| Forfatter |
|
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej :)
Jeg har igennem det sidste halve år samlet sammen til at have noget der minder om rimelig surround oplevelse på mit lille værelse, nu er problemet så, at min 15,4" skærm på den bærbare ikke helt kan leve op til denne lyd, og faktisk bliver det til trods for den gode lyd en halvflad fornøjelse af se en film. Jeg har desværre ikke mulighed for at sætte en fladskærm op, da indretningen og værelsets størrelse samt anvendelse ikke tillader dette. Så min eneste reele mulighed er en projector i loftet og så et lærred jeg kan trække ned foran en reol.
Spørgsmålet kommer så her: Vil en lidt ældre 720p projector være i stand til at skyde et 50" billede fra under 2,30 m? Og vil det billede være værd at se på? Og evt. hvilken kunne i forestille jer gøre dette?
Jeg har haft følgende i tankerne: Sanyo z2 el. 3 Panasonic PT AE 500 el. 700 Infocus x9 Optoma HD65
OBS: Jeg er pt ikke interesseret i full HD vognen da den er for dyr og for omfattende at springe på med mine begrænsede midler, så vi snakker brugt udstyr her :)
|
| Til top |
|
| |
Torosan Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Eyesonly
Jeg har en Infocus IN 78. Den har en opløsning på 720P, og i mit lille biorum hænger den med linsen nøjagtig 2.30 m fra lærredet. Det giver en max. billeddiagonal på ca. 170 cm. (Jeg tror det er omkring 70" ?) -Og i øvrigt et super flot og pænt lysstærkt billed. Kan varmt anbefales. Jeg ved ikke hvad en brugt IN78 står i, men jeg købte den fra ny for et års tid siden (tror jeg!) til ca. 8.000,- God fornøjelse med projektet.
__________________ mvh
Torosan
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 30 Juli 2009 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne tage et kig på Projector-Central's calculator. Med den kan du beregne afstanden til lærredet og hvor stort et billede den kan projektere på den valgte afstand. Det er ret smart og burde kunne give dig en idé om det kan lade sig gøre. http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cf mEDIT: Det ser ud til at linket driller, men bare fjern mellemrummet mellem cf og m, så burde det virke.
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og tak for svarerne :)
@Torosan, lyder fedt at du har været i stand til at lave et billede på den afstand, selvom in78 nok er en anelse over mit nuværende budget :)
@Wildstyle, Jeg har været inde og kigge og kigge på projectorcentral, men når jeg forsøger at sætte billedstørrelsen ned på det jeg ønsker, bliver alle felter der kan være røde, netop det, røde. Så Jeg kom i tvivl om det i det hele taget kunne lade sig gør med de lidt mærkelige krav jeg har :)
Nogen der har erfaringer eller kan fortælle mig om de projektorer jeg har nævnt eller andre vil være passende til opgaven :) ?
Kan en projektor i det hele taget stille skarpt i den billedstørrelse på den afstand? Jeg har ikke ejet en tidligere, så derfor spørger jeg :)
|
| Til top |
|
| |
olef Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Eyesonly.
Har sendt dig en PB. __________________ Mvh. Ole
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 03:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maks. 2,3 meter og 50" er i langt de fleste tilfælde ikke et problem, det kan endda være, at du skal flytte projektoren tættere på. Det burde ikke være et problem at få den stillet skarpt.
Jo mindre billedet er, jo bedre lysstyrke - og 50" er relativt lidt for en projektor.
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
Maks. 2,3 meter og 50" er i langt de fleste tilfælde ikke et problem, det kan endda være, at du skal flytte projektoren tættere på. Det burde ikke være et problem at få den stillet skarpt.
Jo mindre billedet er, jo bedre lysstyrke - og 50" er relativt lidt for en projektor.
|
|
|
Ja jeg ved det godt, men et større billede vil blive for stort i forhold til hvor langt væk jeg sidder fra lærredet. Måske kan det gå op til 60", men heller ikke mere, gider ikke sidder og skulle dreje hovedet for at opleve en film  Men fedt at høre det kan lade sig gøre, så vil jeg da ihærdigt forsætte min søgen efter den rigtige projektor
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 12 August 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder 3,5m væk fra et 106" lærrede. Det er der ingen problemer i. Så jeg vil tro et lærrede på rt par oh 70" nok skulle kunne gå hos dig.
Men det afhænger selvfølgelig af projektorens zoomrange hvilke størrelse lærrede du kan installere.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 15 September 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mål afstanden til lærredet præcist op.
Mine preferencer er 25-28" pr. meter, men THX standarden anbefaler op til 32" pr. meter.
2,3 m * 32"/m = 73,6"
De 32"/meter er hvad jeg vil opfatte som den øvre grænse for størrelse, herover føler jeg at øjet skal kigge rundt på lærredet, hvilket er generende, men det går faktisk ok op til de 32" pr. meter fra lærredet.
|
| Til top |
|
| |