Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 14:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 24P/24Hz/30FPS/60FPS/30Hz/60Hz/100Hz/120H (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MikkelFK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 September 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Undskyld den ret forvirrende overskrift, men nu er forvirringen altså osse total

Jeg har læst lidt om tv som understøtter 24P og det virker jo alt sammen meget fornuftigt, men men men, her er lige lidt spørgsmål:

1. Jeg køber et LCD tv i Europa som understøtter 24P, hvilket passer perfekt da vi jo bruger PAL standarten, men hvad i alverden sker der så når jeg smækker mine NTSC film på? for de kører vel 30 billeder i sekundet, ergo skal jeg have et TV der understøtter 30Hz eller 60Hz samtidigt med det skal understøtter de andre standarter... altså 24P, 50Hz og 100Hz????

2. Jeg køber et 24P "ready" Tv, men hvad sker der med de spil jeg spiller fra min PS3 konsol??? De kører jo somregel 60FPS (Frames per second) eller 30 FPS??? Så skal jeg vel igen sørge for at mit TV ud over 24P/24Hz også understøtter 30/60Hz for at undgå judder eller hva de nu kalder det???

3. Jeg ser utroligt mange film og køber utroligt mange film, men ind imellem vil jeg gerne se filmen inden jeg poster penge i dem. Derfor kan jeg godt finde på at hente film fra nettet, 720P og 1080P i x264/h264 codec og smække dem fra min bærbar og op på fjernsynet. Men hvad i alverden sker der med de film? Vil de vise 24 billeder i sekundet? eller 30? eller hvordan vil det lige hænge sammen???

Håber i kan svare på mine 3 spørgsmål, som jeg selv sys er ret svære hehe

Mvh Mikkel

Til top Vis MikkelFK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikkelFK

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 20 September 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

MikkelFK skrev:

1. Jeg køber et LCD tv i Europa som understøtter 24P, hvilket passer perfekt da vi jo bruger PAL standarten, men hvad i alverden sker der så når jeg smækker mine NTSC film på? for de kører vel 30 billeder i sekundet, ergo skal jeg have et TV der understøtter 30Hz eller 60Hz samtidigt med det skal understøtter de andre standarter... altså 24P, 50Hz og 100Hz????

Stop, stop, stop... Forfra!

PAL er 50 Hz. NTSC er 60 Hz. Film er 24 Hz. 100 Hz findes kun internt i tv'ene, ikke som standard, det er noget TV'ene selv genererer. Alle tv understøtter i praksis 50 og 60 Hz, så PAL og NTSC er ikke noget problem. Problemerne opstår når vi vil afspille film-materiale, der er optaget ved 24 fps. Ved PAL, speeder man billedet op til 25 fps, og så gengiver man det ved 50 Hz. Ved NTSC viser man hvert andet billede to gange, og hvert andet tre gange, og så ender man med at konvertere 24 Hz til 60. Sådan fungerer TV-gengivelse traditionelt set. Det nye med Blu-ray er så at vi kan vise 24 fps direkte fra skiven, og tv der kan modtage 24 fps behøver derfor ikke konverteringen til 60 Hz. De kan så vise billedet ved f.eks. 72 Hz, eller noget andet der går op med 24 (120 hz f.eks.). Hvis ikke tv'et kan dette, så konverterer man til 60 Hz som alle tv som sagt kan vise.

Kort sagt: De eneste "standarder" er 24, 50 og 60 Hz, resten er betegnelser for hvordan tv'ene behandler signalerne internt.

MikkelFK skrev:
2. Jeg køber et 24P "ready" Tv, men hvad sker der med de spil jeg spiller fra min PS3 konsol??? De kører jo somregel 60FPS (Frames per second) eller 30 FPS??? Så skal jeg vel igen sørge for at mit TV ud over 24P/24Hz også understøtter 30/60Hz for at undgå judder eller hva de nu kalder det???

Der sker ingenting, de kører fortsat 60 fps til skærmen. PS3'en skifter output alt efter hvilken kilde den afspiller, så den sender kun 24 fps ud hvis det er en 24 fps kilde du afspiller.

30 fps spil gengives som 60 fps fra PS3'en, så hvert billede gengives bare to gange.

MikkelFK skrev:
3. Jeg ser utroligt mange film og køber utroligt mange film, men ind imellem vil jeg gerne se filmen inden jeg poster penge i dem. Derfor kan jeg godt finde på at hente film fra nettet, 720P og 1080P i x264/h264 codec og smække dem fra min bærbar og op på fjernsynet. Men hvad i alverden sker der med de film? Vil de vise 24 billeder i sekundet? eller 30? eller hvordan vil det lige hænge sammen???

Det afhænger af hvad du har sat dit grafikkort op til, men som regel vil du køre 60 Hz fra den bærbare til tv'et, så alle kilder bliver konverteret til 60 Hz.

MikkelFK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Okay super hehe... det var da et super svar der var til at forstå  Jeg siger 1000 tak i hvertfald. Men føj for en jungle alt det her med TV.

Lige et sidste spørgsmål. Hvis mit fjernsyn ikke er så super smart at det kan afspille min Blu-ray film med 24P, vil denne film så blive speedet op til 25 billeder i sekundet?? Nej vent lidt, det kan jeg vel svare på selv, og mit svar er at den ikke vil blive speedet op, men at TV'et vel automatisk smider en ekstra "frame" ind eller 2, og derved risikerer jeg det såkaldte "Judder"

Er det egentligt muligt at afspille en SD DVD med det 24P feature? eller er det kun noget der er muligt med de nye High def formater??

Og lige et bunos spørgsmål: Amerikanere og andre NTSC lande er vel helt foruden dette problem, da deres film jo bliver vist med 30 billeder i sekundet, derfor skal de bare bruge et TV der kan smide billedet afsted ved 60Hz?? eller hva

Håber sku ikke jeg er alt for uforståelig

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 20 September 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

MikkelFK skrev:

Okay super hehe... det var da et super svar der var til at forstå  Jeg siger 1000 tak i hvertfald. Men føj for en jungle alt det her med TV.

Lige et sidste spørgsmål. Hvis mit fjernsyn ikke er så super smart at det kan afspille min Blu-ray film med 24P, vil denne film så blive speedet op til 25 billeder i sekundet?? Nej vent lidt, det kan jeg vel svare på selv, og mit svar er at den ikke vil blive speedet op, men at TV'et vel automatisk smider en ekstra "frame" ind eller 2, og derved risikerer jeg det såkaldte "Judder"

Det der sker er i praksis at afspilleren slet ikke sender signalet som 24p, men konverterer det til 60p. Derfor "ser" tv'et bare et 60p signal, som den så afspiller. Det er blandt andet derfor at HD Ready standarden i Europa indebærer at tv'ene skal kunne modtage 60 Hz signaler.

MikkelFK skrev:
Er det egentligt muligt at afspille en SD DVD med det 24P feature? eller er det kun noget der er muligt med de nye High def formater??

En PAL DVD kan i sagens natur ikke, da den som beskrevet ovenfor er speedet op, du kan ikke afspille en PAL dvd langsommere. Det er heller ikke nødvendigt, for her har du netop ikke dette judder issue. En NTSC DVD kan principielt godt, men der findes stort set ikke afspillere der kan dette, det kræver normalt en ekstern scaler. Pioneer's tv kan regne baglæns, og konvertere 60 Hz til 24 og derved fjerne judder i en NTSC dvd.

MikkelFK skrev:
Og lige et bunos spørgsmål: Amerikanere og andre NTSC lande er vel helt foruden dette problem, da deres film jo bliver vist med 30 billeder i sekundet, derfor skal de bare bruge et TV der kan smide billedet afsted ved 60Hz?? eller hva

De har netop samme problematik, sådan har det bare altid været. Film er altid indspillet ved 24 fps, også i USA, og du kan ikke speede 24 op til 30, det er for meget. Så får du Charlie Chaplin og Mickey Mouse over det hele... Derfor ser de normalt alle film med denne 2-3 pulldown som det kaldes, dvs. incl. judder. At de har levet med det, siger jo også lidt om at det trods alt ikke er noget man skal være _alt_ for hysterisk med, men det er noget man bør være obs på at få med hvis man kan.

MikkelFK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Haha, nej du godeste dog for en frygtelig forvirrende omgang

Du skal have mange tak for dit svar, nu har jeg fået en lille forståelse for det, men hold da ferie hvor er det stadig indviklet hehe...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 21 September 2008 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

MikkelFK skrev:

Haha, nej du godeste dog for en frygtelig forvirrende omgang

Du skal have mange tak for dit svar, nu har jeg fået en lille forståelse for det, men hold da ferie hvor er det stadig indviklet hehe...

Tro mig, det holder det aldrig op med at være. Jeg har beskæftiget mig med tv på forskellige niveauer i 10 år nu, og jeg lærer stadig nyt konstant...

hhb97b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2005
Sendt: 22 September 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige et spørgsmål til 24 fps. Er det korrekt at 24 fps i virkeligheden oftes er 23,976 og at de fleste blueray film har denne frekvens? Men efter som at det er under 0,5% forskel så overholder det stadigvæk standard for 24 fps?

/Kim
Til top Vis hhb97b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hhb97b

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 23 September 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

hhb97b skrev:
Hej

Jeg har lige et spørgsmål til 24 fps. Er det korrekt at 24 fps i virkeligheden oftes er 23,976 og at de fleste blueray film har denne frekvens? Men efter som at det er under 0,5% forskel så overholder det stadigvæk standard for 24 fps?

I video-sammenhæng er det så godt som aldrig ægte 24 Hz, men 23.976, ja. Så "standarden" er reelt 23.976, men kaldes 24 fps - "ægte" 24 fps vil være uden for standard, og det KAN give problemer. Filmene er alle lagret som 23.976 Hz. Bemærk at 60 Hz heller aldrig er 60 Hz, men 59,94 Hz (Hvis vi skal være HELT krakilske, så er det 60*1/1.001). 50 Hz er derimod nøjagtigt 50 Hz.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 September 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

hhb97b skrev:
Hej

/Kim

Det var fordi 30 Hz rent skabte noget forstyrrelse/interferens i farvesammenhæng, og så flyttede man det denne anelse nedad. 23,976 gange eet eller andet bliver noget tredje.   Finde den helt nøjagtige forklaring og de koprrekte cifre, det gemmer sig hos Google.

En anden ting kanalerne S-24 og S-25 må normalt ikke benyttes i Kabelnet og slet ikke, Absolut ikke via master, men hvorfor ikke og frem for alt hvor står dette? Fordi ude i rummet er der noget som "sender på 327,5MHz, en eller anden Kemisk forbindels OH". Og spørge Telestyrelsen eller Stofa hhv. TDC ligger ikke lige til mig.

hhb97b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2005
Sendt: 24 September 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

hhb97b skrev:
Hej

I video-sammenhæng er det så godt som aldrig ægte 24 Hz, men 23.976, ja. Så "standarden" er reelt 23.976, men kaldes 24 fps - "ægte" 24 fps vil være uden for standard, og det KAN give problemer. Filmene er alle lagret som 23.976 Hz. Bemærk at 60 Hz heller aldrig er 60 Hz, men 59,94 Hz (Hvis vi skal være HELT krakilske, så er det 60*1/1.001). 50 Hz er derimod nøjagtigt 50 Hz.

Men skal det så forståes at kilder som enten er 23,976 og 59,94 bliver "speeded up" af tv og der med i teorien ikke opnår flydende bevægelser? eller bliver kilden og tv synkroniseret på denne hastighed og det kun er en markedsføringsterm?

Til top Vis hhb97b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hhb97b

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 25 September 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

hhb97b skrev:

Men skal det så forståes at kilder som enten er 23,976 og 59,94 bliver "speeded up" af tv og der med i teorien ikke opnår flydende bevægelser? eller bliver kilden og tv synkroniseret på denne hastighed og det kun er en markedsføringsterm?

TV'ene kører reelt hhv. 23.976 og 59.94, det bliver bare kaldt 24 og 60 for nemheds skyld - så ja, kald det bare et markedsføringsterm.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 September 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

En anden ting kanalerne S-24 og S-25 må normalt ikke benyttes i Kabelnet og slet ikke, Absolut ikke via master, men hvorfor ikke og frem for alt hvor står dette? Fordi ude i rummet er der noget som "sender på 327,5MHz, en eller anden Kemisk forbindels OH". Og spørge Telestyrelsen eller Stofa hhv. TDC ligger ikke lige til mig.

hmm, nu blev jeg nysgerrig. Kunne da være sjovt at få en livetransmission fra en rumfærge på tv'et

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes