Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 02:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering af baghøjtalere + kompensering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 September 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er for nyligt flyttet, og efter at have rykket møblerne rundt en måneds tid er jeg nu nået til en løsning jeg er glad for. Der er dog et problem, jeg har været nødt til at placere min sofa helt op ad bagvæggen! Dvs. mine baghøjtalere ikke kan stå bag sofaen som jeg ellers havde håbet. Derfor har jeg placeret dem hendholdsvis til højre og venstre for sofaen og pegende ind  mod lyttepositionen.

Mit spørgsmål er så hvilken indflydelse det har på surroundlyden når baghøjtalerne nu er mere sidehøjtalere, og om man kan gøre et eller andet enten i opsætning eller højtalerplacering der kan få det bedste ud af det komprimi jeg har måtte lave.

På forhånd tak.

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Sendt: 07 September 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har samme problem som dig. Mine baghøjtalere sidder over sofaen i ca. 1.90 m. højde og ud for lyttepositionen og peger ned mod den. Jeg synes dog at have læst at de faktisk skal sidde ud for lyttepositionen, og ikke bag ved den. Men det kan være at der andre der ved noget om det??

Min personlige erfaring er at det virker helt fint. Synes ikke jeg går glip af noget, og kan stadig høre vinden hele vejen rundt eller skuddene flyve hen over knolden på mig. Så det er jo bare med at prøve og se hvad du selv synes :)

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
Til top Vis HIFI-Hippo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI-Hippo

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

HIFI-Hippo skrev:

Hej,

Jeg har samme problem som dig. Mine baghøjtalere sidder over sofaen i ca. 1.90 m. højde og ud for lyttepositionen og peger ned mod den. Jeg synes dog at have læst at de faktisk skal sidde ud for lyttepositionen, og ikke bag ved den. Men det kan være at der andre der ved noget om det??

Min personlige erfaring er at det virker helt fint. Synes ikke jeg går glip af noget, og kan stadig høre vinden hele vejen rundt eller skuddene flyve hen over knolden på mig. Så det er jo bare med at prøve og se hvad du selv synes :)

Har bestemt tænkt mig at prøve :) Men hvis der nu var nogle der vidste at man kunne kompensere ved at ændre lidt i tidsforsinkelsen eller noget andet for at få en endnu bedre oplvevelse ville det jo være fantastisk :P

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 September 2009 kl. 03:29 | IP-adresse registreret  

Det burde absolut kunne virke. I realiteten kan/vil de fleste mennesker ikke placere baghøjtalerne bag lyttepositionen, af møbleringsmæssige årsager. Jeg ville nok ikke lade baghøjtalerne pege direkte ned mod lyttepositionen. Som sidehøjtalere ville jeg placere dem helt oppe under loftet (i hjørnet), pegende mod sofaen, men IKKE vinklede - således at de så at sige spiller ud under loftet. Det giver en god blanding af direkte og diffus lyd.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Der er desværre ikke lige mulighed for væg/loft montering, så de bliver stående på deres standere. Men ka da prøve at vinkle dem lidt den ene og anden vej med tiden

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 September 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Du kunne forsøge dig med at lade dem spille indirekte - d.v.s. lade dem pege ind mod side el. bagvæg.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hvis de er placeret på lige linie med dine ører vil du opleve en stor polaritet i lydbilledet. Selvom det aldrig er optimalt at lyttepositionen er lige op ad en bagvæg, så er det et kompromis rigtig mange har været nødt til at forene sig med. Mig selv inklusive.
Det er efter min mening ikke hensigtsmæssigt at direkte placere bagved lyttepositionen, da øret/hjernen har sværere ved retningbestemmen lyden. Som det tidligere har været nævnt kan det være en godt ide at vinkle højttaleren lidt mod bagvæggen da det kan give et mere flydende surround lydbillede lidt i stil med det du får ved at benytte dipole baghøjttalere.

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Vil jeg prøve, tak

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 September 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hej !

Nu nævner du selv det med tidsforsinkelsen, et rigtigt godt triks er at "fortælle" surround-forstærkeren at bag højttalerne står længere væk end tilfældet er.

Vinkling af højttalerne kan der selvfølgelig også eksperimenteres med, hvis de kun bruges til film-lyd. Hvis de også bruges til multi-kanal lyd, feks. SAcd, skal du være varsom med at vinkle højttalerne.

Bond

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 September 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Dengang jeg havde surround var baghøjttalerne også sidehøjttalere. Det lød best at have dem 30 cm fra loftet - endvidere at
pege alle andre steder end på lyttepositionen. De sidste baghøjttalere jeg havde var dipoler og det virkede ret godt.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 10 September 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun tilslutte mig dem der anbefaler at få bag kanalerne ”nærmest” så højt og diffus som muligt. Film er mikset til biografer hvor så mange som muligt skal få noget ud af det, og de mikser udelukkende med det i mente at bagkanalerne er diffuse. ”de mikser IKKE til din stue”

Det kan ikke anbefales at vinkle bagkanalerne mod lyttepositionen, vores øre er alt for følsomt overfor unoder til at man på nogen måde vil kunne få et ordentligt lydbillede. Jeg plejer at forklare det vores utrolige fint følgende øre på denne måde..! hvis vi står midt på pladsen til en rock koncert og hygger os med en øl og bragende musik; og den ene af os så taber sin øl på gulvet…. Midt i disse milliarder af lyde vil vores øre stadig opfatte denne lyd… vores øres kan filtrer de fineste lyde, og ved surround prøver vi det næsten umulige..! at snyde dem ”ikke ret mange har haft held med det”

En sidste ting der er meget overset når folk installer surround højttaler, man oplever ofte det at der er lyd foran og så lige pludselig lyd fra bag kanalerne ”altså ikke nogen form for glidende overgang” man skal kikke på fasen mellem fronterne og bagkanalerne ”ikke den elektriske, men den akustiske fase” så vil man ofte finde ud af, der skal vendes fase på nogle af højttaler, det samme gælder for ens center højttaler i forehold til højre og venstre front ”hvorfor har ingen forstærker producenter konstrueret en all-channel mono knap..?”

Og så lige en af mine sidste kæpheste..! de der center højttalere der ligger ned ”en bas på hver side af en diskant” virker altså ikke som center, det er ufatteligt at højt estimeret højttaler firmaer stadig laver disse, blot fordi kunderne køber dem…. Google lidt rundt efter hvad en dappolito højttalers udstrålings karakstik er, og man vil finde ud af at det er helt forkert… den skal stå på højkant for at virke.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Ku være man skulle prøve at vende højtalerne 180° så despiller ind i siddevæggene/møblerne i stedet så man får et diffust lydbillede fra baghøjtalerne.

Tror jeg skal have fundet mig en kort demo af en art og så lege med fase/højtalerplacering etc.

Nogen der har et forslag til noget video/lyd (eller bare ren lyd) der er god til demo/indstilling af surround. Tænkte evt et loop af noget der drejer 360° rundt i lydbilledet (et fly der cirker rundt om en eller sådan noget) så man kunne teste glidende overgang etc.

Mange tak for de fine forslag der er kommet indtil videre.

CPH-R: Nu snakker du om fase og at den ikke altid er korrekt, men hvordan måler man så at de er? Aka hvad er den korrekte akoustiske fase? Har en Auddissy målemikrofon og en pc, så kan nok godt lave lidt simple målinger.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes