Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 17:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Rød farve på lcd-fjernsyn. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 November 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej med-nørder...

Jeg har, for et par mdr. siden, erhvervet mig mit første lcd-tv. Et Samsung LE40M87....

Jeg synes at farven rød er utrolig gennemtrængende i billedet. Altså hvis en dame har en rød frakke på, så lyser den røde farve ligefrem. Jeg har leget meget med de mange forskellige indstillingsmuligheder, men intet hjælper.

Any suggestions???

Til top Vis Satyr1975's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Satyr1975

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 November 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

køb plasma
Til top Vis the_rieper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_rieper

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 November 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 01 November 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Desværre har mange LCD's (alle?) meget "pang" på farverne...

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 November 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Start med at kigge i menuen og slå "dynamic" eller hvad det hedder fra. Køb dernest en kalibrerings dvd og kør den igennem.

Mange TV, herunder Samsung, er sat op til at se pæne ud i butikkerne og deraf knald på hele, og alle knapper på "11"

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 November 2007 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Satyr1975 skrev:
Jeg synes at farven rød er utrolig gennemtrængende i billedet. Altså hvis en dame har en rød frakke på, så lyser den røde farve ligefrem. Jeg har leget meget med de mange forskellige indstillingsmuligheder, men intet hjælper.

Jeg kunne godt finde på at være flabet, og spørge hvorfor du ikke har opdaget det før du købte det?

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 November 2007 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Satyr1975 skrev:

Jeg kunne godt finde på at være flabet, og spørge hvorfor du ikke har opdaget det før du købte det?

Så kunne du komme hjem hva Otto

Tak for et godt foredrag/demo idag i Esbjerg... Han har sikkert købt tv'et på nettet som vi talte om, for Samsung er jo fede, og fed=god!

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 November 2007 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

Det er et generelt problem på de fleste Samsung LCD, uanset model. Der er mulighed for at regulere den røde farve uafhængigt af alle de andre - det gælder også for blå, grøn osv., men det vil aldrig få det helt på plads. Farverne er lidt neon-agtige uanset hvad!!

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Sendt: 02 November 2007 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

det var da fantastisk med konstruktive svar der er kommet hva?
jeg ved godt der er en plasma fanatiker klub herinde. så er der de fornuftige der har deres egen holdning til hvad der er godt (hvilket ikke nødvendigvis har noget med teknologien at gøre) og så er der LCD fanatikerene.

indtil videre har en del af indlægene vist været fra førstnævnte (og deraf manglet konstruktivitet)

jeg mener der er mulighed for at skrue ned for farvemætheden. dette er meget anbefalelsesværdigt, plus at kontrasten ikke skal være helt i top.. nede omkring 60-70 alt efter smag og behag.. det lyder som om din står på 100.

og så er en kalibrerings dvd blevet nævnt. men det kan jeg kun støtte

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 November 2007 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:

Mener du det er ukonstruktivt at fortælle forbrugerne at de bør undersøge hvad de køber, før de lægger pengene?

Det er rigtigt at man langt hen ad vejen kan justere sig ud af det, men nu siger OP jo at han har forsøgt at pille ved alle indstillinger, så medmindre du kan fortælle helt præcist hvad man skal justere for at løse problemet, så kommer man jo ikke så langt med dét. Jeg kan da sige så meget at der er en indstilling der hedder "farverum" såvidt jeg husker (eller noget i den stil), som bør sættes på "normal" i stedet for "bred". Det bør afhjælpe det værste. Dérfra kan man så forsøge sig med en kalibrerings-dvd som nævnt, men det ER ikke nemt at få en god farvegengivelse ud af et Samsung.

Jeg er iøvrigt ikke plasma fanatiker. Jeg synes bare tilfældigvis ikke at Samsung's tv er noget at råbe hurra for, blandt andet fordi det er vanskeligt at få en ordentlig farvegengivelse ud af dem. Jeg ved godt vi to er uenige, men med OP's beskrivelse af farvegengivelsen, kunne det jo tyde på at han i virkeligheden er på min side.

Cactus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 November 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Jeg arbejder selv i branchen og må erkende at Samsung er svær at gøre sig klog på. Det er ikke helt forkert som en af jer skriver at samsung er sat optil at stå pænt i butikken - høj kontrast og farve. Men de er flotte og populær og det er det, det kommer an på hvad angår salg ;-)

Jeg har selv haft 6 forskellige større fladskærme de sidste 3 år, både plasma og LCD.

Den bedste fladskærm jeg har haft til dato er Sharp LC46HD1E - det er den første LCD skærm jeg har set der kan vise et sort niveau som er tæt på plasma sort(samt ansigt farverne er fantastisk realistisk). Det der fanger ved denne skærm er DVB-C,T,S og indbygget 160 GB HDD som kan optage i HD  - altså HD tuner i tv´et. (Mpeg2 & 4), samt en programerbar remote!

Jeg mangler at få tv´et kalibreret - dette burde give endnu bedre sort niveau og en mere jævn/realistisk farve gengivelse.

ps. Der findes ik en LCD der kan slå plasma på sort endnu....!

mvh

Cactus

Til top Vis Cactus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cactus

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Sendt: 02 November 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

andersena skrev:

Mener du det er ukonstruktivt at fortælle forbrugerne at de bør undersøge hvad de køber, før de lægger pengene?

Det er rigtigt at man langt hen ad vejen kan justere sig ud af det, men nu siger OP jo at han har forsøgt at pille ved alle indstillinger, så medmindre du kan fortælle helt præcist hvad man skal justere for at løse problemet, så kommer man jo ikke så langt med dét. Jeg kan da sige så meget at der er en indstilling der hedder "farverum" såvidt jeg husker (eller noget i den stil), som bør sættes på "normal" i stedet for "bred". Det bør afhjælpe det værste. Dérfra kan man så forsøge sig med en kalibrerings-dvd som nævnt, men det ER ikke nemt at få en god farvegengivelse ud af et Samsung.

Jeg er iøvrigt ikke plasma fanatiker. Jeg synes bare tilfældigvis ikke at Samsung's tv er noget at råbe hurra for, blandt andet fordi det er vanskeligt at få en ordentlig farvegengivelse ud af dem. Jeg ved godt vi to er uenige, men med OP's beskrivelse af farvegengivelsen, kunne det jo tyde på at han i virkeligheden er på min side.

nej jag sagde, eller mente ihvertfald at der var nogle meget ukontruktive svar der var kommet. det var ikke myntet på dig, jeg er ikke i tvivl om dine kompetencer

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 November 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Cactus skrev:

Den bedste fladskærm jeg har haft til dato er Sharp LC46HD1E - det er den første LCD skærm jeg har set der kan vise et sort niveau som er tæt på plasma sort(samt ansigt farverne er fantastisk realistisk).

Så kommer det næste spørgsmål så: Hvad er plasma sort? Der er mildt sagt forskel på om man sammenligner med en Pioneer 8G, eller med en Hitachi.

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Sendt: 02 November 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Cactus skrev:

Den bedste fladskærm jeg har haft til dato er Sharp LC46HD1E - det er den første LCD skærm jeg har set der kan vise et sort niveau som er tæt på plasma sort(samt ansigt farverne er fantastisk realistisk).

Så kommer det næste spørgsmål så: Hvad er plasma sort? Der er mildt sagt forskel på om man sammenligner med en Pioneer 8G, eller med en Hitachi.

og i hvilke omgivelser man ser plasmaen.
og hvor er det da fantastisk at nogen andre end jeg har bemærket at Hitachi tv er noget bras

men MHT den sharp, så har jeg sammenlignet en pioneer 7 serie med et shar 46 tommer. samme pris samme sted samme HD film. ALT andet end dynamik i farverne gjorde sharpen bare bedst

Satyr1975
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 November 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene - også dem fra "plasma-fanatikerne".

Lad mig lige uddybe lidt:

Jeg synes generelt, at billedet på mit tv er skide flot - især via dvd.
Det jeg nævnte med farven omhandler KUN farven RØD......alt andet er tip top.

Jeg har prøvet at slå "wide colour" fra - ikke den store forskel mht. rød.

Der er dog 2 indstillinger jeg ikke har leget så meget med:

1) "RGB" - Vistnok mulighed for at justere de 3 grundfarver individuelt. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan de forskellige parametre fungerer.

2) "My Colour" - Vistnok noget med at forstærke græs, himmel, hav....osv....men her er der ikke mulighed for at justere rød - kun pink (samt grøn, blå og hvid).

Og ja, jeg købte tv'et på nettet uden at have afprøvet modellen først. Jeg valgte Samsung fordi de ganske enkelt laver de smukkeste skærme på markedet, og da mit tv også gerne må være et pænt møbel når det er slukket, så blev det altså et Samsung.
Modellen valgte jeg dels pga. "full HD", og dels pga. at det er en af Samsungs topmodeller. Og generelt er Samsung jo godt med når vi snakker billedkvalitet....nogle brugere herinde sætter en ære i, at svine Samsung til, hvilket jeg synes er noget fis.

Angående kalibrerings-dvd'er, så kunne jeg enormt godt tænke mig at prøve sådan en, men jeg tvivler bare på, at dvd'en kan fortælle mig hvilke parametre jeg skal pille ved for at gøre prøvebilledet perfekt. Der er jo et hav af muligheder for at f.eks. gøre billedet lysere :
Der er Brightness, der er Sparefunktion, der er Kontrast, der er Dynamisk Kontrast, der er Backlight......og jeg kunne blive ved!!!! Hvordan kan dvd'en så fortælle mig hvilken af de mange parametre jeg skal justere for at gøre billedet lysere/mørkere?
Kan jeg få fuld udnyttelse af en kalibrerings-dvd???
Og er de ikke dyre? Jeg gider sgu ikke at bruge 3-400kr på en kalibrerings-dvd.

Anywayyysss.....tak for et fedt forum!!!

Til top Vis Satyr1975's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Satyr1975

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 November 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:

og hvor er det da fantastisk at nogen andre end jeg har bemærket at Hitachi tv er noget bras

DET kan ikke være rigtigt, de siger selv på Gear TV at Hitachi er det bedste....

andersena skrev:
men MHT den sharp, så har jeg sammenlignet en pioneer 7 serie med et shar 46 tommer. samme pris samme sted samme HD film. ALT andet end dynamik i farverne gjorde sharpen bare bedst

Det vil jeg tillade mig at bestride, på trods af at jeg ikke har set den, men jeg skal snart kalibrere ét, så skal jeg vende tilbage med min holdning til dén sag...  Og samtidig håber jeg vi kan blive enige om at med prisskiltet på Sharp'en, må det være okay at sammenligne med Pioneer 8G og ikke 7G.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 November 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Satyr1975 skrev:

Modellen valgte jeg dels pga. "full HD", og dels pga. at det er en af Samsungs topmodeller. Og generelt er Samsung jo godt med når vi snakker billedkvalitet....nogle brugere herinde sætter en ære i, at svine Samsung til, hvilket jeg synes er noget fis.

Det forstår jeg så ikke at du synes det er, når du nu selv sidder og skriver et indlæg om at du ikke er tilfreds med billedet fra deres topmodel, på trods af at du endda vægter designet højere end billedkvaliteten. Lad mig vende det således: Hvorfor mener du at Samsung er "godt med", når du nu selv med dine egne øjne har konstateret at det ikke forholder sig sådan? (under dine forudsætninger, se nedenfor)

Satyr1975 skrev:

Angående kalibrerings-dvd'er, så kunne jeg enormt godt tænke mig at prøve sådan en, men jeg tvivler bare på, at dvd'en kan fortælle mig hvilke parametre jeg skal pille ved for at gøre prøvebilledet perfekt. Der er jo et hav af muligheder for at f.eks. gøre billedet lysere :
Der er Brightness, der er Sparefunktion, der er Kontrast, der er Dynamisk Kontrast, der er Backlight......og jeg kunne blive ved!!!! Hvordan kan dvd'en så fortælle mig hvilken af de mange parametre jeg skal justere for at gøre billedet lysere/mørkere?

Beklager, men nu bliver jeg altså en lille smule grov - ikke for at være et dumt svin, men for at få dig - og andre der læser med - til at forstå pointen: Hvordan hulen kan du give 15-20k? for et tv, benægte at tv'et er dårligt og erkende at det må være indstillingen af tv'et det er galt med, og så nægte at bruge et par hundrede kroner på et redskab der kan hjælpe dig til at få det optimale ud af det? Der er altså noget du har _fuldstændigt_ misforstået her: Du har købt et tv der ganske enkelt ikke er godt, hvis det ikke kalibreres perfekt (og selv da er jeg ikke imponeret). Groft sagt, så _skal_ det tv kalibreres, hvis man vil have noget ud af det. Men du vil ikke have det kalibreret? Det betyder jo så i praksis at du har købt et dårligt tv under de forudsætninger du har stillet op (at du ikke vil betale for at få det kalibreret, eller for at give dig selv forudsætningerne for at gøre det). Du giver et _klasse_ eksempel på at man ikke nødvendigvis får det bedste billede ved bare at købe en testvinder-topmodel billigt på nettet.

Face it: Du har købt det forkerte tv.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 November 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Satyr1975 skrev:

Beklager, men nu bliver jeg altså en lille smule grov - ikke for at være et dumt svin, men for at få dig - og andre der læser med - til at forstå pointen: Hvordan hulen kan du give 15-20k? for et tv, benægte at tv'et er dårligt og erkende at det må være indstillingen af tv'et det er galt med, og så nægte at bruge et par hundrede kroner på et redskab der kan hjælpe dig til at få det optimale ud af det? Der er altså noget du har _fuldstændigt_ misforstået her: Du har købt et tv der ganske enkelt ikke er godt, hvis det ikke kalibreres perfekt (og selv da er jeg ikke imponeret). Groft sagt, så _skal_ det tv kalibreres, hvis man vil have noget ud af det. Men du vil ikke have det kalibreret? Det betyder jo så i praksis at du har købt et dårligt tv under de forudsætninger du har stillet op (at du ikke vil betale for at få det kalibreret, eller for at give dig selv forudsætningerne for at gøre det). Du giver et _klasse_ eksempel på at man ikke nødvendigvis får det bedste billede ved bare at købe en testvinder-topmodel billigt på nettet.

Face it: Du har købt det forkerte tv.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Sendt: 05 November 2007 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

andersena skrev:

DET kan ikke være rigtigt, de siger selv på Gear TV at Hitachi er det bedste....

andersena skrev:

Det vil jeg tillade mig at bestride, på trods af at jeg ikke har set den, men jeg skal snart kalibrere ét, så skal jeg vende tilbage med min holdning til dén sag...  Og samtidig håber jeg vi kan blive enige om at med prisskiltet på Sharp'en, må det være okay at sammenligne med Pioneer 8G og ikke 7G.

ja det kan der være noget om. men i min sammenligning var 8G ikke udkommet, OG prisen på pioneer'en i 42 var nøjagtig det samme som 46 sharpen. jeg stod godt nok i elgiganten og så en HD film. men efter min mening klarede sharpen sig væsentligt bedre end pioneeren. lige bortset fra at farverne var en smule mere blege på sharpen, som de er på LCD

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes