Forfatter |
|
InoculateIT Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2010 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 23 Maj 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey alle :) Jeg har haft en forstærker i 3 år nu, uden at egentlig gå ret meget op i hvad den kan og hvad der er bedst. Nu er det på tide jeg går lidt op i det mener jeg selv  Jeg har en Yamaha Surround RX-V361 forstærker med en ½ million tilslutningsmuligheder bagi. Jeg har følgende udstyr der skal sættes til den: Samsung DVD-HR750 Optager Sagem HD PVR 102-CT Decoder Yamaha DVD-S663 DVD Afspiller Tilsluttet: Sony Bravia KDL-40EX500Jeg vil have det bedste ud af lyd, så hvilken kabler skal forbindes de forskellige dele til forstærker? Spørg løs hvis i skal have flere informationer om de enkelte dele, det vil nok fylde 4 A4 sider hvis jeg skal skrive alle in og udgange  Et andet spørgsmål lyder på at flere af delene gar video out, og forstærker har video in og out. Hvad skal det lige bruges til, og har det nogen betydning? På forhånd tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 24 Maj 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej InoculateIT
Selvom du ikke har gået så meget op i det tidligere, så er det skam stadig en fin Yamaha du har. Antallet af tilslutningsmuligheder skal du dog ikke lade dig bekymre over. Det er først når du får fat i en stor Denon at det kører helt af sporet: Billede 
Det eneste du har brug for er:
2 HDMI kabler. Det ene skal være mellem Sagem og TV. Det andet mellem din Yamaha afspiller og TV'et. 1 SCART kabel mellem Samsung og TV. Så har du det nødvendige billede fra alle tre enheder oppe på TV'et.
Lyden klarer du så med:
1 optisk digital kabel (Toslink) mellem Samsung og forstærker. 1 koaksialt digital kabel (phono stik) mellem Yamaha afspilleren og forstærkeren.
Desværre skal der være en ekstra koaksial digital indgang (det orange stik) på forstærkeren for at Sagem boksen også kan levere digital lyd. Så fra den vil jeg foreslå at du bare bruger et almindelige rød/hvid signalkabel.
Hvis du vil have lyd fra TV'et til forstærkeren kan dette også let gøres med et optisk digitalkabel.
Video ind-/udgangene på forstærkeren tror jeg ikke du overhovedet for brug for. Alt nyt udstyr idag vil bruge HDMI, og dét har forstærkeren ikke.
/Stefan
|
Til top |
|
|
InoculateIT Forum Bruger

|
Sendt: 24 Maj 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for det :)
Er der virkelig så stor forskel på de kabler?
Surround lyden kommer vel også igennem de almindelige rød/hvide kabler? Forskellen er vel ikke så stor igen?
|
Til top |
|
|
StefanR Forum Bruger

|
Sendt: 24 Maj 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lidt 
Til dine spørgsmål:
1) Ja
2) Ja og nej
Er der forskel på kabler generelt? Dét er en meget lang snak som mange har deltaget i i mange tråde her i forumet. Der er mange som påstår både det ene og det andet. Men i dit tilfælde er der tale, ikke bare om forskellige kabler, men om radikalt forskellige signaler.
Med det "almindlige" stereo kabel (med de rød/hvide stik) overfører du et analogt signal. Rød/hvid = højre/venstre = stereo = TO kanaler. Så kan man ganske rigtigt snyde lidt med signalet og gøre så nogle frekvenser kan filtreres fra og ledes ud til baghøjttalerne og centerhøjttaleren. Det klarer forstærkeren ved at bruge Dolby Surround (ProLogic). Men dette tager stadig kun udgangspunkt i 2 analoge kanaler.
Når man bruger en digital forbindelse (hvad enten den er optisk eller koaksial), er der "kun" ét signal. Men dette signal er digitalt. Da det er digitalt kan en computer kode hvad-som-helst ned til bits lige som i netkablet til din computer. Kablet har så nogle fysiske begrænsninger i hvor meget data der kan overføres. Men i et traditionelt digital kabel til dit anlæg, kan der overføres 5½ seperate lydkanaler. Computeren i forstærkeren kan så dekode det digitale signal og lave det om til 5 seperate lydkanaler (surround) og en subwoofer kanal (den kræver ikke så meget, så derfor tæller jeg den for ½ kanal). Forskellen er så at digital surround indeholder 6 helt seperate kanaler, hvor det analoge kun har 2. Digital surround (Dolby Digital eller DTS) kan derfor give et meget mere skarpt lydbillede da kanalerne kan separeres meget bedre.
Dérfor synes jeg også du skal bruge den digital fobindelse til DVD afspilleren frem for TV kanalerne, da der som regel altid er digital surround på DVD'en. Dét er der ikke ved alle TV udsendelserne.
Hvis du så rente faktisk oftere ser film fra Canal+ i stedet for DVD (og de rent faktisk sender i digital surround), så kan selvefølgeig vægle at bytte om.
/Stefan
|
Til top |
|
|
InoculateIT Forum Bruger

|
Sendt: 24 Maj 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så blev jeg da noget klogere. Det er jo lige før jeg bare dropper dvd afspilleren og bruger dvd optageren i stedet for til at afspille dvd, for så står jeg ikke og mangler det ekstre stik. Men omvendt nej, yamaha dvd afspilleren kostede faktisk kassen, så noget godt må der jo være. Mange tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
StefanR Forum Bruger

|
Sendt: 24 Maj 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelen ved din Yamaha afspiller er at den har HDMI output. D.v.s. den sikkert også har en scaler der kan opskalere DVD billedet til full HD (ikke samme blu-ray kvalitet, men potentielt bedre end TV'et selv kan opskalere fra SCART indgangen).
Jeg tror nu du er fint stillet med det grej du har 
/Stefan
|
Til top |
|
|
InoculateIT Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så kan jeg vel bruge lyden via HDMI fra Canal Digitals decoder og kører det igennem TV videre til forstærkeren via optiske kabel som tv nu har? :)
Og dermed får den "Gode" surround lyd igennem.
Hvad jeg kan læse burde HDMI lyden er helt i top, eller er det bare fis i en hornlygte?
Kan se man kan få en splitter så jeg kan kører begge coaxkabler ind
|
Til top |
|
|
StefanR Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2010 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
HDMI vil være det optimale...
MEN... som regel er det kun et stereosignal der kommer fra TV'et (digital eller ej).
Så jeg tvivler på at det vil gøre nogen forskel i dette tilfælde.
Lyden fra HDMI er dog ikke bedre end fra et hvilket som helst andet digitalkabel. HDMI har ganske vist kapacitet til mere. Men så længe du ikke afspiller en Blu-Ray vil der stadig "kun" være tale om DVD lyd.
/Stefan
|
Til top |
|
|
InoculateIT Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis TV både har HDMI indgang og Optisk udgang, burde det vel også have "Optimal" lyd? Her er lyd på tv:
Digital forstærker
|
Ja |
S-Force Front Surround
|
Dolby® Digital Plus |
Udgangseffekt (W)
|
20 W (10 W x 2) |
Lydtilstand
|
Dynamisk/standard/Clear Voice |
Surround-tilstand
|
Biograf/musik/sport/spil |
Steady Sound
|
Ja |
Dolby® Digital
|
Ja |
Dolby® Digital Plus
|
Ja |
5.1-kanallydudgang
|
Ja |
Højttaler slukket
|
Ja |
|
Til top |
|
|
StefanR Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Umiddelbart vil jeg sige ja.
Du kan let finde ud af det ved at afspille en DVD på Yamahaafspilleren, og så sætte forstærkeren til at lytte på TV'et. Hvis displayet viser Dolby Digital (eller 3/2.1 eller 5.1), så har TV'et styr på lyden.
Hvis den bare skriver "stereo" uanset hvad, så har jeg ret. Så prøv dig ad. Hvis TV'et ikke er med på noderne, så vil jeg holde fast i det setup jeg startede med at beskrive 
/Stefan
|
Til top |
|
|
Strange Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 25 Maj 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hijacker lige tråden - sorry... Vil de nye modeller, Eksempelvis 467'eren og 567'eren vise DTS HD master audio i displayet hvis det er det man ser i en film? Eller er det forbeholdt Onkyo at kunne vise det?
|
Til top |
|
|
InoculateIT Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2010 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
StefanR Det virker  Lyd via HDMI og alle 5 signallamper lyser i forstærkeren :)
|
Til top |
|
|