Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 00:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: hjælp til valg af højtalere og receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juliandro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 24 September 2010 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

Jeg har været ude og sejle i praktik og har tjent nogle penge. Nu kunne jeg så godt tænke mig at købe et anlæg, som skal bruges til både musik og film. Jeg har ikke supermeget forstand på emnet, men jeg kan forstå, at jeg har brug for en receiver. Anlægget skal stå i et rum som er ca. 5m gange 7m. Til at starte med skal jeg kun have mig et par forhøjtalere og en receiver. Jeg har set mig lun på Dali's Concept 6 som forhøjtalere og Onkyo TX SR608 som receiver. Jeg vil ofre 6-7000 kr på højtalere og receiver. Den Blå Avis er en mulighed.

Findes der bedre alternativer end ovenstående? Er det overkill at købe en receiver som Onkyo's? Der skulle gerne være spillerum til udvidelser. Er bassen i Concept 6 god nok til at jeg kan undvære subwoofer til at starte med?

og et bonusspørgsmål: Når der står 160w ved forstærkningseffekt - vil det så have indflydelse på, hvor stor højtalerne kan være? At de højst kan trække 160w eller noget? Jeg er helt blank dér.
Til top Vis Juliandro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juliandro

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 September 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Forskellen på en receiver og en forstærker er såmænd at en receiver har indbygget radio.

Du skal gøre dig klart om du vil have surround til film eller om 2 gode ht og evt en sub kan gøre det. Du får klart bedre stereolyd i en stereoforstærker, end i en surroundforstærker i samme prisklasse!!!

Til 35 m2 vil det være fint med en gulvht!

Så skal du også overveje om du vil købe brugt. Der er enten mange penge at spare eller meget bedre lyd til pengene...

Når der står 200W på en ht, menes det at det maximalt anbefales at bruge en 200W forstærker. Men man kan sagtens sprænge ht'en med mindre, for forvrængningen har også noget at sige...

Prøv at kigge på XTZ. Jeg har ikke selv hørt det, men der er mange der roser det!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Juliandro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 September 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Forskellen på en receiver og en forstærker er såmænd at en receiver har indbygget radio.

Du skal gøre dig klart om du vil have surround til film eller om 2 gode ht og evt en sub kan gøre det. Du får klart bedre stereolyd i en stereoforstærker, end i en surroundforstærker i samme prisklasse!!!

Til 35 m2 vil det være fint med en gulvht!

Så skal du også overveje om du vil købe brugt. Der er enten mange penge at spare eller meget bedre lyd til pengene...

Når der står 200W på en ht, menes det at det maximalt anbefales at bruge en 200W forstærker. Men man kan sagtens sprænge ht'en med mindre, for forvrængningen har også noget at sige...

Prøv at kigge på XTZ. Jeg har ikke selv hørt det, men der er mange der roser det!

Det skulle gerne kunne udbygges, dvs. jeg vil gerne have baghøjtalere, center og subwoofer på et tidspunkt (om ikke nu).

Idéen er, at jeg gerne vil kunne koble medieharddisc og playstation til, så den skulle gerne have hdmi-indgange. Vil også gerne kunne se musikfilm.

Faldt over Concept 6, fordi der skrives om den, at den er god til både film og musik.
Til top Vis Juliandro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juliandro

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes