| Forfatter |
|
Wulffn Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2013 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 05 August 2013 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
Jeg er lige flyttet i ny lejlighed, dette skulle naturligvis fejres med et nyt lærred. Sidste gang jeg bestilte et lærred var det et
100", det passede perfekt efter jeg havde målt distance og brugt calculatoren fra projectorcentral.com. Jeg gjorde det
samme i denne omgang og der skulle være plads til en 135" i stedet. Jeg bestiller og alt er godt. Da jeg sætter det hele op
idag, kan jeg desværre ikke få billedet til at fylde helt ud til kanten, der mangler 7-10 cm hele vejen rundt. Jeg kigger på
projectorcentral igen og alt ser stadig ud til at kunne være det, bare ikke i praksis. Lærred er som sagt 135", projector er en
BenQ W1060 og der er 510 cm mellem væggen. Her tager jeg 30 cm af til projektor, lærred og ledninger. Det skulle gerne
give 480 cm, hvor den skulle projektere 135" fra 477 cm.
Hvordan er dette muligt?
Har jeg lavet en form for fejl i beregningen eller er det projectorcentral.com der er for upræcis?
Jeg har uploadet et screenshot fra projectorcentral.com til denne adresse: http://postimg.org/image/ydmfw0w49/
Med venlig hilsen
Mads
|
| Til top |
|
| |
Mulan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 06 August 2013 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg ser det har du gjort det rigtigt, har lige været inde på BenQ hjemme side og får samme resultat som dig.
Men du skal lige vide at de 476 cm er fra fronten af linsen.
Hvis du har de 476 fra linse til lærrede, så tror jeg det er en opsætnings fejl, prøv eventuel at reset din projektor.
Dog er det aldrig godt at gå helt ud i yder punkterne, det er også der hvor objektivet er dårligst, og man muligvis får en forringet billed kvalitet, især i hjørnerne/siderne.

|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 06 August 2013 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er du jo ikke just begynder inden brug af projektor, men jeg må alligevel lige spørge om du har zoomet billedet størst muligt
på optikken og du har tjekket at de 135" på lærredet passer og er målt over diagonalen?
Hvis alt det er i orden så er du muligvis stødt ind i nogle produkttolerancer som beskrives i manualen:
There is 5% tolerance among these numbers due to optical component variations. BenQ recommends that if you intend to
permanently install the projector, you should physically test the projection size and distance using the actual projector before
you permanently install it, so as to make allowance for this projector's optical characteristics.
|
| Til top |
|
| |
Wulffn Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2013 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret.
Jeg skulle måske have købt et 125" i stedet. Men jeg blev grebet af tanken om den store skærm et øjeblik ;)
Jeg har zoomet optikken helt ud, så medmindre at det er i projektor menuen der kan indstilles, så er den zoomet ud?
Jeg kan dog ikke komme ordentligt i menuen før jeg har fundet fjernbetjeningen i mit flytterod.
Jeg vil prøve at arbejde lidt videre med et reset og tjekke alt alle mål er korrekte. Indtil videre satte jeg den i et vindue 30 cm
inde i væggen, så passede det, men billedet er smallere for neden end for oven. Det gør dog at jeg kan spille playstation indtil
jeg finder en anden løsning.
Jeg troede dog ikke at produkttolerence ville være på så meget, synes de 7-10 cm hele vejen rundt er en del?
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2013 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
5% af bredden på 300 cm er 15 cm i alt, så 10 cm på begge sider er noget over tolerancen. Selv de 5% synes jeg lyder af
meget,
men åbenbart noget man evt. må acceptere.
Derfor tror jeg heller ikke det er det, der er årsagen. Mon ikke det er noget over/underscan eller noget andet I indstillingerne
der er sat galt?
|
| Til top |
|
| |
Wulffn Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2013 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du uddybe over/underscan?
Jeg kigger på indstillingerne når jeg får fundet fjernbetjeningen.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2013 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overscan vil sige at noget af det originale billede fra kilden bliver forstørret lidt så evt uldne kanter (vi taler om noget der
oprindelig er fra den analoge films tid) bliver skubbet uden for projektorens displaychip og kanten derfor står mere roligt.
Underscan skulle så være en måde at digitalt zoome billedet mindre, men jeg ved ikke om den mulighed findes. Projektoren har
i hvert fald indstilligner for overcan og digital zoom, så det kan være at der er noget at hente der.
På den anden side burde du så kunne se noget lys (omend ret mørkt) rundt om nyttebilledet som antyder at billedchippen ikke
bliver udnyttet "til kant" hvis du forstår.
Det bedste vil være at sikre at du har 1:1 pixelmapping, altså at aspect ratio er indstillet til "real" (faktisk) og at din kilde sender
et 16:9 billede ud.
|
| Til top |
|
| |
Mulan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 12 August 2013 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|