Hejsa.
Godt nok længe siden jeg har postet herinde, men nu prøver jeg lykken på H4A, da her vist er lidt flere brugere her end på Flatpanels :)
Før I himler op, vil jeg beklage at I skal plage jeres øjne med endnu en "Hvad skal jeg købe?"-tråd, men synes efterhånden at jeg har søgt rigeligt og læst nok anmeldelser til at jeg kan tillade mig at oprette et indlæg, for at blive lidt sikrere i mit valg af tv :) Vil til gengæld gøre hvad jeg kan for at skrive et udførligt indlæg.
Jeg er på udkig efter et 42" tv i 10.000 kr (+/- 2000 kr) klassen, til følgende brug:
- Film, både fra DVD, og senere div. HD kilder (afspiller når den tid kommer, eller fra den bærbare eller Xboxen)
- Xbox360 gaming (component, 1080i)
- Tilslutning af den bærbare (kommende MacBook Pro), til at vise billeder, se div. film og måske også lidt tilslutning som normal skærm for sjovs skyld :)
- TV, pt. foregår det over noget fællesantenne, flytter måske til et sted hvor jeg kan få kabel TV (kræver dette en ekstern tuner?)
Jeg har pt. et 32" Panasonic CRT som jeg, trods div. småfejl, har været glad for. Det er dog stået af efter fem års tro tjeneste, og må derfor vige pladsen for et 42" flatpanel :)
Jeg har kigget på Panasonic PX71 og PZ70. Grunden til at jeg kiggede på det første er at jeg, trods at jeg egentlig hældte mere til LCD, er imponeret over hvad min kammerats PV70 kan. Især synes jeg at det er meget positivt at selv normalt TV signal ser udmærket ud. Jeg, og min kammerat, har dog på vores traditionsrige
Top Gear aftener bandet over det bøvl det kan give at tv'et kun kører 1024x768, en 4:3 opløsning (ved PC-tilslutning). Gjorde det ret umuligt at få et pænt billede på skærmen. Desuden ville jeg hade dette på et tv jeg havde købt, hvis jeg nu ville bruge tv'et som PC skærm engang i mellem. Derfor begyndte jeg at kigge på PZ70. Tror godt jeg vil ofre det ekstra det koster, selvom jeg måske burde bruge mine hårdt optjente sparepenge på noget mere studierelevant ;) Bruger faktisk temmeligt lidt tid foran tv'et, men det er dog alligevel begyndt at irritere mig at ikke have et, efter det andet gik i stykker - og kunne godt tænke mig at gøre hjemmebioen komplet med et lækkert stort tv som kan holde de næste fem år :)
Jeg ser følgende ulemper ved det:
- Det er fandme grimt med de klodsede højttalere ude på siden, hvorfor kunne de ikke gemme dem omme bagpå som på PX71? :)
Vil gerne spørge lidt ind til følgende:
- Både mit nuværende 32" CRT og min kammerats PV71 har tåbeligt lidt muligheder for at indstille formatet ift. 4:3 vs. 16:9 osv. - er dette også et problem på PZ70? Det virkede dog overkommeligt udfra
dette review. Men det er sgu lidt lamt at de ikke kan finde ud af at lave det ordentligt.
- Hvordan fungerer et plasma tv som dette som PC skærm? Jeg er ærligt talt ligeglad med "midlertidig burn-in" hvis det er noget der forsvinder efter et par minutter. Så kræsen er jeg ikke, det kan jeg godt leve med hvis jeg får et bedre allround tv end tilsvarende LCD tv :)
- Hvad med den indbyggede tuner? Den er vel fin til analogt tv, men kan den kun bruges til digital signal via stueantenne, eller hvordan fungerer dette? Har læst guiden på forsiden, men vil gerne have et spefificeret svar mht. PZ70.
- PZ70 fås vist også med optil flere "efternavne", fx PZ70E, EA eller hvad det nu er. Hvem er hvem? :)
- Hvad med vægbeslag? Hvad kan anbefales? Det skal bare hænge pænt, stabilt og lige. Har ikke behov for at kunne tippe eller dreje det.
- Hvordan er strømforbruget ift. tilsvarende LCD?
- PZ70 bliver
her kritiseret for dets evne til at deinterlace under film. Dette er lidt øv når man har 250 DVD film stående - derfor vil jeg gerne spørge hvad I, der har prøvet dette, har observeret?
Jeg hører meget gerne fra folk der har prøvet tv'et, evt. ejer det :) Især mht. gaming, tv og PC tilslutning. Film går jeg lidt udfra kører som det skal? :)
Jeg så til min glæde at
SHG har tv'et til en god pris, hvilket gør mig lidt mere tryg ved at købe et tv til så mange penge, da jeg har mange gode erfaringer med dem.
Men! Jeg har, som det nok fremgår, brugt det meste af min tid på at kigge på Panasonic tv. Har prøvet at lede efter LCD tv der muligvis kunne tilbyde det samme og opfylde mine krav, men er lidt lost på det punkt. Så er skam også åben over for anbefalinger af lignende LCD løsninger :) Kunne jo være at der var et 2000 kr billigere 42" LCD der kunne det samme. Det er jeg lidt bange for er irritationsmomenter, hvilket jeg synes at der er ret få af ved PZ70, for mit vedkommende - sådan noget skal jo f*ndme være i orden når man bruger over 11.000 kr på et tv :)
Afslutningsvis, så ser det nye PX80E jo også fremragende ud, men det er jo desværre stadig 1024x768 :| Tror det udelukker det tv for mit vedkommende, da jeg prioriterer en 1:1 pixelrate ret højt. Men hvis nu jeg ikke gjorde (:P), har dette så nogle fordele ift. PZ70, udover at det er lidt billigere?
Håber at I kan hjælpe.
På forhånd tak. Både for at besvare spørgsmål og for at læse denne mindre roman :D
Rasmus