Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 20:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: PLV-Z5 el. PT-AX200 til video (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
keodk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har besluttet mig for at købe en projektor. Jeg har kigget rundt på nettet og læst div. reviews og har sporet mig ind på de 2 ovenstående fra hhv. Sanyo og Panasonic. Alligevel synes jeg det er rigtig svært at vælge en fremfor den anden.

Jeg er ikke feinschmecker og stiller ikke urimelige krav til performance vs pris, men jeg ønsker (som alle andre), at gøre det rette og bedst mulige køb første gang.

Sanyo PLV-Z5 har jeg set hos schlauershoppen.de til 829 eur (6380 inkl fragt til dk)
Panasonic PT-AX200 har jeg set hos screenmaxx.com til 988 eur (7630 inkl fragt til dk)

Hvad med ovenstående forhandlere, nogle som har erfaringer med dem - gode som dårlige?

Jeg er ikke erfaren indenfor området, så er der en tredje model jeg bør overveje i samme prisklasse eller lidt højere, så er jeg meget lydhør!

Jeg ved at jeg burde tage rundt og se de repektive modeller 'live' - men jeg har meget svært ved at finde tiden til det pga. af mine arbejdstider.

Jeg håber i kan pege mig i den rigtige retning. :)

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Her har du lidt læseguffff!

http://www.projectorcentral.com/panasonic_ax200_sanyo_z5.htm
Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Sanyo´en er en DLP projekter, hvor Panasonic´en er en LCD projekter. Er du ikke generet af "regnburer" og har du mulighed for at mørklægge dit rum 100%, skal du vælge Sanyo´en.

Jeg har handlet hos schlauershoppen (ingen problemer der). Man kan tilmed betale med sit visakort.

Held og Lykke....

Panasonic BD35
Supra-Cables
Til top Vis BowieCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BowieCool

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Sendt: 01 August 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

BowieCool skrev:

Sanyo´en er en DLP projekter[...]

Kan det nu passe..?

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 August 2008 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Nej, det kan det ikke.

Sakset fra nettet:

Lysmængde (i lumens) 1 100 ANSI
Teknologi Tri-LCD
Opløsning 1 280 x 720 pixels (HDTV)
Fokusering Standard objektiv: F = 2,0 - 3,0 / f = 21,3 - 42,6 mm
Forprogrammeringer Ikke oplyst
Lampe UHP 145 W (LMP-94)
Lampens levetid (i timer) 2 000 timer i normal mode
3 000 timer eco
Projektionsafstand 1,2 til 9,2 m
Afstandmåler til fastgørelse af billedformat og optimal længde findes på www.sanyo.de
Billedstørrelse Projektionsforhold: 1,36 - 2,76:1
Minimum størrelse: 0,44 x 0,25 m
Maximal størrelse: 6,66 x 3,75 m
Støj-niveau 22 dB eco mode
Kontrastforhold 10 000:1 under mode « Vivid »
Ind-/udgange Indgang D-Sub15 (RGB / SCART-RGB)
2 HDMI indgange
Cinch composite indgang
mini-DIN 4 PIN indgang (S-Video)
2 cinch indgange (Y-Pb/Cb-Pr/Cr)
Kontrolindgang mini-DIN 8 PIN
Videosystemer PAL, SECAM, NTSC, NTSC4.43, PAL-M/N
Mål 382 x 126,8 x 304,3 mm
Vægt 5 kg
Inkluderet tilbehør Infrarød fjernbetjening (oplyst), batterier medfølger, strømkabel (2 m), video kabel (1x Cinch), trykpumpe
Brugsanvisning Information, som snart er tilgængelig
Andet Blæser lydsignal: 22 dB (mode Éco)
TFT skærm i polysilicium på 3 x 0,7" (16:9)
Elektrisk forbrug: 210 W/100-240 V

BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 August 2008 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Ups, jeg huskede sku da forkert  Sorry

Men, mener nu stadig at ha læst, at Sanyo´en er bedst hvis rummet blir 100 % mørklagt....

Panasonic BD35
Supra-Cables
Til top Vis BowieCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BowieCool

Jens Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 August 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jeg skal selv købe en entry-level projektor snart, og det er lige de to, jeg har haft kig på.

Panasonic'ens store fordel er, at den er meget lysstærk og ikke behøver en total mørklægning. Den "udglatter" også billedet, så man ikke kan se
de enkelte pixels - selv helt tæt på. For de fleste bør det dog ikke være et problem alligevel, hvis man har en ordentlig siddeafstand til lærredet.
PT-AX200 har desuden en speciel "game mode", hvis man interesserer sig for at spille, og den kan modtage et 1080/24-signal.

Sanyo'en skulle være en smule skarpere, have en bedre kontrast end Panasonic'en og være noget mere støjsvag. Til gengæld er den ikke vildt
lysstærk, hvilket betyder, at man skal have mulighed for at mørklægge rimeligt godt for at få et ordentligt billede. Jeg skriver "rimeligt godt",
fordi total mørklægning åbenbart ikke er nødvendig, selvom det selvfølgelig giver det bedste billede. Jeg har selv set en Z5'er i funktion, og her
gav den stadigvæk et udmærket og brugbart billede (i hvert fald hvis man ikke er perfektionist) med et par svage spotlights i loftet og en sidedør
åben ind til et rum med fuld belysning. Det kunne til gengæld være interessant at vide for mig, hvordan den klarer sig i et rum med hvidt loft og
hvide vægge og måske et par stearinlys eller en loftslampe i den anden ende af rummet tændt? Det bliver nemlig nok den reelle visningssituation
hjemme hos mig noget af tiden.

En anden ulempe ved Sanyo PLV-Z5 skulle være, at den ikke kan modtage et 1080/24-signale, men "kun" et 1080/50 el. 1080/60-signal (som
den så konverterer til 720p/50 el. 60). Det skulle ifølge nogle betyde, at den kan finde på at "hakke" svagt i billedet under panorerringer ved
afspilning af Blu-rays. Det er muligt, at afspilleren også spiller ind her? Andre kan sikkert uddybe. Den, jeg så i funktion, hakkede meget tydeligt
(afspiller var en PS3). Men jeg har hørt fra en, at han ikke har lagt mærke til det på hans, så info søges om emnet.

Jeg var en egentligt fast besluttet på at købe en PT-AX200 i starten. Men der er åbenbart en del, der har problemer med deres: Lysstyrken skrues
op og ned af sig selv, eller billedet begyndet at "flimre" efter et stykke tid (projektoren har godt nok en sensor, der automatisk kan regulere
lysstyrken efter lysforholdene i rummet, men fejlen optræder, selvom sensoren er slået fra). Hvor stort problemet egentligt er, er svært at
bedømme. Panasonic'en er en af de bedst sælgende projektorer i øjeblikket, så derfor bør der også være flere indlæg på de mange forskellige
fora omkring den. Desuden er der jo det med, at folk som regel ikke skriver indlæg, når de er tilfredse, men typisk når de har et problem, de
skal have hjælp til.

Sanyo'en har vist også haft lidt mindre skavanker. Jeg har dog ikke været i stand til at finde lige så mange tråde om fejl med den, som jeg har
om Panasonic PT-AX200E.

Jeg hælder pt. selv mest til at sætte en "begynderpakke" sammen af en Sanyo PLV-Z5, et 92" manuelt rullelærred fra Lissau og en Panasonic
DB30-afspiller.
Til top Vis Jens Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Thomsen

Jens Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

? Nogen, som ved, hvorfor mit indlæg kommer til at se sådan ud? Det er ikke særligt læsevenligt, når det deler midt i sætningerne.
Til top Vis Jens Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Thomsen

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 August 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Har selv en Z5 og valgte den i konkurrence med Pana'en. Har ikke set mange projektorer i praksis men læste tests. Et af de mere "seriøse" steder anbefalede man Z5 hvis det var til ren film i et rum med "dæmpet belysning". Jeg bruger min i et kælderrum der har hvidt loft og det ser hammer godt ud. (Husk dog at jeg ikke har så meget sammenligningsgrundlag) Når ungerne bruger PS3 ser det også godt ud. Kører med et 104" lærred.

Der er ingen tvivl om at det er godt med så mørkt et rum af hensyn til kontrasten, så jeg har mørklægningsplader til mine små vinduer.

Jeg har leget en del med indstillingerne, men er endt med nogle indstillinger fra et forum.

Jeg så kun i starten efter indstillinger og kontrast på film, - nu ser jeg/vi bare film

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

Jens Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Angående lysstyrke, så er der jo også det, at jo større et lærred, jo mere lys skal der bruges. Så hvis man vælger en projektor som Sanyo PLV-Z5,
uden det helt store knald på, så skal man også have mulighed for at mørklægge godt.

Jens Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Argh! Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor mine indlæg deles midt i sætningerne...?

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 01 August 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hvor ikke går op i 1080/24p med det samme, kost nok mellem 40-50% (efter hvor de købes) mere end en 720p (LCD), men til gengæld se Blu-
ray så meget beder ud, end på en 720p
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 August 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tumlede også med valget mellem de to projektorer, men endte med en Infocus IN78, efter at have sammenlignet billedkvaliteten. Prisen er ca. den samme i Danmark.
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

keodk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Tak for links, svar, kommentarer, etc. Jeg besluttede mig for PLV-Z5'eren, da den skal bruges til at se film og hvor den skal bruges er der mulighed for at mørkelægge værelset 100%. Glæder mig til at få den taget i brug :)

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

- god fornøjelse, ventetiden på fragtmanden kan være lang

Hvilket lærred skal du bruge? 

keodk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Ja, hvorfor forsvinder tålmodighed i samme sekund man lægger varen i kurven?

Mht. lærredet det er så 10.000 kr. spørgsmålet. Har kigget en del af de tidligere tråde igennem og overvejer faktisk selv at fremstille et af gips el. mdf (måske blot til at starte med), men er forsat i tvivl om materialerne, type maling etc. Hvis ikke jeg selv laver et, så bliver det et fastramme-lærred.

Er der et specielt lærred som kan anbefales til Z5'eren?

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Du kan beregne lidt på størrelse, afstand og Screen Gain, via vedhæftede link.

http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z5-projection-calc ulator-pro.htm

Jeg var så heldig at løbe ind et brugt fastramme lærred der passser mig perfekt. (der var dog lidt rullemøsntre i starten men de er ikke synlige mere).

Mit står til at have 1.0 Screen Gain, (nogle steder står det til 1.1) og det passer mig godt. Jeg så en gang noget lærrede (over ebay.de) der blev solgt i metermål, det var ret billigt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes