Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 14:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sanyo Z3 Billedestørrelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Hvor lille et billed kan jeg sådan ca lave med en Sanyo Z3 når den hænger ca 4 meter fra lærred? problemet er at jeg faktisk ikke vil have et billed større end ca 70" eller lign. da jeg ellers syntes man sidder for tæt på billedet i forhold til størrelsen.

Nogen som har en Z3'er som kan svare?

Nicolai

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 December 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke nogen Z3, men ifølge den projection calculator, der findes på Projectorcentral.com, kan du på 4 meters afstand ikke få det mindre end 100" diagonalt.

Så hvis du vil have det mindre, må du flytte projektoren tættere på.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

øvøv tænkte det nok. kunne ikke selv lige finde den calculator på deres hjemmeside.

100" er bare lidt stort når man kun sidder 2,5-3,0 meter væk efter ming mening.

Link??

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z3-projection-calc ulator.htm

Jeg er helt enig i, at 100" er for stort på den afstand. Jeg har et 92" lærred, som jeg sidder omkring 3,2 meter fra, og det synes jeg næsten er lige en tand for stort, lidt afhængigt af, hvad man ser.

Har du ikke mulighed for at montere Z3eren i loftet tættere på? Jeg overvejer at få sat min projektor op i loftet tættere på, så jeg får mulighed for at gøre billedet meget mindre, når jeg eks. ser ting fra TV, DivX-filer etc, og samtidig fylde de 92" ud, når det er dvd.

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

ja det har jeg jo nok men man ville jo helst være fri. hvis man nu hænger den i loftet er det så ikke svært at få billedet nedaf. forstået på den måde jeg gider jo ikke have lærred hængene så højt så man sidder og kigger opaf på lærred og får hold i nakken. hehe. eller er det bare et justerings spørgsmål. jeg ville nemlig gerne have mit lærred relativt lavt. et 60-70" lærred med en afstand på ca 90 cm til gulvet. med en loft højde på ca 225 så vill linsen jo sidde i 2 meter højde men det er ikk noget problem eller hvad?

Nicolai

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Man kan jo flytte billedet ned med Lens Shift, men jeg tør ikke sige, hvor langt man kan gøre det uden at det går ud over billedet. Jeg har hørt nogen sige, at projektoren helst skal hænge inden for billedarealet, og det kræver så enten, at man kan få projektoren så langt ned, eller at man sætter lærredet højere.

Man kan selvfølgelig også vinkle den ned mod lærredet, men det går så ud over billedet, fordi man skal bruge Keystone korrektion til at gøre billedet helt rektangulært igen.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 December 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:
ja det har jeg jo nok men man ville jo helst være fri. hvis man nu hænger den i loftet er det så ikke svært at få billedet nedaf. forstået på den måde jeg gider jo ikke have lærred hængene så højt så man sidder og kigger opaf på lærred og får hold i nakken. hehe. eller er det bare et justerings spørgsmål. jeg ville nemlig gerne have mit lærred relativt lavt. et 60-70" lærred med en afstand på ca 90 cm til gulvet. med en loft højde på ca 225 så vill linsen jo sidde i 2 meter højde men det er ikk noget problem eller hvad?

Projektoren kan hænge i en højde der svarer til halvdelen af billedets højde ovenover overkanten af billedet.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Projektoren kan hænge i en højde der svarer til halvdelen af billedets højde ovenover overkanten af billedet.

Det er jo information, man kan bruge. Gælder det kun Z3 eller også andre PJ med Lens Shift? Fx en Hitachi TX100?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 December 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
[/QUOTE]
Det er jo information, man kan bruge. Gælder det kun Z3 eller også andre PJ med Lens Shift? Fx en Hitachi TX100?[/QUOTE]

Det gælder Sanyo Z2, Z3 og Sony HS 50. PJTX 100 er såvidt jeg husker en smule mindre fleksibel. _Såvidt jeg husker_ er det noget i retning af en kvart billedhøjde over overkanten. Panasonic PTAE-700 skal hænge inden for billedets højde, og bruger man lens shift til siderne også mindskes dette en smule. Det er altså forskelligt fra projektor til projektor. Det er generelt en god idé at hente manualen på nettet og tjekke den slags før man køber (eller spørge forhandleren...)

Og helt generelt, så skal man nok ikke sætte boremaskinen i væggen før man i praksis har testet at det passer, jeg vil ikke garantere at det er med milimeters nøjagtighed...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes