Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 11:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kalibrering af plasma (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Winkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hey. Er der nogen herinde der har faaet kalibreret deres plasma? Hvor meget fik de ud af det? og vil det kunne betale sig at goere det med aeldre plasma skaerme?

Jeg har selv et Pana TH-42 PZ70 og syntes efterhaanden det begynder at halte lidt efter de nyere tv'er.  Kan det svare sig at kalibrere? og hvor kan jeg faa det gjort?

Til top Vis Winkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winkel

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 August 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Om det kan svare sig at kalibrere et PZ70 skal jeg ikke kunne sige, som udgangspunkt er det vel altid godt at få indstillet et TV så præcist som muligt, men hvorvidt det er prisen værd kan nok kun du selv afgøre - Den nærmeste expert i kalibrering i dit område er nok Otto hos AV-precision - www.av-precision.dk

Winkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

RougeAgent:

Tak for svaret.

Jeg har laest deres beskrivelse af kalibrering igennem. Det kunne godt lyde som om der er noget at hente. Men saa omkring 2500-3000kr.. Det bliver overvejet.

Har du nogen ide' om hvor meget taettere man kan komme "rigtig" kalibrering ved udskiftning til bedre kabler og standard justeringer af tv'et?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 August 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. prøve at søge på om andre har nogen anbefalede indstillinger til PZ70, og så prøve dem af, med det forbehold at to paneler ikke er helt ens, og der derfor kan være individuelle forskelle.

Man kan komme et stykke henad vejen med f.eks. en Digital Video Essentials DVD/BD, eller for den sags skyld de testmønstre der ligger under THX Optimizer på f.eks. Star Wars DVD'erne. Men det vil under alle omstændigheder kun være en tilnærmelse - en egentlig kalibrering kræver måleudstyr og kendskab til hvilke parametre der ændrer sig sammen med de ting du piller ved. Eksempelvis kan det være at hvidbalancen flytter sig når du skruer op og ned for lys eller kontrast, eller at gråtonerne nær sort tværes ud hvis farvetemperaturen er for høj, eller hvad ved jeg. Den slags kan være ret kompliceret at gennemskue hvis man ikke ved hvad man skal kigge efter.

På flatpanels.dk er der iøvrigt en ret god artikel om hvad man skal kigge efter mht eventuelle fejl i billedet: http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull& ; ;id=1225350000

Edit: Så lige du også spurgte til kabler - Hvilke kabler bruger du idag..? Bruger du analog overførsel (f.eks. RGB over scart eller evt. Component), så har kablernes kvalitet mere at sige end hvis du bruger HDMI. Har du dårlige analoge kabler kommer der nemmere støj og andre fejl i billedet, men bruger du HDMI er der næppe meget at hente - groft sagt, så virker de, eller også virker de ikke. (Jeg ved at en del på dette forum vil være uenig med mig i dette, men det er så min holdning..! )

Winkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Fra Blu-ray bruger jeg self HDMI og maa give dig ret i jeg INGEN forskel kan se paa forskellige HDMI kabler jeg har proevet alt fra 5m HDMI til 699kr over 1m til 250kr og koerer nu med 1m til 450kr. men til alm tv bruger jeg gammeldags 75ohms antennekabel magen til det der render i vaeggen. Det var mest der jeg haabede at hente noget.

Tak igen for raadet omkring Digital Video Essentials DVD/BD det vil jeg se naermere paa.

Lad mig hoere om nogen har gode instillinger til pana th42-pz70

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Winkel skrev:

Hey. Er der nogen herinde der har faaet kalibreret deres plasma? Hvor meget fik de ud af det? og vil det kunne betale sig at goere det med aeldre plasma skaerme?

Jeg har selv et Pana TH-42 PZ70 og syntes efterhaanden det begynder at halte lidt efter de nyere tv'er.  Kan det svare sig at kalibrere? og hvor kan jeg faa det gjort?

I næste uge smider vi en artikel online på FlatpanelsDK, hvor man helt konkret kan se hvad man får ud af en "professionel" kalibrering. Her kigger vi både på før og efter resultater vha. grafer, men også billeder taget med et spejlrefleks kamera på en stander. Men vi følger også vejen gennem kalibreringen.

Vi tager udgangspunkt i et Pioneer LX5090H og benytter et kalibrator som det fleste kan være med på prismæssigt.

Her kan du hvert fald få besvaret dit spørgsmål i forhold til Pioneers skærm. Panasonics skærme er noget bedre i deres standardindstillinger, men du kan godt opnå noget ved en kalibrering.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes