Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: problemer med dali sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 November 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige været et smut i hifiklubben da de havde en dali concept sub 12 på tilbud.
Kommer hjem og sætter den til min nad t747, smækker en film på og bliver sparket lige i mellemgulvet af en meget solid bas. Men da jeg skulle sætte en cd på og høre stereo skete der ingenting.
Jeg kan simpelthen ikke få sub´en til at spille med når forstærkeren står på stereo. Prøver jeg at afspille cd´en i et surround mode kan den sagtens spille med, men helt gammeldags stereo kan den ikke.
Sub´en er sat til pre-out da forstærkeren ikke har sin "egen" sub-udgang. Vil det sige at den kun vil aktivere pre-out hvis den afspiller surround?
For hvis det er tilfældet er det da en l**teforstærker jeg har købt.

Håber i kan hjælpe lidt.
Til top Vis Lars Clausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Clausen

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 November 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Du skulle meget gerne høre din sub i stereo.

Din sub skal side i subw pre-out som du selv har gjort. Og når duvælger stereo burde sub'en være aktiv. Hvis subben ikke er aktiv skal du muligvis ind i settings og slå den til, det kan evt også være at den vælger ikke at bruge din sub hvis dine fronthøjtalere står som large.

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar.

Ja som du skriver syntes forstærkeren ikke at man skal have sub hvis ens fronthøjttalere er sat til large. Jeg gik ind og satte fronterne til small og så tændte sub´en.

Er det meget normalt en forstærker ikke vil køre large front og sub samtidig?

Jeg syntes sgu ikke forstærkeren skal bestemme om jeg vil have sub med eller ej.

Til top Vis Lars Clausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Clausen

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 November 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke sætte subben som aktiv selvom dine speakere står til Large? Uden at gøre mig klog på NAD'ens menu så burde man, når man står i Stereo mode, kunne styre om man vil have sub support uagtet af hvad ens speakers står til . Har du gransket din speaker opsætning? For H/K's vedkommende skal man ind under hver mode, eks. Stereo, DVD osv. og sætte dem individuelt - lidt bøvlet, men man har da trods alt muligheden for at vælge til og fra på de enkelte Modes.

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Ja det er møgfesent ik?
Jeg har været igennem alle menuerne og kan ikke sætte den til large front og sub samtidig. Jo i surround mode, men hvor fedt er det at give den gas på stuegulvet i surround når man hører metallica for fuld smadder?
Jeg kan gå ind i source-setup på forstærkern, men her kan jeg ikke vælge sub til/fra kun i noget det hedder speaker-setup. Her kan jeg godt sætte sub til ON og large front, men den sender bare ikke signal til suben i stereo.

Den nad forstærker bliver sgu en større og større skuffelse efterhånden. Når man ser film pixelere den i de mørke farver fordi jeg sender signalet fra bd til forstærkeren og videre over i tv´et.
Og så har den langt fra de kræfter jeg havde forventet.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om du gør det rigtig, men NAD'en ikke tillader sub når Front står som Large. Kan du gøre noget ved hvor den deler imellem sub og speakers sat på Small? Hvis den kan sættes til 0Hz er det jo som om de er Large

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Nope, jeg har bare nogle præfiks at vælge imellem. Large hvor suben ikke spiller og small ved forskellige hz, så har sat fronterne til at spille så meget som muligt samtidig med suben.
Altså det lyder også stadig rigtig godt som det er opsat nu, men jeg bryder mig ikke om at forstærkeren skal begrænse mig på den måde. Den skal bare adlyde skal den :-)

Var forresten total god service i hifiklubben. Var dernede kl 10 og så de først åbnede kl 12, så jeg stod udenfor og var irreteret da han pludselig låste døren op og spurgte om jeg nogenlunde vidste hvad jeg skulle have. Jeg sagde at jeg skulle bruge en dali concept sub, og så kunne jeg da bare komme indenfor hele 2 timer før de egentlig åbnede

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Lars Clausen skrev:
Nope, jeg har bare nogle præfiks at vælge imellem. Large hvor suben ikke spiller og small ved forskellige hz, så har sat fronterne til at spille så meget som muligt samtidig med suben.
Altså det lyder også stadig rigtig godt som det er opsat nu, men jeg bryder mig ikke om at forstærkeren skal begrænse mig på den måde. Den skal bare adlyde skal den :-)

Var forresten total god service i hifiklubben. Var dernede kl 10 og så de først åbnede kl 12, så jeg stod udenfor og var irreteret da han pludselig låste døren op og spurgte om jeg nogenlunde vidste hvad jeg skulle have. Jeg sagde at jeg skulle bruge en dali concept sub, og så kunne jeg da bare komme indenfor hele 2 timer før de egentlig åbnede

Herligt med god service . Du kan jo stadig nå at tage i Klubben og forklare dem problemet i dag

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Ja det var super lækker service må jeg sige. Tror ikke jeg skal afsted mere i dag, har lige lagt mig med halsbetændelse eller sars eller noget i den stil.
Men tror ikke det nytter noget at klage over forstærkeren, den er jo som sådan ikke defekt, den kan bare ikke det jeg syntes den skal.
Men sub´en den er bare spitzen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 November 2009 kl. 04:39 | IP-adresse registreret  

Hmm... Mange surround-amps har en 'stereo direct' funktion, hvor de stort set fungerer som (eller prøver!) en gammeldaws stereoforstærker. Og så er de digitale filterfunktioner slået fra. Vil du spille stereo med subben på, skal du spille en form for 2.1 stereo.

PS.: Hvof' SKAL du have fuld knald på bassen på dine fronter, når subben er med?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hej Lars Clausen. Ked af at høre du har fået halsbetændelse!

Jeg tror din surroundreciver prøver at finde ud af hvornår den skal placerer din sub i lydbilledet. Når dine fronter står på "small" Er der så fjernet noget af bassen, eller kommer der stadig "det hele" igennem? På Min reciver skærer den ikke mine fronters signal, solvom "small" er tilvalgt. Den "gætter" sig bare til hvornår den skal blande subben med ind i lydbilledet. Og igen, hvis jeg tilvælger "small" på alle kanaler, bliver subbens fødesignal meget kraftigere. Tror en Surroundreciver tænker i helhedsperspektiv

Mvh Martin

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Nad´en har en "tone defeat" funktion hvor den kan slå alle filtrene fra og spille så ren stereo så muligt. Jeg skal lige prøve at slå den fra og se om sub´en kommer med. Grunden til jeg gerne vil have sub´en med sammen med fronterne, er at fronterne ikke spiller ret dyb bas ved lav volume. Der begynder først at ske noget når man fyrer op for den, så det lyder meget bedre at sub´en lægger bunden ved lav volume.

Når jeg sætter fronterne på small skærer den frekvensen ved forskelige prefiks. Det største small jeg kan bruge er ved en skæring på 150 hz, men hvor sub´en er med. Det lyder som sagt rigtig godt, jeg skal bare have fundet ud af om jeg ikke kan få det hele til at spille samtidig. Jeg har jo tiden til det når jeg bare ligger på sofaen og klynker

Det er virkelig lækkert med så mange svar, super forum.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Du skal være opmærksom på at 150Hz er der hvor der "skilles" mellem subwoofer og fronthøjtaler. Dvs på 150Hz spilelr din sub fra 0-150hz og dine fronter fra 150+Hz, afhængig af din sub og dine fronters formåen kan du justere på det indtil du får det bedste resultat.

Grunden til at der er sådan i stereo er at et stereosignal ikke har en dedikeret kanal til lavfrekvensindhold ligesom et surround spor har. Dvs. at man er nødt til at filterere det man gerne vil have sub'en skal spille fra og overfører det til den.

I et surroundspor bliver lavfrekvenskanalen automatisk ledt til sub'en og resten af kanalerne til de respektive højtalere. I nogle systemer (eksempelvis min nad t765) er der et bas-boost system der også sender lavfrekvenskanalen til fronterne og til subben hvis man ønsker det. Men jeg kender ikke til nogle systemer (studie udstyr ikke taget i betragtning) der kan filtere et lavfrekvens spor fra en stereomix og så derefter sende det til subben OG til fronterne.

Håber det hjælper dig til at forstå hvorfor din reciever opfører sig som den gør.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 16 November 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Det er ikke en del af dolby standarden at subben skal være slået til ved stereo. Når mange mærker alligevel kan dette, er det fordi de har "tvunget" muligheden ind i deres modeller.

Du kan evt. bruge pre-out fra front L+R, men så skal du skifte igen når du vil høre surround.

Der er lang tiden siden jeg har stiftet bekendtskab med NAD's surroundmodeller. Men, dengang var det som du beskriver - ingen sub ved stereo, medmindre man brugte front L+R linie output.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

Du skal være opmærksom på at 150Hz er der hvor der "skilles" mellem subwoofer og fronthøjtaler. Dvs på 150Hz spilelr din sub fra 0-150hz og dine fronter fra 150+Hz, afhængig af din sub og dine fronters formåen kan du justere på det indtil du får det bedste resultat.

Grunden til at der er sådan i stereo er at et stereosignal ikke har en dedikeret kanal til lavfrekvensindhold ligesom et surround spor har. Dvs. at man er nødt til at filterere det man gerne vil have sub'en skal spille fra og overfører det til den.

I et surroundspor bliver lavfrekvenskanalen automatisk ledt til sub'en og resten af kanalerne til de respektive højtalere. I nogle systemer (eksempelvis min nad t765) er der et bas-boost system der også sender lavfrekvenskanalen til fronterne og til subben hvis man ønsker det. Men jeg kender ikke til nogle systemer (studie udstyr ikke taget i betragtning) der kan filtere et lavfrekvens spor fra en stereomix og så derefter sende det til subben OG til fronterne.

Håber det hjælper dig til at forstå hvorfor din reciever opfører sig som den gør.

Nu giver det jo meget mere mening hvorfor den opfører sig lidt "underligt"
Jeg er helt med på at der ved surround er et dedikeret signal til sub´en som stereoen mangler. Havde bare ikke lige tænkt på det måde før du skrev det. Jeg har dog ikke rigtig haft tid til at genemteste det, især for at se om den slår sub´en til hvis den kommer under 150hz. Kan i hvert fald høre fronterne dør betydeligt mht bas hvis man sætter dem til 150hz, så et eller andet sker der da. Men tak for svaret, er blevet en del klogere nu.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes