Emne: BURN IN - Er det så udbredt ? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
apfolmer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
når jeg sidder og læser rundt omkring, er der altid en masse de siger, køb ikke plasma, der er risiko for burn in. ER det virkelig SÅ risky ? Kan man ikek have stilbilelder på i nogle timer eller fx en hel nat med fx noget mediaplayer til en fest, uden tvét er færdigt ?
kan man gøre noget ved burn in, når/hvis det kommer ???
overvejer nemlig px80éren ...
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
apfolmer skrev:
ER det virkelig SÅ risky? |
|
|
Nej, det er det overhovedet ikke. Glem alle de skrigballoner der skriver den slags; de har overhovedet ingen jordforbindelse. Ellers så er de bare misundelige, fordi de selv købte LCD.
apfolmer skrev:
Kan man ikke have stilbilelder på i nogle timer eller
fx en hel nat med fx noget mediaplayer til en fest, uden tvét er
færdigt? |
|
|
Sagtens.
|
Til top |
|
|
apfolmer Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
takker.
beklager alle mine tastefejl (fx ikek og bileleder...) hehe..ups ups..
|
Til top |
|
|
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
apfolmer skrev:
når jeg sidder og læser rundt omkring, er der altid en masse de siger, køb ikke plasma, der er risiko for burn in. ER det virkelig SÅ risky ? Kan man ikek have stilbilelder på i nogle timer eller fx en hel nat med fx noget mediaplayer til en fest, uden tvét er færdigt ?
kan man gøre noget ved burn in, når/hvis det kommer ???
overvejer nemlig px80éren ...
|
|
|
Hvis du købe TV'et hos f.eks. LCD A/S, Fleggard m.fl. kan du købe en forsikring der dækker både pixelfejl, burn in m.v. til en rimelig pris. Se evt. www.securator.dk
Så er du da på den sikre side :-)
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
apfolmer skrev:
|
|
Nej, det er det overhovedet ikke. Glem alle de skrigballoner der skriver den slags; de har overhovedet ingen jordforbindelse. Ellers så er de bare misundelige, fordi de selv købte LCD.
apfolmer skrev:
Kan man ikke have stilbilelder på i nogle timer eller fx en hel nat med fx noget mediaplayer til en fest, uden tvét er færdigt? |
|
|
Sagtens.
|
|
|
jeg er ikke helt sikker på du har ret. Jeg har 2 plasmaer, på den nye (pio 5090h) har jeg end ikke set skyggen af retention (haha), på den gamle (pio 436) var retention et reelt problem det første ½ års tid hvor jeg hele tiden havde det i baghovedet at det nok godt kunne gå galt. Jeg er ikke overbevist om at det ikke stadig er et problem på billige tv, men pio og pana er vist kommet ud over problemet. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
CerealKiller Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 10 December 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
apfolmer skrev:
|
|
apfolmer skrev:
Kan man ikke have stilbilelder på i nogle timer eller fx en hel nat med fx noget mediaplayer til en fest, uden tvét er færdigt? |
|
|
Sagtens.
|
|
|
Naiera... Erhm... Jeg har læst mange af dine kommentarer, både på dette forum og andre fora. Du er meget "ihærdig" i dine "angreb" på LCD og dens ejere... Jeg forstår ikke helt hvorfor.
Ja, hvis man sammenligner det allerbedste LCD med det allerbedste plasma, så vinder plasma. Men at direkte at sige, at LCD er noget l**t og plasma er det eneste i hele den vide verden der fungere, samtidig med at slå fast at der absolut ikke er den mindste risiko for, at der kommer retention/burn-in, siger mere om at du er (uden at fordømme, eller sagt nedladende) en plasma-fanboy end én der virkelig kan komme med håndfaste, saglige argumenter.
Jeg har desuden set et bruger-undersøgelse for nogle måneder siden (hvilket betyder at målingen er forældet, men er stadig brugbar i denne diskussion), at et bestemt plasma-tv var det bedste tv, mens det der kom på en 2. plads, var et LCD...
On topic:
Risikoen mht. retention/burn-in er der, om end den er utrolig lille. Mange brugere på bl.a. dette forum har den oplevelse, at det næsten aldrig sker mere. Produktet bliver bedre og bedre, derved bliver risikoen igen mindre og mindre. Personligt vil jeg sige, at køber man et dyrt tv, og hvor man er lidt nervøs for, at der skal ske skade (burn-in eller det vælter for den sags skyld) på sit tv, så kan man jo vælge at tegne en forsikring der dækker det hele (tror jeg).
|
Til top |
|
|
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
Sendt: 10 December 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
At der ikke eksisterer burn-in, kan man ikke sige. Har en temmelig ny Pana 42PX80, og oplevede burn-in så sent som i forgårs, efter ca. 1 times hd-dvd afspilning, hvor der var sorte bjælker øverst og nederst i billedet. Der var atftryk af både bjælker samt de hvide undertekster, og det efter kun 1 times film. De forsvandt temmelig hurtigt (tror jeg), men jeg blev nåede at gå lidt i panik over det...
Jeg har læst en masse om plasma på nettet, også om de ca. 200 timers "opvarmningstid" for netop dette tv. Men nu er det min første gang med et plasma-tv. Vil risikoen for retention blive mindre med tiden? Kan jeg efter de første 3-4 mdr. er gået, sætte billedindstillingerne på "Normal" igen, for det er den bedste indstilling til spil...?
__________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
Til top |
|
|
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
Sendt: 10 December 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst om en enkelt med LX5090, tror det var en amerikaner, der havde spillet et eller andet i mange mange timer uden nogen form for beskyttelse slået til som fik noget burn-in. Men ellers hvis man bruger hovedet og måske noget beskyttelse mod burn-in når man skal have still-billeder på tror jeg ikke du får problemer med det. Selv har jeg aldrig et still-billede stående i længere tid end det tager at hente noget at drikke eller noget. Så hellere være på den sikre side og slå over på noget med bevægelse indtil jeg vender tilbage.
Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
apfolmer Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan kan man "bruge beskyttelse" .. udover at man måske af og til kører den der burn in wash skive ??
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da Saint: Jeg gik også lidt i panik med mit første plasma for et år siden da jeg så at menuer osv. kunne ses på helt sort baggrund efter kun at have været vist i nogle sekunder. Idag har mine forældre det og der er intet der bare minder om burn-in på det endnu. Det du ser forsvinder jo igen på nogle sekunder eller minutter, så det skal du ikke tage så tungt. Dog ville jeg ikke have still-billeder stående i længere tid uden noget beskyttelse mod burn-in sat til, bare for en sikkerheds skyld.
Kan du se de bjælker i top og bund ved normal afstand når der er billede på eller kun ved helt sort skærm?
Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apfolmer: Det kommer jo an på hvad det er for en skærm du har. Kig i manualen. På LX5090 er der feks. en funktion der hedder orbiter som beskytter mod det, eksempelvis. Der er nogen der sætter kontrast på halv de første par hundrede timer for at undgå burn-in. Selv har jeg ikke brugt den og jeg har ingen problemer haft med det.
Burn-in på plasmaer er ved at være fuldstændig elimineret.
Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
Da_Saint Lukket konto

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jay l`Blundt skrev:
Da Saint: Jeg gik også lidt i panik med mit første plasma for et år siden da jeg så at menuer osv. kunne ses på helt sort baggrund efter kun at have været vist i nogle sekunder. Idag har mine forældre det og der er intet der bare minder om burn-in på det endnu. Det du ser forsvinder jo igen på nogle sekunder eller minutter, så det skal du ikke tage så tungt. Dog ville jeg ikke have still-billeder stående i længere tid uden noget beskyttelse mod burn-in sat til, bare for en sikkerheds skyld.
Kan du se de bjælker i top og bund ved normal afstand når der er billede på eller kun ved helt sort skærm?
Mvh. l´Blundt
|
|
|
Hey l´Blundt, Tak for svaret!  Bjælkerne kunne ses ved normal afstand (dog kun ved helt sort skærm) i de efterfølgende minutter (timer?), da jeg slukkede for filmen. Det var mest omridset af de hvide undertekster som var synlig. Jeg lagde mærke til dem halvvejs inde i filmen, og gik så i panik og slukkede for filmen, og skiftede til en alm. tv-kanal i håb om at det ville forsvinde, og det har det også gjort. Men det var stadig et chok. Jeg er jo så glad for tv'et.  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da Saint: Det er ikke farligt. Tror kun du vil have det problem i starten du har tvet, altså at omridset af teksterne kan ses efter en halv film. Ellers tjek din manual om der er noget der kan forhindre det hvis det genere. Eventuelt kan et skærmbillede kun bestående af støj/sne vist vaske det væk.
Noget helt andet er, har du kalibreret din skærm med DVE eller noget? Ellers kan det kun anbefales.
Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 10 December 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
At der ikke eksisterer burn-in, kan man ikke sige. Har en temmelig ny Pana 42PX80, og oplevede burn-in så sent som i forgårs, efter ca. 1 times hd-dvd afspilning, hvor der var sorte bjælker øverst og nederst i billedet. Der var atftryk af både bjælker samt de hvide undertekster, og det efter kun 1 times film. De forsvandt temmelig hurtigt (tror jeg), men jeg blev nåede at gå lidt i panik over det...
|
|
|
Det er jo ikke et burn-in, men retention....... Det er to VIDT forskellige ting. Retention er naturligt, og ikke noget man skal være nervøs over. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Floe: Måska han var nervøs for at det var burn-in;)
Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
Naiera Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
CerealKiller skrev:
Naiera... Erhm... Jeg har læst mange af dine kommentarer, både på dette forum og andre fora. Du er meget "ihærdig" i dine "angreb" på LCD og dens ejere... Jeg forstår ikke helt hvorfor.
|
|
|
Jeg mener ikke at jeg har angrebet LCD eller ejere af teknologien som sådan; burn-in-skrigballoner er ikke nødvendigvis LCD-ejere, men det er sandsynligt at nogle er, og at det er derfor der skal gøres meget ud af den påståede fare for burn-in på den anden teknologi. Det kan godt være det kan virke provokerende at skrive, men efter at have fulgt med på flere fora i lang tid, så mener jeg så absolut det har hold i virkeligheden.
CerealKiller skrev:
Ja, hvis man sammenligner det allerbedste LCD med det allerbedste plasma, så vinder plasma. Men at direkte at sige, at LCD er noget l**t og plasma er det eneste i hele den vide verden der fungere, samtidig med at slå fast at der absolut ikke er den mindste risiko for, at der kommer retention/burn-in, siger mere om at du er (uden at fordømme, eller sagt nedladende) en plasma-fanboy end én der virkelig kan komme med håndfaste, saglige argumenter. |
|
|
Og hvis man sammenligner det allerbedste LCD med det næstbedste plasma, så vinder plasma også. Og det næstbedste plasma er latterligt billigt. Det burde være over 90% af alle nye købere, der køber plasma, i stedet for LCD, hvis man på en eller anden måde kunne få dem til at købe efter reelt behov, i stedet for hvad de tror er bedst. Og bemærk at det jeg svarer på, er om hysterien vedrørende burn-in passer, ikke om fænomenet eksisterer i det hele taget. Det er vigtigt at skelne mellem retention og burn-in, som reelt er vidt forskellige ting. Retention er fuldstændigt ufarligt, men kan godt forekomme relativt hurtigt i starten af et plasma tvs levetid, fordi panelet er lidt mere følsomt i den periode. Burn-in er den slags der ikke bare umiddelbart forsvinder, og det forekommer virkelig, virkelig sjældent. 99% af tiden, når folk råber op på fora som dette, så er det reelt bare en smule retention, som de har opdaget, ved at kigge på den sorte skærm der fremkommer, når man har slukket for en ekstern billedkilde. Og hvis der rent faktisk skulle sætte sig noget fast, som ikke bare forsvinder ved normal brug, så kan det meget sikkert fjernes med en mere målrettet indsats. Jeg er af den klare overbevisning at et plasma tv, om det så er fra 2006 (som mit), 2007 eller 2008, sagtens kan bruges som man ville bruge ethvert andet tv. Dette er der til stadighed nogle som insisterer at sætte spørgsmålstegn ved, og dét er noget forfærdeligt vrøvl, og kun baseret på uvidenhed eller, som nævnt, misundelse.
|
Til top |
|
|
Da_Saint Lukket konto

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jay l`Blundt skrev:
Floe: Måska han var nervøs for at det var burn-in;)
Mvh. l´Blundt
|
|
|
Nemlig! Man ved jo ikke om det er burn-in før det er for sent... Jeg har ikke brugt noget kalibrerings-software, men bruger de indstillinger, som forskellige anmeldelser (fra DK og England) anbefaler at man bruger. Har også lige brændt en dvd med "programmet" fra recordere (ikke den til at fjerne burn-in, men den anden, til "opvarmning" af tv'et eller hvad man skal kalde det). __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
Til top |
|
|
CerealKiller Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 11 December 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
Og hvis man sammenligner det allerbedste LCD med det næstbedste plasma, så vinder plasma også. Og det næstbedste plasma er latterligt billigt. Det burde være over 90% af alle nye købere, der køber plasma, i stedet for LCD, hvis man på en eller anden måde kunne få dem til at købe efter reelt behov, i stedet for hvad de tror er bedst.
|
|
|
Den må vi lige dele op:
Og hvis man sammenligner det allerbedste LCD med det næstbedste plasma, så vinder plasma også.
Jf. min tidligere henvisning til en almen bruger-undersøgelse, der tydeligt viste, at det næst-bedste tv på markedet, var (datid, da det er noget tid siden) et (og hold nu fast) LCD.
[...] i stedet for hvad de tror er bedst.
Hehe... Den vil jeg slet ikke kommentere, da det er morsomt nok i forvejen.
Jamen, så længe vi kan være enige om, at burn-in (og dertilhørende hysteri) eksisterer, så er vi jo enige.
PS. Jeg er ikke ude på at "angribe" dig, Naiera. Jeg prøver bare at komme i gang med en god debat. :)
|
Til top |
|
|
Naiera Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
CerealKiller skrev:
Jf. min tidligere henvisning til en almen bruger-undersøgelse, der tydeligt viste, at det næst-bedste tv på markedet, var (datid, da det er noget tid siden) et (og hold nu fast) LCD. |
|
|
Jeg kan altså ikke bruge en 'almen brugerundersøgelse' til noget. Hvorfor skulle en afstemning, eller hvad det nu er du referer til, kunne bestemme at et LCD tv er det næstbedste tv på markedet?
CerealKiller skrev:
[...] i stedet for hvad de tror er bedst.
Hehe... Den vil jeg slet ikke kommentere, da det er morsomt nok i forvejen. |
|
|
Det er overhovedet ikke morsomt. Forbrugerne er generelt vildledte så det basker, og det starter selvfølgelig med, at plasma tv ikke er repræsenterede nok ude i butikkerne. Et andet problem er Fona-sælgere der fylder folk med løgn og latin, og et helt tredje problem er den måde tv demonstreres på ude i butikkerne, hvor det 'imponerende' tv vinder, fordi det er nemt at snyde opfattelsesevnen. Plasma tv'et til venstre kan være nok så godt, og kalibreret så godt som det kan kalibreres, men hvis LCD tv'et til højre brager derudaf med vilde farver, så kan selv den største billedkvalitetsekspert forføres.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|