Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 00:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: THX kalibrering - optimal surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ct75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at indstille min NAD M15 surround processer til noget nær det optimale. Dvs. at jeg vil gerne så tæt på referenceniveau som muligt, med de kompromisser jeg må indgå, grundet rumakustik osv. Jeg har en digital lydtryksmåler at gøre godt med (31,5Hz - 8KHz). Justering af afstand og højtaler placering har jeg styr på.

Generelle spørgsmål: 

M15´n er THX ultra2 godkendt. Kan jeg så stole på at volumen på 0 er lig med reference niveau, som skal kalibreres til 75db?

Når jeg kører on screen setup, og bruger dens testtoner, er det så også på reference niveau?

Min lydmåler har forskellige indstillinger: fast/slow, High(60-130db)/Low(30-100db), samt A eller C-weighting. Hvor er indstillingen optimalt til surround kalibrering? Og er der forskel på om jeg skal måle på sub´en eller resten af systemet?

Jeg ved der findes kalibrerings DVD´er (DVE og Avia). Hvilken er bedst og får jeg noget ekstra ud at benytte en af disse?

Jeg har downloadet en tone generator. Kan det bruges og evt. hvordan? Her tænkte jeg specielt på indstilling af Sub og rumkorrektion for denne. Hvilken tone type bruges (pink noise, white noise osv.)?

I en korrekt THX opstilling, hvad er ON og OFF af følgende: Enhanced Bass, Enhanced Stereo,
Boundary Gain Compensation? (manualen fortæller ikke meget herom).

Følgende har jeg gjort indtil videre:

Jeg har kalibreret alle højtalere og sub til 75db efter for-forstærkerens testtoner (tror det er pink noise). Jeg har derefter koblet sub´en direkte til min bærbar. Jeg har så indstillet output på bærbar, så jeg måler 75db på 80Hz (THX delefrekvens). Derefter har jeg målt på testtoner 20Hz - 30Hz - 40Hz osv. og plottet resultatet ind i Excel. Jeg har prøvet at bruge testtoner fra frequence.dk og hifi4all.dk

Som i kan se giver det et noget forskelligt resultat. Det skal dog siges at 70Hz ikke er indeholdt i hifi4all´s toner. Der er derfor en mulighed for at den også ville være højere, ganske som ved toner fra frequence.dk. Ligeledes kendes målerens præcision under 31,5Hz ikke.

Men der er stadig stor forskel. Hvordan f.... skal man kunne kalibrere sin sub for rumakkustik, når man ikke ved hvilke toner man kan stole på??

Til top Vis ct75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ct75

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke svare dig på det du spørger om, desværre.

Men vil da opfordre dig til at oplyse hvad det er for en spl-måler du bruger. Så er der måske en der kan fortælle dig om dens følsomhed i de dybe frekvenser. Eventuelt kan du selv finde en kalibrerings-fil til den på nettet.

Mht. reference-niveau ved volumen på nul så skal du selv stille den til reference-niveau der. Det gør du jo så ved at indstille volumen på de enkelte højttalere så de spiller 75db ved volumen på nul. Men om du har reference ved volumen på nul eller på noget andet er jo egentlig lige meget, bare du ved hvor du har reference-niveua.

Håber du kan bruge til noget.

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

ct75 skrev:
M15´n er THX ultra2 godkendt. Kan jeg så stole på at volumen på 0 er lig med reference niveau, som skal kalibreres til 75db?

Når forstærkeren står på nul vil den levere en bestemt spænding på terminalerne.

Hvis du har en højtaler med høj følsomhed, vil den levere et højt lydtryk ved "0".

Hvis du har en højtaler med lav følsomhed, vil den levere et lavt lydtryk ved "0".

Du kan derfor ikke regne med, at 0 dB på forstærkeren svarer til 75 dB på højtalerne.

Jeg vil anbefale ikke at skrue for meget ned for at ramme reference niveau.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

ct75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Tak for tilbagemelding.

Jeg har justeret alle kanaler til 75db efter de indbyggede kal.toner. Ganske som i også skriver. Mit spørgsmål var om jeg kan regne med at reference så er 0. Sagt på en anden måde - når testtoner i forstærkere aktiveres, kan jeg så regne med at det svare til niveau 0. Jeg kan jo ikke justere på vol. knappen når testtoner er aktiv.

Min lydtrykmåler er en CEM DT-805

Jeg håber der nogle der kan svare på alle de andre spørgsmål fra startindlæg.

Til top Vis ct75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ct75

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:
ct75 skrev:

M15´n er THX ultra2 godkendt. Kan jeg så stole på at volumen på 0 er lig med reference niveau, som skal kalibreres til
75db?

Når forstærkeren står på nul vil den levere en bestemt spænding på terminalerne.

Hvis du har en højtaler med høj følsomhed, vil den levere et højt lydtryk ved "0".

Hvis du har en højtaler med lav følsomhed, vil den levere et lavt lydtryk ved "0".

Du kan derfor ikke regne med, at 0 dB på forstærkeren svarer til 75 dB på højtalerne.

Jeg vil anbefale ikke at skrue for meget ned for at ramme reference niveau.

Det er da ikke helt rigtigt... Forstærkeren sørger jo netop for, at justere outputtet så enhver højttaler, uanset følsomhed, vil
levere 75db ved -30dBFS pink noise. (Dvs. 105db som maks peaks).

Jeg tror godt du (trådstarter) kan regne med, at når receiveren spiller testtoner, så sætter den automatisk sig selv på "0".

EDIT: Ovenstående er selvfølgelig kun givet, hvis man har kørt dens opsætnings-process. Fik jeg ikke nævnt
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes