Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 08:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvordan er plasma til PC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Min far har købt en 50" LG plasma ( http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store -elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation- Start;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000AFS9ypQg?ProductID=Yi zD4QFH4JYAAAEWbeoxgKCR&CatalogCategoryID=29DD4QFH2qQAAAE Oqw803xiY )

som jeg syntes har nok det bedste billede jeg har set til TV af nogen fladskærm. I forhold til at den kostede 9000kr(nu 10.000), kan jeg ikke se noget der nærmer sig i 50" klassen. Jeg har pt. kun projekter (Z4), men overvejer at købe en fladfætter til at suplere. Den vil blive brugt næsten udelukkende til at vise billede fra min PC. Er plasma ringere til at vise PC billede som f.eks. desktop og Internet end LCD?

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

i bund og grund nej. e har som regl stadig lidt lavere opløsning. og som regl en 4:3 opløsning. hvilket vil bevirke at dine ikoner på skrivebordet bliver lidt brede i det..

der hvor det virkelig bliver et problem er indbrænding. hvis du har det samme billede på i længere tid så får du indbrænding i skærmen. og det er ikke en saga blot. det sker stadig på plasma.
man kan dog med sund fornuft godt undgå det. for det første så bare udngå samme billede i længere tid. og for at reducere risikoen så hold kontrasten nede. så er risikoen mindre. men ikke væk!

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

4:3 opløsninger er som regel kun på de "mindre" plasmaer 37 og 42 tommer... Men dem over 42" kører 16:9 opløsninger...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Westergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

jeg arbejder i en bank hvor vi i alle mødelokaler har fået panasonic plasma skærme op for lige over et år siden. (125 banker med 5+ mødelokaler hver) Det er selvfølgelig deres pro-serie...

Der hjemme havde jeg tidl. th50px700, som var udemærket til pc/ps3. ingen problemer med burn-in.

Vi fik at vide (i banken) at alle skærme skulle så med 100 timers sne/støj på skærmen inden at vi begyndte at bruge dem til de stillestående billeder i windows osv.. Nu et år efter er det stadig ikke burn-in på dem. Vi har 1 stk. 37" 3 stk. 42" og en enkelt 65" i vores mødelokale.

Men nu nævner du LG plasma. Jeg har en god ven og tidl. kollega fra da vi arbejdede radio/tv-branchen, som har købt et 42PC56. Det har store problemer med burn-in efter kun kort tid. Han ved godt hvordan man skal behandle et plasmaskærm, og alligevel er det altså et problem. f.eks. med TV3 logo i hjørnet osv..

Jeg ville derfor anbefale dig at tage noget andet end LG hvis det primært er PC du vil bruge den til!

Og vil du være helt sikker på at burn-in ikke bliver et problem, så tag en lcd... f.eks. LC46XL2, selv om jeg nu mener at panasonics plasma gør det ret godt

Til top Vis Westergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Westergaard

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Westergaard skrev:

jeg arbejder i en bank hvor vi i alle mødelokaler har fået panasonic plasma skærme op for lige over et år siden. (125 banker med 5+ mødelokaler hver) Det er selvfølgelig deres pro-serie...

Der hjemme havde jeg tidl. th50px700, som var udemærket til pc/ps3. ingen problemer med burn-in.

Vi fik at vide (i banken) at alle skærme skulle så med 100 timers sne/støj på skærmen inden at vi begyndte at bruge dem til de stillestående billeder i windows osv.. Nu et år efter er det stadig ikke burn-in på dem. Vi har 1 stk. 37" 3 stk. 42" og en enkelt 65" i vores mødelokale.

Men nu nævner du LG plasma. Jeg har en god ven og tidl. kollega fra da vi arbejdede radio/tv-branchen, som har købt et 42PC56. Det har store problemer med burn-in efter kun kort tid. Han ved godt hvordan man skal behandle et plasmaskærm, og alligevel er det altså et problem. f.eks. med TV3 logo i hjørnet osv..

Jeg ville derfor anbefale dig at tage noget andet end LG hvis det primært er PC du vil bruge den til!

Og vil du være helt sikker på at burn-in ikke bliver et problem, så tag en lcd... f.eks. LC46XL2, selv om jeg nu mener at panasonics plasma gør det ret godt

Indbrænding foregår altså på alle Plasma skærme, da teknologien er den samme. Lad nu være med at fremhæve ét mærke som noget helt specielt, samtidig med at alt andet nedgøres. Vi har set LG, Pioneer, Panasonic mm. med indbrænding, der hvor jeg arbejder. Ingen er sluppet. Men som nævnt tidligere, kan man selv gøre noget for at undgå det. Hvis du vil være 100% sikker, så køb LCD til PCen.
Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

Westergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

enig. det er også derfor at jeg skriver vælg en lcd hvis du vil være helt sikker.

fact er bare at jeg selv har prøvet netop at LG's nuværende (opgivet) 15000:1 plasma paneler forholdsvis får burn-in. (pussigt nok har skærmen også en whitewach funktion..)

Har en enden kammerat der har den noget ældre 50PC1, som han netop bruger til computer, her er ingen problemer.

Jeg mener stadig at der er forskel på hvilke plasma der egner sig bedst til stillestående billeder.

Til top Vis Westergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Westergaard

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Der er en faktor, man lige skal være opmærksom på ifm. køb af TV. Dyre plasma/LCD TV får også den største opmærksomhed. Hermed mener jeg, at man generelt passer bedre på et dyrt TV end et billigt, og det gælder sikkert indenfor alle andre områder også. Vi har set mange eksempler på, at forældre køber et billigt plasma til børneværelset, hvor det som regel bruges til spillekonsolen. På den måde, slipper forældrene for at bruge deres eget meget dyre TV inde i stuen. Hermed ikke sagt, at billige plasma er på samme kvalitetesniveau som dyre, men billige produkter udsættes ofte for større påvirkning. Sikkert ud fra den holdning, at det bare kan smides ud bagefter uden større tab. Idag er det dog hovedsageligt LCD, der sælges til spillekonsollen.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Kinnaps skrev:
Indbrænding foregår altså på alle Plasma skærme, da teknologien er den samme. Lad nu være med at fremhæve ét mærke som noget helt specielt, samtidig med at alt andet nedgøres.

Han nedgør da ikke noget... Han nævner bare sine erfaringer. Og ja, teknologien er den samme... Men det er langt fra alle mærker der er lige uheldige mht. burn-in... Og det må du da vide når nu du siger du arbejder i branchen... Hvorfor er du forresten ikke branchemedlem så???

Panasonic har faktisk flere gange været nævnt som en af de fabrikanter der er nået længst mht. at bekæmpe burn-in på deres skærme...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Kinnaps skrev:
Indbrænding foregår altså på alle Plasma skærme, da teknologien er den samme. Lad nu være med at fremhæve ét mærke som noget helt specielt, samtidig med at alt andet nedgøres.

Han nedgør da ikke noget... Han nævner bare sine erfaringer. Og ja, teknologien er den samme... Men det er langt fra alle mærker der er lige uheldige mht. burn-in... Og det må du da vide når nu du siger du arbejder i branchen... Hvorfor er du forresten ikke branchemedlem så???

Panasonic har faktisk flere gange været nævnt som en af de fabrikanter der er nået længst mht. at bekæmpe burn-in på deres skærme...

Panasonic leverer jo også primært dyre plasma, vil jeg sige. Det betyder så også, at køber tager de forholdsregler mere seriøst, der bliver nævnt i foretningen. Alle plasma får burn-in, men dyre modeller er da mere robuste end billige. Måden skærmen bruges på, har nu engang mest at sige. At der er forholdsregler ifm. brugen af et produkt, giver jo ikke færre problemer på sigt.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Kinnaps skrev:
Exxtreme skrev:

Kinnaps skrev:

Panasonic leverer jo også primært dyre plasma, vil jeg sige. Det betyder så også, at køber tager de forholdsregler mere seriøst, der bliver nævnt i foretningen.

Det tager du fejl... Der er solgt LANGT flere PV60/PX60 og PV70/PX70 end deres dyrere skærme... Jeg kunne godt forestille mig at PX70 er et af de bedst sælgende plasma på markedet overhovedet... Netop pga. det ultrahøje kvalitet/pris niveau... For selvom det er et absolut kompetent tv, så er det også meget billigt...

Alle plasma får burn-in, men dyre modeller er da mere robuste end billige. Måden skærmen bruges på, har nu engang mest at sige.

Nej... Alle plasma KAN få burn-in hvis de bruges forkert... Hvis bare man bruger rimelig fornuftige skærmindstillinger, så kan man være ganske rolig... Jeg har selv engang glemt mit tv på Canal Digitals EPG i 8-10 timer igennem natten... Og det er et Totalt stillestående billede... Morgenen efter var der ikke det mindste retention eller fastbrænding, så folk gør det til absolut mere end det er...

Det KAN stadig ske, men det hører absolut sjældenhederne til at et nyere plasma-tv får burn-in...

At der er forholdsregler ifm. brugen af et produkt, giver jo ikke færre problemer på sigt.

Der er jeg ikke lige med på hvad du mener?

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Kinnaps skrev:
Exxtreme skrev:

Panasonic leverer jo også primært dyre plasma, vil jeg sige. Det betyder så også, at køber tager de forholdsregler mere seriøst, der bliver nævnt i foretningen. Alle plasma får burn-in, men dyre modeller er da mere robuste end billige. Måden skærmen bruges på, har nu engang mest at sige. At der er forholdsregler ifm. brugen af et produkt, giver jo ikke færre problemer på sigt.

Nu er alt jo relativt.Pana70 fås pt til ca 9500 i 42". Det synes jeg er billigt. Og både Pana60 og Pana70 er altså blevet solgt i rigtig mange eksemplarer, - og der er næsten ingen tilbagemeldinger om burn in (AVforum,Recordere.dk og herinde). Konklusionen fra flere sider har enstemmigt lydt,at Panasonic ganske enkelt ER mere robust end gennemsnittet mht burn-in .   

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

lennon skrev:
Kinnaps skrev:
Exxtreme skrev:

Nu er alt jo relativt.Pana70 fås pt til ca 9500 i 42". Det synes jeg er billigt. Og både Pana60 og Pana70 er altså blevet solgt i rigtig mange eksemplarer, - og der er næsten ingen tilbagemeldinger om burn in (AVforum,Recordere.dk og herinde). Konklusionen fra flere sider har enstemmigt lydt,at Panasonic ganske enkelt ER mere robust end gennemsnittet mht burn-in .   

Jamen Pioneer at der helt sikkert en god skærm og plasma skærme behøver heller ikke få burn-in. Et godt eksempel herpå kunne jo være, hvis man aldrig tænder det. Min eneste pointe ifm. tråden er, at vil man have samme fri som ved LCD monitorer, der kan stå tændt 24/7, må man købe et LCD tv.

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Kinnaps skrev:
lennon skrev:
Kinnaps skrev:
Exxtreme skrev:

Jamen Pioneer at der helt sikkert en god skærm og plasma skærme behøver heller ikke få burn-in. Et godt eksempel herpå kunne jo være, hvis man aldrig tænder det. Min eneste pointe ifm. tråden er, at vil man have samme fri som ved LCD monitorer, der kan stå tændt 24/7, må man købe et LCD tv.

Øhh. . hvem sagde Pioneer ? ?

Jamen du har da ret i at LCD er komplet fri for indbrænding.

Men du har IKKE ret i,at indbrændingsrisikoen ikke er forskellig - fabrikaterne imellem. Tidligere modeller af netop Pioneer var efter sigende temmelig sårbare. Hvorimod i hvert fald de to seneste konsum modeller fra Panasonic går for at være næsten imune. 

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes