Forfatter |
|
Liiments Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey, jeg forstår ikke rigtig det der ohm...
hvis jeg sidder og læser om mine Dali højtalere så køre min center og bag med 8 ohm. men mine front højtalere er kun på 6 ohm. hvordan kan det være at de er 6 ohms? .. troede at det var noget med at de var nemmere at kører jo lavere ohm de var på? --- hvis nu man køber en receiver hvor der står 160W 6 Ohm, kan den så ikke kører 8 ohm? .. --- og nu når min front højtalere hedder 6 ohm. vil den så spille bedre ved 8 ohm? det er en dali concept 8... hvor bag er dali concept 1 og center er bare en concept.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Liiments skrev:
Hey, jeg forstår ikke rigtig det der ohm...
hvis jeg sidder og læser om mine Dali højtalere så køre min center og bag med 8 ohm. men mine front højtalere er kun på 6 ohm. hvordan kan det være at de er 6 ohms? .. troede at det var noget med at de var nemmere at kører jo lavere ohm de var på? --- hvis nu man køber en receiver hvor der står 160W 6 Ohm, kan den så ikke kører 8 ohm? .. Jo. En receiver kan sagtens klare 8 ohm også. Dens effekt er bare kun opgivet ved 6 ohm. --- og nu når min front højtalere hedder 6 ohm. vil den så spille bedre ved 8 ohm? det er en dali concept 8... hvor bag er dali concept 1 og center er bare en concept.
|
|
|
En højttaler som er "på 8 ohm" er ikke bare på 8 ohm, da impedansen kan
variere meget op igennem frekvensområdet. Mine højttalere er eksempelvis nomineret til 4 ohm. Men ved fx. 4000 Hz er den næsten 50 Ohm, og nede i basområdet kan den falde til under 3 Ohm. Nu er det så også en af de lidt mere vanskellige  Andre er mere forskærkervenlige ! Der skal uddybes en del for at forklare det grundigt. System Audio har skrevet en smule om det i linket(side4): http://www.system-audio.com/_da-DK/Content/Data/PDF/K%C3%B8b sguide/hvad%20fort%C3%A6ller%20de%20tekniske%20specifikation er.pdf__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
En forstærker kan normalt sagtens 'køre' på et højere Ohm-tal, faktisk vil den oftest få det lidt nemmere. Til gengæld vil den måske ikke levere helt samme effekt.
På almindelige surroundforstærkere vil forskellen mellem 6 og 8 Ohm være betydningsløs i praksis, og ikke noget du skal bekymre dig om!
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
En højttaler som er "på 8 ohm" er ikke bare på 8 ohm, da impedansen kan variere meget op igennem frekvensområdet. Mine højttalere er eksempelvis nomineret til 4 ohm. Men ved fx. 4000 Hz er den næsten 50 Ohm, og nede i basområdet kan den falde til under 3 Ohm. Nu er det så også en af de lidt mere vanskellige Andre er mere forskærkervenlige !
|
|
|
Hvad i alverden er det for en højttaler ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
thuekay skrev:
En højttaler som er "på 8 ohm" er ikke bare på 8 ohm, da impedansen kan variere meget op igennem frekvensområdet. Mine højttalere er eksempelvis nomineret til 4 ohm. Men ved fx. 4000 Hz er den næsten 50 Ohm, og nede i basområdet kan den falde til under 3 Ohm. Nu er det så også en af de lidt mere vanskellige Andre er mere forskærkervenlige !
|
|
|
Hvad i alverden er det for en højttaler ? |
|
|
Vienna Acoustics Mozart Grand. Ikke de mest forstærkervenlige, men de spiller sgu musik. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Liiments Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for hjælpen. ! så blev jeg da det kloger! :D ...
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
jan_stevns skrev:
thuekay skrev:
|
|
|
Hvad i alverden er det for en højttaler ?
|
|
|
Vienna Acoustics Mozart Grand. Ikke de mest forstærkervenlige, men de spiller sgu musik.
|
|
|
Ohh well - det er jo ikke ligefrem den kønneste frekvensgang jeg har set , men 14Ohm ved 4Khz, er da ikke så galt igen - og 3 Ohm burde de fleste forstærkere kunne klare

__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
thuekay skrev:
jan_stevns skrev:
thuekay skrev:
|
|
|
Hvad i alverden er det for en højttaler ?
|
|
|
Vienna Acoustics Mozart Grand. Ikke de mest forstærkervenlige, men de spiller sgu musik.
|
|
|
Ohh well - det er jo ikke ligefrem den kønneste frekvensgang jeg har set , men 14Ohm ved 4Khz, er da ikke så galt igen - og 3 Ohm burde de fleste forstærkere kunne klare

|
|
|
Det er målingen på en forkert højttaler du ser på. Det er den "gamle" model. Og frekvensgangen er ikke inkluderet i din måling  __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det anede mig nok , da der kun stor Vienna Mozart ... og øehh - deres frekvensgang fortjener ikke en gentagelse ... den skal vi nok bare glemme :)
Mozart'en er tydeligt en fejlkonstruktion :) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Det anede mig nok , da der kun stor Vienna Mozart ... og øehh - deres frekvensgang fortjener ikke en gentagelse ... den skal vi nok bare glemme :)
Mozart'en er tydeligt en fejlkonstruktion :) |
|
|
Frekvensgangen og specielt impedansen er ren rutchebanetur... Men lyden er heldigvis super god  __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan jeg kun kommentere den Mozart jeg hørte for længe siden :) - det skal en nyere version bestemt ikke lide under. Og selv om man tilsyneladende har ladet 1 plus 2 blive til 4, og istedet er gået efter lyden, vil jeg nok mene at impedanskurve, fasevinkler, og den endelige frekvensgang bærer præg af amatørkonstruktion.
på den anden side, flot frekvensgang, lave fasevinkler og pæn impedanskurve garanterer jo på ingen måde god lyd - så det..........
Lydgengivelsen i øvre mellemtone imponerede mig nu ikke på de Mozart'er - forklaringen er vist enkel : (jeg tror man har vendt fasen på diskanten forkert :) Ellers kan jeg ikke lige greje det der dyk.

Men - igen , det er jo lyden det i første række handler om, __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|