Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 01:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ægte HD-ready?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 13 April 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Nu står der jo HD-ready på næsten alle fladskærms tv idag, men jeg undre mig, et LCD tv på 32" eller derover kan vist altid vise en opløsning på 1366*768(eller noget i den stil)

og de fleste plasma jeg har set bla. pana PX70, kan vise 1024*768.

begge typer tv er Hd-ready.

så vist jeg ved er laveste HD opløsning 720p som er 1280*720.

Hvordan kan plasma tv'et så være HD ready, hvis det ikke kan vise de 1280 som signalet er???

Til top Vis pizzabager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pizzabager

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 April 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Det er den horisontale opløsning der bestemmer om et tv er HD-Ready, opløsningen skal være på min 720 så 1024 x 768 lever op til det.
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hmm det virker da åndsvagt, hvis HD signalet er 1280*720 så kan plasma skærmen jo ikke vise alle pixels?? hvilket jo må give en dårligere kvalitet eller hva?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

pizzabager skrev:

Hmm det virker da åndsvagt, hvis HD signalet er 1280*720 så kan plasma skærmen jo ikke vise alle pixels?? hvilket jo må give en dårligere kvalitet eller hva?

Det HDTV, som Canal Digital sender er faktisk i 1920*1080, så det skal skaleres ned uanset om panelet kan vise 1280*720 eller 1024*768.

Iøvrigt kan man jo ikke bedømme en skærm ud fra opløsningen alene. Farveægthed, billedbehandling, kontrastforhold, og sortniveau er mindst ligeså vigtige parametre.

Jeg har endnu ikke set et LCD TV der kan hamle op med en panasonic plasma skærm.

pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

jeg bedømmer heller ikke skærmen på opløsningen, jeg synes bare det er dumt man kan kalde et tv for HD ready, når det ikke engang kan vise den mindste HD opløsning med alle pixels.. det kan man da kalde misvisende..

Jeg ved godt billedet ikke kun handler om pixels, der er mange andre ting der spiller ind, men det er da til grin at dem der har aftalt hvad HD-ready betyder ikke har sagt, at et HD-ready tv faktisk skal kunne vise en HD opløsning..

Det svare lidt til at sony laver et nyt 32" CRT triniton tv og kalder det HD ready, fordi farverne og kontrast forholdne er suverænt gode??, jamen det er da fint nok, men nu går HD altså på at være et digitalt billede på mindst 1280*720, og ikke på farver og kontrast...

Nu vi er ved det med plasma VS LCD.

1. kan et panasonic PX70 gode tåle at stå 10 timer og vise en blå skærm med lidt tekst på midten uden nogen bevægelse uden at lave burn in?(kæresten har det med at gå fra tv, så den optaget udsendelse hun så bliver færdig også står tv'et bare med den skærm på til jeg slår væk fra det igen)

2. kan det tåle at kassen ligger ned på vej hjem fra forhandleren?, min bil er ikke stor nok til det kan stå op.

3. hvordan er det med sol lys der kommer id sidefra, har hørt det skulle være lidt skidt med plasma, og vores stue for solen ind fra siden fra kl ca 16 til 21.

4. hvor meget strøm bruger et 42" plasma i forhold til et 42" Lcd, mit nuværende 32" lcd bruger ca 87Watt når det kører, har selv målt det..

5. er fodbold på et plasma ikke bedre end Lcd, pga. plasma vist kun har 1 ms opdatering hvor Lcd typisk ligger på 6-8 ms ?? (jeg tænker på ghosting)

6. under PX70 på edbpriser står der Video input formater: 720p, 1080i, 576p, 480p, 480i, 576i betyder det at den ikke kan klare inputtet på 1080p fra f.eks PS3 ? altså jeg ved godt den ikke kan vise det i 1920*1080, men kan den ikke nedscalere inputtet fra 1080P?

bare lige et par spørgsmål, da jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge..

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

pizzabager skrev:

jeg bedømmer heller ikke skærmen på opløsningen, jeg synes bare det er dumt man kan kalde et tv for HD ready, når
det ikke engang kan vise den mindste HD opløsning med alle pixels.. det kan man da kalde misvisende..

Hvorfor? Det er den horisontale opløsning der er den vigtigste, og ikke-HD (PAL, NTSC) opererer også med linjer.

Noget 1080i er faktisk kun 1440x1080.

pizzabager skrev:

Det svare lidt til at sony laver et nyt 32" CRT triniton tv og kalder det HD ready, fordi farverne og kontrast forholdne er
suverænt gode??, jamen det er da fint nok, men nu går HD altså på at være et digitalt billede på mindst 1280*720, og ikke på farver og
kontrast...

Nej, for Sony kan ikke kalde et 32" CRT tv for HD Ready hvis det ikke lever op til kravene - et af dem er at kunne vise 720 linjer.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 April 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

pizzabager skrev:

jeg bedømmer heller ikke skærmen på opløsningen, jeg synes bare det er dumt man kan kalde et tv for HD ready, når det ikke engang kan vise den mindste HD opløsning med alle pixels.. det kan man da kalde misvisende..

Nej for det er kun antallet af linier der er relevant i denne sammenhæng, og grunden til at flere plasma-tv kører med 4:3 opløsninger er at plasma-tv har aflange pixels... Der er dog mange, inkl. mit eget der kører 16:9 opløsninger som de fleste lcd-tv gør det...

Det svare lidt til at sony laver et nyt 32" CRT triniton tv og kalder det HD ready, fordi farverne og kontrast forholdne er suverænt gode??

Nej, for det kan ikke lave minimum 720 linier...

jamen det er da fint nok, men nu går HD altså på at være et digitalt billede på mindst 1280*720, og ikke på farver og kontrast...

Forkert igen... HD har ikke en skid med digitalt tv at gøre, og det er der mange blander tingene sammen... HD-tv er bare almindeligt analogt tv, men i en højere opløsning... At der så er digitale indgange i langt de fleste fladskærme er noget helt andet...

Nu vi er ved det med plasma VS LCD.

1. kan et panasonic PX70 gode tåle at stå 10 timer og vise en blå skærm med lidt tekst på midten uden nogen bevægelse uden at lave burn in?(kæresten har det med at gå fra tv, så den optaget udsendelse hun så bliver færdig også står tv'et bare med den skærm på til jeg slår væk fra det igen)

Hvorfor i sådan et spørgsmål, det lyder som om det er et krav når du skal købe tv... Nej der er ikke noget tv der har godt af det selvom der meget sjældent forekommer burn-in på de nyere plasma... Heller ikke engang et CRT-tv har godt af den behandling, så spørgsmålet er om i overhovedet skal købe nyt tv før din kæreste kan finde ud af at slukke det gamle...

2. kan det tåle at kassen ligger ned på vej hjem fra forhandleren?, min bil er ikke stor nok til det kan stå op.

Der er ingen tv der har godt af at ligge ned, hverken CRT, LCD eller Plasma... Men rådet ved især plasma er at det skal stå op... Så jeg ville låne en større bil...

3. hvordan er det med sol lys der kommer id sidefra, har hørt det skulle være lidt skidt med plasma, og vores stue for solen ind fra siden fra kl ca 16 til 21.

De nye Pioneer plasma der kommer på gaden til maj efter hvad jeg har hørt, har en anden overflade der er mindre modtagelig overfor sollys...

4. hvor meget strøm bruger et 42" plasma i forhold til et 42" Lcd, mit nuværende 32" lcd bruger ca 87Watt når det kører, har selv målt det..

Det er som regel angivet på producenternes hjemmeside, men det er med forbehold du skal tage disse tal, for de passer som oftest ikke... Læs hellere nogle anmeldelser, de bruger nok ca. det samme, hvor plasma førhen var en strømsluger er det vendt lidt...

5. er fodbold på et plasma ikke bedre end Lcd, pga. plasma vist kun har 1 ms opdatering hvor Lcd typisk ligger på 6-8 ms ?? (jeg tænker på ghosting)

Mange plasma har under 1ms i opdatering, inkl. mit eget... Så jo der er plasma bedre...

6. under PX70 på edbpriser står der Video input formater: 720p, 1080i, 576p, 480p, 480i, 576i betyder det at den ikke kan klare inputtet på 1080p fra f.eks PS3 ? altså jeg ved godt den ikke kan vise det i 1920*1080, men kan den ikke nedscalere inputtet fra 1080P?

Jo det kan godt klare 1080P på HDMI-portene og nedskalere det til 1024*768P

bare lige et par spørgsmål, da jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge..

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 April 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Det der kan da kun blive vand på Forbrugerstyrelsens Møller   Selvom de nok maler langsomt.

Følgende Link fra Recordere.dk

http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/pressemeddelelser/undga a-skuffelser-naar-du-koeber-fladskaerms-tv/

1080 interlacede linier var fra CRT Tiden og 720/768 linier sendes progressivt.

Hvorledes det ser ud med ens Digitale billeder? En hel masse  xcx&%, er der noget producenterne har overset? Digitale billeder er jo bare GODE på ens Computerskærm?

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 16 April 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Det der kan da kun blive vand på Forbrugerstyrelsens Møller   Selvom de nok maler langsomt.

Følgende Link fra Recordere.dk

http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/pressemeddelelser/undga a-skuffelser-naar-du-koeber-fladskaerms-tv/

Forbugerstyrelsen aner vist ikke hvad de skiver om i ovenstånede link.

Her er f.eks. hvad de skriver om skærmopløsning:

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/fladskaerme/hd-tv/skaer moplsning/ skrev:

Skærmopløsning

Det analoge signal har en opløsning på 576i (interlaced). Det betyder, at skærmen har 576 vandrette linier, hvor hver anden linie skiftevis opdateres.

Det digitale signal har som minimum 720 linier. Et HD-Ready tv skal have en opløsning på minimum 720p (progressive), der betyder, at alle linier opdateres på en gang eller 1080i, der er på 1080 linier, hvor hver anden linie skiftevis opdateres. Hvis skærmen har en opløsning på 1080p kaldes det FULL HD, hvor de 1080 linier opdateres på en gang.

Når du ser et program, der sendes analogt og i en opløsning på 576 linier, får du ikke en højere opløsning, ved at se det på en fladskærm. Men hvis du henter et digitalt signal enten via kabel, en antenne på taget eller en parabol, så får du et bedre billede.

Publiceret: 29-03-2007

"Det digitale signal har som minimum 720 linier.". What??? Siden hvornår? Både DR, TV2 og mange andre TV-stationer sender da digitalt med kun 576 linier via f.eks. DVB-T (mastebaseret), DVB-S (satellit) eller DVB-C (kabel-TV).

Det lader til de har svært ved at skelne mellem de to vidt forskellige begreber "HD-TV" og "digitalt-TV". Digitalt-TV behøver bestemt ikke at være i HD opløsning på 720 linier eller derover. Omvendt behøver et HD signal helller ikke være digitalt, det kan lige så vel være analogt. Desværre er der mange uvidende forbrugere der tror at digitalt-TV automatisk betyder TV i HD opløsning, hvilket det bestemt ikke gør. Men det gør det bestemt ikke lettere for forbrugeren når forbrugerstyrelsen skriver direktete forkerte oplysninger som ovenstående.

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:

"Det digitale signal har som minimum 720 linier.". What??? Siden hvornår? Både DR, TV2 og mange andre TV-stationer sender da digitalt med kun 576 linier via f.eks. DVB-T (mastebaseret), DVB-S (satellit) eller DVB-C (kabel-TV).

Det lader til de har svært ved at skelne mellem de to vidt forskellige begreber "HD-TV" og "digitalt-TV". Digitalt-TV behøver bestemt ikke at være i HD opløsning på 720 linier. Desværre er der mange uvidende forbrugere der tror at digitalt-TV automatisk betyder TV i HD opløsning, hvilket det bestemt ikke gør. Men det gør det bestemt ikke lettere for forbrugeren når forbrugerstyrelsen skriver direktete forkerte oplysninger som ovenstående.

ja og folk rundt omkring er endnu mere forvirrede. når jeg snakker om HD tror nogen at de har det på HD bare fordi de har det på en alm DVD
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 April 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Bare for god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg har skrevet til forbrug.dk og gjort dem opmærksom på denne tråd - så må vi håbe de tager det til sig og får rettet deres artikel.
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 16 April 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Bare for god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg har skrevet til forbrug.dk og gjort dem opmærksom på denne tråd - så må vi håbe de tager det til sig og får rettet deres artikel.

Jeg har også selv sendt en mail til dem med fejlen i fredags, hvor jeg fandt linket til guiden i denne PC-World artikel: http://www.pcworld.dk/art/8592?a=search&i=0. Jeg har dog ikke modtaget noget svar endnu, men de har jo nok også holdt weekend.

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes