| Forfatter |
|
Rene_49 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 195
|
| Sendt: 04 April 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan simpelhen ikke beslutte mig for hvad jeg skal vælge Fladskærm, eller Projekter? jeg ved godt det her er i spørgsmål som ikke bare lige kan besvares sådan, for det kommer jo an på hvad man køber af begge dele. men. hvis man ca. ligger de sammen penge i projekter og en fladskærm. lad os bare sige 8000-9000.kr ved hvilket valg for man det bedste billed, den største oplevelse, størrelsen på billedet er self ved en projekter. jeg skal kun bruge min kommende skærm/projekter til film egentlig. men hvor valgtet skal falde, det aner jeg simpelhen ikke. ? kan i hjælpe mig lidt på vej ?
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 04 April 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får klart den største oplevelse på projektor.
Der er så mere omstædigt med en projektor, det skal være mørk, du skal have anlæg til lyden, der er lidt mere se film og ikke så meget side og sludre samtidig, det er de færeste der gider se TV avisen og lign på en projektor.
Så hvis det kun er til film og kan du leve med kun at se når det er mørk eller med at mørklægge er der meget stor forskel i oplevelsen.
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 05 April 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis den udelukkende skal bruges til film, så er en projektor oplagt. Men som bluesky skriver så er der ikke meget ved at se tv på en projektor, det bliver hammer dårlig kvalitet med mindre du har en scaler der sparker r.., og sådan en koster mange penge. Hvis du vælger projektor skal du også bruge et lærred som også koster lidt. Men lev drømmen ud køb en projektor og så evt. et gammelt 32" crt tv i dba, de fås til ingen penge. For det er bare en helt anden oplevelse når man har et billede på 80-100", det får et 42" tv til at ligne en smølfeskærm. Rent pris mæssigt skal du dog noget længere op end 8000-9000, hvis du skal have en projektor der matcher en plasma skærm til 8000-9000, når det kommer til sortniveau og kontrast, men det er lidt som at sammeligne æbler med pærer, det er bare ikke det samme når vi snakker oplevelse, og en projektor til 8000-9000 kan fint levere den oplevelse hvis man ikke er super kræsen. Selv har jeg en projektor i den billigere ende (sanyo z5) , og et tv der kostet næsten det samme som projektoren da det blev købt(panasonic px80) , men jeg kunne da aldrig drømme om at se en film på mit tv selvom sortniveau, kontrast og en hel række andre ting klart er bedst på mit tv, for det er bare så meget federe med det store billede. Eventuelt prøv at find en butik hvor de har et projektor showroom, så vil det nok også være nemmere for dig at vudere inden du tager den endelige beslutning. Og man bør under alle omstændigheder tag ud at kigge inden man køber.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 05 April 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikeaboy skrev:
|
Ja hvis den udelukkende skal bruges til film, så er en projektor oplagt. Men som bluesky skriver så er der ikke meget ved at se tv på en projektor, det bliver hammer dårlig kvalitet med mindre du har en scaler der sparker r.., og sådan en koster mange penge. |
|
|
Det er jeg ikke enig i. Mange projektorer har en okay scaler indbygget. Selvfølgelig kan det blive bedre med en ekstern, men det kan sagtens være bedre end en fladskærm. Klart, man ser kvaliteten af en dårlig udsendelse, men på stort set alle tv, især i dén prisklasse, bliver fejlene i udsendelsen forværret pga. tv'enes signalbehandling. Der er en udbredt konsensus om at jo bedre billede man har, jo mere ser man fejlene i udsendelserne. Det mener jeg faktisk ikke - jo bedre billedet er, jo mindre problem bliver fejlene.
