Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: vent med XE1? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Jo jo, ved godt, at hvis man hele tiden siger "jamen lige om lidt kommer der noget helt nyt", så kan man vente for evigt...! Men nu spørger jeg lige alligevel...!

I TC har jeg ladet mig fortælle at man ikke skal regne med at der kommer noget der erstatter, eller er bedre end, Toshiba HD-XE1 foreløbigt. Dog kommer der en mellem-version af E1 og XE1. der vist skulle hedde PE1.

Men anyway, pointen er, at jeg pt. ikke har et fladskærmsfjernsyn, men overvejer at investere i en XE1 da den skulle være sindssygt god til at afspille DVD-film, og så kan jeg udnytte de nye lyd-formater. Derudover bliver billedet jo nok trods alt en smule bedre end det er på min Pioneer DV-696.

Ville det være dumt af mig at købe den nu?

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Personligt synes jeg det ville være en smule uklogt at invistere i en nu, med mindre du selvfølgelig har mange penge!..

For HD / bly-ray krigen raser jo på det højeste!..Og til efteråret kommer der modeller fra diverse Blu-ray-støtter - Sony, Funjai osv...Så jeg har selv valgt at vælge og se tiden an, også har jeg "bare" invistere i Pioneers nye DVD - DV400..Og den upscaler super godt til prisen (1.1k)..

Men jo hvis du snakker om upscalingen på XE1, så skulle den være super god, har dog ikke selv set den!..SÅ min anbefaling - VENT...Der er jo heldigvis ikke så lang tid til efteråret..

Btw hvis du skal udnytte de nye HD-formater, så kræver det jo en receiver der kan dekode dem, ved jeg ikke selvfølgelig ikke om du har!..

mvh Zirio

Zirio's Cinema

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej MaXer

Du får en kanon god DVD og HD DVD afspiller på selve kvaliteten. Jeg er ihvertfald ret glad for min, og dens sublime billedekvalitet glæder mig hvergang jeg ser en film.

Du skal dog vænne dig til et apparat der er så langsomt til at starte, at du formentlig tror det er løgn de første gange du prøver den. Det kan let tage 30 bare at ejecte en disk (den er slukket og du trykker eject).

/Lars

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:
For HD / bly-ray krigen raser jo på det højeste!..Og til efteråret kommer der modeller fra diverse Blu-ray-støtter - Sony, Funjai osv...

Det argument gør vel egentlig ikke nytten af denne HD DVD afspiller mindre. Jeg mener, dem du nævner kan jo ikke afspille HD DVD filmene - hverken nu eller i de kommende år. Og da man samtidig får en super DVD afspiller med i købet, så er den da bestemt en overvejelse værd.

/Lars

PS. Jeg ved godt, at mange venter med at investere til de regner med at krigen er overstået. Men der kan jo teoretisk gå flere år så, og hvis man nu har et behov nu og her. Og sålænge krigen raser, kan man faktisk bedre bruge én af hver. Altså en HD DVD afspiller og en Blu-ray afspiller, for ellers gå man glip af nogle film.

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Har også haft et godt øje til XE1 et stykke tid grundet dens ry som DVD afspiller. Fandt ud af at TC Århus har den på deres lager salg, men der var selvfølgelig udsolgt

Snakkede med Simon (?) og han sagde "at de pt ikke havde andre modeller men at de snart ville få nogle hjem igen men at det nok ville blive den nye model; tilsvarende den som er introduceret i USA" 

Har surfet lidt og den Amerikanske top-model hedder pt HD-XA2 men kan ikke se om den er ny eller hvad evt forskel er i forhold til XE1; så tag dette med et gran salt. Faktisk hersker der en del forvirring på nettet hvorvidt XA2 = XE1 eller om der kommer en XE2.

Man kan jo håbe at en XE2 vil vise bedre opstartstider

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

@zirio Som larl siger så er krigen ikke rigtig en grund til at vente. Ingen ved hvor længe den vil vare. Jeg har, som sagt, ikke fladskærm endnu, så upscaling osv har jeg ikke meget behpv for p.t., men jeg skaffer mig muligvis en fladskærm efter ferien. Hvis pengene er til det...!

Så vidt jeg ved behøver ens receiver ikke være forberedt på de nye lyd-formater, hvis man sørger for at købe en afspiller der selv kan dekode lyden (og det mener jeg at XE1 kan), så skal man bare (det er i hvert fald hvad jeg har fået at vide) køre lyden analogt til forstærkeren.

@larl Det er da lidt surt at den er så langsom... men okay, Pioneer 696 er godt nok heller ikke for hurtig i opstarten. Men eject går da nogenlunde tjept.

En af grundene til at købe en HD-DVD afspiller nu skulle være, at standarderne allerede skulle være på plads, og der ikke foreløbigt skulle komme noget bedre end XE1.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

slate skrev:

Hej

Har også haft et godt øje til XE1 et stykke tid grundet dens ry som DVD afspiller. Fandt ud af at TC Århus har den på deres lager salg, men der var selvfølgelig udsolgt

Snakkede med Simon (?) og han sagde "at de pt ikke havde andre modeller men at de snart ville få nogle hjem igen men at det nok ville blive den nye model; tilsvarende den som er introduceret i USA" 

Har surfet lidt og den Amerikanske top-model hedder pt HD-XA2 men kan ikke se om den er ny eller hvad evt forskel er i forhold til XE1; så tag dette med et gran salt. Faktisk hersker der en del forvirring på nettet hvorvidt XA2 = XE1 eller om der kommer en XE2.

Man kan jo håbe at en XE2 vil vise bedre opstartstider

Jeg snakkede i dag med en i tc i københavn som sagde at udgaverne i usa er magen til dem i dk, de hedder bare noget andet. Han sagde at de ikke ville få noget bedre end xe1 foreløbigt, men de ville få en maskine der ligger imellem e1 og xe1, det kan være at det var den han mente.

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:

Jeg snakkede i dag med en i tc i københavn som sagde at udgaverne i usa er magen til dem i dk, de hedder bare noget andet. Han sagde at de ikke ville få noget bedre end xe1 foreløbigt, men de ville få en maskine der ligger imellem e1 og xe1, det kan være at det var den han mente.

Har nu siddet og søgt yderligere og der er flere sites som siger XA2=XE1...  så jeg tror at det er korrekt - måske er det de får hjem en europæisk udgave af HD-A20... som ikke har REON chip

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

slate skrev:
Har nu siddet og søgt yderligere og der er flere sites som siger XA2=XE1...  så jeg tror at det er korrekt - måske en europæisk udgave af HD-A20... som ikke har REON chip

Toshiba HD-XE1 benytter en Reon chip.

/Lars

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hvad gør en REON chip...?

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Hvad gør en REON chip...?

Det er den der er årsagen til at billedekvaliteten fra HD-XE1 er så god. Det regnes som den bedste scaler chip på markedet, og det er den der leverer selve video signalet ud af DVD / HD DVD afspilleren.

Så hvis man er på jagt efter en super DVD afspiller også, og kan leve med at den er langsom til at boote op, så får man ret meget for pengene i en Toshiba HD-XE1. Et tysk blad sammenlignede den med en Denon DVD afspiller til 12.000 kr. Og den koster vel det halve, og så får man lige en HD DVD afspiller med i købet.

/Lars

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Det argument gør vel egentlig ikke nytten af denne HD DVD afspiller mindre. Jeg mener, dem du nævner kan jo ikke afspille HD DVD filmene - hverken nu eller i de kommende år. Og da man samtidig får en super DVD afspiller med i købet, så er den da bestemt en overvejelse værd.

Det er jeg udmærket klar over!..Nu var det også bare mere for at nævne nogle HD-afspillere!..I skal ikke føle jer stødt (HD-DVD ejere)...

Selvfølgelig skal man ikke vente, men hvis individet nu ikke svømmer i penge, så synes jeg det er lidt "satset" at smide 5.5K i en HD-afspillere (Toshibas XE1), når man ikke ved hvordan udfaldet bliver!..Men nej, der går nok nogle år før vi ser afslutningen på det!..Men det bliver spændende til Jul, hvor der er kommet flere afspillere på markedet!..det bliver spændende med Samsungs BD-P5000...

Jeg nedgører overhovedet ikke XE1, jeg har selv overvejet at invistere i den (bla. på grund af Reon-chippen)..

Reon-chippen - Er den (ret mig hvis jeg tager fejl), er den chip der upscaler dine standdard DVD'er!..

mvh Zirio

Zirio's Cinema

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Okay. Ja, har netop hørt om den gode dvd afspilning. Den skulle være så god som Denon 2930...!

Tror Slate mente at den "nye" der kommer bliver en version uden den chip. Det jeg fik at vide var, at den mellemversion de får samme pris som e1. Forskellen ift. e1 skulle være at den kan vise 1080p, og se ligeså pro ud som xe1'eren.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

@zirio Føler mig ikke stødt, bare rolig...!  Tja, der er stadig en masse udvikling forude indenfor Blu-Ray, det er derfor jeg ikke invisterer i det endnu. Men HD-DVD har jo allerede fastsat standarder som de kører fint efter, og der skulle derfor ikke komme nogle store overraskelser foreløbigt.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:
Selvfølgelig skal man ikke vente, men hvis individet nu ikke svømmer i penge, så synes jeg det er lidt "satset" at smide 5.5K i en HD-afspillere (Toshibas XE1), når man ikke ved hvordan udfaldet bliver!..

Det var derfor jeg nævnte muligheden for at afspille almindelig DVD, i en kvalitet der matcher selv DVD afspillere som koster det dobbelte. Så i det lys er pengene jo ikke spildt - selvom Blu-ray skulle vinde.

Det er ikke sikkert at den Blu-ray afspiller du ender med - om et par år når krigen er afgjort - kan afspille dine DVD film lige så godt. For til den tid er der måske ikke kælet for detajlerne i afspillerne, som i denne her.

Jeg forstår dog fint dit argument, om at man kan spare penge ved at vente. Men så får man jo heller ikke oplevelsen nu. Det er lidt ligesom at vente på at bilerne bliver billigere, eller at huspriserne falder. Forhåbentlig sker begge dele - men hvis nu man har et behov nu og her.

/Lars

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har XE1'eren, som jeg er meget godt tilfreds med. Jo den er ikke superhurtig til at starte eller loade en HD'er. Fjernbetjeningen er ikke supergod, heller ikke dårlig og blæseren larmer noget. Men opbygningskvaliteten er god. Reon chippen opskalerer dvd'ere super og den dekoder TrueHD, så en "almindelig" receiver som kan modtage 5.1 eller 7.1 PCM kan spille den rene og uforfalskede lyd. Den scorede 96% på Hometheaterhifis hårde benchmark.

Samsungs bdp-1200 er faktisk en XE1'er, blot er den en blu-ray af slagsen. Denne scorede også 96% i samme test. Har den samme Reon chip. Den dekoder ikke de nye lydformater endnu (måske en kommende firmware), men den har 1080p/24. Den koster 499$ i USA, hvilket er mere end 100$ billigere end XE1'eren (XA2'eren) "over there".

Med de seneste prisnedsættelser i USA, så vil jeg tro XE1'eren snart ryger ned i pris, da den er ret dyr nu ifht. de andre på markedet.

Begge er altså særdeles gode HD afspillere og dvd afspillere. Samsung kommer iøvrigt med en bdp-1400 til efteråret.

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Fik lige min HD-EX1 igår og jeg må sige, at den udover opstartstid, imponerer på det groveste.

Såvel HDDVD og DVD afspilles med det bedste billede og lyd, som jeg nogensinde har set og hørt.

Amazon, Microsoft og en række europæiske studier er netop blevet enige om at udgive på HD DVD - heriblandt såvek nye som ældre film (originale Robin Hood fra sidst i 30'erne fik 4,5 på High Def Digest). Så der bliver nok at tage fat på.

Mvh Martin Lynge

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Afspilleren fås iøvrigt til rimelige penge i det tyske... (639€ + fragt)
Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 05:41 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:

Btw hvis du skal udnytte de nye HD-formater, så kræver det jo en receiver der kan dekode dem, ved jeg ikke selvfølgelig ikke om du har!..

Nope - du skal bare have en afspiller som dekoder lyden og smider lyden til din hdmi 1.1+ receiver som LPCM. Ingen grund til det der med hdmi 1.3 / bitstream og ekstra dekoder chips i forstærker / receiver. Må også forhøje prisen en del.

Desuden så er der jo lige det der med audio mixing internt i afspiller - både for hd-dvd og blueray's vedkomende (profil 1.1) som laver lyden om til pcm alligevel. Jeg er i hvert fald nået frem til at det ikke kan betale sig med tabsfri bitstream til receiveren. Venter blot på at der kommer en afspiller som kan DTS-HD Master Audio. 

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 06:05 | IP-adresse registreret  

Thomasdk1405 skrev:
zirio skrev:

Nope - du skal bare have en afspiller som dekoder lyden og smider lyden til din hdmi 1.1+ receiver som LPCM. Ingen grund til det der med hdmi 1.3 / bitstream og ekstra dekoder chips i forstærker / receiver. Må også forhøje prisen en del.

Desuden så er der jo lige det der med audio mixing internt i afspiller - både for hd-dvd og blueray's vedkomende (profil 1.1) som laver lyden om til pcm alligevel. Jeg er i hvert fald nået frem til at det ikke kan betale sig med tabsfri bitstream til receiveren. Venter blot på at der kommer en afspiller som kan DTS-HD Master Audio. 

Det er jo så et lidt tvedigt svar!..For den hvis du vil have "ren" DolbyTrue HD, DTS HD osv så skal du have en receiver der kan dekode det!..Og jeg Onkyo har lige sendt en række receivere på markedet der kan dekode de nye HD-formater!..Men hvis ens receiver ikke kan modtage de nye (hvilket er meget sandsynligt), så dekoder afspilleren det til PCM..Så du modtager ikke DolbyTrue HD, du modtager det via PCM..Rimelig ordkløveri....Jeg glæder mig i hvert fald til min Onyko TX-SR805 kommer hjem!.

mvh Zirio

Zirio's Cinema

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum