Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Subwoofer problemer i surround setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Erik Kjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Jeg håber en eller anden på dette forum er i stand til at hjælpe mig.

Jeg er helt ny indenfor alt der blot lugter lidt af HIFI, men efter indkøbet af et Samsung LED TV i 7000 serien, fandt jeg jo hurtigt ud af, at lyden slet ikke står mål det fabelagtige billede, som disse TV er udstyret med.

Jeg går straks i gang med at undersøge hvad jeg skal gøre for at få en god TV lyd. Jeg vil dog også gerne have en god lyd når jeg hører musik, men kan samtidigt ikke stille to eller flere kummefryser-store højttalere op i stuen (som vel er ca 20-22 kvadratmeter), uden at hende-som-altid-må-adlydes vil få et føl på tværs.

Efter gode venners anbefaling finder jeg et sæt Infinity Modulus (de gamle fra starten af halvfemserne, og ikke den lille Modulus II serie som sælges nu). Jeg er så heldig at sættet indeholder den originale subwoofer.

Jeg køber desuden endnu et sæt modulus-satelitter som sidehøjttalere (skal evt. senere bruges i andet lokale), samt en DENON AVR 4310 til at trække det. Som Center vælges en DALI Motif.

Nu kommer (langt om længe) mit problem:

Subwooferen har et eksternt delefilter, som de kalder ECU. Den kan samtidigt justere styrken i bassen. Den har to L R ind phonostik og 2 L R ud stik, som ifølge manualen skal sættes mellem forforstærkeren og effektforstærkeren (manualen viser kun, at der skal bruges 1 sæt L R ind og ud). Det er på en stereo forforstærker/effektforstærker jo lige ud af landevejen. Brug main speaker kanalerne ud af forforstærkeren og ind i effektforstærkeren, men i en surroundreceiver er det vist ikke helt så ligetil

ECU'en er tilsluttet sub'en med et kabel som har DIN-stik i begge ender. Sub'en har ikke andre indgange end dette DIN-stik.

Jeg har tænkt på 3 mulige måder at klare problemet.

1) På receiveren har jeg naturligvis en pre out til sub'en, men skulle den forbindes direkte til sub'en, vil det jo kræve et kabel med phono-stik i den ene ende og DIN-stik i den anden. Jeg vil gå ud fra, at hvis denne løsning bruges, kan receiveren fastsætte cross over mellem satelitterne og sub'en.

2) Kan jeg i stedet forbinde front-højttalernes pre out med ECU'en og på en eller anden måde lede signalet tilbage til receiverens effektdel. Det vil vel kræve, at jeg sætter receiverens cross over så lavt som muligt, så der ikke filtreres noget fra inden signalet til fronterne når ECU'en???   

3) Kan jeg sende signalet fra sub-udgangen på receiveren og så bare tilslutte den højre eller venstre indgang i ECU'en (evt i begge med et splitter-kabel) og så lade være med at sende signalet tilbage til receiveren. I givet fald må jeg vel lade receiveren styre cross over???

Der er en fjerde løsning: droppe sub'en og bruge den som et afsindigt dyrt sofabord (originalt kostede sub'en i 1991 19.000 kr)

Håber at en eller anden er i stand til at hjælpe mig.

Erik

Til top Vis Erik Kjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik Kjær

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes