Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 17:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Dvb-C med VGA? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PTølløse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 April 2013 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

Håber meget på hjælp. Jeg har en fin ældre projektor med VGA-indgang. I huset har vi YouSee altså kabel.

Nu vil jeg gerne koble en dvb-C modtager til min projektor. Desværre er de fleste DVB-C 'ere med hdmi udgang. Jeg har anskaffet et adapter som skifter fra hdmi til vga (lyd i lille stik ved side af) men det fungerer ikke. Det er som om stikket slår fra og til hele tiden - der sidder en lille lysdiode som lyser og slukker med et par sekunders interval. Nu vil jeg bare finde en DVB-C med vga udgang så jeg kan koble uden adaptor. Det er overraskende nok ikke nemt - når man googler kommer der kun DVB-T.

Har i nogen gode råd?

Til top Vis PTølløse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTølløse

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 April 2013 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Hvis dit signal er HDCP dekodet får du ikke lov at vise dem på en analog udgang, men der er nogle få der laver HDCP strippere til formålet, det er dog ikke noget der umiddelbart kan købes herhjemme da de ikke er lovlige.

http://www.hdfury.com/

http://www.moomecard.com/moome/

De koster en del men virker så også. Mener de begge sendes fra Taiwan, så husk at beregn told og moms.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

PTølløse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2013 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for hurtigt svar.

Vidste ikke at det digitale signal fra Yousee har kodet - tager rigtig mange kanaler med min yousee boks. Kunne ikke lige finde noget på dit første link, men det andet viser en hvid boks - moome card. Er det en boks med hdmi indgang (fra min DVB-C boks) og vga udgang (til min projektor)?

Er du sikker på det fungerer? - 280 Us dollar er ca 1000 kr,

Håbede bare jeg skulle ha en DVB-C med vga udgang....

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 05 April 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

måske denne

http://www.av-connection.dk/?PGr=5894&ML=791

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2013 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

280 US$ er er ca 1600kr + moms told og forsendelse.. så den koster nok nærmere 2500kr inden den er i hus.

Jeg ved ikke hvordan det fungere med digital tv signaler, og udgange fra digital tunere.

Som du beskriver det har du en HDMI til VGA converter, men får ikke billede igennem, det er muligt du har sat det forkert op, eller det er alm HDMI handshake problemer. jeg syntes du skal starte med at undersøge om din tv box sender HDCP kodet signal ud.

Der er dømt analog sunset, så jeg tvivler på man overhoved kan købe en tuner der kan sende analog signal ud.

Det er slut med analoge billedudgange på dvd/ Blu Ray afspillere. Og scalere med Component VGA RGBHV ud, har aldrig måtte konvertere et HDCP kodet signal til analog output.

det er alt sammen kopi beskyttelses crap, de er bange for vi overføre vores Blu Ray film til VHS bånd.

Det rammer så alle ældre displays der ikke har DVI eller HDMI indgange.

Jeg har både en HD Furry 3 og et Moome kort, fordi jeg har en ældre CRT projegtor der er så rigeligt fuld HD, og derfor behøver jeg en HDCP stripper. for at kunne få lov til at konvertere et 1080P signal til min projector.

Der står ikke direkte på nogle af siderne at de stripper HDCP signalet, da det ikke er lovligt.

Spørgsmålet er så om din projector er mere værd end en HDCP stripper, for det er muligt at finde brugte projektoere med HDMI indgang til samme penge.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 06 April 2013 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
....Der er dømt analog sunset, så jeg tvivler på man overhoved kan købe en tuner der kan sende analog signal ud.

Helt slut er det da ikke -  Triax C-HD 207 har da både analog video og RGB ud

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2013 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

stridsvognen skrev:
....Der er dømt analog sunset, så jeg tvivler på man overhoved kan købe en tuner der kan sende analog signal ud.

Helt slut er det da ikke -  Triax C-HD 207 har da både analog video og RGB ud

Super, så er det jo løst.-

PTølløse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tusind tak for jeres svar.

Bare til info, så er her link til den adapter jeg købte (335,-) - værdiløs. Min DVB-C er fra Harald skrald - kr 449,-. Æv at det ikke virker.

Jeg har lidt svært ved at forstå præcis jeres råd. Skal jeg købe en boks fra Av-connection? Men får jeg så Digital kvalitet på min projektor? Jeg har helt alm YouSee kabel TV.

Hilsen Peter

http://www.miniinthebox.com/hdmi-to-vga-adapter_p361781.html #description

http://www.harald-nyborg.dk/p2432/denver-mpeg-4-dvb-c-boks

HDMI to VGA adapter

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2013 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en projektor vi taler om.? Og hvad mener du med digital kvalitet.?

Som jeg ser det har din box scart udgang, og du vil kunne nøjes med dette kabel..

http://www.av-cables.dk/scart-til-vga/scart-til-hun-vga-kabe l-2-m.html

Men du får sikkert kun 576i opløsning ud af boxen på den måde, og har ikke den fjerneste ide om hvilken kavalitet du har ud af sådan en tuner box.

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 April 2013 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

For mig at se ligger problemet i at HDMI er et digitalt signal og VGA er analogt.

Så "digital" kvalitet opnår du nok ikke men det vil da være en fin løsning

Så du skal have fat i en HDMI til VGA konverter.

Så enten den Jan Stevns linker til, eller denne :

klik

Har du andre indgange end VGA på din projektor ?
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

PTølløse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2013 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Tak til jer begge for svar - herligt. Det er virkelig en stor hjælp.

Projektoren er en Hitachi ED-A111. Der er så vidt jeg kan se kun vga udgange og så component. Dvs alle analoge.

Jeg har en ældre analog tv-tuner som kan tage de analoge kanaler Yousee sender sammen med deres digitale kanaler. Tænkte at jeg med en ny digital tuner (DVB-C) kunne finde flere kanaler og få et skarpere billede. Der er rigtig nok flere kanaler, men mit HDMI-konverterstik dur jo ikke. Jeg har lagt et 10 meter langt VGA-kabel skjult under loftet - så Jeg vil være lidt ked at at skulle skifte til et component.

Ja, DVB-C tuneren fra Harald Nyborg har en scart udgang. Men giver det ikke ringere opløsning end HDMI?

Skal jeg mon bruge HDMI udgangen og købe en ny converter eller skal jeg finde et stik der skifter fra scart til vga (findes det?)

Peter

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 April 2013 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Som du kan se her link

Er der S-VHS, Dsub (Computer), Video og component og af dem ville jeg vælge Dsub og

Denne

Muligvis vil component give en smule bedre billed, men det bliver meget sikkert en meget dyrere fornøjelse.

At bruge scart out til Dsub in ville jeg ikke gøre, for der skal du have lavet sådan en tingest her

(Det har jeg prøvet et par gange uden rigtig godt resultat)

Eller købe en scart til component konverter link

og det bliver måske ikke bedre end at bruge HDMI out,
konverteren og Dsub in, men dyrere
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

PTølløse skrev:

Tak til jer begge for svar - herligt. Det er virkelig en stor hjælp.

Projektoren er en Hitachi ED-A111. Der er så vidt jeg kan se kun vga udgange og så component. Dvs alle analoge.

Jeg har en ældre analog tv-tuner som kan tage de analoge kanaler Yousee sender sammen med deres digitale kanaler. Tænkte at jeg med en ny digital tuner (DVB-C) kunne finde flere kanaler og få et skarpere billede. Der er rigtig nok flere kanaler, men mit HDMI-konverterstik dur jo ikke. Jeg har lagt et 10 meter langt VGA-kabel skjult under loftet - så Jeg vil være lidt ked at at skulle skifte til et component.

Ja, DVB-C tuneren fra Harald Nyborg har en scart udgang. Men giver det ikke ringere opløsning end HDMI?

Skal jeg mon bruge HDMI udgangen og købe en ny converter eller skal jeg finde et stik der skifter fra scart til vga (findes det?)

Peter

Det ser ud til at din projector er en 1024x 768 Pixel, altså 4:3, og ikke en opløsning der passer til nogle HD signaler, men den kan modtage og scalere et 720P signal. Tvivler på at et 16:9 720P hd signal vil kunne udnyttes da din projector er 4:3 og nok alligevel havner tæt på de 720x576 pixel opløsning som et alm SD PAL signal er

Scart er begrænset til 480i/576i og kan ikke overføre et 720P signal.. Hvis HDMI -> VGA converteren virker kan du sende 720P til din projector..

Men når den nu ikke virker, så var mit gæt at der muligvis er HDCP på din HDMI udgang, og du behøver en HDCP stripper, men som du har set er de dyre. Og du vil med fordel kunne købe en brugt 720P film projector til samme penge med HDMI indgang.

Så jeg tror at enten skal du finde en scart til VGA converter eller kabel at tilslutte det kabel du har trukket, og få det bedste ud af det, ellers er jeg bange for at du skal bruge en formue på noget du skal smide ud når din nuværende projector ikke fungere mere, eller hvis du finder ud af at det ikke er sagen til TV brug..

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Lige et spørgsmål... Hvilken opløsning sendte du ud af din HDMI udgang da du testede din Converter.. Hvis den har sendt 1080P ud får du helt sikkert intet billede.. Så du kunne prøve med forskellige opløsninger.. Som din VGA port på projektoren understøtter.

Og en anden mulighed er at du også prøver at tilslutte converteren direkte i din projector, flyt tv boxen så tæt på som muligt, Det er ikke sikkert din Converter kan klare at trække det lange kabeltræk.. For ikke at sige jeg tvivler på at den kan hvis den ikke har sin egen strømforsyning.

PTølløse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2013 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Tak igen for bidraget.

Det lyder fornuftigt med scart/vga converter (kan ikke være så dyrt).

Jeg har forsøgt med alle opløsninger - ingen ændring - bortset fra at på 1080 gik den helt i sort.

Prøver lige med at rykke converteren tættere på. Måske jeg skulle overveje at finde en god brugt 16:9 projektor med HDMI udgang. Er der noget der hedder en HD-projektor? Eller skal jeg bare sikker mig at den kan køre opløsning over 1080.

Mvh

Peter

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2013 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

PTølløse skrev:

Tak igen for bidraget.

Det lyder fornuftigt med scart/vga converter (kan ikke være så dyrt).

Jeg har forsøgt med alle opløsninger - ingen ændring - bortset fra at på 1080 gik den helt i sort.

Prøver lige med at rykke converteren tættere på. Måske jeg skulle overveje at finde en god brugt 16:9 projektor med HDMI udgang. Er der noget der hedder en HD-projektor? Eller skal jeg bare sikker mig at den kan køre opløsning over 1080.

Mvh

Peter

Til tv brug ville jeg finde en film projector med en 1280x720 eller 1920x1080 opløsning. Men hellere en god 720 projector end en dårlig 1080.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes