Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 14:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: BenQ W5000 (ny) mod INFOCUS X10 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
furball17
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 September 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har set disse to projektore opstillet mod hinanden? Jeg kan ikke vælge mellem dem og vil gerne hører om
erfaringer eller hvis nogen har set dem begge.

BenQ W5000: http://www.screenstore.dk/product_info.php?products_id=11387 &gclid=COS6uP-m-ZUCFQuJ1Qod2iQDFQ
Infocus x10: http://www.hifiklubben.dk/produkter/billede/projektor/infocu s_x10_video_projektor_sort.htm

Til vurderingen skal det siges at jeg ikke er generet af DLP regnbue effekten og at den skal opstilles i et rum på 3,7 m x 6,5
m (projektion på den korte). Derudover er det et dedikeret lyskontrolleret rum og projektoren vil stå i et udluftet
"teknikskab" med enten en lille åbning eller vindue. Regner med et 16:9 lærred på 300 x 168 cm (godt være jeg laver det
mindre hvis det er for stort i rummet).
Til top Vis furball17's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af furball17

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 September 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

furball17 skrev:
Regner med et 16:9 lærred på 300 x 168 cm (godt være jeg laver det
mindre hvis det er for stort i rummet).

135" er alt for højt sat, til de valgte projektorer.

X10 vil kunne lave et 82" billede på den afstand (~3,4m projektion afstand til lærred)

W5000 vil kunne lave et 78" billede på den afstand (~3,3m projektion afstand til lærred)

/Lars

furball17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Der er ca. 6,10 m til lærred fra projektorens position. Det er på den anden led.

furball17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Om det så er behageligt vil jeg lade komme an på en prøve. Der er lidt skiftende siddeposition. Den primære er faktisk 5-6
meter fra lærredet mens de sekundære er meget tættere på. omkring 3-4 meter.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 September 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg synes valget er helt åbenlyst. X10 er ikke designet som hjemmebio-projektor, men som en all-round projektor der egner sig til lidt af hvert, men ikke rigtigt er super-optimal til nogen af delene. Der er gået på kompromis med farvegengivelse, billedbehandling og støjniveau, for at få høj opløsning og lysstyrke til lav pris. Jeg vil mene at W5000 i højere grad bør sammenlignes med IN81, hvis man vil sammenligne ydelse mellem BenQ og Infocus.

Derfor kan X10 naturligvis godt være tilfredsstillende for mange brugere, og man vil sikkert kunne finde enkeltstående argumenter for X10'eren der taler for den, men samlet set vil jeg påstå at W5000 er i en helt anden klasse i hjemmebio-sammenhæng, specielt med den nyeste 2.01 firmware, der giver mulighed for MEGET nøjagtig kalibrering, i forhold til alle andre projektorer under 30-40.000,-.

furball17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Så der er konsensus om at BenQ W5000 med den nye firmware er langt bedre i en dedikeret hjemmebio end infocus X10?
Især hvis man også får ISF kalibreret W5000'eren.

Det skal siges at jeg regner med at bruge en Onkyo TX-NR906 receiver til den.

Er der nogen der har set dem mod hinanden?

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 28 September 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Otto mener du ikke firmware 1.21 ?

Er det der står andre steder på nettet

og hvilken pris mener du man skal op i, for at få noget der er bedre end benq w5000 ?
Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 29 September 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Coolzone skrev:
Otto mener du ikke firmware 1.21 ?

Jeg mener 2.01, den er netop kommet og giver forbedrede kalibrerings-muligheder.

(at jg så mener den er bedre med de gamle firmware-versioner også, det er så en anden ting...)

Coolzone skrev:

og hvilken pris mener du man skal op i, for at få noget der er bedre end benq w5000 ?

Man kan altid diskutere for og imod ved forskellige projektorer, så det er lidt farligt at svare på... Men min personlige holdning, ud fra ønsket om at gengive billedet så korrekt som muligt og princippet om at dét er vigtigere end f.eks. ultimativ kontrast, så vil jeg mene der p.t. er meget få projektorer under 30.000,- der er reelle konkurrenter, om nogen. Men jeg får skældud af LCD fans for at sige den slags... Under 20.000,- mener jeg definitivt at den er uden konkurrence - men husk at min vurdering af et produkts kvalitet per definition gælder efter kalibrering. En BenQ er måske sværere end visse andre at få til at performe optimalt, men når det er gjort så er billedet bedre end alt andet i prisklassen.

furball17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
En BenQ er måske sværere end visse andre at få til at performe optimalt, men når det er gjort så er
billedet bedre end alt andet i prisklassen.

Så en "ukalibreret" BenQ W5000 er måske "dårligere" end en infocus X10. Det kan være derfor jeg flere steder læser
anmeldelser hvor X 10'eren bliver omtalt pænere og klarere. Det kan selvfølgeligt også være den gamle firmware.

Ville være godt hvis nogen havde set på dem overfor hinanden kalibreret osv. Nogen steder der har de to stående så man
kan se dem?

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Otto jeg er fuldt ud enig med dig og vægter mere en PJ der er kaliberet, end en der ikke er. Lcd er slet ikke mig, og ved du er dlp mand selv, så en kaliberet benq w5000 ville nok være det bedste valg under 30.000,-

Hvad størrelse lærred mener du der er max, for en benq w5000 når den er kaliberet.

I et helt mørkelagt rum ?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 30 September 2008 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Coolzone skrev:
Otto jeg er fuldt ud enig med dig og vægter mere en PJ der er kaliberet, end en der ikke er. Lcd er slet ikke mig, og ved du er dlp mand selv, så en kaliberet benq w5000 ville nok være det bedste valg under 30.000,-

Hvad størrelse lærred mener du der er max, for en benq w5000 når den er kaliberet.

Jeg ville personligt ikke gå meget over 240 cm med den, men på den anden side er der rigtigt mange brugere der er vant til for lidt lys (f.eks. hvis man har en af de typiske billigere LCD-projektorer på et 2 meter gråt lærred), og hvis man er tilfreds med den mængde lys, så vil du snildt kunne drive et 3 meter bredt lærred. MEN, det afhænger også af hvilket lærred der er tale om. Visse grå duge er gain 0.6, mens f.eks. Stewart Studiotek 130 er gain 1.3, og det vil selvfølgelig gøre en hel del forskel på hvor stort et billede man kan lave.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 30 September 2008 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

furball17 skrev:

Så en "ukalibreret" BenQ W5000 er måske "dårligere" end en infocus X10.

Det er nu ikke engang sikkert, men forskellen før og efter kalibrering vil være større på benq.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 September 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Coolzone skrev:

jeg har selv en w5000 på et stewart firehawk 92" med lampen i whisper og den manuelle iris på 75%.jeg mener at der blev målt ca 11 ftlp da otto kalibrered den.i forhold til andre projektorer jeg har haft(sanyo z5 Sim2 d10) er der rigtig meget skrald på billedet.den bedste investering du kan gøre er at lade otto kalibrere den.en kæmpe forskel før og efter.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Mads Nørskov
Branchemedlem
Branchemedlem

CAVEA

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 30 September 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Begge projektorer kan ses hos KT Radio, Vesterbrogade 179 – 181, 1800 Frederiksberg
Indtil tirsdag den 7. oktober 2008.

Til top Vis Mads Nørskov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Nørskov Besøg Mads Nørskov's Websted

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Otto

hvilken firmware mener du, der er den bedste til benq w5000. Du siger noget om du ikke mener den nyeste er den bedste

furball17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Mads Nørskov skrev:

Begge projektorer kan ses hos KT Radio, Vesterbrogade 179 – 181, 1800 Frederiksberg

Er de sat op I deres test rum? Meget fint. Der vil jeg tage ind i morgen så. Tak!

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Coolzone skrev:
Otto

hvilken firmware mener du, der er den bedste til benq w5000. Du siger noget om du ikke mener den nyeste er den bedste

den eneste forskel er at på den nyeste(2.01)er der nogle just muligheder der ikke er på den forhenværende(1.21)det er en just som hedder CCA man bruger i forbindelse med ISF kalibrering,som skulle gøre at man kan få perfekte farver,eller tættere på end få.

jeg har selv valgt at få min opdateret til den nye.efterfølgene skal otto rekalibrere den.Når man først har set vigtigheden af korrekte farver,er der ingen vej udenom

Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

p.las

Kan ikke være mere enig mht kalibrering. Hvordan synes du den klarer shadow details ?

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Coolzone skrev:
p.las

Kan ikke være mere enig mht kalibrering. Hvordan synes du den klarer shadow details ?

i forhold til de andre projektorer jeg har haft er den i en anden liga.shadow detail er simpel fremragene på w5000.jeg mener at det er svært at finde noget negativt efter firmware opdateringerne.jeg bruger et stewart firehawk som øger kontrasten markant,så den rigtige kontrast kan jeg ikke sige noget om.bortset fra at den er bedre end Sim2 d10 som jeg havde før

furball17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Mads Nørskov skrev:

Bare advarsel til andre.

Jeg var derinde idag (d. 1/10 2008) og der var det ikke muligt at se disse to. Deres projektermand skulle dog ringe til mig i morgen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes