQ, og her er et link.

Jeg valgte en W6000

Med 6m fra lærred til projector kan du skyde ned til et 112" 16:9 lærred.

Det er vigtigt du finder en lysstærk projector når den skal bruges i et beboelsesrum som ikke er 100" mørkt, og optimeret
med mørke væge gulv og loft.

Prøv om du er følsom over for regnbuer på 1 chip DLP maskiner, hvis ikke vil jeg mene at DLP er den mest optimale løsning
til dit behov.      

/http//http://www.benq.com/microsite/projector/
throwratiocalculator/
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

henvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2013 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kiggede lidt på den der W6000 og den ser som sådan fin ud men den er ikke til at købe i DK. Jeg kan i hvert fald ikke finde nogen der sælger den.

Er i faldet, eller egne erfaringer, med andre projektorer?

Vi har mørklægningsgardiner i stuen, men ellers er alle vægge helt hvide. Så ja skal nok have en projektor på omkring 1800 -2000 ansi lumens

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 December 2013 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

henvig skrev:
Jeg kiggede lidt på den der W6000 og den ser som sådan fin ud men den er ikke til at købe i DK. Jeg kan i
hvert fald ikke finde nogen der sælger den.

Er i faldet, eller egne erfaringer, med andre projektorer?

Vi har mørklægningsgardiner i stuen, men ellers er alle vægge helt hvide. Så ja skal nok have en projektor på omkring 1800
-2000 ansi lumens

Jeg har en JVC X7, og en gl. BENQ PE8720, og BENQ service var på det tidspunkt fantastisk. Hvorimod JVC ikke er noget at
råbe hura for med hensyn til kunde service.

Så har DLP den fordel at den er mere stabil, med hensyn til farveskift fra kold til varm, det vil sige at du kan se film fra det
øjeblik hvor du tænder den, hvor mange af de andre typer feks JVC gerne skal varmes op i 30-60 min.

BENQ W6000 er en gl model, den heder idag W7000 eller W 7500, og er nok uden for din prisramme.

Til det vil jeg så sige at man får ca det man betaler for.
Jeg mener som sådan at BENQ nok er et af de bedste valg i 1 chip DLP klassen, til menneskepenge.

De laver mange modeller, også modeller til den pris du efterspørger.

Det bliver nok svært at købe et rigtig godt lærred i den størelse til den pris du efterspørger, Jeg har selv et 110" ADEO Plano,
som jeg gerne vil anbefale, og det koster ikke meget mere end de 5000kr i din størelse. hvis man forstår at handle lidt om
prisen.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

henvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2013 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer stærkt denne projektor med dette lærred:

http://www.dustinhome.dk/product/5010485886/epson-eh-tw3200- full-hd/?s=c&c=0#intcmp=Flik_home

http://www.dustinhome.dk/product/5010652633/kingpin-tab-tens ion-169-260x146-117/

Går jeg helt galt i byen med den.

Min største bekymring er fortsat om den kan fylde 117" ud (også uden at blive for stor) fra den længde jeg kigger fra.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 17 December 2013 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Epson tw 3200 går du ikke galt i byen med, den er efter min mening stadig bedste bud på en billig projektor trods 3 - 4 år på bagen, specielt i en stue der ikke er mørk. lav en pricerun, den kan findes billigere hvad mindre du har en eller anden rabatkode.

Lærrede kender jeg ikke, men har haft en del og ville selv vælge et fra Lissau (ikke basis serien).

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

henvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Synes bare et Lissau er meget dyrt.

Det er ikke et krav at det skal være Tab tension, har bare læst at det var meget godt.

Er der andre gode måske mere prisbillige? Er Kingpin helt håbløst?

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2013 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Det er uundgåeligt at et almindeligt rullelærede vil komme til at bule lidt, så bliver man irriteret over det og ikke har
mulighed for et fast lærrede, så skal det være Tab tension.

Tab tension er dog ikke altid helt let at have med at gøre, specielt længden på droppet kan være svært at sætte hvis man
ikke ønsker lærrede helt rullet ud. Fordel ved Lissau er først og fremmest let service/support og de kan for en beskeden
merpris lave lærrede mere eller mindre som man ønsker det, og der er mulighed for at købe div. loft/væg beslag i tilpasset
længder. Endelig er det letter at reklamere hvis man har bestilt sit lærrede gennem en lokal forhandler, i forhold til en ren
netbutik, da det kan være særdeles besværligt og dyrt at sende kassetten med fragtmand, derfor plejer jeg at anbefale
Lissau. Min oplevelse er at billede/dug på de lidt billiger lærrede kan være lige så godt, desværre kan man ikke altid sige det
samme om den mekaniske kvalitet.

Lissau California 106 (manuelt) er det største tab tenision der er til at betale og det bliver måske lige småt nok, med den
afstand du
har. Tror dugen på Kingpin lærrede er godt nok, og med den størrelse til den pris er det måske vær at tage en lille chance.

Husk at kassetten er længere på et tab tenision end på et normalt lærrede, så at størrelsen på lærrede kan være mellem
væggene er ikke ens betydning med at det kan monteres, du kan godt regne med at der skal være 40 - 50 cm at give af i
forhold til bredden på billede. Sætter rummets bredde grænsen for billedes størrelse vil du kunne få lidt større billede med et
traditionelt rullelærrede.

henvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2013 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

@ Morten

Meget fin info med tab tension, det var ikke noget jeg havde overvejet.

Det kan godt være jeg bare går efter et almindeligt, dog stadig med motor.

Er denne et udemærket alternativ?

http://www.dustin.dk/product/5010186700/kingpin-crown-electr ic-169-260x146-117/?s=b&c=0#intcmp=Flik_home

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 18 December 2013 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:

Epson tw 3200 går du ikke galt i byen med, den er efter min mening stadig bedste bud på en billig projektor trods 3 - 4 år på bagen, specielt i en stue der ikke er mørk. lav en pricerun, den kan findes billigere hvad mindre du har en eller anden rabatkode.

Lærrede kender jeg ikke, men har haft en del og ville selv vælge et fra Lissau (ikke basis serien).

Helt enig, Epson EH-TW3200 er en ualmindelig god lavpris projektor. Jeg købte en da vi flyttede i hus, fordi jeg havde brug for længere throw (og længe havde drømt om fuld HD).

TW3200 blev valgt fordi den har lens shift (for mig er det et MUST) og fordi den fik virkeligt god kritik på projectorcentral. Til gengæld er jeg ligeglad med 3D, så det var faktisk en bonus for mig at de ikke har brugt krudt på det :)

Jeg har ikke ét sekund fortrudt købet, billedet er for mig at se virkelig godt og kalibreringen ab fabrik er god. I min stue (med fuld mørklægning) var det ikke meget Spyder4Elite ændrede på billedet. Derudover er den imponerende lysstærk ved brug i dagslys.

Jeg fodrer den med 24/50/60Hz via min HTPC og det fungerer fantastisk.

henvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2013 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

@jjaz
Super at høre at det nok ikke er det værste køb at gøre.

Hvad har du gjort med lærred?

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2013 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

henvig skrev:
@ MortenMeget fin info med tab tension, det var ikke noget jeg havde overvejet.Det kan godt være jeg bare
går efter et almindeligt, dog stadig med motor.Er denne et udemærket alternativ?
http://www.dustin.dk/product/5010186700/kingpin-crown-electr ic-169-260x146-117/?s=b&c=0#intcmp=Flik_home

Som sagt tror jeg selve dugen er fin, så hvis den mekaniske del holder må det siges at være billigt. En anden fordel
ved et billigt rullelærrede er at første gang man ruller en blodfyldt myg med rundt er det knap så ærgerligt.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 19 December 2013 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

henvig skrev:
@jjaz
Super at høre at det nok ikke er det værste køb at gøre.

Hvad har du gjort med lærred?

Jeg lavede nærigfinten finten for mange år siden da jeg købte min Sanyo PLV-Z2 (ca. 9 år siden) og købte det dengang billigste motorstyrede lærred jeg kunne finde i Tyskland.
Det lærrede har jeg endnu, og for mig er det "godt nok". Det står udelukkende til udskiftning fordi jeg gerne vil have et større lærred nu hvor sofaen er rykket længere væk

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2013 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Er der nogen med en Epson der kan poste et screenshot af SMPTE pattern fra HD Basic discen.?

Gerne et closeup af det område merkeret med rødt.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2013 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

http://www.avforums.com/review/benq-w750-hd-ready-3d-dlp-pro jector-review.547

Faldt lige over denne discount projector.. 4000-5000kr maskine.

Ser ud til den gør det helt pænt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes