Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 08:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Bitstream, TrueHD/DTS-HD, PCM (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

I alle de foraer jeg kigger forbi, ser der ud til at herske tvivl om, hvorledes de nye lydformater TrueHD, DTS-HD, DD+ og DTS-HD MA bliver håndteret af henholdsvis afspillere og receivere. Jeg har fundet en tråd fra det amerikanske AVSForum, ved navn HDMI 1.1 X 1.3 for new HD AUdio Formats, omhandlende al forklaring om dette også i relation til HDMI standarderne.

Dette er den absolut bedste og enkleste forklaring af emnet jeg indtil videre er stødt på, som konkluderer, at INGEN afspillere, blu-ray eller HD-DVD, i dag er i stand til at sende et ukomprimeret TrueHD eller DTS-HD lydspor videre i bitstream format til en receiver. De nye Onkyo og Denon receivere, har altså endnu ikke mulighed for at bruge deres indbyggede dekodere, da ingen kan levere dem det nødvendige signal.

For de som ikke vil se i tråden gengives indlægget her i sin fulde ordlyd:

First some background. LPCM, often just referred to as PCM, can best be thought of as the simplest form of digital audio. There is one PCM stream for each intended speaker. The result of a studio mix for a movie is a set of PCM streams. Processing of digital audio in devices like receivers also involves manipulation of PCM.

Now PCM is not particularly compact, and there are details involved in keeping the separate PCM streams in sync, so packing formats were created. The packing formats combine the set of PCM streams together and "compress" them to produce a single, smaller, "bitstream".

Traditional Dolby Digital and DTS, as found on standard DVDs and in some HDTV broadcasts are "lossy" packing formats. Some audio quality is deliberately discarded in the packing process to get more compression. The PCM that comes out of decoding those is not the same as the PCM that went into the encoder in the studio.

The new Dolby TrueHD and DTS-HD MA formats, as found on HD-DVD and Blu-Ray discs, are "lossless" packing formats. The PCM that comes out of decoding them is bit for bit identical to the PCM that went into the encoder in the studio. As a result, these new formats can not produce as much compression. They take up more space on disc and a higher bit rate when reading the disc. Although that wouldn't work for standard DVDs, the new HD-DVD and Blu-Ray formats have enough capacity and bit rate to allow that.

But the packed audio formats have to be DECODED back into PCM before you can really do anything with the audio. For Dolby TrueHD and DTS-HD MA, the decoder could be in the player or it could be in the receiver. In either case, what comes out of the decoder is a set of PCM streams -- the IDENTICAL PCM that went into the encoder in the studio. The technology licensing from Dolby Labs and DTS insure this.

Now if the decoding is done in the player, you need to get the resulting set of high bandwidth, multi-channel PCM streams over to the receiver. To do that (digitally) requires HDMI V1.1 (or higher) at each end. It doesn't matter that both ends are at the same level of HDMI so long as each is at least HDMI V1.1. Now passing PCM this way is an *OPTIONAL* feature of HDMI V1.1 or higher. As it turns out, all the players do this, so the only thing you need to worry about is whether the RECEIVER you are looking at is also engineered to accept this style of PCM as digital audio input over HDMI, and whether the receiver "does the right thing" with that PCM once it arrives. Doing the right thing, here, means such stuff as doing speaker configuration management (steering bass from small speakers to your subwoofer for example), proper handling of the LFE channel, and any value added processing you would like such as THX post processing or the ability to take 2.0 or 5.1 channel input and manipulate it to produce 7.1 speaker output. See the "future proof" receiver sticky thread at the top of this forum for details.

It is just plain wrong to think of this as not being proper playback of the TrueHD or DTS-HD MA track. It is perfectly proper, and in fact it is how people are enjoying TrueHD today. [See below regarding DTS-HD MA.]

In the alternative, if the decoding is to be done in the RECEIVER, then you need to get the still-encoded "bitstream" -- the original, packed TrueHD or DTS-HD MA data -- over into the receiver. And THAT requires HDMI V1.3 or higher on both ends. But beware, that, once again, the ability to pass these new, "lossless" bitstreams is an *OPTIONAL* feature of HDMI V1.3. As it turns out, there are only a scant few players out there now that implement HDMI V1.3, and, as of today, *NONE OF THEM* actually implement passing these bitstreams to HDMI V1.3 receivers. This, of course, will change over time.

Once the bitstream gets into the receiver, and presuming the receiver has the right decoder, the bitstream will be decoded into PCM. This is THE SAME PCM as the player might produce. So there's really no difference. Either the player produces the PCM and transfers it to the receiver over HDMI (V1.1 or higher) or the player passes the bitstream to the receiver over HDMI (V1.3 of higher) and the receiver produces the IDENTICALLY SAME PCM.

Now there's one other gotcha here. HD-DVD today, and Blu-Ray later this year (player profile 1.1) support "in-player audio mixing". This is the ability of the player to read more than one audio stream off the disc and mix them together for playback. The studios making each disc get to decide whether or not to take advantage of this feature. Typically the feature would be used for sound effects in menus, overlayed producer commentary tracks, switching of languages by just swapping out the center speaker channel, and such like. Pretty much ALL HD-DVD discs are authored this way now and the assumption is that Blu-Ray discs will start being authored this way later this year when the new players are shipped that implement player profile 1.1.

And the gotcha is that in-player audio mixing can't happen unless THE PLAYER decodes the packed, lossless audio formats. Remember? Processing is done in PCM. So the player has to turn TrueHD or DTS-HD MA bitstreams into PCM before it can do the audio mixing. And then the result of that mixing, still as PCM, gets sent over HDMI to the receiver. So if you want these features of these discs to play correctly you HAVE TO get A PLAYER that has the audio decoders of interest to you.

Finally there is the issue of DTS-HD MA. No product has DTS-HD MA decoding today. No player, and no receiver. DTS-HD MA decoding will probably start showing up in products this Fall. It may show up in HDMI V1.3 receivers first, but players with the decoder will follow quite soon after. However, it is not clear whether any of the currently shipping players will ever be upgraded to ADD the missing DTS-HD MA decoder. They may expect you to buy a new player.

Dolby TrueHD decoding is standard in HD-DVD players. DTS-HD MA decoding is optional.

In Blu-Ray players, both TrueHD and DTS-HD MA decoding is optional. Some Blu-Ray discs include raw PCM tracks that are also high quality audio tracks and can best be thought of as "pre-decoded". You may be wondering why so many Blu-Ray discs include DTS-HD MA tracks if nobody can decode them yet. The answer is that there's a "core" subset of those tracks which can be easily extracted and passed along to receivers as a traditional, lossy, DTS bitstream. And that's how these players provide their "compatibility" digital audio track intended for use with older or less capable receivers -- e.g., over an optical digital audio cable.

Finally, all of the above was with respect to DIGITAL playback of these tracks. If the player happens to have a decoder for TrueHD for example, and ALSO has the ability to convert digital audio (PCM) to multi-channel analog audio, then the player can send multi-channel analog output to a receiver that has multi-channel analog inputs. But once again, notice that it is THE PLAYER doing the decoding that makes this work.

If all of this sounds confusing, well it is. These products are still in the "early adopter" stage, which means if you decide to buy now you will likely pay a premium price and will likely ALSO feel a strong need to replace your purchase with a new device over the next year. Blu-Ray customers, in particular, have the player profile 1.1 stuff coming up later this summer.

If you find a receiver you like and it happens to come with HDMI V1.3, then fine, but make sure it also accepts high bandwidth, multi-channel PCM over HDMI and does the right thing with it. If you find an HDMI V1.1 product you like and are worried that it is not HDMI V1.3, see the "why you don't need HDMI V1.3" sticky thread at the top of this forum.

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juli 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Da jeg afspillede et par blu-ray disks i går på min PS3 (KungFu Hustle og Tears of the Sun), kom jeg til at skifte til PCM 5.1 lydsporet. Hold da helt fast der skete noget!! Surroundprocessoren viste, at den fik et 2.0 PCM signal ind via den optiske, men lyden var MEGET mere dynamisk og fyldigere end dolby digital sporet. Jeg skiftede over til ProLogic II på processoren for at få 2.0 PCM signalet i surround, og bortset fra en bedre separation i surroundkanalerne i DD, foretrak jeg 2.0 PCM signalet.

Indtil PS3'en bliver erstattet med en afspiller med 5.1 analog ud, eller der kommer en HDMI opdatering til min processor, vil jeg nu fremover vælge uncompressed PCM, hvor det er muligt.

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Interresant læsning Bruce!..

Men jeg synes lidt de får det til at lyde lidt som om de nye recievere fra Onkyo og Denon ikke kan dekode de nye HD-formater, hvilket jeg mener er forkert, eller var der jo ingen ide at lave en receiver med!..

Men hvis det er tilfældet, så bliver jeg da skuffet, når min Onkyo kommer!...

(Ret mig hvis jeg har fejlforstået noget)..

mvh Zirio

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:
Men jeg synes lidt de får det til at lyde lidt som om de nye recievere fra Onkyo og Denon ikke kan dekode de nye HD-formater, hvilket jeg mener er forkert, eller var der jo ingen ide at lave en receiver med!..

De nye receivere kan skam det de skal. De kan modtage et "zippet" lydspor (det komprimerede lydspor i TrueHD og DTS-HD Master Audio) og "unzippe" det igen (dekode det til PCM) via bitstream.

Problemet er, at ingen afspillere idag, kan transportere det "zippede" lydspor, via bitstream. Kan det ikke klares via en firmware opgradering, er man pint til at købe en ny afspiller, hvis man vil have receiveren til at klare dekodningen.

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Så går ideen jo væk, hvis den receiveren så skal dekode det til et PCM-spor!..

Ideen ved de nye maskiner er vel at de skulle kunne sende direkte TrueHD lyd ud, eller er jo helt væk!..

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:
Så går ideen jo væk, hvis den receiveren så skal dekode det til et PCM-spor!..

Ideen ved de nye maskiner er vel at de skulle kunne sende direkte TrueHD lyd ud, eller er jo helt væk!..

Forestil dig en tekst fil som du komprimerer til en zip fil. Tekstfilen fylder 1MB og Zip filen fylder 250KB.

PCM er tekstfilen. TrueHD og DTS-HD Master Audio er zipfilen.

PCM ER det oprindelige lydspor, ikke komprimeret. Det bliver ikke bedre  De Blu-ray udgivelser, hvor lydsporet ligger i PCM format, er ligeså gode som TrueHD eller DTS-HD Master Audio. Lydsporet fylder blot ca 3-4 gange mere i diskplads.

TrueHD og DTS-HD er blot en måde at få PCM sporet til at fylde mindre.

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

.. NU er jeg med!...Det er var sgu en dejlig og nem måde at forstå det på..Tak..

Hvorfor er der så egentlig nok grund til receiverne skal kunne dekode DTS-HD osv, hvis afspilleren alligevel dekoder lydsporene til PCM??.....

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:
.. NU er jeg med!...Det er var sgu en dejlig og nem måde at forstå det på..Tak..

Hvorfor er der så egentlig nok grund til receiverne skal kunne dekode DTS-HD osv, hvis afspilleren alligevel dekoder lydsporene til PCM??.....

Velbekomme

Det er ikke alle afspillere som kan dekode de nye formater. Det er obligatorisk for alle HD-DVD afspillere, at kunne dekode TrueHD, men ikke DTS-HD (MA), men for Blu-ray er det ikke obligatorisk. Dvs. det er meget forskelligt fra afspiller til afspiller. Er i tvivl, om DTS-HD Master Audio overhovedet vil kunne dekodes i nogle af de afspillere, som er på markedet idag.

Og så er der jo lige det, at det ikke er alle receivere på markedet i dag, som KAN modtage multi-kanals PCM lyd. Nogle kan modtage PCM 2.0, nogle PCM 5.1 og meget meget få, kan modtage 7.1 PCM, som er det "ultimative".

Det kan du læse mere om her

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:

Og så er der jo lige det, at det ikke er alle receivere på markedet i dag, som KAN modtage multi-kanals PCM lyd. Nogle kan modtage PCM 2.0, nogle PCM 5.1 og meget meget få, kan modtage 7.1 PCM, som er det "ultimative".

2.0 PCM kan overføres via optisk. Over 2 kanaler kræves der HDMI pga den høje båndbredde.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

spørgsmålet er om det måske kan ende med en lille kamp i kampen om formaterne, DD vs DTS?

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
spørgsmålet er om det måske kan ende med en lille kamp i kampen om formaterne, DD vs DTS?

Det tror jeg ikke vil ske...Tror det bliver ligesom det "normale" DD og DTS...At produceren og producenten har et valg om at vælge eller fravælge DTS..

Det håber jeg i hvert fald!.

Zirio's Cinema

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

det håber jeg også, men eftersom de har sat en standard for hvad afspillerne som minimum skal kunne dekode på hd dvd, er det vel ikke utænkeligt at nogen på et tidspunkt får idéen, men igen kan jeg ikke umiddelbart se hvad motivet for producenter af afspillere skulle være lige i øjeblikket. En evt manglende dekodning af dts vil jo bare betyde mindre salg

OleH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:

Så håber jeg at min Pioneer VSX-AX4ASi-S kan køre 7.1 PCM via HDMI, nogen der ved dette?? Har prøvet tyde de tekniske data på reciveren, men kan ikke rigtig gennem skue om den kan det.

Ole H

Til top Vis OleH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleH

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

OleH skrev:
Så håber jeg at min Pioneer VSX-AX4ASi-S kan køre 7.1 PCM via HDMI, nogen der ved dette?? Har prøvet tyde de tekniske data på reciveren, men kan ikke rigtig gennem skue om den kan det.

Umiddelbart ser det ud til, at receiveren har HDMI 1.2. Dermed kan den ikke modtage de nye formater i komprimeret udgave, eftersom disse kun kan overføres via HDMI 1.3. Men receiveren skulle kunne modtage PCM, spørgsmålet er, om den kan modtage 5.1 eller 7.1. Den kan ihvertfald ikke modtage 7.1 "out of the box". Så spørgsmålet er, om Pioneer har lavet en firmware, som gør den i stand til det?

Prøv og gå på udkig efter en firmware opgradering. En sådan skal opgradere til enten HDMI 1.3 og/eller PCM 7.1.

OleH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hej Bruce,

Jeg har nu været rundt på nettet og læst i min manuel og det ser ud til at den kan køre PCM 7.1 over HDMI. Men jeg kan dog ikke finde en tråd der direkte siger at den kan det, men med det læser på nettet og med det der står i min manuel og på de tråde der er på den amerikansk model så ser det ud som om at den kan det, jeg har så skrevet til Pioneer vedr, PCM men også om det er muligt at opgradere eller lign. Da den blev omtalt tilbage i midt 2006 HAVDE den HDMI ver 1.3 og på fronten stod der de nye lyd formater, men da den kom på marked var det kun med HDMI ver 1.2a og de kendte lyd formater.

Jeg ved at den skulle kunne køre PCM 5.1 over iLink på SACD og DVDA, men at der skulle komme en Blu-Ray med iLink tror jeg nu ikke på.

Ole H

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

mon ikke pioneers blu ray har iLink?

OleH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Som jeg ser det, er Panasonic DMP-BD10/ BD10A den eneste afspiller på marked som har 7.1 kanal analog ud, om den så kan kan køre 7.1 PCM ud
over HDMI, kan jeg ikke se nogle steder. Men det slog mig at den kun kan dekode Dolby Digital Plus som det eneste af de nye lyd-formater, jeg så
der fandtes en en firmware opdatering, så kommer Dolby TrueHD og DTS-HD med på BD10.

Nogle her der har en, eller har prøvet en BD10?

brasch, jeg tror ikke der er i link på pioneer desværre, men det var hel klar en mulighed.

OleH

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes