Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HD-lyd via Reciever med HDMI 1.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 December 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skriver her fordi jeg går med tanker om at opgradere hele hjemmebio'en til HD-billed og HD-lyd, og til det samler der sig nogle spørgsmål.

Min nuværende og ikke særlig gamle (synes jeg ) surround reciever har HDMI 1.1 indgang og jo som umiddelbart ikke understøtter afspilning af HD formaterne DTHD og DTS-HD.

Mit spørgsmål er: Hvis nu jeg får fat i et lydkort som outputter HDMI 1.3 og altså HD-lyd, kan signalet klare sig gennem min reciever, som kun understøtter HDMI 1.1 eller bliver det downgraded til alm. DD og DTS?

Martin

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 December 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

DTS-HD kræver HDMI 1.3 i begge ender
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Så jeg kan altså ikke komme uden om at købe en ny sorround reciever?

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at begrænsningen skyldes, at DTS-HD og True-HD er krypteret med HDCP eller noget i den retning. Hvis denne kryptering ikke gælder LPCM kan du måske dekode lyden før den sendes over til receiveren og klare den ad den vej..

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Det må jeg se om jeg kan finde noget mere om. I hvert fald tak for info'en.

JordanDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 December 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
Jeg mener at begrænsningen skyldes, at DTS-HD og True-HD er krypteret med HDCP eller noget i den retning. Hvis denne kryptering ikke gælder LPCM kan du måske dekode lyden før den sendes over til receiveren og klare den ad den vej..

Uden at være 100% sikker på det så er der noget det du skriver. Men for at det skal kunne lade sig gøre som Derre skriver, så skal du have fat i en Blu Ray afspiller som understøtter DTS-HD og True-HD og lade den afkode signalet i steder for recieveren, så burde det kunne lade sig gøre den vej. 

Men er ikke 100% sikker.
Til top Vis JordanDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JordanDK

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 December 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Med fare for at være gammelsur og små-arrogant: Det var så ét decideret forkert svar, ét måske-jeg-ved-ikke-rigtigt svar der indeholder forkerte elementer, og et "jeg er ikke helt sikker men..."-svar som tilfældigvis er nogenlunde tæt på at være rigtigt, uden dog at hjælpe spørgeren da han tilsyneladende vil bruge en PC som afspiller. Det er jo helt åbenlyst at kyndigt fagpersonale er komplet overflødigt i dagens danmark, man kan jo bare spørger på internet-fora'ene og få den hjælp man har brug for... eller noget.

JEG er til gengæld 100% sikker i det følgende: HDMI 1.1 understøtter op til 7.1 PCM, men ikke overførsel af TrueHD og DTS-HD som bitstream. HDMI 1.3 understøtter bitstream. Det betyder IKKE at receivere med HDMI 1.1 automatisk kan modtage 7.1 PCM, eller at receivere med HDMI 1.3 automatisk kan dekode TrueHD og DTS-HD. Det er vigtigt udover HDMI versionen, at kigge på hvilke funktioner afspiller og receiver har. HVIS din HDMI 1.1 receiver rent faktisk kan modtage 7.1 PCM via HDMI indgangen, OG din PC kan dekode DTS-HD og TrueHD til PCM, så kan du få ægte HD-lyd ved at overføre lyden som 7.1 PCM.

HDCP har ikke noget med det at gøre overhovedet.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 December 2009 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Det er jo er spørgsmål om hvilken reciever du har om den kan modtage 7.1 PCM over HDMI, måske skal der en FW opdatering til før at det er mulig.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2009 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Med fare for at være gammelsur og små-arrogant: Det var så ét decideret forkert svar, ét måske-jeg-ved-ikke-rigtigt svar der indeholder forkerte elementer, og et "jeg er ikke helt sikker men..."-svar som tilfældigvis er nogenlunde tæt på at være rigtigt, uden dog at hjælpe spørgeren da han tilsyneladende vil bruge en PC som afspiller. Det er jo helt åbenlyst at kyndigt fagpersonale er komplet overflødigt i dagens danmark, man kan jo bare spørger på internet-fora'ene og få den hjælp man har brug for... eller noget.

JEG er til gengæld 100% sikker i det følgende: HDMI 1.1 understøtter op til 7.1 PCM, men ikke overførsel af TrueHD og DTS-HD som bitstream. HDMI 1.3 understøtter bitstream. Det betyder IKKE at receivere med HDMI 1.1 automatisk kan modtage 7.1 PCM, eller at receivere med HDMI 1.3 automatisk kan dekode TrueHD og DTS-HD. Det er vigtigt udover HDMI versionen, at kigge på hvilke funktioner afspiller og receiver har. HVIS din HDMI 1.1 receiver rent faktisk kan modtage 7.1 PCM via HDMI indgangen, OG din PC kan dekode DTS-HD og TrueHD til PCM, så kan du få ægte HD-lyd ved at overføre lyden som 7.1 PCM.

Der er da vist en der har fået det forkerte ben ud af sengen, hva?

Når man beder om hjælp på internettet må man forholde sig kritisk til de svar man får. Ok, jeg havde ikke sat mig ind i hvad HDCP præcis gør, men så er det jo godt fagmanden kan komme og skære det ud i pap for os alle sammen. Om hans receiver kan modtage pcm i 8 kanaler lader jeg da være fuldstændig op til ham, han har ikke beskrevet hvilken receiver han har, så jeg går da ud fra at han har styr på det. Skulle han være usikker, kan han bare stille et spørgsmål til, det er jo gratis rådgivning det her

Det klæder ikke nogen at komme med "gammelsure og små-arrogante" svar, så lad os se at finde julestemningen frem og håbe at fagmanden får nogle kunder i forretningen, så han ikke behøver spilde sin tid på at irettesætte amatører på internettet.

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Det var noget jeg kunne bruge til noget, tak.

Min receiver er en Yamaha RX-V1600. Den understøtter HDMI 1.1, HDCP 1.1 og Multi-ch Linear PCM (5.1 ch, 32-96 kHz, 16/20/24 bit) og Bitstream (Dolby Digital, DTS) - jeg har lige tjekket manualen . Men der står så kun 5.1 og altså ikke 7.1 - Det betyder vel at jeg kan få DTS-HD og TrueHD gennem min receiver i maks. 5.1 ik'? 

Jeg har tænkt mig at købe et lydkort til HTPC'en som skal kunne decode DTS-HD og TrueHD (Asus Xonar HDAV1.3 slim). Jeg er bare i tvivl om dette kort lever op til disse krav, ud fra salgskriften ser det sådan ud, men jeg kan ikke tyde det nogen steder i specifikationerne.

Men viser det sig at lydkortet ikke kan decode signalet, så venter jeg bare til der kommer et kort der kan.

Kan det være en fordel at have en receiver der selv kan decode DTS-HD og TrueHD eller er det lige så godt at det er et lydkort i HTPC'en der decoder signalet? Det er mere om det ville være nemmest og bedst at købe en ny receiver om et par år med HDMI 1.4? (Jeg er kommet frem til at det nok er bedst at vente et par år med at opdatere hjemmebioen)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes