Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround- og stereo-forforstærker i et? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2009 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Af ren nysgerrighed - er det egentlig muligt at få en surround forforstærker til at arbejde sammen med en stereo forforstærker, sådan man kan skifte imellem disse 2, når man nu enten vil se film eller høre musik? Kunne forestille mig at alle højttaler skal tilsluttes til surround forstærkeren. Har selv læst at mange surround forforstærker ikke er særlig gode til stereo delen, så det kunne være perfekt med sådan en løsning, når man ikke vil gå på kompromi med nogen af delene.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 December 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Kun hvis du kan finde en surroundamp med linieindgange til effektforstærkerdelene. Og de må være meget sjældne... .

Alternativet er at finde en surroundamp, der faktisk KAN spille musik...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 December 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har set at krells intregreret Kav-400xi har en indgang hvor man kobler forforstærker delen fra mener også at Mark livinson 383 kan, men det er først nu at produkcenterne har fået øjnene op for det. mener også at forforstærkeren i sammen serie fra begge produkcenter har det indbygget.

alternativ er som mollecon siger at købe en suorundforforstærker der kan spille i stereo der er sådan noget som Proceed AVP god men AVP2 skulle være en del bedre de kan efterhånden fås til en god pris, hvis man vil undvære de sidste 2 kanaler, ellers er der Krell Showkase til en noget højer pris

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2009 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Kan se, at jeres fine forslag ikke understøtter de nye lydformater og det var jo pointen med det hele, selvom jeg ikke fik nævnt det fra starten af.

Jeg har jo i forvejen Thule PR350BV forforstærker, der har en rigtig god stereo dac efter min mening via XLR til min Thule PA350B effektforstærker, men den har desværre kun de alm dolby/dts og overvejer meget en ny i 2010 med HD-lydformaterne. Thule PR350BV preamp har jo også muligheden for at tilslutte en cd-afspiller eller en dac via XLR ved siden af og det er jo egentlig den løsning, jeg leder efter, hvis man vil bruge en bedre dac end den i surround forstærkeren. Hvis min Thule havde mulighed for 7.1 i dolbyHD og DTS-HD Master, så havde jeg selvfølgelig beholdt den.

Kort og godt: Går egentlig og drømmer om et setup med en surround forforstærker med de nye lydformater, hvor man har mulighed for at tilslutte en dac forstærker ved siden af med et XLR kabel, der håndtere stereo delen, når der skal spilles musik. Surroundforstærkeren skal samtidig have XLR tilslutninger til 7 effektforstærker og man med et enkel klik kunne skifte mellem surround forforstærkeren og dac forstærkeren. Men jeg har jo også 2010 at holde øje med, hvis denne løsning ikke findes endnu 

Jeg har aldrig prøvet at høre en bluray film med de nye lydformater i surround - kun i PCM - så ved ikke helt, hvad jeg går glib af og er alligevel ved at få en pæn samling af bluray film.

Ved at Mark Levinson No. 502 Media console eller Krell 707 til 250.000-300.000 kr. har det bedste indenfor surround og stereo samlet i en forforstærker, men det er ikke liiiige det prisleje, jeg kigger efter

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Sendt: 05 December 2009 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Jeg køre med en Pioneer VSX-LX 60 som tager sig af surround delen, fra den køre jeg så ud via front line udgangen til min Primare PRE30 forforstærker som har Surround bypass, hvilket vil sige at den bliver pasiv ved tryk på en knap så signalet fra min Pioneer køre direkte til min effekt som driver mine fronte, når jeg køre surround og når jeg køre stereo bruger jeg kun min Primare PRE 30, det fungere super godt.

Ved der er mange både forforstærkere og intregeret forstærkere som har indbygget surround bypass

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Okay, det lyder også smart. Har du så en effektforstærker som driver fronthøjttalerne alene eller er det igennem receiveren? Men så er det vel bare en surround forforstærker med line udgang og en stereo/dac forforstærker surround bypass, jeg skal lede efter, hvor alle effektforstærkerne er tilsluttet til surround forstærkeren?

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Min effekt til front højtalerene er koblet til min Primare PRE 30.

Ja du skal bare have en forforstærker med surround bypass(har også andre navne alt efter mærke), ved ikke om de Thule måske har det

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 December 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Betegnelserne for lydformater DD, DTS, DD HD og DTS Master Audio refererer til den måde de er pakket på, det har intet med selve lydkvaliteten at gøre. PCM er simpelthen lyd der er pakket ud. Denne udpakning kan enten ske i processoren, hvor afspilleren så skal sende lyden som bitstream, eller i afspilleren der så sender lyden som PCM.

XLR er beregnet til lange kabeltræk, der er ingen lydmæssige fordele ved at bruge XLR over korte afstande.

Surround processorer der også er gode til stereo findes, men prisen er også derefter. Jeg har selv en Rotel RSP 1069 med analog bypass til stereo, jeg fik den til halv pris da en forhandler skulle have plads til den nye 1500 serie.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 05 December 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Der findes en del fine forforstærkere eller intergerede forstærkere med surround bypass eller "theaterthroughput". (f.ex Krell) Ønsker man en aldeles fremragende forforstærker og surroundprocessor i samme kabinet, og med alle nye lydformater, går man ikke galt i byen med en Classe audio ssp-800. (har balancerede udgange til 10 kanaler)Kvaliteten er Mark Levinson niveau, men til langt lavere pris. Af rene forforstærkere af sublim kvalitet med bypass for surround bør nævnes Balanced Audio technology (BAT).
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2009 kl. 05:05 | IP-adresse registreret  

Filmtosse: Kan din surround receiver så finde vej til din effektforstærker, der driver din front højttaler, når der ses film eller er det kun din receiver, der laver arbejdet?

Hurin: Huh? Jeg ved godt hvad forskellen på DolbyHD/DTS-HD Master og PCM/LPCM er. Grunden til at jeg nævnte det var, at man ser XLR tit til gode stereo forstærker, men det skal selvfølgelig ikke være afgørende for det produkt, jeg vælger. Troede bare det var et plus at benytte XLR til stereo  Men godt at høre, at det også kan lade sig gøre med Rotel. Kan godt lide deres produkter, især deres nye ClasseD forstærkere, hvor man kan tilslutte flere effektforstærkere til deres surround preamp.

Batman: Er Classe audio ssp-800 ligeså god som deres CP-700 til stereo? Kunne godt finde på at spare op til det, men ikke begge når der også skal købes effektforstærker.

Mine planer er nemlig indtil videre, at jeg enten skal have Sonus Faber Cremona eller B&W 803D serien og det er også baseret på deres look

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2009 kl. 05:23 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:
Filmtosse: Kan din surround receiver så finde vej til din effektforstærker, der driver din front højttaler, når der ses film eller er det kun din receiver, der laver arbejdet?

Ja den sender signalet gennem min Primare Pre30 som bliver pasiv og bare lader signalet paser vidre til min effktforstærker. har forresten lavet en tegning over kabel føringen af mit anlæg der kan du se hvordan alt er koblet sammen

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 06 December 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:

Batman: Er Classe audio ssp-800 ligeså god som deres CP-700 til stereo? Kunne godt finde på at spare op til det, men ikke begge når der også skal købes effektforstærker.

Mine planer er nemlig indtil videre, at jeg enten skal have Sonus Faber Cremona eller B&W 803D serien og det er også baseret på deres look

Jeg har ikke hørt den Classe model du omtaler. Men classe vægter stereogengivelsen meget højt - også i deres surroundprodukter. Da ssp-800 blev sendt til test af nogle efter sigende ultra highend nørdede japanere var deres tilbagemelding til Classe. "I har ramt lige i plet". Jeg kan kun sige at ssp-800 er ekstremt god. Det er jo nogle af de tidligere "Proceed" folk der har udviklet den. Efter min smag er dens design  og betjening også ultrafedt. Desværre er prisen jo lige steget med ca. 10K

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Filmtosse: Okay, det var også en ordentlig smøre, du har fået sat sammen der, men har forstået sammenhængen nu

Batman: Om ikke andet kan jeg vel få lov til at høre forskellen mellem SSP-800 og CP-700 i stereo gengivelsen hos Hifiklubben, og se om jeg kan høre forskellen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes