Forfatter |
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 17 September 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt at jeg er på kant med emnet, men det var alligevel det der passede bedst.
Min højt elskede Philips Billiance 201B short neck monitor er begyndt at drille og jeg kan huske at nogen her på HiFi4All engang kom med råd om noget ligende.
Billedet på monitoren begynder at ryste og derefter slukker den, hvorefter den tænder igen med degraussing af skærmen. Det ville være ok hvis det kun var engang det skete, men det sker ca hver 30 sekund - også mens jeg skriver dette.
Jeg mener nogen engang beskrev et sådant problem som værende en kondensator i højspændingsstrømforsyningen, der var stået af. Jeg har diagrammet på monitoren, men jeg kan ikke finde en oplagt kondensator.
Hjølp til reparation søges derfor. Jeg kan godt selv lodde, men jeg kan også lade en anden med mere forstand på tingene gøre det og endelig, hvis jeg kendte et værksted kunne jeg bringe monitoren derhen (bor København/Nørrebro).
Er der nogen der kan hjælpe på den ene eller anden måde ? Please! __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 19 September 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej bor i Århus.
Se efter og noget har haft det varmt, på begge sider af printet! Det kan være alt muligt andet men et sted kan man vel begynde.
Begynde visuelt. Og for resten også Netkondensatoren 150uF og vel 400V.
Ck alle transistorer for evt. afbrydelser (når samme sidder fastspændte), når noget bliver varmt kan det rykke sig og gerne i forhert retning.
Kondensatorerne for billedets højde vil normalt give mindre høje billeder evft. kun en lysende streg over midten. Størrelser måske ca 50 til 100uF men er usikker.
Liniekondensatoren (-er) er lige på hvor mange ca 0,047 uF hvad ved jeg? __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar. Jeg har ikke skilt skærmen af endnu - den kører faktisk ok lige nu. Jeg har en idé om at det måske er mekanisk at knappen til degauss bliver trykket ind, for det er det scenarie den laver og den ene dag sad knappen fast.
Så kort sagt er jeg ret meget i tvivl og er forlængst begyndt at se efter en ny skærm, men jeg er faktisk ikke så glade for de bredde skærme, ville godt have en 4:3 skærm igen, eller beholde min Philips.
Jeg vil følge dine råd, når jeg skiller skærmen ad. Tak. __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 20 September 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ningbo
Du kan da evt gå på jagt efter en brugt skærm i 4:3 format, hvis ikke det lykkes dig, at udbedre fejlen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 27 September 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ningbo
Dette her er da mere off topic. Når jeg ser et Tv, også en Computer monitor som bare er smidt ud, det smerter mit hjerte. Og med eftertryk man har smadret billedrøret. Jeg mener, så meget for genbrug.
Det sidste som normalt går i stykker er selve billedrøret men altså dette skal have denne omgang. Hvilket for resten gælder de flade også. De som smider dem ud giver lige skærmen så meget at tingene er totalt værdiløse måske tuner og andet virker. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2011 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Du kan da evt gå på jagt efter en brugt skærm i 4:3 format, hvis ikke det lykkes dig, at udbedre fejlen.
|
|
|
Man kan faktisk stadig købe 4:3 skærme fra EIZO og det er fladskærme.... Jeg er fristet.
osprey skrev:
Dette her er da mere off topic. Når jeg ser et Tv, også en Computer monitor som bare er smidt ud, det smerter mit hjerte. Og med eftertryk man har smadret billedrøret. Jeg mener, så meget for genbrug.
Det sidste som normalt går i stykker er selve billedrøret men altså dette skal have denne omgang. Hvilket for resten gælder de flade også. De som smider dem ud giver lige skærmen så meget at tingene er totalt værdiløse måske tuner og andet virker.
|
|
|
I weekenden tændte og slukkede skærmen et utal af gange og til sidst undlod den at tænde. Jeg er nu sikker på at det er en komponent nær et relæ (sandsynligvis relæet) der er defekt. Det kan være en kondensator der giver en forsinket tænding og Degaussing ved opstarten, eller som nævnt relæet.
Jeg har ikke skilt skærmen af endnu men det vil ske, jeg synes simpelthen den gamle CRT skærm er så meget bedre end den LCD skærm jeg bruger nu.
Tak for jeres inputs. __________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 27 September 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Håber det lykkes dig, at lokalisere fejlen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|