Jeg mener billedet fra en projektor, i et mørkt rum, er (eller rettere kan være) bedre end tv på alt andet end kontrast (alt efter hvilket tv man sammenligner med). Det kan være svært at få lys nok med en billig projektor, så man skal ikke overdrive størrelsen, og ultimativt sort er bedre på de bedste tv. Men den samlede oplevelse er langt bedre på projektorerne. Og i sidste ende drejer det sig også om at det skal være fedt at se film - hvis man glemmer at fokusere på de enkelte tekniske detaljer i billedet, og bare koncentrerer sig om om det er sjovt eller ej, så er der meget mere "fun factor" i en projektor. Det kan lyde som et mærkeligt argument fra én der er så dedikeret til at fluekneppe detaljer, men det er dét der i sidste ende er målsætningen med min kræsenhed - formålet med at jagte det ultimative, er i sidste ende at det skal være fedt at se film. Og dér mener jeg personligt at det er meget nemmere at leve med lidt mindre sort, end med et mindre billede. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Rene_49 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 195
|
| Sendt: 05 April 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes i er kommet med nogle rigtige gode agumenter, for at jeg skal vælge en projekter. tror egentlig også nu at jeg hælder mest til den side nu, for altså, jo jeg vil gerne have et lækkert billede, men lige fremmest mega kræsen er jeg hellere ikke. jeg vil bare gerne have en fed film oplevelse !
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
| Det er jeg ikke enig i. Mange projektorer har en okay scaler indbygget. Selvfølgelig kan det blive bedre med en ekstern, men det kan sagtens være bedre end en fladskærm. Klart, man ser kvaliteten af en dårlig udsendelse, men på stort set alle tv, især i dén prisklasse, bliver fejlene i udsendelsen forværret pga. tv'enes signalbehandling. |
|
|
Men Otto, skal det forstås på den måde at zoomer billede ud til 42" på projektoren for at lave den sammenligning ?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
ikeaboy skrev:
|
Ja hvis den udelukkende skal bruges til film, så er en projektor oplagt. Men som bluesky skriver så er der ikke meget ved at se tv på en projektor, det bliver hammer dårlig kvalitet med mindre du har en scaler der sparker r.., og sådan en koster mange penge. |
|
|
Det er jeg ikke enig i. Mange projektorer har en okay scaler indbygget. Selvfølgelig kan det blive bedre med en ekstern, men det kan sagtens være bedre end en fladskærm. Klart, man ser kvaliteten af en dårlig udsendelse, men på stort set alle tv, især i dén prisklasse, bliver fejlene i udsendelsen forværret pga. tv'enes signalbehandling. Der er en udbredt konsensus om at jo bedre billede man har, jo mere ser man fejlene i udsendelserne. Det mener jeg faktisk ikke - jo bedre billedet er, jo mindre problem bliver fejlene. |
|
|
efter at have set F1 på tv3 puls i 50" ville jeg personligt ikke ønske at se det i 100". Men film ville være bedre. Så det er vel en overvejelse man må gøre op med sig selv og sit budget. Jeg ville personligt være bange for at få kvadratmeter store pixelleringer på netop den kanal __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikeaboy skrev:
|
Men Otto, skal det forstås på den måde at zoomer billede ud til 42" på projektoren for at lave den sammenligning ?
|
|
|
`
Nej, hvorfor mener du det er nødvendigt? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| efter at have set F1 på tv3 puls i 50" ville jeg personligt ikke ønske at se det i 100". Men film ville være bedre. Så det er vel en overvejelse man må gøre op med sig selv og sit budget. Jeg ville personligt være bange for at få kvadratmeter store pixelleringer på netop den kanal |
|
|
Pointen er at jeg hellere vil se dobbelt så store pixelleringer gengivet pænt, end halvt så store pixelleringer gengivet grimt - sådan lidt firkantet sagt...  __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
ikeaboy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh men jeg mener bare at når det kommer op i fx. 95" så vil det da blive en del mere blur end på et 42" tv. Trådstarter ønsker jo ikke at bruge "mere end" 8000-9000,- ,hvor jeg formoder der også være penge til et lærred ud af det beløb. Så jeg mener bare det bliver en projektor i entrylevel klassen og de har vel ikke en så god scaler igen.
Min egne forsøg hvor jeg har kørt analog tvsignal gemmen en hddvd-r og hvor projektoren har tages sig af scaleringen, synes var meget dårlig og overhovede ikke brugbart. Kører jeg derimod en sd-dvd på min ok dvdafspiller (Toshiba ep35) og lader dvdafspilleren tage sig af scaleringen bliver det temlig godt ifht det er sd-dvd synes jeg. Begge kilder er vel som udgangspunkt 480p, men resultatet på lærred er dog vidt forskelligt kvalitetmæssigt.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikeaboy skrev:
| Nåh men jeg mener bare at når det kommer op i fx. 95" så vil det da blive en del mere blur end på et 42" tv. |
|
|
Det skulle man jo mene, men alligevel ser det i mine øjne bedre ud i 95" på projektoren, end i 42" på tv'et. Det kan være en smagssag, det er da op-og-ned, men jeg vil helt alvorligt hellere se selv ringe tv-kanaler på en projektor-opstilling.
ikeaboy skrev:
| Trådstarter ønsker jo ikke at bruge "mere end" 8000-9000,- ,hvor jeg formoder der også være penge til et lærred ud af det beløb. Så jeg mener bare det bliver en projektor i entrylevel klassen og de har vel ikke en så god scaler igen. |
|
|
Det er der jo heller ikke i tv'ene i den prisklasse, og mange opskalerer alligevel til 720P i tv-modtageren under alle omstændigheder (ikke at det er bedre, det er bare svært at blive fri).
ikeaboy skrev:
| Min egne forsøg hvor jeg har kørt analog tvsignal gemmen en hddvd-r og hvor projektoren har tages sig af scaleringen, synes var meget dårlig og overhovede ikke brugbart. Kører jeg derimod en sd-dvd på min ok dvdafspiller (Toshiba ep35) og lader dvdafspilleren tage sig af scaleringen bliver det temlig godt ifht det er sd-dvd synes jeg. Begge kilder er vel som udgangspunkt 480p, men resultatet på lærred er dog vidt forskelligt kvalitetmæssigt. |
|
|
Det er på ingen måde fair at sammenligne en analog tv-modtagelse med DVD, bare fordi opløsningen er den samme. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
brasch skrev:
| efter at have set F1 på tv3 puls i 50" ville jeg personligt ikke ønske at se det i 100". Men film ville være bedre. Så det er vel en overvejelse man må gøre op med sig selv og sit budget. Jeg ville personligt være bange for at få kvadratmeter store pixelleringer på netop den kanal |
|
|
Pointen er at jeg hellere vil se dobbelt så store pixelleringer gengivet pænt, end halvt så store pixelleringer gengivet grimt - sådan lidt firkantet sagt... 
|
|
|
det ved jeg nu ikke, mindre pixelleringer er vel mindre synlige. Jeg har ikke den store erfaring med projektorer, men jeg går ud fra at kvalitetsniveauet på projektorer i forhold til tv i denne prisklasse er nogenlunde ens - dog med det forbehold at jeg har en fornemmelse af at de fleste projektorer er mere henvendt til korrekt billede, hvis vi ser på samme mærke/producent af udstyret. Men man kan jo efterhånden få et helt godt tv til 8-9000 kr. (igen)
btw, fint ordspil __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om jeg vælger at se TV på projektoren eller på TV'et er aldrig et valg baseret på signal kvaliteten, så jeg ser da gerne også udsendelser fra de "dårlige" kanaler på projektoren. Så det synes jeg ikke skal afholde trådstarteren fra at købe projektor, hvis den da overhovedet skal bruges til at se TV. Og hvis han så har digitalt TV er det ligepludselig også en helt anden snark.
|
| Til top |
|
| |
theben Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 07 April 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad du skal vælge er meget afhængig af kilden, hvis du ikke kan få digital signal - enten kabel eller dvb-t/s ville jeg vælge tv ellers projektor. (bruger selv projektor og er fuldt ud tilfreds, da jeg har digitalt tv via mediacenter)
__________________ keep focus
|
| Til top |
|
| |