Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 15:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: TV-ophæng - Vogels eller Harald Nyborg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 August 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have hængt mit Panasonix PX80 på væggen. Overvejer følgende:

Vogels VFW 065

Harald Nyborg ophænget til 299 som alle er glade for

Nogen der kan opsummere forskelle (fordele/ulemper). Fungerer ophængene sådan at noget monteres på væggen og noget på TV'et og så kan TV'et "hægtes" af og på??

Jeg synes det ser ud til at Harald Nyborgs sidder relativt langt fra væggen. Til gengæld ser Vogels ud til at man ikke kan justere vinklen...

Nogen gode kommentarer?

På forhånd tak

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hvis det er ophænget beregnet til 30-63", så kan du roligt købe det der er i H-N.
Det er et "OEM" ophæng som bliver solgt i rigtig mange forskellige kasser.

Alle beslag er i to dele. "noget" som bliver skruet fast på TV'et, og "noget" som sidder fast på væggen. De fleste beslag som kan justeres i vinklen komme et par cm. længere ud fra væggen. Det er meget svært at undgå. Personligt ser jeg ikke behovet for at kunne vinkle med mindre man monterer skærmen meget højt (mere end 100cm over gulvet).

Umiddelbart vil jeg selv foretrække det fra H-N da det har en større plad til at montere på væggen. Vogels kan "kun" sættes på ved den smalle skinne du hænger på væggen. Med den store plade er det lettere at få den til at sidde forsvarligt fast, selv om man rammer en fuge i mure. Hvis alt andet går galt kan man altid bare bore nogle ekstra huller til skruer.
Dét har betydninge for mig da jeg har en murstensvæg og jeg skal have en 50" op og hænge (sådan en vejer jo en del).

Hvis du, lige som mig, ikke alligevel ikke har behov for at kunne tippe og du gerne vil have TV'et tættere på væggen, så har Biltema også nogle beslag (uden tilt) til 299,- i samme stil som det fra H-N.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 27 August 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Mange tak for et godt svar.

Jeg skal montere på en beton-væg...jeg ved ikke om det gør en forskel.

Er der noget forskel på udseende (hvor meget af beslaget kan man se) og hvor let det er at hænge tv'et på skinnen?

Det lyder ikke som om de dyrere mærker er så meget mere værd med mindre man skal kunne dreje, vippe og trække ud osv.

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en betonvæg, er det næsten ligegyldigt hvad du bruger. Det skal nok komme til at sidde fast hvis bare du får lavet nogle huller. Hvor meget du kan se af beslaget, kommer an på størrelsen af dit TV. Et universal beslag til 35"-50" kan godt rage lidt uden for top og bund på et 37" TV. Men hvis du vælger et billigt beslag, så er det jo ikke et større problem end at du finder ud af hvilke skruehuller du skal bruge, og så klipper du bare top og bund af holderen (den der skrues på TV'et) med en vinkelsliber (INDEN du sætter det fast på dit TV !!!).

Både Vogels og det fra H-N du har kigget på er meget lette at have med at gøre. Bare sørg for at du har en kammerat til at hjælpe med at sætte det op. Én mand i hver side, træk bunden af TV'et ud så der ligger i en 30 graders vinkel (ca.). Toppen ned på skinnen på væggen, og så bare tilte bunden ind igen. Det er MEGET simpelt.

På beslagene fra H-N og Biltema er der desuden en lille skrue i bunden som du kan stramme (og evt. låse med en hængelås), så du ikke kan tage TV'et ned igen uden en boltsaks.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Overvejer at hænge mit PX80 op, men hvad gør I med div. HDMI-stik man har tilsluttet bag fjernsynet? Synes godt nok dem jeg har stikker et godt stykke ud bag tv'et... tænker bare om der er overhovedet er plads til dem bagved?  

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Der er LIGE plads. Men heller ikke mere. Og hvis dine kabler har bare lidt større stik eller er lidt stivere end standarde, så kan det faktisk godt blive et problem.

Jeg har selv sat 2 stykker lægte op på væggen (sat fast med noget STORE fransk skruer),
Herefter er selv beslaget så skruet fast i lægterne (god solide skruer til træ). På den måde hænger mit beslag 4cm længere ude fra væggen end normalt, hvilket gør at jeg har god plads til mine stik.

Som bonus var det så også meget lettere at få til at sidde helt vandret, hvilket normalt er et værre gedemarked når man skal bore noget fast i en gammel murstensvæg.

/Stefan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes