Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 22:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ny fladskærm til omkring 5000? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hey.

Så er det på tide at skifte 26" CVR fjernsynet ud med en 42" fladskærm. Da jeg overhovedet ikke er inde i fladskærm-
verdenen håber jeg på at kunne få et par råd herinde fra. Jeg har omkring 5000 at bruge, og har følgende krav:
- 42 tommer
- 1920x1080 (Full HD)
- Helst LED, men LCD er også OK
- Min. 100 Hz
- Gerne DLNA
- Nem brugerflade
- Gerne USB/netværksstik

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre til den beskedne pris á 5000, men ud af de tilbud jeg har set virker det ikke helt
umuligt. Anyways, hvilken vil i anbefale? I må også meget gerne linke til en butik som fører varen.

På forhånd tak for hjælpen.

MVH
Jesper
Til top Vis Chronic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chronic

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Maj 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. flatpanels.dk's brugerforum

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2011 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Det er hermed gjort, tak for rådet :)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Maj 2011 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Angående om det skal være lcd eller led, har du fået lidt galt i halsen. Det er baggrunds belysningen du har fat i. Enten er det neon rør eller også er det Led. Det er LCD i begge tilfælde.  Der er noget, der hedder O-led, altså Organic Led. Der er et 31" fra LG, men det er edder brand brøle mig dyrt, og det vil det være en rum tid endnu, men det kan være afløseren for LCD teknikken.  Ser du masser af film, burde du vælge plasma tv.

Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Gotcha, så er det helt sikkert Plasma jeg skal have fat i :)

Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

allanowich > jeg bliver lige nødt til at spørge, hvorfor synes du det skal være Plasma når jeg ser masser af film? Jeg var forbi
HiFiKlubben idag og se Panasonic's P42G30Y fladskærm, og må indrømme jeg synes LCD skærmene ved siden af så mere
skarpe ud, så er pludselig blevet i tvivl om Plasma er det rigtige valg...

Derfor ville jeg lige høre dig efter hvad du baserer din begrundelse på?

viskestykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Købte mig for ca et halvt års tid siden et Sony E710 for 6000 kr - det har kun positive anbefalinger herfra! :-)
Til top Vis viskestykke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af viskestykke

Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

viskestykke > kan du ikke lige linke til den, kan ikke umiddelbart finde den...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hej Cronic

Det vil jeg da gerne uddybe lidt. Jeg kan godt forstå du synes, at LCD er skarpere eller rettere lysstærke at se på. På en LCD skærm skal lcd cellen blot lukke op og i for baggrundsbelysningen, som er ganske stærk. En plasma celle, er en lyskilde i sig selv og at de derfor ikke har nær så meget kraft som det andet princip. Men det at en lcd celle lukker op og i, i varierende grad for lyset, gør at der slipper lys igennem cellen, når den ikke er aktiv (sort). Det gør billedet lidt fladt at se på. Sort bliver ikke rigtigt sort. Du kan se, når der ikke er billede på ved en indgang hvor du ikke har tændt for den tilsluttede kilde endnu, at der slipper en del lyd igennem. Lcd cellen kan ikke spærre for alt lyset. En plasma celle, en art lysstofrør(meeeeget liiille) lyser derimod ikke, når den ikke aktiveres. Det giver et flottere sort niveau og utrolig dybde i billedet. Det kan lcd ikke hamle op med. Ser du altid dine film i dagslys kan du godt vælge lcd, men ser du dem i lav belysning, er plasma sagen, da du ikke generes af lyset, der slipper ud i de sort og mørke billeder. Desuden er der ingen grændse for hvor langt ud til siden, du kan se billedet. Kan du se skærmen, kan du også se billedet uden slør og forvrængning. På lcd kan du se forandringer i billedet, alt efter hvor du står i forhold til skærmen. Men vælg det der tiltaler dig mest. Har du først prøvet at have lcd og senere vælger plasma, går du ikke tilbage til lcd. Jeg gjorde ikke. Jeg havd et Sony (godt mærke) KLV-S32A10 jeg var ret glad for. Lcd er godt blevet lidt bedre med tiden, men derefter valgte jeg så Panasonic plasma, da de kom ned i et mere behageligt prisleje. Og det står der endnu.

viskestykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Undskyld, det er mig der skrev forkert! EX710 hedder det :-)

http://www.sony.dk/product/t32-ex-series/kdl-40ex710

Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2011 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

allanowich > hehe, du har hermed overtalt mig

viskestykke > ser også flot ud, men allan har overbevist mig...

viskestykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Du skal så også bare lige være obs på de dårlige ting ved plasma: fx at billede ofte brænder sig fast :-)

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Chronic skrev:

Jeg er også selv indehaver af 2 stk plasma tv, dog synes jeg lige jeg vil smide 2 ting ind i debatten..

Plasmaskærme i den billige ende af skalaen har ikke de bedste paneler, og det gør at du når/hvis du ser tv i dagtimerne vil få et noget mat billede. Du skal helst op over Panasonic's G-serie for at komme delvist ud over det.. Du kan muligvis finde G20, GT20 eller V20 (min favorit), som er udgående modeller, til en fornuftig pris.. Ellers er der de nye 30'er modeller, fx GT30, men så holder budgettet nok ikke..

Plasmaskærme har risiko for det der hedder retention. Det går ud på, at hvis skærmen har vist det samme billede i længere tid, fx. en windows start-bjælke fra et PC-signal, så vil man kunne se skyggen af det viste, når man skifter over på fx. TV igen.. Jo bedre panel, jo mindre risiko for dette, og så er vi tilbage i modellerne som ovenfor..

Der er desuden også sket en del inden for LCD/LED siden den førnævnte Sony-model, og i den billige ende så er lykken altså ikke nødvendigvis gjort, bare fordi det er en plasma.. Der vil være kompromiser lige meget hvilken vej man går.. Men sparer man lige lidt ekstra op til fx. en GT30, så har man et godt allround tv.. En god måde at forholde sig lidt til de forskellige plasma-modeller, er at prøve at slukke for TV'et og så se på farven på selve panelet/skærmen.. Jo mere mørk og mindre grønlig den er, jo bedre er coatingen, og jo bedre vil den derfor være i mere lysstærke omgivelser.. I hvert fald som tommelfingerregel..

Held og lykke
//Allan

EDIT: Pas især på med de billige Samsung plasma, med hensyn til rententions/burn in...
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

viskestykke skrev:
Du skal så også bare lige være obs på de dårlige ting ved plasma: fx at billede ofte brænder sig fast :-)
Sikke noget vrøvl. Det var 1' og 2' generation, det havde dette problem. Det er man kommet ud over. Jeg har aldrig haft problem med fastfrysning. Skulle man komme ud for det, skal man skrue helt op for farverne i ca 30 min. Så plejer det at forsvinde igen. Men det gør man ikke, fordi man fandt ud af at lade billedet vandre en pixel frem og tilbage til siden. Dette bemærker man slet ikke , når man ser tv.  

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Chronic skrev:

Jeg er også selv indehaver af 2 stk plasma tv, dog synes jeg lige jeg vil smide 2 ting ind i debatten..

Plasmaskærme i den billige ende af skalaen har ikke de bedste paneler, og det gør at du når/hvis du ser tv i dagtimerne vil få et noget mat billede. Du skal helst op over Panasonic's G-serie for at komme delvist ud over det.. Du kan muligvis finde G20, GT20 eller V20 (min favorit), som er udgående modeller, til en fornuftig pris.. Ellers er der de nye 30'er modeller, fx GT30, men så holder budgettet nok ikke.. Man skal blot undlade at skærmen står med direkte sol på. Stil det med bagsiden mod et vindues parti, så er skærmen lysstærk nok i de fleste tilfælde. Og lad så lige være med de skræmmebilleder, fordi det ikke lige går jeres vej. Mine anbefalinger bliver da heller ikke valgt altid, men jeg farer da ikke ind og skræpper op af den grund.

Plasmaskærme har risiko for det der hedder retention. Det går ud på, at hvis skærmen har vist det samme billede i længere tid, fx. en windows start-bjælke fra et PC-signal, så vil man kunne se skyggen af det viste, når man skifter over på fx. TV igen.. Jo bedre panel, jo mindre risiko for dette, og så er vi tilbage i modellerne som ovenfor..

Der er desuden også sket en del inden for LCD/LED siden den førnævnte Sony-model, og i den billige ende så er lykken altså ikke nødvendigvis gjort, bare fordi det er en plasma.. Der vil være kompromiser lige meget hvilken vej man går.. Men sparer man lige lidt ekstra op til fx. en GT30, så har man et godt allround tv.. En god måde at forholde sig lidt til de forskellige plasma-modeller, er at prøve at slukke for TV'et og så se på farven på selve panelet/skærmen.. Jo mere mørk og mindre grønlig den er, jo bedre er coatingen, og jo bedre vil den derfor være i mere lysstærke omgivelser.. I hvert fald som tommelfingerregel..

Held og lykke
//Allan

EDIT: Pas især på med de billige Samsung plasma, med hensyn til rententions/burn in...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Chronic skrev:

Det glæder mig, at du fortaget dit valg. Det skal du nok blive tilfreds med.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Man skal blot undlade at skærmen står med direkte sol på. Stil det med bagsiden mod et vindues parti, så er skærmen lysstærk nok i de fleste tilfælde. Og lad så lige være med de skræmmebilleder, fordi det ikke lige går jeres vej. Mine anbefalinger bliver da heller ikke valgt altid, men jeg farer da ikke ind og skræpper op af den grund.

Jeg synes nu ikke det er noget skræmmebillede, blot min opfattelse af tingene.. Den kan vel være ligeså rigtig som din, undskyld mig, noget ensidede opfattelse af fladskærme.. Desuden så er "min vej", som jeg også skriver, også plasma.. Jeg har, som nævnt i min signatur, en Pioneer som jeg er rasende glad for, og så har jeg en Pana X10.. Sidstnævnte er normalt placeret i soveværelset, hvor jeg synes jeg får rigtig meget tv for pengene, men pga. flytning står den PT i stuen.. Her synes jeg altså ikke den er skide god, da den er noget mat at se på i dagtimerne, også selvom solen ikke står lige på.. Derfor anbefaler jeg trådstarter at overveje at spare lidt mere op, hvis man vil have den fine farvegengivelse og dybdeeffekt fra plasma uden at skulle mørklægge stuen af den grund..

..og så synes jeg altså ikke jeg skræpper op.. Jeg så bare ikke nogen steder at det kun var dig der måtte rådgive i denne tråd...

Mht. fastbrænding, så er det rigtigt at descideret fastbrænding hvor skærmen er ødelagt stort set aldrig sker, men at påstå at retentions (midlertidige fastbrændinger) ikke forekommer, det er noget af en påstand.. På min Pioneer har jeg aldrig set skyggen af det, men på X10'eren har jeg set det.. Og jeg må sige at jeg overvejer en Samsung D8000 LED som næste TV til stuen, simpelthen for at have den mulighed at smide et mediecenterbillede op i længere tid af gangen.. Er dog ikke helt sikker på jeg kan leve med bevægelserne, men det er jo en helt anden snak

//Allan

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Et konkret forslag fra min side, på noget som godt nok overstiger budgettet, men ikke med rasende meget

Panasonic TX-P42V20

//Allan

Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2011 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

tak for rådet, Alland Har dog svært ved at se hvad den egentlige forskel er på den du anbefale og så G30'eren...

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2011 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Chronic skrev:
tak for rådet, Alland Har dog svært ved at se hvad den egentlige forskel er på den du anbefale og så G30'eren...

Havde overset du havde kigget på en G30.. Altså G30 er jo den nye model af G serien, hvor V20 er den "gamle" fra V-serien.. V er en bedre serie end G, men spørgsmålet er jo så, om de nye G-modeller er blevet så meget bedre at de kan måle sig med V fra sidste år.. Jeg har desværre ikke set dem ved siden af hinanden, men der er i hvert fald forskel på coatingen (farven på panelet) på den nye G og GT, så jeg kunne FORESTILLE mig at V20 stadig vil være en smule bedre i dagslys.. Når det så er sagt, så er der mulighed for fjernbetjening via. iPhone i G30, og der er jo også en designforskel der må være op til dig selv.. Tror bestemt ikke G30 er noget dårligt køb..

//Allan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes