Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 15:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: benytte surround L/R eller back?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 September 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

hejsa

Jeg har et 5.1 system sluttet til min marantz reciever, hvor baghøjttalerne nu er sluttet til surround left/right. Baghøjttalerne har indtil nu siddet på sidevæggene ift lyttepositionen.

Jeg har tænkt mig at rykke baghøjttalerne så de sidder på bagvæggen over lyttepositionen, men så er mit spørgsmål om jeg stadig skal have dem tilsluttet som surround left/right eller de skal sluttes til surround back kanalerne istedet for? Er dette overhovedet muligt ikke at benytte surround left/right men istedet surround back.

Hvad foreslår i? Skal jeg lade kablerne være tilsluttet surround L/R som nu eller flytte dem til surround back hvis højttalerne bliver flyttet til bagvæggen?

Til top Vis MartinT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinT

Hudson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2010
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hej Martin

Jeg mener at have læst et sted at man kun bør bruge Surround back hvis man har Surround L/R, så jeg synes du skal lade dem blive i Surround L/R-kanalen på din reciever, selvom du flytter dem til bagvæggen - jeg går ud fra de skal sidde ude i siderne på bagvæggen og ikke lige umiddelbart over lyttepositionen? Det skal du lige overveje, for der skal jo være en mulighed for at lyden kan komme skråt bagfra fra begge sider.

Herefter ville jeg køre en opsætning af lydstyrken igen (som du sikkert har gjort da du satte det op første gang).

Selv har jeg et 6.1-system, og mine Surround L/R sidder også på bagvæggen, men de sidder helt ude i hver sin side af lokalet og peger mod lyttepositionen. Derudover har jeg en enkelt Surround back som jeg har placeret bagved lyttepositionen. Dette system virker fint og man hører kuglerne flyve om ørerne når man ser actionfilm..

Jeg synes faktisk du skal købe/låne en lille satellithøjtaler og så slutte den til Surround back og placere den umiddelbart bagved/over lyttepositionen. Dine Surround L/R kan godt sidde på bagvæggen, men jeg synes de skal ud i siderne - så langt ud som muligt.

Mvh Anders

hejsa

Jeg har et 5.1 system sluttet til min marantz reciever, hvor baghøjttalerne nu er sluttet til surround left/right. Baghøjttalerne har indtil nu siddet på sidevæggene ift lyttepositionen.

Jeg har tænkt mig at rykke baghøjttalerne så de sidder på bagvæggen over lyttepositionen, men så er mit spørgsmål om jeg stadig skal have dem tilsluttet som surround left/right eller de skal sluttes til surround back kanalerne istedet for? Er dette overhovedet muligt ikke at benytte surround left/right men istedet surround back.

Hvad foreslår i? Skal jeg lade kablerne være tilsluttet surround L/R som nu eller flytte dem til surround back hvis højttalerne bliver flyttet til bagvæggen?

[/QUOTE]
Til top Vis Hudson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hudson

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har ladet dem blive i surround kanalerne, selvom jeg har flyttet højttalerne tilbage på bagvæggen. De sidder på hver side af vores sofa dvs. ca 3 m fra hinanden oppe under loftet. Så nu håber jeg at jeg bedre kan høre mine små Dali r1000 som baghøjttalere.

Jeg har idag stået med øret inde i en af mine baghøjttalere under en aktionfilm med DD lydspor, og synes generelt at lyden til baghøjttalerne er noget svag/sløret og ikke særlig dynamisk ift. resten af højttalerne i systemet. Er dette meget normalt?

Eller kan det skyldes at højttalerne er meget små(eller ringe) eller at kablerne er lange (vel end 12 m ca) og at signalet bliver sløret enden det når frem? Der ligger ca. 4-5 m kabel fra hver surroundkanal bundtet op bag ved recieveren. Det er ikke noget vidunder kabel men et standard 2x2.5 mm2 kabel med en masse små ledere i.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 September 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er, at det IKKE er unormalt, at bagkanalerne ikke er ret livlige. Det kommer osse meget an på filmene - men selv i action-type film er der ofte lange sekvenser, hvor bag/surround-kanalerne er stort set passive. Du bør lytte(!) til nogle film, hvor du på forhånd véd, hvor & hvornår der er gang i bagdelen . Du kan jo osse prøve at skrue op for bagkanalerne på din Maranz.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2010 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har justeret volumen op til baghøjttalerne så de passer ind i resten af systemet. Kommer helt sikkert an på den enkelte film
, men er der forskel på DD og DTS mht lydspor til baghøjttalerne?

Grundlæggende undrer jeg mig over hvorfor folk bruger store summer på store og dyre baghøjttalere når det er så begrænset
hvad der bliver sendt ud af lyd til disse kanaler?

Hudson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2010
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Der burde ikke være forskel i lydmængden eller -hyppigheden til baghøjttalerne i DD eller DTS, men jeg kan jo tage fejl... jeg går rundt og tror at forskellen ligger i lydkvaliteten, ret mig hvis jeg tager helt fejl.

Jeg er enig i at det er underligt at der bruges penge på baghøjttalere når der sjældent er lyd i, og jeg har da også selv kun en fordi jeg stod med en ekstra satellithøjttaler på et tidspunkt.

Mvh Anders

Til top Vis Hudson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hudson

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 September 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Med meget, meget få undtagelser er DD og DTS sporet på en DVD baseret på den samme lydmaster, så bortset fra de komprimerings/algoritme mæssige forskelle der er mellem de to formater (inkl. nogen lidt forskellige specifikationer for subwoofer og centerhøjttaler), så er lyden identisk.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 September 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jah... Såvidt jeg har forstået, ligger hovedfordelen i DTS i en bedre koordination ml. lyd & billede. Man kan prøve at teste op mod film, der har begge dele - såvidt jeg kan høre, kan DD sagtens være med m.h.t. kvaliteten i sig selv.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes