Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 21:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Første Surround :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rapzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 27 August 2010 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har været ude at kigge på noget surround, og er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Recieveren bliver nok:
http://www.av-connection.dk/?PGr=2060&ML=943
Onkyo TX-NR 708
Den er valgt fordi den har netværk og kan formentlig virke som en UPNP rendrer og kan opskalere signaler.
Nogle der har andre bud på en surround reciever der kan lign.?
Nogle ulemper ved denne reciever?

Højtallere:
Når der nu skal være plads til en Sub, har jeg ikke plads til guld front højtalere.

Jeg har hørt disse højtalere spille:
http://www.av-connection.dk/?PGr=4309&ML=1316
Monitor Audio Radius 5.1 Surroundsæt 1
Jeg syntes egentlig de spiller rigtig godt, og så måske med en anden sub en den der følger med.

Ligeledes kan jeg godt lide Dali Lektor 1 (som front og bag) og tilsvarende sub og center, de er dog lidt dyrere.

Så faldt jeg lige over disse på nettet:
http://www.monitoraudio.co.uk/products/bronze-bx/bxfx/your-s peaker
BX-FX dual-mode surround speaker
Jeg ved ikke om den vil kunne virke både som front og bag højtalere, og hvad muligheder det giver at den kan spille begge
modes?

Nogle andre ideer til højtalere i samme "væg" størrelse?

Mit budget er ca. på 15k +/- en slat

Nu er jeg elektronik ingeniør, jeg har lidt svært i at se forskellen på et 2½mm2 eller 4mm2 kabel fra hjem og fix til ingen
penge, og et specielt lavet til mange penge... Er der nogle der kan overbevise mig om at det er pengene værd?

Håber på mange kontruktive svar :)

Kasper

Til top Vis rapzak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rapzak

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 August 2010 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Selv er jeg kabel-skeptikker, men der er dog for nyligt oprettet en tråd her på forum med en afstemning, hvor ca. 3/4 mener
der er forskel på kabler.

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 August 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej Mester.

Jeg vil lige anbefalde dig at du også måske tager et kig på Marantz, de laver også nogle utrolig gode reciever:-)

Men vedr. højttaler, jeg er selv Monitor Audio fan og ejer og jeg har selv haft den rigtig gamle bronze serie og der blev jeg på ingen måde skuffet og har nu opgraderet til Monitor Audio Silver RS serien.

Monitor Audio Radius serien spiller skide godt, undskyld mit sporg. Men de har formået at lave en lille kompakt højttaler som alligevelhar et flot densign, men lydmæssigt spiller den bare helt fantatisk, både til stereo og surround, men man skal dog have en sub på, for at få noget bund, både til stereo og surround.

Men vedr. om Bronzen BXFX både kan fungere som fron og bag højttaler, der vil jeg sige nej. Højttaleren er designet og skabt til formålet som en baghøjttaler, for der er slet ikke de volumen i højttaleren til at de ville give et ordenligt lydbillede, hvis de skulle være som fronter. Så ville jeg nu heller anbefalde dig at købe en bronze reol højttaler istedet for og derved bruge den som fronthøjttaler.

men vedr. kablerne.

Jo der er en forskel på kablerne, der kan være forskel på tykkelsen på kablet, men også hvad kablet er lavet af og derved hvor god kablet er til at sende signalet videre, hvis man kan sige det sådan.

Jeg havde en gang et JVC surround anlæg med satelit-højttaler, hvor jeg til at starte med brugte de kabler som var med i pakken. Da jeg så i sin tid blev ansat i HIFI butik, og fik lyttet på kablerne, så blev kablerne hurtigt skiftet ud til noget andet. OG HOLD DA HELT KÆFT MAN, hvor en kæmpe forskel der var på at både at gå op tykkelsen på kablet men også kvalititen. Og til Monitor Audio højttaler som du har kigget på, jamen så ville det være en skam at sætte nogle utrolige billige kabler imellem, men selvfølgelig skal det heller være overvurdet, for det hjælper jo ikke noget at have højttaler til 1200kr pr styk og så have et kabel som koster 1000kr pr. meter, altså sagt på en anden måde, det skal selvølgelig hænge sammen på en fornuftig måde og være rimeligt.

Men jo Kablet har en kæmpe betydning på lyden ud til højttalerne.

Igen undskylder jeg for mit sprog hist og her

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

rapzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hvor meget forskel er der på en marantz til 6k og en onkyo i lyd??
Jeg syntes den onkyo har mange funktioner og jeg er helt vild med netværks delen og media renderer.

HVad er egentlig forskellen på Radius og Bronze serien hvis man der på BX1 og BX2 og tilsvarende Radius 90 og 180, de
ligner da hindanden utroligt?

Jeg havde i starten forestillet mig 4x Radius 180 til for og bag og så måske en Radius 250 eller 225 til Center, og så måske
en Velodyne sub.
Eller så skulle det være tilsvarende med bronze serien og så BXFX som bag højtalere..

Men jeg ved ikke helt hvad forskellen vil være???

Jeg er selvfølgelig klar over at kablet har noget at sige, hvis man sammenligner 0,5mm2 med 4mm2 og alm kobber ledning
med sølv ledning. dernæst kommer længden også ind i billedet.
Men jeg har nok regnet med 2.5mm2 billig højtaler ledning til systemet. Det er nok mest baghøjtalerne jeg er lidt nervøs for
da kablerne bliver noget længere, men det burde recieveren kunne kompensere for med den settings...?
Jeg tvivler på at induktansen og kapaciteten i kablet vil have noget at sige ved 20hz-20-30Khz.
Endvidere ligger den største effekt jo i den aktive subwoofer...

Mvh

Kasper

Ilcommamdante
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009
Sendt: 29 August 2010 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Lige et input - i længden tror jeg du vil blive gladest for Marantz/MA kombinationen, medmindre du virkelig har noget at bruge de ekstra features på Onkyo'en til!.

Velodyne sub'en kan jeg kun anbefale, jeg har selv en og det er absolut en fornøjelse den måde den ligger bunden på, man kan slet ikke høre den kommer ind, men det tager lidt at få den indstillet rigtigt.

Mht. kablet så lad være med at kaste for mange penge efter det, bare hold dig fra de billigste lakridskabler - se evt. på AV-Connections hjemmeside, de har et godt stort udvalg.   

Denon DVD -3800BD
Phonar Veritas P5
Stax SRM 252II og SR202
Til top Vis Ilcommamdante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilcommamdante

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 August 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Skal det også bruges til musik, vil jeg også skrive under på Marantz istedet for Onkyo'en. Min erfaring med Marantz
surroundforstærkere er at de er overraskende gode musikformidlere :) (spiller selv stereo musik på en gammel Matantz
surround, og jeg har ikke noget at klage over)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 29 August 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hvor meget forskel er der på en marantz til 6k og en onkyo i lyd??
Jeg syntes den onkyo har mange funktioner og jeg er helt vild med netværks delen og media renderer.

SVAR:

Onkyo er gode til at lave reciever som har masser af krafter og power, hvor Marantz har lidt mindre power, men har stadig masser af krafter bag sig. Men Marantz er utrolig gode til at stereo forstærker og har gjort det i mange år og brugt meget af deres erfarninger fra stereo siden og overført det til deres surround reciever, og dette er vellykket og derved får man både en surround reciever som spiller rigtigt godt bådei surround og som i stereo. Men lyd mæssigt bliver Marantz bedre og bedre jo længere man kommer op i sortiment inde for surround recieverne. Jeg har selv haft Marantz i mange år og de har aldrig skuffet mig, hverken på stereo siden eller surround siden. Men Marantz kommer med nogle nye modeller nok her i løbet af efteråret, og du kan finde dem inde på Marantzs hjemmeside, men du finder dem kun hvis du vælger den amerikaske hjemmeside for Marantz.

Hvad er egentlig forskellen på Radius og Bronze serien hvis man der på BX1 og BX2 og tilsvarende Radius 90 og 180, de
ligner da hindanden utroligt?

SVAR:

Uhh der er en stor forskel på de to serier, også selvom at prisen ikke er stor i forskellen
Hvis vi starter med Bronze serien, BX1 vs BX2. De spiller begge to rigtigt godt, men udover at der er en forskel på kabinet størrelsen, så er der lige så stor en forskel på lydsiden. BX1 er en rigtigt god lille reol højttaler, men den mangler nok en lille smule dybte i selve lydbillet, når man samligner BX1 med dens store bror BX2, som har et noget større kabinet og med basport, men den er noget dybere i lydbillet og derved kan det lyde som om at man har en forholdvis stor højttaler, men som er "pakket" ind i reol højttaler.

Radius serien, er en rigtig god lille kompakt serie men med et kæmpe lydbilled, men som et kæmpe plus er helt klart designet, for her får man jo virkelige en lille højttaler som er utrolig flot, men som også spiller utrolig godt. Men der er også en forskel på radius 90 og 180eren, men det kan måske godt være svært at høre den store forskel på disse to modeller, da de ligger meget tæt op af hinanden. Udover at der er en forskel på kabinet størrelsen, så lydmæssigt er Radius 180 en lille smule mere fyldig og lidt mere åben i lydbilledet end dens lillebror, Radius 90, da Radius 90 kan måske virke en lille smule kompakt i lyden, men årh dog alligevel ikke pga. de materialer som Monitor Audio bruger til deres enheder, fordi det er et forholdvis lille kabinet og derved ikke meget slagvolumen inde i selve kabinet iforhold til sin storebror, nemlig Radio 180. Men det er de samme materialer som Monitor Audio bruger i både 90 og 180eren, men den store forskel ligger i lydbilledet ligger helt klart i størrelses forskellen på kabinetterne, fordi der er mere slagvolume i 180 for enhedderne at arbejde i end i 90.

Jeg havde i starten forestillet mig 4x Radius 180 til for og bag og så måske en Radius 250 eller 225 til Center, og så måske en Velodyne sub.
Eller så skulle det være tilsvarende med bronze serien og så BXFX som bag højtalere.

SVAR:

Dette syns jeg helt klart lyder som en rigtig god idé, men jeg vil helt klart anbefalde dig at tage ud at lytte på begge serier, for jeg sikre dig at du vil på ingen måde blive skuffet over hovedet. Men nok nærmere utrolig overrakset over den måde som Monitor Audio har fået skabt så store og klar en lyd, i de forskellige seriere

Men jeg har personligt ikke hørt Monitor Audio sammen med en Velodyne subwoofer, men kunne ikke forstille mig at man ville blive skuffet, men hvilken Velodyne sub har du evt.  tankerne?

Jeg har jo selv en Miller & Kreisel MX 350 MKII til mit Monitor Audio Surround system og jeg syns at M&K passer utrolig godt sammen med Monitor Audio.

Endvidere ligger den største effekt jo i den aktive subwoofer...

SVAR:

Men ingen tvivl om at du skal have dig en Aktiv Subwoofer til dit kommende Surround system, men igen hvilken Velodyne har du evt. i tankerne?

Vilstrup

rapzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hej,

Snakker vi så en 5004 hvor meget bedre vil i beskrive den?

Kasper

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 29 August 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

rapzak skrev:
Hej,

Snakker vi så en 5004 hvor meget bedre vil i beskrive den?

Det er en rigtig lækker reciever med masser af krafter, power og overskud. Men den spiller også rigtigt godt på stereo siden, men er også utrolig god i surround. Men hvis du kunne går en model op til 6004, så får du en endnu bedre reciever som har nogle bedre komponeter i sig og en bedre stereo del.

Vilstrup

rapzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hvad med sammenligning mellem:

Onkyo TX-NR808 og Marantz 6004/6005 som ligger i samme prisklasse, hvis man kigger syd for grænsen?

(Jeg kan jo bestemt godt lide det netværks stik i onkyo, og marantz med netværk er uden for budget)

Kasper

rapzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hej,

Med hensyn til Sub, har jeg set der er et par stykker SPL-800 og SPL-1000 til salg her på sitet, det var måske noget som det
jeg overvejede, dog befinder de sig på sjælland og jeg i sønderjylland...

Kasper

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 29 August 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

rapzak skrev:
Hvad med sammenligning mellem:

Onkyo TX-NR808 og Marantz 6004/6005 som ligger i samme prisklasse, hvis man kigger syd for grænsen?

(Jeg kan jo bestemt godt lide det netværks stik i onkyo, og marantz med netværk er uden for budget)

Kasper

Jamen Marantz kommer som sagt med nogle nye modeller og der er netwærk tilslutning af det jeg husker.

Men er det vigtigt med netwærk indgang?

Vilstrup

rapzak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg syntes kun det er SR 7005 der kommer med netværk og den står til 14k ved av-connection...

Det er ikke et must for jeg kan købe en WD TV Live til 900kr der kan gøre det, men det er bare endnu en box.

Jeg har alt musikken rippet og lagt in på en server som kan streame musikken direkte til reciveren...

(så kan i jo også begynde at tænke på hvor meget recieveren betyder når det er MP3 som der afspilles....)

Kasper

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 August 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

rapzak skrev:

Jeg er selvfølgelig klar over at kablet har noget at sige, hvis man sammenligner 0,5mm2 med 4mm2 og alm kobber ledning
med sølv ledning. dernæst kommer længden også ind i billedet.
Men jeg har nok regnet med 2.5mm2 billig højtaler ledning til systemet. Det er nok mest baghøjtalerne jeg er lidt nervøs for
da kablerne bliver noget længere, men det burde recieveren kunne kompensere for med den settings...?
Jeg tvivler på at induktansen og kapaciteten i kablet vil have noget at sige ved 20hz-20-30Khz. 

Kasper

Jeps, svaret ligger nemlig gemt i bølgelængden, resten er et spørgsmål om fornuftig dimensionering til strømstyrken. Det er der mange der ikke er enige i, men hvis du som udgangspunkt tilhører holdet af skeptikere så er det penge ud af vinduet. Penge der kunne gå til gode filmoplevelser eller musik... ;)

Du vil også uden problemer eller udgift af nogen betydning kunne køre 4x Jem&Fix 2.5mm^2, men visuelt er det ikke ligefrem noget der pynter, men f.eks. nedenstående gemmer spaghetti nogenlunde pænt væk:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=10 4844

og

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=11 0819

og

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=10 9202

Mht en reciever med netværk så skal du sikre dig at den ikke kun understøtter et subset af en standard. Det er møgirriterende at opdage at visse features kraver at man installerer producentens egen tivoli-lignende control-center-fis, og det især hvis man har en headless server (been there, got the lousy t-shirt).

Mvh

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 29 August 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

rapzak skrev:
Hej,

Jeg syntes kun det er SR 7005 der kommer med netværk og den står til 14k ved av-connection...

Det er ikke et must for jeg kan købe en WD TV Live til 900kr der kan gøre det, men det er bare endnu en box.

Jeg har alt musikken rippet og lagt in på en server som kan streame musikken direkte til reciveren...

(så kan i jo også begynde at tænke på hvor meget recieveren betyder når det er MP3 som der afspilles....)

Kasper

De nye Marantz reciever er endnu ikke på danske hjemmesider, men derimod på udlandske sider som denne siden: http://us.marantz.com/Products/172.asp

Men de nye SR 6005 og Sr 5005 har ikke network tilslutning, det er kun SR 7005 som har det, jeg har lige undersøgt det.

Men vedr. det som du har rippet, hvilken kvalitit har du rippet musikken i?

Vilstrup

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 29 August 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

rapzak skrev:
Hej,

Med hensyn til Sub, har jeg set der er et par stykker SPL-800 og SPL-1000 til salg her på sitet, det var måske noget som det
jeg overvejede, dog befinder de sig på sjælland og jeg i sønderjylland...

Kasper

Det syns jeg at det lyder som en fornuftigt idé, da Velodyne laver nogle rigtigt gode subwoofer. Så det er ikke nogen dårlige ideer.

Vilstrup

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes