Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 00:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Valg mellem tre billige projektorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tjalde^
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har kigget på tre styk projektor. Jeg skal bruge den i stedet for en fladskærm, og jeg har kigget på følgende:
InFocus SP8600 til ca. 6100
Sanyo PLV-Z800 til ca. 7700
Epson EH TW-3200 til ca. 7600

Jeg har kun set Sanyo'en i levende live, og jeg synes egentlig, den havde et fornuftigt billede. Men hvis jeg kan få mere for
penge et andet sted, vil jeg gerne det.
Jeg håber, I kan hjælpe med med at vælge eller komme med andre bud.
Til top Vis Tjalde^'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tjalde^

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

SP8600 kender jeg ikke, og Z800 er temmelig lyssvag.

Jeg ville vælge TW3200. En populær model, der også har fået pæne ord med på vejen.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nappe en brugt InFocus X10 :)
Til top Vis Dare_Devil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dare_Devil

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Juli 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en BenQ W1000, som jeg har været yderst tilfreds med og eftersom jeg kan se er der kommet en nyere version W1100 til 8000kr, som kan købes i hifiklubben. 

Tjalde^
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2011 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Jeg vil kigge lidt nærmere på det og tage et smut forbi hi-fi, hvis de har sådan en fætter udstillet. Jeg må kigge på lidt forskellige irl for at kunne vælge og vælge fra.

Jeg vil helst ikke købe brugt, da jeg synes pærene er vildt dyre. Koster det virkelig omkring 2500 for en ny pære, eller er jeg helt forkert på den?

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Du har vel overvejet hvilken størrelse lærred du skal have; hvilken afstand der vil være mellem linse og lærred, og hvilket
forhold du vil have mellem højden af lærred og højde af projektor?

Det er ikke helt ligemeget, da projektorer har forskellig zoom og lens offset, og det vil være ærgeligt at få købt en projektor du
ikke kan få installeret med det lærred du ønsker, og på den ønskede (eller mulige) afstand.

Du bør også vurdere om du har brug for lens shift. Hvis det er tilfældet kan du se bort fra alle DLP projektorer i den prisklasse
du kigger.

Tjalde^
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg havde tænkt mig at have en afstand på ca. 3-4 meter mellem lærred og linse. Lærredet havde jeg tænkt mig omkring 100 tommer og i 16:9. Projektoren havde jeg tænkt mig at placere i loftet.

Som det også fremgår, har jeg ikke fastlagt noget fast endnu. Bl.a. fordi jeg ikke har nogen erfaring overhovedet med projektorer, men du må endelig rette mig, hvis det lyder helt hen i skoven.

Angående lens shift, må jeg nok hellere få det uddybet, da jeg ikke lige kan forstå det, jeg læser om det. Er det, så projekteren ikke behøver at stå lige ud for lærredet, så man kan "forvrænge" billedet til at være rektangulært?

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Tjalde^ skrev:

Angående lens shift, må jeg nok hellere få det uddybet, da jeg ikke lige kan forstå det, jeg læser om det. Er det, så projekteren ikke behøver at stå lige ud for lærredet, så man kan "forvrænge" billedet til at være rektangulært?

Ja, med lens shift kan du flytte optikken så du ikke behøver at have projektoren hængende 100% præcist. (Du skal dog stadig sørge for at den hænger 100% vandret, så du ikke skal ud i at bruge keystone). Hvor meget der kan flyttes er forskelligt fra model til model. Det kan være nyttigt hvis du f. eks. har højt til loftet, og gerne vil have lærredet ned i en passende højde.

Har projektoren ikke lens shift, har de nogle gange en given procentsats i offset. Jeg er ikke helt inde i det, men så vidt jeg husker vil billedet fra en projektor med offset på 118% falde 18 cm. pr. meter. Er der 4 meter mellem linse og projektor, vil billedet altså falde 72 cm. Det kræver dog en hvis præcision at hænge lærredet op så det passer med billedet. En lille afvigelse, og billedet rammer ikke korrekt.

Med lens shift har du ofte bedre muligheder for at få billedet til at passe.

En anden ting du bør overveje, er hvor meget projektoren støjer. Nogle er ligeglade med den støj blæseren frembringer, og jeg havde det på samme måde med min første projektor, der var oppe på 32 db. Der var jeg bare glad for at kunne se på et billede der var noget større end mit daværende 32" tv. Min næste var på ca. 25 db, og senere 23 db. Selv de 2 db kan man høre forskel på. Nogle vil nok sige at det er ikke noget man ligger mærke til når filmen kører, men selv den mest voldsomme actionfilm har stille scener, og hvis du først har lagt mærke til det, vil nok bemærke det igen. Det betyder selvfølgelig en del hvor langt væk fra projektoren du sidder. Taler vi flere meter vil du nok ikke kunne høre meget til eks. 27 db. Sidder projektoren en meter over dit hoved vil du sagtens kunne høre 22-23 db. i stille passager.

Tjalde^
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Der er godt nok mange hensyn, der skal tages. Epson'en er jeg mest hook på, og den har et støjniveau på 28 dB, og det kan
jeg godt leve med. Sanyo'en havde samme støjniveau, og det irriterede mig ikke rigtig. Men jeg skal ud og kigge på en Epson,
og så kan jeg hurtigt se og høre, om den er helt gal.

Mht. til min opstilling. Virker den okay?

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2011 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Tjalde^ skrev:
Der er godt nok mange hensyn, der skal tages. Epson'en er jeg mest hook på, og den har et støjniveau på 28 dB

De 28 db er når den kører med fuld lysstyrke. Jeg vil mene du sagtens kan sætte den ned i eco. Du mister noget lysstyrke, men den skulle være rimelig lysstærk. Til gengæld falder støjniveauet til 22 db.

Jeg har aldrig brugt andet end eco mode på mine projektorer. Selv min Sanyo Z5, der vist ikke var kendt for at være særlig lysstærk kørte eco.

Tjalde^
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Det lyder jo perfekt. Så skal jeg ikke spekulere på støjniveauet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes