Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 06:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt surround system (begynder) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2009
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej HIFI4ALL!

Jeg står og skal have mit første anlæg, som jeg har bestemt skal være et 5.1 surround system. Det skal mest bruges til blu-ray film og PS3 spil sammen med et Sony 40W5500 TV. Mit budget er på 15.000kr. Rummet det skal stå i er på ca. 11 m^2, så det skal ikke kunne spille det helt vilde op.

Jeg har selvfølgelig selv kigget rundt, og været inde i Hifi klubben i Esbjerg for at spørge lidt til råds. Er kommet frem til at jeg nok skal have følgende reciever(nedenfor), så problemet er hvilke højttalere/sub jeg skal vælge. Jeg vil ikke have nogen gulvhøjtalere, da jeg simpelthen ikke har plads til dem, så valget står mellem diverse kompakt/satellit højtalere.

Reciever: Denon AVR 1910
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1910_surround_receiver_sort.htm

Har bl.a. kigget på hifiklubbens samlede systemer som f.eks:
B&W-MT08 systemet:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/bw_m t08_hoejttalersystem.htm

Men jeg har læst mig frem til at det måske ikke er helt optimalt i forhold til prisen, så nogen forslag? På forhånd tak!!

Til top Vis Thol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thol

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Valget på receiver er ikke helt tosset i mine øjne. Den står til 4000 kr dvs, at der er 11000 kr til højtalere/sub. Alt afhængigt af hvor stramt økonomien er, så er her 3 rigtig gode alternativer. Den mellemste pakke favorisere stereo lidt, de to andre har ens satelliter hele vejen rundt.

Der kan gøres for 7.100 kr på følgende måde:
XTZ 93 WMT 6.1-paket (med 99 W12. 16) 9990 skr
Fragt 400 skr

Der kan gøres for 9.700 kr på følgende måde:
2*XTZ 99.26 + 99 W12.16 (Pianolack) 9600 skr
2*XTZ 93 (Pianolack) 2290 skr
XTZ 99.21 (Pianolack) 1990 skr
Fragt 400 skr

Der kan gøres for 13.600 kr på følgende måde:
2*XTZ 99.26 + 99 W12.16 (Pianolack) 9600 skr
2*XTZ 99.26 (Pianolack) 6490 skr
XTZ 99.25 (Pianolack) 3490 skr
Fragt 400 skr

Højtaler kabel:
Accurate Högtalarkabel 2x2.1 Pearl White 19 skr/meter
Accurate HDMI 1.3 Flat white 1m 179 skr / stk

Jeg er ikke kabel fetichist, da jeg mener pengene er givet bedre ud på resten af anlægget, dette gælder specielt HDMI, hvor der ikke kan opnås noget yderligere markant, når kablet er HDMI 1.3 godkendt.

Hvis du allerede har HDMI kabler eller noget rimelig højtaler kabel, så behold dette.
H
vis HiFi klubben har billigere alternativer, så vælg dem.
Undgå for alt i verden at betale for mange penge på kabler (denne påstand giver anledning til diskussion, der er rigtig mange tråde på Hifi4all om emnet). Men undgå også at bruge lampe ledning som højtalerkabel.

Et par hurtige spørgsmål:
- Hvad er målene på rummet, hvilke typer vægge og gulv
- Hvordan bliver det indrettet (møbler, reoler, gulvtæppe)
- Kan du lave en optimal placering af højtalere og lytteposition

Jo flere bløde møbler jo bedre, men reoler hjælper også på akkustikken.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Thol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2009
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret!

Jeg tror desværre ikke at et 6.1 system ville være til nogen nytte i det rum her, da jeg kommer til at sidde helt op af en væg, og de 2 andre løsninger er som du selv siger mere til stereo, eller lidt i den dyre ende^^.

Jeg har allerede alle de HDMI kabler jeg får brug for, så det er ikke et problem. Med hensyn til højtaler kabel, havde jeg tænkt mig bare at vælge noget af det billige (ikke nødvendigvis det billigste), da jeg hellere vil have nogle ordenlige højtalere, som du også selv nævner.

Med hensyn til dine spørgsmål:
Målene på rummet er ca. 2.5x4.2m, med 2 gibs vægge på de lange sider, og murstensvægge på de 2 korte, med 1 vindue i den ene af dem. Der er også gulvtæppe i rummet (med trægulv under).

Fjernsynet, de forreste højttalere, receiveren og subben kommer til at stå på/i den her: (http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/80133930) placeret langs den ene gibsvæg, og de bagerste højttalere hængt op på den gibsvæg på den anden side.

udover overnævnte er der et computerbord, et skab, en kontorstol og en seng/sofa i rummet, Så det er ikke mange bløde møbler.

Så nej jeg kan nok ikke lave nogen helt optimal placering af højtalere, da pladsen er så begrænset. Desværre. Men jeg håber da at jeg kan få surround effekten aligevel.

Til top Vis Thol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thol

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=122567 nok en smule overkill til sådan et lille rum, men virkelig et lækkert setup synets jeg.

Hvis der skal købes nyt ville jeg nok overveje nogle små sattelitter og en sub, ala de xtc som der allerede er foreslået. Der er også en 5.1 pakke dog kun med en 10" sub til 8k sek i 93 serien.

www.av-kables.dk kan anbefales til hdmi kabler, og som en start er noget ok kvadrat normal el-kabel fint som erstatning for højtalerkabel. (selvom der sikkert er mange der er meget uenige i den påstand)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Er selv ejer af et sæt XTZ 93 WMT, og jeg vil som de andre gør, også anbefale dig at kigge nærmere på dette mærke.

XTZ 5.1 Pakke til 3500kr + fragt

XTZ 5.1 Pakke til 4500kr + fragt (Gulvhøjttalere som front)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

kirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok personligt starte med at sparre pengene til sub og baghøjtalere væk og så købe noget lækkert. Argumentet er at at det er 100 gange federe at have et anlæg som man kan vokse med.

For 15kilo tror jeg lige netop du kan få en forstærker og nogle lækre fronter+center. Man kan fint leve uden sub (især hvis man bor i lejlighed) og kvaliteten af baghøjtalere er ikke afgørende. Fronter og centrer er derimod det der rykker.  Hvis det skal være hi-fi klubben ville overveje følgende:

Dennon arv 1910 - 4000
2xdali ikon 5 - 6.800
Dali ikon vokal 2 - 3000

Så vill jeg finde nogle ok højtalere fra et eller andet minianlæg og smide dem som baghøjtalere.

Ovenstående vil uden tvivl kunne blæse dine 11 km2 i stumper og stykker, samt lavere en stereooplevelse der er langt langt bedre end hvis du vile have et fuldt 5:1 sæt til at state med.

Jeg startede selv med nogle for små fronter og en for lille forstærker hvilket jeg fortrød meget sidenhen.

Til top Vis kirk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes