Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 13:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kan projektor erstatte plasma skærmen ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 August 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har lige pt 42" plasma HD-Ready fra Panasonic (PX70), og jeg har overvejet at opgradere til 50" plasma skærm :)

Men så kom jeg til at tænke på at en ok projektor og lærrede kan fåes til cirka 12000,- Men til det har jeg lige lidt spørgsmål.

1. Kan en projektor overhovedet erstatte et rigtig tv? evt se tv signal fra HTPC. (vi har dog planer om at skaffe et tv til sovværelset)

2. Ang lærrede, så er der noget med noget Gain 1.0 hvad betyder det ?

3. Skal man have full hd projektor, hvis man har en 70" 90" lærrede og sidder cirka 4 meter fra lærredet ?

4. Der står noget med lumens, lad os sig 1100 lumens, hvad betyder det ?

5. Ik grin, jeg er helt ny på dette område.

Jeg har desuden kiget lidt på følgende produkter.

1. http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389272&S pecs=true

2. http://www.techhaus.dk/product_info.php?cPath=84_350&pro ducts_id=3588

Hvis anden projektor eller rammelærrede kan anbefales, så sig endelig til dog må det ik overstige 13000,- ialt.

Jeg har en Xbox 360 Elite, Panasonic Blu-Ray afspiller, Mediacenter og en Harman Kardon AVR255 der virker som HDMI 1.3 Switch. Og jeg regner med at skulle køre 720P

Men kan en projektor i denne prisklasse være ligeså god som mit nuværende plasma fra Panasonic ?

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Anyone ?
Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg var desuden inde og se på en Optoma HD80 i dag hos HIFI klubben i Århus.

Rigtig flot billede, men jeg oplevede noget meget mærkeligt for mine øjne...

Hvis jeg forkuseret på et sted i filmen, og så skiftede mit fokus et andet sted han på lærrede, så oplevede jeg at jeg så blå, grøn og rød firkanter for mine øjne, jeg blev så forvirret i hovedet at jeg fik det dårligt...

Hvad skyldes det? er det fordi det er en for dårlig projektor? vil man opleve det på alle projektor under 20 - 30.000 kr ?

Ønsker forsat svar på øverste indlæg :)

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 August 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Du kan læse noget om regnbueeffekten her på dette link.

http://www.romabio.dk/default.asp?id=33&ACT=5&conten t=25&mnu=33

Mvh.

kiro

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Kiro: det ville jeg aldrig kunne leve med, kæft jeg blev forvirret af det, og mine øjne er stadig forvirret griner...

Dvs. man skal op i nogle meget dyre projektor for at komme uden om dette problem :(

krill
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 August 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Der er to retninger (hvis man kan udtrykke det sådan) DLP og LCD. Ved DLP kan regnbueeffekten forekomme. Du kan læse om LCD og DLP teknologierne på følgende links.

http://www.projectorreviews.com/advice/dlpvslcd/index.php

http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp.htm

Mvh

Krill
Til top Vis krill's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krill

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Så vil jeg undgå Rainbow effekt, så skal jeg vælge LCD projektor, og leve med dårlig gengivelse af "sort" ?

Evt. http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=248924&a mp;searchArea=&Soegeord=

Eller ?

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

Rigtig flot billede, men jeg oplevede noget meget mærkeligt for mine øjne...

Hvis jeg forkuseret på et sted i filmen, og så skiftede mit fokus et andet sted han på lærrede, så oplevede jeg at jeg så blå, grøn og rød firkanter for mine øjne, jeg blev så forvirret i hovedet at jeg fik det dårligt...

Hvad skyldes det? er det fordi det er en for dårlig projektor? vil man opleve det på alle projektor under 20 - 30.000 kr ?

Ønsker forsat svar på øverste indlæg :)

Min kæreste og jeg var også inde hos selv samme forhandler og min kæreste fik det også dårligt og blev helt ør i hovedet af at sidde og kigge film. Måske var det regnbueeffekten, måske var det fordi der var lys i bagenden af rummet fra gangen? Jeg ved det ikke, men jeg ved bare at så længe der er risiko for regnbue effekt så vil vi aldrig købe en DLP projektor for hvis min kæreste kan se dem, hvem ved så om vores venner eller familie også kan - og så er der ligsom ikke særlig meget ved at holde en hyggelig filmaften.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Er er også ramt at kunne se regnbueeffekten (desværre), og det er på alle de DLP projektor som jeg har set, og i alle pris klasse, så den enste
DLP projektor som kan komme på tale, er Sim2 CX3 1080, med 3 DLP panaler (som jo ikke bruger farverhjul) men den kost jo også kun
250.000,- kr.

Men man skal ikke lade sig snyde for at se en JVC HD100 projektor (som bruge en art for LCD), den komme meget tæt på DLP projektor, plus at
den og JVC HD1 ikke bruge en blænde til at få mere sort, derved har JVC HD1 og HD100 er mere ægte sort gengivelse, selv billige DLP projektor
bruge idag en blæde for at få mere sort gengivelse.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

jeg ved godt der er dyrt og meget bøvlet men efter have læst om hvor "Forkerte Plasma cellerne kan opføre sig, over lang nok tid", da forstår jeg bedre og bedre at 3 - linse systemet R-G-B er bedre, eller man måske overser deres svagheder bedre?    

Læste en artikel om Plasmacellernes problemer, af Mario Orazio, "The Masked Engineer". 

Følgende Link er ikke lige dette, men så må jeg Promote Mr. Orazio her, temmeligt forzinket men HERE HE  I S.

http://www.tvtechnology.com/features/Masked-Engineer/f-MO-Di ctionary.shtml

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Ja gid man havde 35.000 - 50.000 kr :)

Olsen: Jeg føler med din kæreste, det var bestem ik en fornøjelse for mit hovede :(

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 August 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Efter min mening egner fjernsyn sig bedst til "fjernsynsudsendelser" og projektorer bedst til film.

Hvis du vil erstatte dit fjernsyn med projektor skal du jo anskaffe en form for tv-tuner. Du skal også tænke på at projektorer kræver en form for mørklægning (ellers bliver den meget dyr). Temmelig upraktisk hvis man blot skal se tv-avisen. På den anden side er det kun projektorer der giver den rigtige biograffornemmelse. Hvis man lige har set en almindelig fjernsynsudsendelse, og derefter ser en film i cinemascopeformat, virker billedet lille selv på et 50" tv.

Jeg tvivler iøvrigt på at du kan få en OK projektor + lærrede til 12k

Full HD har først betydning ved skærmstørrelser fra 82" og opefter. Man kan således være bedre tjent med en god 720p projektor end en ringe 1080p (full HD) ditto.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 05 August 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere haft komplet projektorsetup, men er nu gået over til 42" plasma.

Projektoren er helt klart federe når man er i humør til den helt store filmforestilling i et bælgmørkt rum, men på alle de andre tidspunkter - i mit tilfælde stort set hele tiden - hvor man bare gerne vil se en film eller noget tv som afslapning, der synes jeg der er for meget cirkus i et projektorsetup.

Det er selvfølgelig individuelt. Jeg siger bare, at man ikke kan købe en projektor og forvente at kunne bruge den på samme måde som man bruger tvet, dvs med baggrundslys, mens man skriver forumkommentarer, taler i telefon, taler sammen og hvad ved jeg.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 August 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Er er også ramt at kunne se regnbueeffekten (desværre), og det er på alle de DLP projektor som jeg har set, og i alle pris klasse, så den enste
DLP projektor som kan komme på tale, er Sim2 CX3 1080, med 3 DLP panaler (som jo ikke bruger farverhjul) men den kost jo også kun
250.000,- kr.

Sim2 C3X koster nu kun 215k .

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Hehe, så er den faldet i pris fra 250k til 215k

Men den føste pris jeg fik på Sim2 CX3 1080 var jo også 250k
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 August 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

I prisklassen hvor HD80 ligger, er også BenQ W5000, som nok er den bedste projektor i dag i det prisleje. W5000 går bl.a. for at have meget lidt regnbueffekt.

Nu ligger HD80 og W5000 ikke umiddelbart i dit prisleje, men skulle W5000 have din interesse, bør du (som har bopæl i Jylland) tage kontakt til Otto fra AV Precision, som har W5000 i sit demorum i Vejle. Han vil uden tvivl lede dig den rigtige vej.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 05 August 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

Kan en projektor overhovedet erstatte et rigtig tv? evt se tv signal fra HTPC. (vi har dog planer om at skaffe et tv til sovværelset)

Hej Sune

Jeg bruger min Optoma HD72i projektor som TV. Faktisk ejer jeg slet ikke et "almindeligt" TV længere. Jeg har forlængst indset, at det bedste billede får jeg med en god projektor. Jeg får mine TV-signaler via min sattelit-modtager. Jeg kan blandt andet modtage Canal Digitals 9 HDTV kanaler. Jeg kan varmt anbefale sådan en løsning! HDTV billedkvaliteten er simpelthen fremragende, og kommer iøvrigt kun til sin ret med en projektor. Et almindeligt fladskærms-TV på 42-50 tommer er alt for lille.

Også til SD-TV foretrækker jeg en projektor frem for et TV. Billedet er simpelthen bedre på projektoren - og større!

Det er nødvendigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hver gang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig, men det kan jeg nu sagtens leve med. Hver gang jeg ser TV er det som at være i biografen, og det er sådan jeg kan lide det

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Puha bliver ik ret meget kloger hehe...

Nå men tror jeg må spare lidt flere penge sammen :)

Og i mellem tiden må jeg opgrader til 50" plasma :)

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 05 August 2008 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

jeg har begge dele.Mit synspunkt er at ved kun at have projektor ,vender man sig lynhurtig til det store billede,og wau effekten udebliver når du så skal se film
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

krill
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 August 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

1. Kan en projektor overhovedet erstatte et rigtig tv? evt se tv signal fra HTPC. (vi har dog planer om at skaffe et tv til sovværelset)

2. Ang lærrede, så er der noget med noget Gain 1.0 hvad betyder det ?

3. Skal man have full hd projektor, hvis man har en 70" 90" lærrede og sidder cirka 4 meter fra lærredet ?

4. Der står noget med lumens, lad os sig 1100 lumens, hvad betyder det ?

5. Ik grin, jeg er helt ny på dette område.

For at vende tilbage til dine spørgsmål.

1. Tør jeg ikke udtale mig om - det er vel en smagssag.

2. http://www.projectorcentral.com/projector_screens_gain.htm

3.

4. http://www.projectorcentral.com/buyers4.htm

Mvh

Krill

Til top Vis krill's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krill

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes