Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 05:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Fladskærm til <20K (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 April 2007 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Håber det er i orden at jeg opretter endnu en "hvad skal jeg købe"-tråd

Jeg skal ud og købe et fladskærmstv i 40-42" - jeg har endnu ikke besluttet mig for LCD eller Plasma og ved at det kan starte lange diskussioner - så jeg må hellere bare beslutte det med øjnene - forslag fra begge lejre er velkomne. Jeg har nu et 32" Philips CRT (PW9525) som er et super lækkert TV. Håber at kunne finde en fladskærm der kan konkurrere med det på billedekvalitet. Jeg har følgende ting jeg går efter:

• Skal helst understøtte Full HD/1080p, men kan nok overbevises om mindre hvis bare billedkvaliteten er i orden.
  • Mit nuværende TV er rigtig godt til at bestemme billedformaterne selv. 4:3 bliver 4:3, 16:9 letterbox bliver zoomet og anamorphic bliver anamorphic uden jeg skal røre en finger. SuperZoom osv er ikke noget jeg bruger. Mine forældres Samsung kan slet ikke finde ud af dette, så hvis der er nogen der kender til modeller der kan det, hører jeg gerne om det.
  • Jeg vil gerne kunne slukke for mit TV som man kunne i gamle dage - dvs når den står på stand by skal det helst være muligt at slukke helt for det så det ikke bruger strøm. Det kan mine forældres samsung heller ikke og minder os hele tiden om dets tilstedeværelse med en irriterende blå lampe (plus en hyletone ).
  • Tuneren må gerne være topklasse da jeg ikke er sikker på jeg gider have en Selector stående hvis jeg kan blive fri (så meget TV ser jeg heller ikke).
  • TV'et skal bruges primært til DVD (fra en Pio 545H recorder med HDMI) og en dag nok også Blu-Ray eller HD-DVD. Som nævnt ovenfor er TV-delen dog ikke uvæsentlig
Jeg har en svaghed for Philips og Pioneer, men er naturligvis åben overfor alt (dog ikke ret åben for Samsung). Billedekvalitet er allerhøjeste prioritet hvis nogen skulle være i tvivl. Håber der er nogen der vil give sig tid til at hjælpe. Jeg giver en pils til den der får udpeget mit kommende TV

/Mikkel
Til top Vis mikl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikl

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 14 April 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke set dette tv live, men har selv en fra serien mindre, den jeg har fundet er godt nok i 46" men har mange af de kvaliteter du gerne vil have. Jeg ved at det sagtens kan slukkes på kontakten, som jeg gør med alt mit når jeg ikke er hjemme...

Jeg har nogle link her så kan du se om det er noget:

http://www.samsung.com/dk/products/tv/lcdtv/le40f71b.asp

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255073

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 April 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

mikl skrev:
Håber det er i orden at jeg opretter endnu en "hvad skal jeg købe"-tråd

Jeg skal ud og købe et fladskærmstv i 40-42" - jeg har endnu ikke besluttet mig for LCD eller Plasma og ved at det kan starte lange diskussioner - så jeg må hellere bare beslutte det med øjnene - forslag fra begge lejre er velkomne. Jeg har nu et 32" Philips CRT (PW9525) som er et super lækkert TV. Håber at kunne finde en fladskærm der kan konkurrere med det på billedekvalitet. Jeg har følgende ting jeg går efter:

• Skal helst understøtte Full HD/1080p, men kan nok overbevises om mindre hvis bare billedkvaliteten er i orden.
  • Mit nuværende TV er rigtig godt til at bestemme billedformaterne selv. 4:3 bliver 4:3, 16:9 letterbox bliver zoomet og anamorphic bliver anamorphic uden jeg skal røre en finger. SuperZoom osv er ikke noget jeg bruger. Mine forældres Samsung kan slet ikke finde ud af dette, så hvis der er nogen der kender til modeller der kan det, hører jeg gerne om det.
  • Jeg vil gerne kunne slukke for mit TV som man kunne i gamle dage - dvs når den står på stand by skal det helst være muligt at slukke helt for det så det ikke bruger strøm. Det kan mine forældres samsung heller ikke og minder os hele tiden om dets tilstedeværelse med en irriterende blå lampe (plus en hyletone ).
  • Tuneren må gerne være topklasse da jeg ikke er sikker på jeg gider have en Selector stående hvis jeg kan blive fri (så meget TV ser jeg heller ikke).
  • TV'et skal bruges primært til DVD (fra en Pio 545H recorder med HDMI) og en dag nok også Blu-Ray eller HD-DVD. Som nævnt ovenfor er TV-delen dog ikke uvæsentlig

Jeg har en svaghed for Philips og Pioneer, men er naturligvis åben overfor alt (dog ikke ret åben for Samsung). Billedekvalitet er allerhøjeste prioritet hvis nogen skulle være i tvivl. Håber der er nogen der vil give sig tid til at hjælpe. Jeg giver en pils til den der får udpeget mit kommende TV

/Mikkel

Jeg har et Pioneer PDP-507XD og bruger en Pioneer DVR-545HX-S og de gør det bare perfekt sammen, derfor vil jeg anbefale dig at købe et Pioneer PDP-427XD eller XA...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Pioneer lyder helt sikkert som den rigtige løsning, også selvom det ikke er 'Full HD'. Ved 42" er det meget sandsynligt at du intet har at bruge 'Full HD' til alligevel. Billedkvaliteten på et 427XD er med garanti bedre end på ethvert 1080p LCD TV.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 April 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med naiera om at pioneers 427XD er bedre end ethvert 1080p LCD TV.

Men ved Expert i varde har jeg lige set Panasonic's nye PX70 model ved siden af Hitashi og pioneer og den følger 100% med, så hvis det skal være pioneer så vent evt. til G8 modellen kommer den er jo blevet rost meget, og se hvad den har at byde på.

Mine påstande er blevet set ved Expert i Varde og de har også Sony's bedste modeller inden for LCD. Så tag evt. derover og se selv. Ellers skulle der være en chance for at de har begge modeller ved ktradio.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 14 April 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

20 k er lige nok til at overveje noget af det bedste både plasma og lcd har at tilbyde:

SONY W2000

Panasonic PX70 eller Pioneer PDP-427XD.

Personligt ville jeg hver dag vælge plasma, og vælge pana da du efter min mening får mere til pengene.
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

mikl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Super - tak for de mange hurtige svar. Der er lidt at gå videre med. Hvordan er det med opløsning på plasma ift LCD? LCD bryster sig jo ofte af  høje opløsninger og Plasma ofte "kun" med 1024x768 (som ikke engang er en bredformat-opløsning) selvom det er topmodeller. Der må være en finte?

/Mikkel

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Til det du skriver du skal bruge det til ville jeg ikke engang overveje LCD... Der er virkelig få ting hvor LCD når Plasma... Og det er ikke nogen af dem du bruger...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 14 April 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

mikl skrev:
Super - tak for de mange hurtige svar. Der er lidt at gå videre med. Hvordan er det med opløsning på plasma ift LCD? LCD bryster sig jo ofte af  høje opløsninger og Plasma ofte "kun" med 1024x768 (som ikke engang er en bredformat-opløsning) selvom det er topmodeller. Der må være en finte?

/Mikkel

Der er to finter, den ene er at pixels på de fleste plasma TV er rektangulære, ikke kvadratiske. Den anden finte er at du under normale forhold ikke vil kunne få fuldt udbytte af 1080p - det er 42" simpelthen ikke stort nok til, medmindre man sidder med hovedet helt oppe i skærmen.

P.s.: Velkommen på "den anden side"..!

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

mikl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Der er to finter, den ene er at pixels på de fleste plasma TV er rektangulære, ikke kvadratiske. Den anden finte er at du under normale forhold ikke vil kunne få fuldt udbytte af 1080p - det er 42" simpelthen ikke stort nok til, medmindre man sidder med hovedet helt oppe i skærmen.

P.s.: Velkommen på "den anden side"..!

Så hvis en plasmaskærm (som den Pioneer 427XD flere herinde anbefaler) understøtter 1080p, betyder det bare at den scaler til 1024x768? Hmm, jeg er lidt skeptisk, men jeg kan godt høre at det er noget der skal ses i virkeligheden.

/Mikkel

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 14 April 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Det er helt rigtigt - samme tv vil også skulle scale 720p for at få det til at passe til 768 linier (det gør lcd tv jo også).

Og det er helt klart noget der skal ses ved selvsyn - det er mange penge at lægge på bordet alene baseret på andres råd..!

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 April 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Panasonic PX70, eller Pioneers nye plasma skærme som skulle komme om ca 2 mdr.

Personligt ville jeg vente 2 mdr og så købe den nye pioneer, her er jeg sikker på at du får markedets bedste billed. Yderligere er det 1080p Plasma skærme så du kan kører full hd uden at scallere.

Nicolai

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:

Personligt ville jeg vente 2 mdr og så købe den nye pioneer, her er jeg sikker på at du får markedets bedste billed. Yderligere er det 1080p Plasma skærme så du kan kører full hd uden at scallere.

Nicolai

Nogle af der er stadig "kun" 768P...

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 April 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
Nicolai18 skrev:

Nicolai

korrekt men de andre er 1080p. jeg ville klart vente og se det nye pioneer og så npk snuppe sådan et.

Nicolai

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:
Exxtreme skrev:
Nicolai18 skrev:

Nicolai

korrekt men de andre er 1080p. jeg ville klart vente og se det nye pioneer og så npk snuppe sådan et.

Nicolai

Nu efterspørger han et 40-42 tommer, og det er kun fra 50 tommer og op af de laver 1080P i den nye Pioneer serie... Desuden skal man også derop før man rigtigt har noget at bruge 1080P til...

pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 April 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Ang. det med at slukke helt, mit billige mirai 32" lcd, kan heller ikke slukkes helt, men jeg har målt standby forbruget og det er på under 1 watt. det er vist ikke noget der kan mærkes på elregningen, samtidig er det 100%lydløst, det er kun den røde diode der kan genere hvis det skulle være noget.
Til top Vis pizzabager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pizzabager

mikl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

OK, jeg har studeret lidt mere og har et spørgsmål til:

Pioneer 427XD har HDMI 1.1 hvilket betyder at det ikke understøtter 1080p i 50/60 Hz. Hvor meget betyder det? På hvilken måde begrænser det mig når jeg fx. vil se DVD eller en dag HD-DVD/Blu-Ray gennem HDMI?

8G-modellen får HDMI 1.3. Er det værd at vente på?

/Mikkel

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 15 April 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

mikl skrev:
OK, jeg har studeret lidt mere og har et spørgsmål til:

Pioneer 427XD har HDMI 1.1 hvilket betyder at det ikke understøtter 1080p i 50/60 Hz. Hvor meget betyder det? På hvilken måde begrænser det mig når jeg fx. vil se DVD eller en dag HD-DVD/Blu-Ray gennem HDMI?

8G-modellen får HDMI 1.3. Er det værd at vente på?

/Mikkel

Aller versioner af HDMI understøtter 1080p: http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi

Forbedringer fra HDMI 1.1 til 1.3 er ikke noget du vil få brug for på dit TV.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

mikl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hmm ok, har bare l�st f�lgende i en anmeldelse fra Home Cinema Choice:

There is a slight
limitation here in that the 1080p
signals accepted are 24Hz only,
meaning the TV won�t show
upscaled 1080p/50/60Hz outputs
from high-end upscaling DVD
players. But crucially the 1080p/24Hz
talents should be compatible, with
the �pure� 1080p outputs looking set
to become the transfer format of
choice for Blu-ray decks.

Hele anmeldelsen kan l�ses her:
http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?re viewid=6994

Har de misforst�et noget?

1080p ved 24Hz er jo fint hvis kilden er en film, men hvis det er video som er optaget ved 25 eller 30hz er det en anden snak. Er det helt galt afmacheret?

/Mikkel

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 15 April 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Det er TV'et som skal understøtte 24/ 50/ 60 Hz, det har ikke noget med HDMI at gøre.
Om TV'et så gør dette må du læse i manualen til det.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes