Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 18:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor som fjernsyn? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Danstah
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 December 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har fået købt en billig projektor (BenQ Sony) til ca 6.000kr.

Den har et super billede, og det hele er i orden - hvis jeg slår den til computer.

Mit spørgsmål lyder på, hvordan i vil foreslå jeg får det til at fungere som et fjernsyn. Den har en almindelig VGA stik bagpå, og jeg er lidt i tvivl om hvordan man skal få det til at fungere så vi kan se kanaler osv. HAr tænkt lidt på en computer med TV tuner kort i, men er der ikke en nemmere måde?

Tak på forhånd..

Til top Vis Danstah's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danstah

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

find en gammel video evt.

Men vil på det kraftigste anbefale dig ikke at gøre det.

1 tv i dagslys?? Vil du mørklægge din stue for at se tv

2. levetiden på pæren, jo mere du bruger den jo oftere skal du skifte pæren

3 nyhederne på storskærm, er Jess Dorph virkelig så pæn så han skal op i 100"´

ej det nemmeste er helt sikkert en video eller tv-tuner (videoen er nok billigst)

men overvej det nu nøje, har selv projektor og så en LCD skærm jeg bruger med mit mediecenter og ser TV på. Ville ALDRIG bruge Projektoren til fjernsyn medmindre det er store sportsbegivenheder.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Danstah
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Tja, hva giver det bedste billede? Video eller TV Tuner?

Planen var sådan set at det skulle bruges som fjernsyn fra starten, så det er fint nok :o)

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 December 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hej Danstah

Jeg bruger min Optoma HD72i projektor som TV. Faktisk ejer jeg slet ikke et "almindeligt" TV længere. Jeg har forlængst indset, at det bedste billede får jeg med en god projektor. Jeg får mine TV-signaler via min HD-receiver tilsluttet parabol. Jeg kan blandt andet modtage Canal Digitals 7 HDTV kanaler. Jeg kan varmt anbefale sådan en løsning! HDTV billedkvaliteten er simpelthen fremragende, og kommer iøvrigt kun til sin ret med en projektor. Et almindeligt fladskærms-TV på 42-50 tommer er alt for lille.

Også til SD-TV foretrækker jeg en projektor frem for et TV. Billedet er simpelthen bedre på projektoren - og større!

Det er nødvendigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hver gang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig, men det kan jeg nu sagtens leve med. Hver gang jeg ser TV er det som at være i biografen, og det er sådan jeg kan lide det

Danstah
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Super indlæg, mange gange tak for det meget informative svar - lyder som om jeg skal have fat i sådan en løsning.

Hvor meget har din projektor kostet, og har den DVI eller HDMI udgange? Min kører som sagt kun med VGA og noget andet gøgl.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Danstah skrev:

Super indlæg, mange gange tak for det meget informative svar - lyder som om jeg skal have fat i sådan en løsning.

Hvor meget har din projektor kostet, og har den DVI eller HDMI udgange? Min kører som sagt kun med VGA og noget andet gøgl.

Hej igen

Min projektor kostede næsten 20.000 Kr. for snart 2 år siden. Nu kan man få dens afløser (HD73)til kun Kr. 9.999,- i Hifi Klubben. Nå, den slags skal man ikke tænke for meget på

Den har stort set alle indgange man kan forestille sig. Composite, Component, S-Video, VGA, DVI og HDMI. Man kan også tilslutte scart kabel til VGA indgangen ved hjælp af en adapter.

Danstah
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hey igen,

Jeg har lige fundet min model på nettet, og vil høre hvilken indgange bagpå i vil foreslå mig at bruge - da jeg ikke helt kan finde ud af hvilket er bedst i forbindelse med at se fjernsyn på den.

http://benq.com/products/Projector/?product=919

På forhånd tak.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Danstah skrev:
Hey igen,

Jeg har lige fundet min model på nettet, og vil høre hvilken indgange bagpå i vil foreslå mig at bruge - da jeg ikke helt kan finde ud af hvilket er bedst i forbindelse med at se fjernsyn på den.

http://benq.com/products/Projector/?product=919

På forhånd tak.

Først og fremmest skal du være klar over, at din projektor ikke primært er beregnet til brug i en hjemmebiograf. Det er derimod en dataprojektor, som er beregnet til præsentationer, fremvisninger o.s.v. Du skal derfor ikke forvente dig mirakler fra den.

Alt efter hvad du vælger at bruge som tuner, så har du følgende muligheder:

Component via VGA indgangen. Virkeligt godt.
S-Video. Næstbedste løsning.
Composite. Dårligste løsning.

Danstah
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hey igen perejvind og tak for dit svar igen,

Jeg fik af vide VGA indgangen er den bedste, og det er så den jeg vil bruge - men når du siger en TV tuner, hvilken skal jeg så vælge? Jeg har feks Kabel TV nu, skal jeg købe en DVB-T boks? Eller hvilken skal jeg ha fat i?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes